Vi viser til møtet med komiteen 3. april 2003.
Vedlagt sendes som avtalt Kommunenes Sentralforbunds analyser
som viser ekstra kostnader ved etablering av introduksjonsprogrammene.
Kommunenes Sentralforbund minner om følgende viktige
sider ved innføring av introduksjonsloven:
Kostnader:
Det må innføres et ekstra tilskudd til kommunene
de første 2 årene programmet er obligatorisk.
Kommunenes Sentralforbund har beregnet ekstra utgifter på kr 46 000
pr deltaker pr år, de to første årene.
Husbankens rolle: Med departementets
forslag i Ot.prp. nr 28, vil en ikke gå bort fra minstestandard
på 40 kvm ved tildeling av bostøtte. Dette medfører
at størsteparten av deltakerne i programmet vil falle utenfor
bostøtteordningen. Det er gjort et generelt unntak fra
denne regelen fra år 2003, men det gjelder kun for de 4
største byene og dermed en svært liten del av
målgruppen. (For 2002 bosatte disse ca 15% av
de nyankomne). Det var en helt klar forutsetning fra lovutvalgets side
at Husbankens bostøtte måtte utvides til alle deltakerne.
Hvis dette ikke kommer på plass, vil intensjonen om å unngå bruk
av sosialkontoret falle bort for en stor del av deltakerne i programmet.
Aetats rolle: Det er utarbeidet
et forslag til rundskriv om samarbeidet mellom kommunene og Aetat.
Det er viktig at det følges opp med midler til Aetat, da
de vil ha en viktig oppgave i gjennomføringen av programmet.
Det må også settes inn ekstra ressurser til arbeidsmarkedstiltak
for deltakere som har behov for det i programmet. Kommunene melder
i dag om at de møter stor velvilje fra Aetats side, men
at Aetat ikke har ressurser til å gå inn i et
samarbeid omkring programmene.
Lærernes arbeidstidsordning:
Det er behov for å se nærmere på lærernes
arbeidstidsavtaler i introduksjonsprogrammene. Det er svært
uheldig å måtte lage alternative ordninger for
deltakerne i lærernes lange ferier. Introduksjonsprogrammene
legger opp til at lærerne ved voksenopplæringen
får en del endrede arbeidsoppgaver, blant annet i forhold
til oppfølging av deltakerne på arbeidsplassene.
Dette viser at det er nødvendig å innføre
vanlig arbeidstid for lærere ansatt ved introduksjonsprogram
for nyankomne. Det finnes allerede mange som har høstet
gode erfaringer med dette både i Norge og Sverige.
Ingen behovsprøving:
Det er uheldig at det ikke er lagt inn noe ekstra midler i den enkeltes
stønad til barnepass/barnehage/SFO, mange
familier vil derfor fortsatt være avhengig av sosialkontoret.