Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet viser i proposisjonen til
at interkommunale selskap med avgrensa ansvar må omorganiserast
til aksjeselskap, til interkommunalt selskap (IKS) etter lov om
interkommunale selskaper, eller til anna lovleg organisasjonsform
innan 1. januar 2004. Det same gjeld for interkommunale
selskap med uavgrensa ansvar, så framt selskapet er organisert
etter selskapslova av 1985 og ikkje har andre deltakarar enn kommunar
og fylkeskommunar. Vidare gjeld det for interkommunale samanslutningar
som er organiserte etter kommunelova § 27, så framt
verksemda er eit eige rettssubjekt.
Når det gjeld spørsmålet om omdanning
av interkommunale samanslutningar som er organiserte etter kommunelova § 27,
har departementet kome til at det ikkje vil vere tenleg å påleggje
slike samanslutningar å omorganisere seg til interkommunalt
selskap (IKS) innan den fristen lova i dag krev. Det blir derfor
føreslått å gjere unntak frå omdanningsplikta
for slike verksemder inntil vidare.
Bakgrunnen for dette er at departementet i nærmaste
framtid tek sikte på å gjennomføre ei
utgreiing av dei rettslege rammevilkåra for interkommunalt samarbeid.
Ei vurdering av om kommunelova § 27 inneber ei
tenleg regulering av interkommunalt samarbeid om forvaltningsoppgåver
og myndeutøving, kjem truleg til å stå sentralt
i dette arbeidet. Det vil i denne fasen derfor ikkje vere ønskjeleg
at gjeldande lovgiving tvingar alle interkommunale einingar som etter
ei konkret vurdering må reknast som eigne juridiske personar,
inn i ei organisering som interkommunalt selskap etter lov om interkommunale
selskaper.
Eit høyringsnotat med forslag til lovendring blei sendt
på høyring 19. mars 2003 med høyringsfrist 5. mai
i 2003.
I proposisjonen er det laga ei oppsummering av høyringsrunden.
Departementet er blitt ståande ved dei vurderingane
som kom til uttrykk i høyringsforslaget.
Lovforslaget frå departementet fjernar ei plikt for kommunane/fylkeskommunane
til å omorganisere visse interkommunale verksemder. Forslaget
inneber såleis ingen nye plikter, korkje for staten eller
for kommunar/fylkeskommunar, og det har ingen vesentlege økonomiske
eller administrative konsekvensar.
Endringa i kommunelova § 27 inneber at det
vil vere høve til å etablere nye interkommunale
samanslutningar som har ein slik grad av sjølvstende at
dei må reknast som eigne juridiske personar, utan at det er
nødvendig å organisere verksemdene som interkommunale
selskap (IKS).
Endringa i lov om interkommunale selskaper § 40
inneber at det for eksisterande interkommunale samanslutningar som
er etablerte etter kommunelova § 27, og som er
eigne rettssubjekt, ikkje er nødvendig å organisere
einingane som interkommunale selskap etter denne lova.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Kari Lise Holmberg, og Marie Kürstein, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Leif Christian Johansen og Anita Apelthun Sæle, og fra
Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
proposisjonen og til at Regjeringen har kommet til at det ikke er
tjenelig å pålegge interkommunale sammenslutninger
som er organiserte etter kommuneloven § 27 å omorganisere
seg til interkommunalt selskap (IKS) innen den fristen loven i dag
krever. Det blir derfor foreslått å gjøre
unntak fra omdanningsplikten for slike virksomheter inntil videre.
Komiteen viser til at Regjeringen i nærmeste framtid
tar sikte på å gjennomføre en utredning
av de rettslige rammevilkårene for interkommunalt samarbeid,
og sier seg derfor enig i at det ikke er ønskelig å pålegge
slik omorganisering nå før resultatet av dette
arbeidet er ferdig.
Komiteen viser til at kommuner og fylkeskommuner
etter dette fremdeles vil ha mulighet til å organisere
interkommunalt samarbeid med eget styre etter kommunelovens § 27
som egne rettssubjekt, uten at det innebærer plikt til å følge
lov om interkommunale selskaper.
Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen
skriver at forslaget ikke innebærer nye plikter, verken
for staten eller for kommuner/fylkeskommuner, og heller
ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til brev til komiteen, datert 24. september
2003, fra advokatfirma Haavind Vislie DA vedrørende et
forhold som ikke er tatt opp av departementet eller noen av høringsinstansene.
I lovforslaget er det gjort framlegg om å utsette fristen
for omdanning av interkommunale virksomheter som er egne rettssubjekter
med ubegrenset ansvar til interkommunale selskaper (IKS). Hittil
har det for slik omdanning vært anledning til å bruke
en forenklet omdanningsprosedyre - gjennom at loven åpner
for at det for slik omdanning legges til grunn et såkalt
"kontinuitetsprinsipp". Dette innebærer bl.a. at det ikke
har vært nødvendig å betale dokumentavgift ved
omregistreringer som blir nødvendiggjort av en slik omdanning.
Advokatfirmaet peker på at dette kan medføre
en forskjell i forhold til de som allerede har rukket å gjennomføre
en omdanning og de som har planlagt det, men ennå ikke
rukket å gjennomføre det. De sistnevnte kan derfor
risikere å ha brukt tid og krefter på en omdanningsprosess
i tillit til at det bl.a. ikke ville være nødvendig å betale
dokumentavgift.
