Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til ny lov om
medisinsk bruk av bioteknologi m.m. Loven vil erstatte lov 5. august
1994 nr. 56 om medisinsk bruk av bioteknologi.
Det vises til at da lov om medisinsk bruk av bioteknologi ble
vedtatt i 1994, besluttet Stortinget at loven skulle evalueres etter
5 år, og at slik evaluering ble foretatt gjennom behandlingen
av St.meld. nr. 14 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 238 (2001-2002).
Helsedepartementet utarbeidet på den bakgrunn et høringsnotat
med forslag til ny bioteknologilov som ble sendt på høring
i november 2002 med høringsfrist i januar 2003. Departementet
mottok ca. 80 høringssvar.
Når det gjelder proposisjonens verdimessige utgangspunkt,
vises det til St.meld. nr. 14 (2001-2002), og hovedpunktene i kapitlet
om meldingens verdigrunnlag gjengis i proposisjonen. Det understrekes
at det etter departementets syn i bioteknologisammenheng må være
et grunnleggende prinsipp at det ikke kan foretas et kvalitetsmessig
skille mellom ufødte og fødte. Det framholdes
at departementets forslag f.eks. når det gjelder regulering
av fosterdiagnostikk, er basert på ønsket om et
ekstra vern og ekstra omsorg for de spesielt svake.
I en historisk gjennomgang av sentrale dokumenter vises det til
Ot.prp. nr. 25 (1986-1987), jf. Innst.
O. nr. 60 (1986-1987)
NOU 1991:6 Mennesker og bioteknologi
St.meld. nr. 25 (1992-1993), jf. Innst. S. nr. 214 (1992-1993)
Ot.prp. nr. 37 (1993-1994), jf. Innst. O. nr. 67 (1993-1994)
Ot.prp. nr. 40 (1994-1995), jf. Innst. O. nr. 51 (1994-1995)
Ot.prp. nr. 27 (1996-1997), jf. Innst. O. nr. 60 (1996-1997)
Ot.prp. nr. 81 (1996-1997) og Ot.prp. nr. 21 (1997-98),
jf. Innst. O. nr. 22 (1997-1998)
Ot.prp. nr. 93 (1998-1999), jf. Innst. O. nr. 25 (2000-2001)
NOU 1999:20 Å vite eller ikke vite. Gentester ved
arvelig kreft
St.meld. nr. 26 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 172 (2000-2001)
Ot.prp. nr. 56 (2001-2002), jf. Innst. O. nr. 52 (2002-2003)
Ot.prp. nr. 108 (2001-2002), jf. Innst. O. nr. 25 (2002-2003)
St.meld. nr. 14 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 238 (2001-2002)
Det redegjøres for forholdet til andre lover som også har
betydning på dette området, som lov om helsepersonell,
lov om pasientrettigheter, lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
og lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger.
Departementet peker på at det i utgangspunktet kan synes
unødvendig med særregler i bioteknologiloven om
for eksempel informasjon, skriftlig samtykke og godkjenning av virksomheter,
men framholder at det ikke vil være tilstrekkelig for eksempel å gi
en forskrift om godkjenning med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven
fordi myndighetene har et behov for å ha særlig
oversikt over og kontroll med dette feltet. Det er etter departementets
vurdering derfor nødvendig med særskilte godkjennings-
og rapporteringsordninger på området. Departementet
viser videre til at pasientene stilles overfor vanskelige valg for
eksempel når det gjelder å foreta undersøkelser som
kan gi informasjon om mulig framtidig sykdom for dem, deres barn
eller andre slektninger, og mener at dette krever mer omfattende
informasjon og stiller strengere krav til samtykke enn det som følger
av pasientrettighetsloven.
I en drøfting av medisinsk forskning uttales det bl.a.
at det etter departementets vurdering er et klart behov for å se
nærmere på reguleringen av medisinsk forskning
i Norge, og det vil bli oppnevnt et utvalg for gjennomgang av reguleringen
av medisinsk forskning som involverer mennesker og humant
biologisk materiale. På bakgrunn av den forestående
utredningen blir det i proposisjonen ikke gått nærmere inn
på spørsmål som gjelder forskning på bioteknologilovens
område.
