Etter folketrygdloven § 15-6 andre ledd kan overgangsstønad
til enslige forsørgere gis til det yngste barnet fyller åtte år,
men ikke i mer enn tre år i denne perioden. Når
det yngste barnet fyller tre år, er det et vilkår
for stønad at forsørgeren er i arbeid, under utdanning
eller er tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker.
Etter § 15-6 tredje ledd kan perioden med overgangsstønad
forlenges fra tre til fem år dersom forsørgeren
trenger utdanning for å komme i arbeid.
Departementet har merket seg at en del stønadsmottakere
som tar utdanning, har problemer med å fullføre
utdanningen innenfor dagens stønadssystem, og at dette
begrenser enkeltes muligheter til å bli selvforsørget.
Departementet forstår det videre slik at problemet i noen
grad skyldes at stønadsperioden ofte er i utakt med oppstart
og avslutning av skoleåret. På denne bakgrunn
foreslår departementet at folketrygdens overgangsstønad
skal kunne gis ut skoleåret, selv om den ordinære
stønadsperioden er utløpt.
Det foreslås å supplere bestemmelsene i folketrygdloven § 15-6
fjerde ledd om forlengelse av perioden med overgangsstønad
til også å omfatte fullføring av påbegynt
skoleår.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2003 og gis virkning for tilfelle der ordinær stønadstid
utløper tidligst nevnte dato.
Årlige merutgifter anslås til om lag 35 mill.
kroner.
Endringen vil ikke ha nevneverdige administrative konsekvenser.
Komiteen viser til at stønadsordningen
for enslige forsørgere ble endret i 1998 for å stimulere flest
mulig til utdanning og arbeid slik at de kunne bli selvforsørget
etter en omstillingstid. Komiteen viser til at Rokkan-senteret
i Bergen har evaluert reformen for enslige forsørgere på oppdrag
fra departementet. Reformen med redusert stønadsperiode
kombinert med økt stønadsnivå og forbedringer
i stønaden til barnetilsyn har virket godt når
det gjelder å få enslige forsørgere tidligere
ut i arbeid og utdanning. Evalueringsrapporten viser til at det
er en dominerende positiv holdning til reformen blant de vel 400
spurte, samtidig som mange opplever stønadsordningen som
for lite fleksibel og med for stramme frister når stønadsperioden
går ut.
Komiteen deler vurderingen av at dagens regelverk
er for lite fleksibelt på grunn av at stønadsåret
ikke er tilpasset studieåret. Dermed kan enkelte mottakere
risikere at perioden utløper midt i skoleåret.
Dette er ikke i samsvar med intensjonen i reformen. På denne
bakgrunn støtter komiteen forslagene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at omlegging av
regelverket for overgangsstønad som fikk full virkning
fra 2001, medførte en nedgang i antall personer med overgangsstønad
på 35,4 pst. fra 2000 til 2001. Disse medlemmer viser
videre til den evalueringen som SEFOS har gjort av reformen for
enslige forsørgere på oppdrag fra Sosialdepartementet.
Evalueringen viser bl.a. at 2/3 av de spurte oppgir å ha
problemer med å klare uforutsette utgifter, og at økningen
i stønadsnivå ikke holdt tritt med kostnadsøkningen
til bolig og andre faste utgifter. Evalueringen viser videre at
mange har problemer med å fullføre utdanning. Slik disse
medlemmer ser det, viser denne evalueringen at reformen
har hatt en del uheldige sider som gjør det vanskelig for
enslige forsørgere å skaffe seg utdannelse og
skaffe seg en jobb som gir et trygt økonomisk fundament
for å klare sine forpliktelser. Disse medlemmer mener
derfor at det må foretas en fullstendig gjennomgang av
reformen.
Disse medlemmer vil samtidig be om en evaluering
av om hvorvidt denne endringen gir tilstrekkelig fleksibilitet i
forhold til å realisere målsettingen om utdanning
og arbeid.
Disse medlemmer vil også understreke
at det fortsatt er grunn til å følge levekårsutviklingen blant
enslige forsørgere, og viser til at det i desember 2000
fortsatt var 18,3 pst. av de med overgangsstønad som var
på sosialhjelp, noe disse medlemmer finner
bekymringsfullt.