Regjeringen mener at det kan være behov for en overgangsordning
i enkelte spesielle situasjoner. Det gjelder tilfeller der det er
inngått avtale om at kjøper skal overta selgers
fjerningsforpliktelse, og der dette forholdet, samt den tilskuddsmessige
behandlingen etter fjerningstilskuddsloven, har vært vesentlige
elementer i avtalen. I slike tilfeller kan en opphevelse av fjerningstilskuddsloven
endre de forutsetninger partene la til grunn ved avtaleinngåelsen,
og forrykke balansen mellom partene. Det kan derfor av rimelighetshensyn
være grunn til å oppstille en overgangsregel i
disse unntakstilfellene.
Etter Regjeringens syn må det oppstilles som minstevilkår
for anvendelse av fjerningstilskuddsloven at det er truffet vedtak
om fjerning etter petroleumsloven. I tillegg bør det kreves
at Finansdepartementet har truffet vedtak etter fjerningstilskuddsloven § 5
om at kjøperen av innretningen kan legge selgerens inntekts-
og skatteforhold til grunn ved beregningen av statens tilskuddsandel.
Videre bør overgangsregelen bare gjelde der vedtaket etter
fjerningstilskuddsloven § 5 skyldes en overdragelse
av en utvinningstillatelse, og ikke de tilfeller der overdragelsen
er en konsekvens av en fusjon mellom selskaper. I sistnevnte tilfelle
antas ikke fjerningsforpliktelsen eller utsikter til fjerningstilskudd å ha
vært motiverende for overdragelsen.
Regjeringen foreslår at selskapene i tilfeller som nevnt
skal kunne velge om fjerningsutgiftene skal behandles etter reglene
i fjerningstilskuddsloven. Regjeringen foreslår at selskapene
må gi skriftlig melding til Oljeskattekontoret senest ved
innlevering av selvangivelsen for 2003 dersom fjerningstilskuddsloven
skal legges til grunn for behandlingen av fjerningsutgiftene.
Det vises til forslag til lov om opphevelse av fjerningstilskuddsloven
II.
Komiteen viser til sine merknader under
punkt 2.2 ovenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til overgangsregel.