Fordi det foreslås omfattende endringer både
av materiell og av mer teknisk karakter, har departementet kommet
til at det er lovteknisk enklere og mer pedagogisk å foreslå en
ny lov enn å foreslå en endringslov til den gjeldende
bioteknologiloven fra 1994.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk
Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra
Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per Steinar
Osmundnes, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
vil vise til kap. 1 § 1-1 i eksisterende bioteknologilov,
som lyder:
"Formålet med denne loven er å sikre
at medisinsk bruk av bioteknologi utnyttes til beste for mennesker
i et samfunn der det er plass til alle. Dette skal skje i et samsvar
med prinsipper om respekt for menneskeverd, menneskelige rettigheter
og personlig integritet og uten diskriminering på grunnlag
av arveanlegg basert på de etiske normer i vår
vestlige kulturarv."
Komiteen ser på lovens formål
som en overordnet rettesnor for lovens øvrige innhold,
også ved utformingen av en ny lov om bioteknologi.
Komiteen vil peke på at utviklingen innen
bioteknologi stadig stiller oss overfor nye etiske utfordringer.
Tekniske framskritt og nye oppdagelser knyttet til den menneskelige
arvemassen bidrar til å skape forventninger om framtidig
helbred for tilstander og sykdommer som i dag kan være
sterkt funksjonsinnskrenkende, eller som direkte kan påvirke
leveutsiktene for den enkelte.
Komiteen legger til grunn at menneskeverdet ikke
må krenkes gjennom differensiering av hvert menneskes egenverd,
men at hvert menneske gjennom sine særegne egenskaper er
unikt og derfor har sin selvstendige rett til et verdig liv uavhengig
av kjønn, alder, rase, livssyn eller funksjonsevne.
Komiteen legger til grunn at ett individ ikke skal
underordnes et annet, og at lovgivningen skal ha som utgangspunkt
at ingen individer skal reduseres til et middel for andre individer,
siden hvert liv er et mål i seg selv. Dette er det tatt
hensyn til i norsk lov ved at blodgiving og organdonasjon er basert
på frivillighet og har som utgangspunkt at den som donerer,
ikke skal få sin helse redusert som følge av donasjonen.
Komiteen vil påpeke at mens disse grensene kan
synes håndterlige ut fra en felles verdiforståelse i
befolkningen for fødte individer, vil grenseoppgangen for
ufødte individer være vanskeligere å trekke.
Det vil være ulike oppfatninger i befolkningen om når
et liv starter. Noen vil knytte livets begynnelse til sammensmeltningen
av egg- og sædcellen, siden det fra det øyeblikket
foreligger komplett arveanlegg for utvikling til et individ. Noen
vil vektlegge livets begynnelse når den befruktede eggcellen
fester seg til indre livmorvegg, ut fra begrunnelsen om at fosterets
utvikling forutsetter en livmor. Noen vil forutsette et forutgående
organanlegg, og da spesielt av hjernen, før det kan kalles
liv. Noen vil argumentere for at det først er når
fosteret viser spontanbevegelse på emosjonelt grunnlag
at det foreligger tegn til liv i egentlig forstand. Fosteret vil
da ha nådd 10.-12. svangerskapsuke. Den rettslige sidestillingen
av individer foreligger imidlertid først ved fødselen,
og ut fra det anførte oppstår det altså en
glidende overgang fra den befruktede eggcellen starter celledelingen
til et fullt utviklet individ fødes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
ikke et befruktet egg som et individ.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at ulike lands lovgivning er
forskjellig på dette området, men de samme problemstillinger
debatteres i alle land det er naturlig for Norge å sammenligne
seg med. Også innen EU er rettstilstanden forskjellig i
de ulike medlemslandene. Eksempelvis har Tyskland ganske strenge
restriksjoner knyttet til forskning på befruktede egg,
mens lovgivningen i Storbritannia er liberal.
Flertallet mener at uansett hvilken lovgivning Norge
velger på dette området, vil det være
vanskelig å vise til lovgivningen i andre enkeltland som
en argumentasjon for en liberalisering eller innstramming av den
norske lovgivningen. I stedet vil det være behov for verdivalg,
slik de også gjøres fortløpende i andre
land.
Flertallet merker seg de muligheter som ligger
i stamcelleforskningen. Stamceller kan tenkes transplantert til
et sykt menneske til erstatning for vevsspesifikke celler som er
gått tapt, og som den menneskelige organisme ikke kan erstatte
ved egen hjelp. Kilder til stamceller kan være celler fra
fødte individer (såkalte adulte stamceller), celler
fra aborterte fostre, celler fra befruktede egg og celler framstilt
ved hjelp av terapeutisk kloning.
