Regjeringen viser til at formålet med reglene om fremføring
av underskudd med rente og overføring av underskudd ved
fusjon eller samlet realisasjon av virksomheten, er at selskapene
reelt skal få skattemessig fradrag for alle utgiftene som
påløper i utvinningsvirksomheten på norsk
sokkel. En situasjon med svært få aktører
igjen på norsk sokkel, vil høyst sannsynlig ligge
langt frem i tid. Det er grunn til å anta at det for selskaper
som ønsker å trekke seg ut fra norsk sokkel, i
overskuelig fremtid vil foreligge et marked for underskudd som fungerer
effektivt, og derved vil gi tilnærmet full sikkerhet for å beholde skatteverdien
av underskuddet. Fjerningsutgifter skiller seg imidlertid fra andre
driftsutgifter ved at de kan utgjøre svært betydelige
beløp som først kommer til fradrag skattemessig
i en sen fase av virksomheten. For å øke sikkerheten
for å få effektivt skattemessig fradrag for slike
utgifter, foreslår Regjeringen derfor at det gis en særregel
for udekket underskudd som skriver seg fra fjerningsutgifter. Det
foreslås at et selskap som ved opphør av særskattepliktig
virksomhet på norsk sokkel har et udekket underskudd som
skriver seg fra fjerningsutgifter, skal få utbetalt fra
staten et beløp som svarer til skatteverdien av nevnte
underskudd. En slik utbetalingsordning vil i motsetning til en utvidet
omligningsadgang, være fordelaktig også for selskaper
som ikke har hatt tilstrekkelige overskudd i tidligere år
til å få dekket fjerningsutgiftene.
Utbetalingen fra staten skal etter forslaget bare gjelde underskudd
som skriver seg fra fjerningsutgifter. For å unngå vanskelige
avgrensningsspørsmål, foreslås det at
bare fjerningsutgifter pådratt etter at det er truffet
fjerningsvedtak etter petroleumsloven, skal omfattes. Ellers vil
det kunne være vanskelig å ta stilling til om
for eksempel planleggingsutgifter pådratt mange år
før avslutning av produksjonen, skal anses som fjerningsutgifter.
En tilsvarende begrensning gjelder i dag med hensyn til virkeområdet for
fjerningstilskuddsloven.
Den foreslåtte regel vil innebære at selskapet
må skille underskudd som skriver seg fra fjerning fra øvrig
underskudd etter tidspunktet for vedtak om fjerning. Når
et selskap et inntektsår både har underskudd,
samt krav på skattemessig fradrag for fjerningsutgifter,
må fjerningsutgiftene, opp til størrelsen på samlet
underskudd dette inntektsåret, fremføres som sådanne.
Overskytende underskudd fremføres for seg. Fastsettelse
av underskuddene foretas både i grunnlaget for særskatt
og alminnelig inntekt. Både fjerningsunderskudd og øvrig
underskudd fremføres med rente.
Hvis selskapet i etterfølgende inntektsår får
skattepliktig inntekt som udekket underskudd kan føres mot,
fratrekkes først øvrig udekket underskudd og deretter
udekket fjerningsunderskudd. Underskudd (både fjerningsunderskudd
og øvrig underskudd) i et tidligere inntektsår
skal være fratrukket i sin helhet før det gis
fradrag for underskudd i senere år.
Det kan tenkes at et selskap ved opphør av særskattepliktig
virksomhet på norsk sokkel fortsatt har udekket underskudd.
Når det gjelder underskudd som skriver seg fra fjerningsutgifter,
kan selskapet etter forslaget kreve at staten utbetaler skatteverdien
av underskuddet. Skatteverdien fremkommer ved å multiplisere
udekket fjerningsunderskudd i alminnelig inntekt og grunnlaget for
særskatt med den respektive skattesatsen i opphørsåret.
Ved beregningen anvendes gjeldende skattesats i opphørsåret
for virksomheten. Skatteverdien beregnes separat i grunnlaget for
alminnelig inntekt og særskattegrunnlaget.