Advokatfirmaet foreslår en lovteknisk løsning som
innebærer at de som rekker å gjennomføre
omdanningen før årsskiftet, kan nyte godt av de
forenklede omdanningsprosedyrene selv om et lovvedtak
om å utsette fristen for omdanning (må) vedtas før årsskiftet.
Komiteen har bedt om kommunal- og regionalministerens
vurdering av advokatfirmaets brev. Komiteen viser
til brev av 27. oktober 2003 til komiteen der kommunal-
og regionalministeren slutter seg til at lovforslaget i proposisjonen
bør endres for å fange opp forholdet påpekt
av advokatfirmaet og til den foreslåtte lovtekniske løsningen
for å ivareta dette hensynet. Brevet er vedlagt innstillingen.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag til endring av § 40 i lov av 29. januar
1999 nr. 6 om interkommunale selskaper:
"§ 40 nåværende
tredje ledd blir andre ledd og skal lyde:
Ved omorganisering innen fristen i
første ledd av interkommunalt selskap som før
lovens ikrafttreden er stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27
og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene
i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter
selskapsloven, overføres selskapets eiendeler, rettigheter,
herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser til det interkommunale
selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere
kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre
gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering i grunnbok og andre offentlige
registre i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.
§ 40 nåværende fjerde ledd
blir tredje ledd.
§ 40 femte ledd oppheves."
Komiteen slutter seg ellers til lovforslaget i proposisjonen.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i kommuneloven m.m.
(interkommunalt samarbeid)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) blir § 27 nr. 4 opphevet.
II
I lov 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper gjøres
følgjande endringer:
§ 40 andre ledd oppheves.
§ 40 nåværende tredje ledd
blir andre ledd og skal lyde:
Ved omorganisering innen fristen i første
ledd av interkommunalt selskap som før lovens ikrafttreden er
stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27
og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene
i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter
selskapsloven, overføres selskapets eiendeler,
rettigheter, herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser
til det interkommunale selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere
kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre
gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering
i grunnbok og andre offentlige registre i forbindelse med omorganiseringen
skjer ved navneendring.
§ 40 nåværende
fjerde ledd blir tredje ledd.
§ 40 femte ledd oppheves.
III
Loven trer i kraft straks.
Jeg viser til brev av 21. oktober fra stortingsrepresentant for
Sosialistisk Venstreparti Karin Andersen.
I brevet vises det til brev fra advokatfirma Haavind Vislie DA
vedrørende Ot.prp. nr. 105 (2002-2003) Om lov om endringer
i kommuneloven m.m. (interkommunalt samarbeid).
Advokatfirmaet peker på et forhold som ikke ble tatt
opp av noen av høringsinstansene. I lovforslaget er det
gjort framlegg om å utsette fristen for omdanning av interkommunale
virksomheter som er egne rettssubjekter med ubegrenset ansvar til
interkommunale selskaper (IKS). Hittil har det for slik omdanning
vært anledning til å bruke en forenklet omdanningsprosedyre
- gjennom at loven åpner for at det for slik omdanning
legges til grunn et såkalt "kontinuitetsprinsipp". Dette
innebærer bl.a. at det ikke har vært nødvendig å betale
dokumentavgift ved omregistreringer som blir nødvendiggjort
av en slik omdanning.
Advokatfirmaet peker på at dette kan medføre
en forskjell i forhold til de som allerede har rukket å gjennomføre
en omdanning (og som derfor har nytt godt av disse forenklede overgangsprosedyrene)
og de som har planlagt det, men ennå ikke rukket å gjennomføre
det. De sistnevnte kan derfor risikere å ha brukt tid og
krefter på en omdanningsprosess i tillit til at det bl.a.
ikke ville være nødvendig å betale dokumentavgift.
Advokatfirmaet foreslår en lovteknisk løsning som
innebærer at de som rekker å gjennomføre
omdanningen før årsskiftet, kan nyte godt av de
forenklede omdanningsprosedyrene selv om et lovvedtak om å utsette
fristen for omdanning (må) vedtas før årsskiftet
Jeg har sett nærmere på advokatfirmaets forslag til
lovteknisk løsning for å ivareta dette hensynet,
og funnet at jeg kan slutte meg til denne.
Dette innebærer at de hensyn advokatfirmaet Haavind
Vislie DA peker på kan ivaretas ved at § 40 i
lov av 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper
endres på følgende måte:
§ 40 annet ledd oppheves.
Gjeldende femte og siste ledd blir ny siste setning i gjeldende
fjerde ledd.
Fjerde ledd endres, og skal etter endringen lyde slik:
Ved omorganisering innen fristen i første
ledd av interkommunalt selskap som før lovens ikrafttreden er
stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27
og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene
i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter
selskapsloven, overføres selskapets eiendeler, rettigheter,
herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser til det interkommunale
selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere kan
ikke motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende
at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering i grunnbok og andre offentlige
registre i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 4. november 2003
Magnhild Meltveit Kleppa |
Karin Andersen |
leder |
ordfører |