Flertallet har merket seg den forventning som er
skapt til bruk av stamceller ved behandling av Parkinsons sykdom.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har merket seg at så langt har forskningen på adulte
stamceller vist mest lovende resultater, og har registrert at norske
forskere har høstet stor internasjonal anerkjennelse for
sine resultater ved å forske på adulte stamceller.
Dette flertallet vil påpeke at forskning
på befruktede egg er etisk problematisk. Dette flertallet er
glad for å kunne konstatere at et forbud mot forskning
på befruktede egg i dag framstår som et mindre
etisk dilemma enn da stamcelleforskningen tok til, fordi de store
gjennombruddene innen forskningen ikke har kommet på bruken
av celler fra befruktede egg, men ved bruk av adulte stamceller,
altså celler fra fødte individer, der det etiske
dilemmaet med liv som middel i stedet for mål helt unngås.
Derfor er dette flertallet imot at det åpnes
for forskning på befruktede egg.
Dette flertallet merker seg at komiteens og komitéflertallets
merknader fra Innst. S. nr. 238 (2001-2002) gjennomgående
er fulgt opp av departementet i tråd med komiteens og flertallets
syn. Der komiteen ikke har avgitt særskilt merknad, skyldes dette
at komiteen ikke har andre merknader enn de som framkommer i nevnte
innstilling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at Regjeringen gjennom sitt forslag til ny bioteknologilov
fortsetter sin innstrammingspolitikk innen bioteknologiområdet
slik det tidligere er kommet til uttrykk gjennom dens forslag til
biobanklov (jf. Ot.prp. nr. 56 (2001-2002)) og forbud mot forskning
på befruktet egg og terapeutisk kloning (jf. Ot.prp. nr.
108 (2001-2002)). Disse medlemmer har videre merket
seg at lovforslaget som nå legges fram, innebærer
en ytterligere innstramming når det gjelder bruk av ultralyd
særlig i tidlig svangerskap, og forstår dette
som en oppfølging av Bondevik IIs regjeringserklæring
der det heter:
"Samarbeidsregjeringen vil fjerne eugeniske indikasjoner
som selvstendig abortkriterium og kontinuerlig vurdere grensene
og reglene for lovlig svangerskapsavbrudd."
Disse medlemmer oppfatter disse innstrammingene
ikke bare som en omkamp på dagens abortlovgivning og et
angrep på kvinners selvbestemmelse, men også som
en mistillit til at kvinner kan treffe forsvarlig etiske valg.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
begrunner forslaget om innstramming i medisinsk bruk av bioteknologi
med et føre var-prinsipp, og at dette prinsipp blir konkretisert
gjennom en rekke forslag til forbud i loven. Etter disse
medlemmers syn vil flere av de konkrete forbudsforslagene begrense
vår kunnskapsutvikling på et felt som kan få stor
betydning for den enkelte.
Disse medlemmer viser til at kunnskap på dette
område som på alle andre område kan brukes
og misbrukes. Disse medlemmer vil imidlertid peke
på at også det å avstå fra eller
holde tilbake kunnskap innebærer etiske dilemmaer, og at
det å avstå fra kunnskap kan forstås
som et overgrep overfor de mennesker som kunnet vært hjulpet
til et bedre liv.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
begrunner sitt føre var-prinsipp ut fra etiske dilemmaer
og fare for et sorteringssamfunn. Disse medlemmer vil
imidlertid hevde at vi ikke kan regulere oss bort fra etiske dilemmaer,
men at de må løses gjennom holdninger basert på humanistiske
verdier og grunnleggende respekt for menneskeverdet og den enkeltes
rett til et verdig liv. Disse medlemmer vil i den
forbindelse peke på den daglige diskriminering mange funksjonshemmede
opplever på grunn av manglende tilrettelegging, og dilemmaet knyttet
til at storsamfunnet ikke tar sitt ansvar i så måte.
Disse medlemmer vil peke på at om en
sier at et menneske er skapt i det øyeblikk egg og sædceller
smelter sammen, eller om en sier at det skjer på et annet
utviklingstrinn, er avgjørende for hvilken konklusjon en
trekker.
