Bestemmelsen omhandler midlertidige og transportable bygninger,
konstruksjoner og anlegg. Slike innretninger må ikke plasseres
for et lengre tidsrom enn 3 måneder uten forhåndssamtykke
fra kommunen. Men der er gjort visse unntak fra bestemmelsen. Det
er behov for en presisering om at vinteropplag av fritidsbåt
ikke krever forhåndsvarsel og samtykke fra kommunen. For å få en
enklere lovbestemmelse foreslås det at unntakene i bestemmelsen
skal fastsettes i forskrift i stedet for å fremgå direkte
av loven. Forslaget fører til at dagens regler om unntak
for bygge- og anleggstomt, campingvogn og bærbart telt
blir overført til forskrift, og at også unntak
for vinteropplag av fritidsbåt blir føyd til.
Komiteen viser til forslag om utvidelse
av meldingsordningen etter § 85.
Komiteen støtter i all hovedsak departementets
forslag til endringer i § 85, men mener tidsrommet
for midlertidig plassering av slike innretninger bør utvides
fra 3 måneder til 4 måneder.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"§ 85 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner
eller anlegg må ikke plasseres for et lengre tidsrom enn
4 måneder uten at kommunen på forhånd
har gitt samtykke , og skal straks fjernes når tiden er
utløpt, eller, hvis samtykke er gitt på ubestemt tid,
når kommunen krever det."
I forbindelse med Stortingets behandling av Dokument nr. 8:59
(2000-2001), var det bred enighet om at meldingsordningen burde
utvides. Det foreslås derfor en lovendring i tråd
med dette i § 86 a. Det foreslås
at man går bort fra uttrykket "mindre byggearbeid" og i
stedet anvender uttrykket "mindre tiltak", som er mer omfattende.
Begrensningen til bolig- og fritidseiendom foreslås også fjernet.
Endringen åpner for at bl.a. næringsbygg, skilt
og reklameinnretninger kan bli omfattet av meldingsordningen. Den
nærmere fastsetting av hvilke typer mindre tiltak ordningen
skal utvides til å omfatte, foreslås gjort i forskrift.
§ 86 a annet ledd sier at lovens kapittel
XVI, med unntak av § 93 a, ikke gjelder
for byggearbeid som utføres uten tillatelse etter § 93.
Denne formuleringen har skapt usikkerhet med hensyn til om bestemmelsen
i § 94 nr. 3 annet ledd om at kommunen kan kreve
utvidet varsling, gjelder meldingssaker. Fordi viktige nabointeresser
kan bli berørt også ved mindre byggearbeid, og
av hensyn til god sammenheng i lovverket, foreslår departementet
at det etableres en klar hjemmel for å kreve utvidet varsling
for meldingssaker etter § 86 a.
Komiteen viser til at det i meldingssaker
ikke er krav til at tiltakshaver må fremme sine byggeplaner
via en ansvarlig søker. Meldingsordningen representerer
derfor en vesentlig forenkling for tiltakshaver i forhold til full
søknad etter § 93. En annen fordel med
meldingssystemet er at arbeidet kan starte uten for lang ventetid
da ordningen er belagt med en maksimal tidsfrist på 3 uker
for kommunens behandling og vedtak.
Komiteen ser det som ønskelig å utvide
ordningen med meldeplikt.
Komiteen viser til departementets forslag om endringer
i § 86a Mindre byggearbeider på boligeiendom.
Ifølge gjeldende forskrift om saksbehandling og kontroll
i byggesaker er mindre tiltak å definere som frittliggende
bygninger som ikke nyttes til bolig på inntil 50 m2 grunnflate
og tilbygg til bolighus inntil 30 m2 grunnflate, samt visse bruksendringer
og byggearbeider innenfor en bedrifts område.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til Regjeringens forslag om utvidelser
av meldingsordningen. Forslaget vil etter flertallets oppfatning
gi en klar utvidelse av bruk av melding, bl.a. når det
gjelder oppsetting av skilt, men også for ulike industri-
og næringsbygg hvor risikoen for personskader og andre
skadelige forhold er liten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at de tiltak som er foreslått i Dokument nr.
8:59 (2000-2001) blir lagt til grunn for en utvidelse av ordningen
med meldinger. Herunder en utvidelse av meldingsordningen til også å kunne
omfatte tiltak som vanlige bolighus, som ikke har et bruttoareal
på over 300 m2.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 86 a første ledd ny
bokstav a skal lyde:
Tiltaket ikke har et bruttoareal over 300m2
§ 86 a første ledd bokstav
a, b og c blir ny bokstav b, c og d."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å utvide
meldingsordningen til å omfatte mindre og enkle tiltak
til næringsmessig og privat bruk med bruttoareal inntil
300m2."
Komiteen mener at det bør
vurderes om en byggesøknad som sendes inn i tråd
med vedtatt regulerings- eller bebyggelsesplan, skal gi en rett
for naboer til å klage en gang til over forhold som er
avgjort i plansaken. Komiteen ber om at planlovutvalget vurderer
dette.