Vedlegg: Brev fra Kommunenes Sentralforbund til kommunalkomiteen, datert 2. mai 2003

Vedrørende Ot.prp. nr. 28 Om lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere (Introduksjonsloven)

Vi viser til møtet med komiteen 3. april 2003.

Vedlagt sendes som avtalt Kommunenes Sentralforbunds analyser som viser ekstra kostnader ved etablering av introduksjonsprogrammene.

Kommunenes Sentralforbund minner om følgende viktige sider ved innføring av introduksjonsloven:

  • Kostnader: Det må innføres et ekstra tilskudd til kommunene de første 2 årene programmet er obligatorisk. Kommunenes Sentralforbund har beregnet ekstra utgifter på kr 46 000 pr deltaker pr år, de to første årene.

  • Husbankens rolle: Med departementets forslag i Ot.prp. nr 28, vil en ikke gå bort fra minstestandard på 40 kvm ved tildeling av bostøtte. Dette medfører at størsteparten av deltakerne i programmet vil falle utenfor bostøtteordningen. Det er gjort et generelt unntak fra denne regelen fra år 2003, men det gjelder kun for de 4 største byene og dermed en svært liten del av målgruppen. (For 2002 bosatte disse ca 15% av de nyankomne). Det var en helt klar forutsetning fra lovutvalgets side at Husbankens bostøtte måtte utvides til alle deltakerne. Hvis dette ikke kommer på plass, vil intensjonen om å unngå bruk av sosialkontoret falle bort for en stor del av deltakerne i programmet.

  • Aetats rolle: Det er utarbeidet et forslag til rundskriv om samarbeidet mellom kommunene og Aetat. Det er viktig at det følges opp med midler til Aetat, da de vil ha en viktig oppgave i gjennomføringen av programmet. Det må også settes inn ekstra ressurser til arbeidsmarkedstiltak for deltakere som har behov for det i programmet. Kommunene melder i dag om at de møter stor velvilje fra Aetats side, men at Aetat ikke har ressurser til å gå inn i et samarbeid omkring programmene.

  • Lærernes arbeidstidsordning: Det er behov for å se nærmere på lærernes arbeidstidsavtaler i introduksjonsprogrammene. Det er svært uheldig å måtte lage alternative ordninger for deltakerne i lærernes lange ferier. Introduksjonsprogrammene legger opp til at lærerne ved voksenopplæringen får en del endrede arbeidsoppgaver, blant annet i forhold til oppfølging av deltakerne på arbeidsplassene. Dette viser at det er nødvendig å innføre vanlig arbeidstid for lærere ansatt ved introduksjonsprogram for nyankomne. Det finnes allerede mange som har høstet gode erfaringer med dette både i Norge og Sverige.

  • Ingen behovsprøving: Det er uheldig at det ikke er lagt inn noe ekstra midler i den enkeltes stønad til barnepass/barnehage/SFO, mange familier vil derfor fortsatt være avhengig av sosialkontoret.