Disse medlemmer tolker forståelsen som
er lagt til grunn i proposisjonen, at det bygger på et
syn der menneskeverdet og enkeltmenneskets integritet starter ved
konsepsjonen, og den restriktive holdningen Regjeringen legger opp
til i forhold til spesielt assistert befruktning og fosterdiagnostikk,
bærer preg av dette synet.
Disse medlemmer understreker at et menneske aldri
kan bli et middel, men vil samtidig hevde at et humant materiale
kan være et middel for mennesker, slik for eksempel blod,
donert sæd eller en donert nyre vil være det.
Disse medlemmer erkjenner at et embryo i seg selv
er kimen til nytt liv, fordi alt naturlig frembrakt nytt liv starter
med sammensmeltingen av en kvinnes egg og mannens sædcelle.
Men denne kimen til nytt liv kan ikke bli et nytt liv uten at denne
plasseres i en livmor og derigjennom får det miljø som
gir det mulighet til å vokse og bli et foster og deretter
et levedyktig barn.
Disse medlemmer vil vise til at vi gjennom mange år
har hatt tradisjon for ikke å betrakte et befruktet egg
som et nytt liv med krav på den objektive rettsbeskyttelse
som et menneske i seg selv har. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at vi gjennom mange år har destruert
overtallig befruktede egg, hvilket må innebære
at en har akseptert at det befruktede egg ikke har det samme status
og rettsbeskyttelse som menneskelig liv.
Disse medlemmer viser til at vi bruker resultatene
fra forskning på befruktede egg frembrakt i andre land
i vårt eget kliniske arbeid ved norske sykehus, og at det
nettopp er med utgangspunkt i slik forskning at vi for eksempel
kan tilby hjelp til infertile par. Disse medlemmer mener
en slik praksis er inkonsekvent.
Disse medlemmer viser til at norsk lov vedrørende
stamcelleforskning er mer restriktiv enn lovgivningen i de fleste
land det er naturlig å sammenliken oss med. Disse
medlemmer er derfor bekymret for at Norge skal sakke akterut
i forhold til et internasjonalt viktig kunnskaps- og forskningsområde. Disse
medlemmer finner det videre urimelig at Norge skal gjøre
bruk av disse medisinske nyvinningene uten selv å bidra
til kunnskapsutviklingen på dette området.
Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen er
på kollisjonskurs med så vel Bioteknologinemndas flertall
som lekmannspanelet fra november 2001 som understreket betydningen
av å kunne forske på befruktet egg som er til
overs etter IVF.
Disse medlemmer understreker betydningen av at
det utvikles internasjonal konsensus på dette området
basert på felles etiske standarder og regelverk. Disse
medlemmer mener at det uten et slikt felles regelverk og
slik forståelse vil være vanskelig å håndheve
nasjonal lovgivning fordi det enkelte lands borgere kan omgå loven
ved å gjennomføre de "forbudte handlingene" i
et annet land der lovgivningen er mer liberal.
Disse medlemmer ser en forbudspolitikk som en
start på et helsevesen der de med inntekt og ressurser
skaffer seg et bedre tilbud enn befolkningen generelt tilbys.
Disse medlemmer viser til det arbeidet som gjøres
i FN for å få et internasjonalt forbud mot kloning
av individer, og mener at en nettopp gjennom internasjonale organisasjoner
må utvikle fellesstandarder basert på de humanistiske
prinsipper som ligger til grunn for menneskerettighetene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
innledningsvis bemerke at lovforslaget i Ot.prp. nr. 64 (2002-2003)
er en betydelig innstramming i forhold til nåværende
lovverk og praksis som har vært blant de mest restriktive
i verden. Disse medlemmer mener at lovforslaget setter
hensynet til det ufødte liv foran hensynet til fødte
mennesker. Lovforslaget i proposisjonen mener disse medlemmer videre
lager kunstige skillelinjer mellom den medisinske genetikk og medisinen
for øvrig, som ikke reflekterer den biomedisinske virkelighet.
Det er etter disse medlemmers mening ikke lagt tilstrekkelig
vekt på at genetisk sykdom ikke bare berører et
individ, men ofte deler av hele familier.