Den nærmere fastsettelse av beløpet som skal
utbetales av staten, foretas av ligningsmyndighetene ved behandlingen
av ligningen for opphørsåret. Ligningsmyndighetene
tar også stilling til om virksomheten er opphørt.
Regjeringen legger til grunn at spørsmålet om
den særskattepliktige virksomheten er opphørt,
i utgangspunktet skal vurderes på samme måte etter
forslaget som ved anvendelse av skatteloven § 14-7.
Et selskap som har opparbeidet et underskudd som det er liten
utsikt til å få dekket ved fortsatt selvstendig
drift, kan dermed velge å overføre underskuddet
til overtakende selskap ved fusjon eller samlet realisasjon av virksomheten.
Udekket underskudd som forblir i selskapet, kan gi grunnlag for
utbetaling av skatteverdien fra staten, under forutsetning av at underskuddet
skriver seg fra utgifter til fjerning, og den særskattepliktige
virksomheten i selskapet anses opphørt.
I medhold av petroleumsskatteloven § 8 kan
departementet gi nærmere forskrifter til utfylling og gjennomføring
av de foreslåtte reglene.
Det vises til forslag til lov om endringer i petroleumsskatteloven
II. Regjeringen viser til at særregelen for udekket underskudd
som skriver seg fra fjerningsutgifter, fører til at det
ikke lenger er noen usikkerhet knyttet til hvorvidt selskapene får
effektivt fradrag for fjerningsutgiftene. Det tilsier isolert sett at
en bør benytte en tilnærmet risikofri rente ved
slik underskuddsfremføring, men det foreslås ingen
endringer i fastsettelsen av fremføringsrenten her.
Etter § 3 bokstav d om fordeling av finansielle inntekter
og utgifter mellom sokkel og land, skal et utvinningsselskaps samlede
finansielle kostnader fordeles mellom sokkelskattedistrikt og landskattedistrikt
etter skattemessig nedskrevet verdi av driftsmidlene i de to skattedistriktene.
I grunnlaget for fordeling til sokkeldistriktet regnes etter petroleumsskatteloven § 3
bokstav d tredje ledd bokstav i, krav på tilskudd fra staten
for påløpte fjerningsutgifter. Dersom fjerningstilskuddsloven
bortfaller, vil det bli stadig mindre aktuelt at selskapene har
slike krav på staten. Bestemmelsen i § 3
bokstav d tredje ledd bokstav i, vil likevel fortsatt kunne ha betydning
en tid fremover, og det foreslås at bestemmelsen videreføres
inntil videre.
Komiteen er enig med Regjeringen i
at det er grunn til å anta at det i overskuelig fremtid
vil foreligge et velfungerende marked for underskudd for selskaper
som ønsker å trekke seg ut fra norsk sokkel slik
at skatteverdien av underskuddene kan beholdes. Komiteen ser
det allikevel som viktig å øke sikkerheten for
effektivt skattemessig fradrag for de betydelige beløp
fjerningsutgifter utgjør, og støtter derfor Regjeringens
forslag om at selskaper med udekkede underskudd ved opphør
av særskattepliktig virksomhet kan få skatteverdien
av underskudd som skriver seg fra fjerningsutgifter utbetalt fra
staten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til
petroleumsskatteloven § 3 bokstav c nytt fjerde, femte,
sjette og syvende ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg fullt ut til forslaget om at skattefordelen av underskudd som
skriver seg fra fjerningsutgifter skal utbetales fra staten når
selskapet avvikler sin skattepliktige virksomhet. Dette er en viktig
regel som legger forholdene bedre til rette for økt utvinning
på norsk sokkel. Dette fordi regelen fjerner et økonomisk
incitament til å stenge ned produksjonen mens inntektene
er store nok til å dekke fjerningsutgiftene.
Disse medlemmer er av den oppfatning at en tilsvarende
regel burde gjelde der fjerningskostnader medfører underskudd
det enkelte år. En slik regel ville etter disse
medlemmers oppfatning ytterligere bidratt til maksimal resursutnyttelse.
Disse medlemmer tar imidlertid til etterretning
at det ikke er flertall for en slik endring og slutter seg på bakgrunn
av dette til flertallet.