6.1 Forslag om utvidelse av meldingsordningen etter § 85

6.1.1 Sammendrag

Bestemmelsen omhandler midlertidige og transportable bygninger, konstruksjoner og anlegg. Slike innretninger må ikke plasseres for et lengre tidsrom enn 3 måneder uten forhåndssamtykke fra kommunen. Men der er gjort visse unntak fra bestemmelsen. Det er behov for en presisering om at vinteropplag av fritidsbåt ikke krever forhåndsvarsel og samtykke fra kommunen. For å få en enklere lovbestemmelse foreslås det at unntakene i bestemmelsen skal fastsettes i forskrift i stedet for å fremgå direkte av loven. Forslaget fører til at dagens regler om unntak for bygge- og anleggstomt, campingvogn og bærbart telt blir overført til forskrift, og at også unntak for vinteropplag av fritidsbåt blir føyd til.

6.1.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslag om utvidelse av meldingsordningen etter § 85.

Komiteen støtter i all hovedsak departementets forslag til endringer i § 85, men mener tidsrommet for midlertidig plassering av slike innretninger bør utvides fra 3 måneder til 4 måneder.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"§ 85 annet ledd annet punktum skal lyde:

Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg må ikke plasseres for et lengre tidsrom enn 4 måneder uten at kommunen på forhånd har gitt samtykke , og skal straks fjernes når tiden er utløpt, eller, hvis samtykke er gitt på ubestemt tid, når kommunen krever det."

6.2 Forslag om utvidelse mv. av meldings­ordningen etter § 86 a

6.2.1 Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av Dokument nr. 8:59 (2000-2001), var det bred enighet om at meldingsordningen burde utvides. Det foreslås derfor en lovendring i tråd med dette i § 86 a. Det foreslås at man går bort fra uttrykket "mindre byggearbeid" og i stedet anvender uttrykket "mindre tiltak", som er mer omfattende. Begrensningen til bolig- og fritidseiendom foreslås også fjernet. Endringen åpner for at bl.a. næringsbygg, skilt og reklameinnretninger kan bli omfattet av meldingsordningen. Den nærmere fastsetting av hvilke typer mindre tiltak ordningen skal utvides til å omfatte, foreslås gjort i forskrift.

§ 86 a annet ledd sier at lovens kapittel XVI, med unntak av § 93 a, ikke gjelder for byggearbeid som utføres uten tillatelse etter § 93. Denne formuleringen har skapt usikkerhet med hensyn til om bestemmelsen i § 94 nr. 3 annet ledd om at kommunen kan kreve utvidet varsling, gjelder meldingssaker. Fordi viktige nabointeresser kan bli berørt også ved mindre byggearbeid, og av hensyn til god sammenheng i lovverket, foreslår departementet at det etableres en klar hjemmel for å kreve utvidet varsling for meldingssaker etter § 86 a.

6.2.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det i meldingssaker ikke er krav til at tiltakshaver må fremme sine byggeplaner via en ansvarlig søker. Meldingsordningen representerer derfor en vesentlig forenkling for tiltakshaver i forhold til full søknad etter § 93. En annen fordel med meldingssystemet er at arbeidet kan starte uten for lang ventetid da ordningen er belagt med en maksimal tidsfrist på 3 uker for kommunens behandling og vedtak.

Komiteen ser det som ønskelig å utvide ordningen med meldeplikt.

Komiteen viser til departementets forslag om endringer i § 86a Mindre byggearbeider på boligeiendom. Ifølge gjeldende forskrift om saksbehandling og kontroll i byggesaker er mindre tiltak å definere som frittliggende bygninger som ikke nyttes til bolig på inntil 50 m2 grunnflate og tilbygg til bolighus inntil 30 m2 grunnflate, samt visse bruksendringer og byggearbeider innenfor en bedrifts område.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til Regjeringens forslag om utvidelser av meldingsordningen. Forslaget vil etter flertallets oppfatning gi en klar utvidelse av bruk av melding, bl.a. når det gjelder oppsetting av skilt, men også for ulike industri- og næringsbygg hvor risikoen for personskader og andre skadelige forhold er liten.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at de tiltak som er foreslått i Dokument nr. 8:59 (2000-2001) blir lagt til grunn for en utvidelse av ordningen med meldinger. Herunder en utvidelse av meldingsordningen til også å kunne omfatte tiltak som vanlige bolighus, som ikke har et bruttoareal på over 300 m2.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"§ 86 a første ledd ny bokstav a skal lyde:

Tiltaket ikke har et bruttoareal over 300m2

§ 86 a første ledd bokstav a, b og c blir ny bokstav b, c og d."

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å utvide meldingsordningen til å omfatte mindre og enkle tiltak til næringsmessig og privat bruk med bruttoareal inntil 300m2."

Komiteen mener at det bør vurderes om en byggesøknad som sendes inn i tråd med vedtatt regulerings- eller bebyggelsesplan, skal gi en rett for naboer til å klage en gang til over forhold som er avgjort i plansaken. Komiteen ber om at planlovutvalget vurderer dette.