Disse medlemmer vil påpeke at de betydelige
fullmakter og forskrifter som er overlatt departementet, gir loven
preg av en fullmaktslov. Lovforslaget preges av et spesielt restriktivt
syn i forhold til någjeldende abortlov, noe som disse
medlemmer finner påfallende, idet Regjeringen som
legger frem lovproposisjonen, også representerer partiet
Høyre som var med å skape flertall for den nåværende abortlov. Disse
medlemmer stiller seg også undrende til at Sosialistisk
Venstreparti som var en varm tilhenger av den nåværende
abortlov, nå synes å skaffe flertall for loven
som disse medlemmer mener på flere områder
er i strid med abortloven. Disse medlemmer finner
det også noe underlig at den sittende regjering som i den
foreliggende proposisjon forfekter en moralsk status og vern om
det befruktede egg, administrerer en abortlov i landet hvor 14 000-15 000
friske fostre fjernes årlig.
Slik disse medlemmer ser det, vil gen- og bioteknologien
i tiden som kommer, være mer revolusjonerende i forhold
til muligheter for forebygging og behandling av alvorlige sykdommer
enn noen tidligere medisinske og medisinskteknologiske fremskritt.
Det synes for disse medlemmer at tidligere medisinsk
forskning og eksperimentell behandling som har ført medisinen
frem til dagens nivå, også må ha hatt
mange etiske dilemma som det ville blitt satt store spørsmålstegn
ved om utviklingen og forskningen hadde vært
politisk styrt slik det nå legges opp til i den foreliggende
lovproposisjon om gen- og bioteknologi. Disse medlemmer er
i tvil om det er nødvendig og fornuftig å ha en
bioteknologilov som så sterkt i detalj regulerer forskning
og utvikling, en lovregulering som slett ikke alle land har funnet
det fornuftig å implementere. Disse medlemmer viser
videre til at med unntak av katolske land har de land som har funnet
det riktig å lovregulere denne teknologien, en langt mer
liberal holdning både til forskning på egg, terapeutisk
kloning, preimplantasjonsdiagnostikk og fostermedisin. Disse
medlemmer vil hevde at unødvendig restriktive lover kan
svekke respekten for lovverket og i verste fall føre til
at enkelte søker å omgå det. Det er viktig
at så vel publikum som de som i sitt yrke har nærhet
til medisinsk bruk av bioteknologi, oppfatter lov og forskrifter
som berettigede og rimelige og ikke som unødvendige hindringer
for nyttig medisinsk praksis eller forskning. Disse medlemmer mener
at innstramminger i lover og regler for medisinsk praksis og forskning
rimeligvis bør komme som en konsekvens av uønskede
hendelser. Når det gjelder medisinsk bruk av bioteknologi,
kan dette vanskelig påberopes i Norge, og det er sikkert
ikke mange av dem som står området nær,
som føler at innstrammingsforslagene dekker et reelt behov. Disse
medlemmer viser videre til at det foreliggende lovforslag snarere
vil bli sett på som politiske utspill diktert av ideologiske
særinteresser. Den viktigste garanti for forsvarlig medisinsk
virksomhet har en dersom utøverne selv har en
bevisst holdning til etiske, sosiale og juridiske sider ved virksomheten.
Ut fra en slik tankegang mener disse medlemmer at
lovgivningen på dette området heller burde liberaliseres
enn strammes inn.
Disse medlemmer innrømmer gjerne at det oppstår
ulike etiske dilemma i forbindelse med denne teknologien, og man
kan velge å ha en meget restriktiv fundamentalistisk tilnærming
til teknologien eller en mer liberal og positiv holdning til denne
teknologiens muligheter for å hjelpe fremtidige generasjoner i
forhold til alvorlig sykdom som både kan forebygges og
behandles. Disse medlemmer mener således
at en regulering av dette området bør preges av empati
med fremtidens syke mennesker og av et barmhjertighetshensyn i forhold
til alle de som kan hjelpes, og som ved en restriktiv lov fratas
denne muligheten.
Disse medlemmer er kjent med at det også blant
den faglige toppekspertise i Norge er uenighet i forhold til lovens
utgangspunkt, nemlig den moralske status for befruktede eggceller.
Her står to syn sterkt mot hverandre. På den ene
side mener noen at det befruktede egg egentlig er et påbegynt
menneske med personlig integritet som skal ha status deretter, og
at en påbegynt menneskespire ikke skal kunne brukes som
et middel i forbindelse med forskning og stamcelledyrkning med tanke
på behandling av andre mennesker. På den annen
side er den andre delen av vår etiske toppekspertise av
den formening at forskning på befruktede egg
kan brukes i forskningsøyemed og i behandlingsøyemed,
da egget verken er en person eller kan kreve moralsk eller rettslig
beskyttelse. Disse medlemmer viser videre til at
gjeldende abortlov i Norge ikke gir fosteret frem til 12. uke noen
form for rettsbeskyttelse, og at det er opp til den gravide kvinnen
selv om fosteret skal føres frem eller ikke.
Disse medlemmer vil videre peke på problemet
ved at lovgivningen også skal være holdningsskapende
og at partipolitiske maktkonstellasjoner bruker sine særinteresser
og endrer loven radikalt fra stortingsperiode til stortingsperiode.
Et eksempel på en slik ideologisk omstilling fra en stortingsperiode
til neste er forslaget som nå fremmes i foreliggende proposisjon,
om å stramme inn adgangen til oppsøkende medisinsk
virksomhet i særlige tilfeller der slekten kan ha høy
risiko for alvorlig sykdom som lar seg behandle.
Disse medlemmer kan ikke unnlate å gjøre oppmerksom
på at lovforslaget når det gjelder forskning
på befruktede egg, terapeutisk kloning og preimplantasjonsdiagnostikk
samt fostermedisin, legger opp til at resultater av slik forskning
fremkommet i utlandet, fullt ut skal være tillatt brukt
i Norge, mens forskning i Norge skal være forbudt. Dette
mener disse medlemmer er en form for dobbeltmoral
som er uakseptabel, og som ikke Stortinget bør medvirke
til.
Disse medlemmer mener det ville vært
interessant og faktisk langt på vei nødvendig
med en debatt på partipolitisk fritt grunnlag om hvilke
etiske prinsipper som skal vektlegges i norsk lovgivning om medisinsk
bruk av bioteknologi og med en deretter dyptgående evaluering.
Slik disse medlemmer ser det, er det god grunn til å tro
at det ikke er bred støtte i den norske befolkning for
en så restriktiv lovgivning på dette området
som det her legges opp til, en lovgivning som faktisk sterkt begrenser
både basisforskning og klinisk forskning. Det er etter disse medlemmers mening
snarere tvert om grunn til å tro at befolkningen ønsker
seg stor frihet i verdispørsmål slik
det kom til uttrykk i abortdebatten. Det er spesielt betenkelig
dersom avstanden mellom politikere og befolkning i dette spørsmålet øker.
Disse medlemmer vil hevde at proposisjonen gjennomgående
gir uttrykk for en mistenkeliggjøring av genetiske forskningsmiljøer
både i inn- og utland. Dette tar disse medlemmer avstand
fra. Det er etter disse medlemmers mening berettiget å stille
spørsmål om hvem som skal ta ansvar for og kostnadene
ved at våre egne genetikere får nødvendig
oppdatering på fagfeltet i utlandet når de er avskåret
for å forske hjemme.
Disse medlemmer vil videre påpeke at
respekt for liv vies stor plass i odelstingsproposisjonen, noe disse
medlemmer er enig i. Forskjellen er imidlertid etter disse
medlemmers mening at denne loven setter respekten for det
ufødte liv betydelig høyere enn respekten for
det fødte liv. Å ivareta fosteret fra den aller
første begynnelse vies langt større oppmerksomhet
enn hensynet til kvinner, par og familier hvis livssituasjon er
eller kan bli overmåte vanskelig, eksempelvis dersom familien
skulle få enda et alvorlig funksjonshemmet barn. Det mangler en
adekvat avveining mellom omsorgen for fødte mennesker og
omsorgen for det potensielle liv som fosteret representerer.
Fremskrittspartiet har ut fra sitt ideologiske ståsted
med basis i det kristne livssyn og hensyntagen til landets borgere
en langt mer positiv tilnærming til denne nye teknologien
enn hva odelstingsproposisjonen legger opp til. Fremskrittspartiet
er imidlertid selvfølgelig helt ut enig i at kloning (dvs.
kopiering) av mennesker som er forbudt, fortsatt skal være
det. Fremskrittspartiet vil i den foreliggende innstilling gå imot
forbudet mot forskning på egg, preimplantasjonsdiagnostikk,
terapeutisk kloning og en innskrenking av fostermedisinen og fosterbehandlingen. Fremskrittspartiet
vil opprettholde sitt tidligere standpunkt om oppsøkende
medisinsk virksomhet som nå er gjeldende i loven.