Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i brev av 6. mai
2003 bedt Riksrevisjonen om å komme tilbake med et bearbeidet
og helhetlig forslag til lov og instruks for Riksrevisjonen, der
det er tatt hensyn til Justisdepartementets lovtekniske merknader
i brev til komiteen av 5. mai 2003. Vedlagt følger
et bearbeidet forslag til ny lov og instruks med merknader.
Det er ikke foretatt materielle endringer i forhold til tidligere
oversendte forslag til nytt regelverk. Riksrevisjonens forslag til
endringer av det opprinnelige forslaget til lov og instruks, som
er sendt til Stortingets presidentskap ved brev av 30. september 2002,
23. oktober 2002 og 7. mai 2003, er innarbeidet
i vedlagte forslag.
Bearbeidingen av forslagene til lov og instruks er i hovedsak
basert på Justisdepartementets lovtekniske merknader. Etter
en første gjennomgang og vurdering av merknadene, ble et
bearbeidet forslag forelagt Justisdepartementet ved Riksrevisjonens
brev av 26. juni 2003. Brevet følger vedlagt
til orientering sammen med departementets svar av 21. august 2003.
Departementets merknader i brev av 21. august 2003 er vurdert
og i hovedsak tatt hensyn til i vedlagte forslag. Vi har i tillegg
foretatt enkelte andre lovtekniske justeringer av teksten.
På bakgrunn av Justisdepartementets merknader er det
foretatt en endring av rekkefølgen i bestemmelsene i loven
og nummereringen av de enkelte bestemmelsene i instruksen. Overskriften
på enkelte av bestemmelsene er også endret.
Det er foretatt en totalgjennomgang av språket i både
loven, instruksen og merknadene til disse med sikte på å klargjøre
enkelte uklarheter. Innledningsvis i merknadene til lov og instruks
er det inntatt en generell henvisning til aktuelle grunnlagsdokumenter
for nytt regelverk. Merknadene til noen av paragrafene er gjort
mer utfyllende.
Riksrevisjonens veiledning til forvaltningen er spesielt nevnt
i Riksrevisjonens formål, jfr. lovens § 1.
Det er derfor naturlig at veiledning også er omtalt som
en særskilt oppgave i lovens § 9 Riksrevisjonens
oppgaver, og det er innarbeidet et nytt femte ledd i § 9.
Samtidig er veiledningsoppgaven tatt ut av instruksen § 3
annet ledd ettersom det vil være aktuelt med veiledning
innenfor alle revisjonstypene, da det er elementer av veiledning
i all revisjonskommunikasjon knyttet til Riksrevisjonens oppgaver.
I merknaden til bestemmelsen er det presisert at veiledning må skje
med varsomhet og på en måte som verken formelt
eller reelt binder opp de senere revisjons- og kontrollvurderingene.
Justisdepartementet har foreslått at taushetspliktbestemmelsen
i lovens § 15 endres og utformes etter mønster
av formuleringen av sivilombudsmannsloven § 9
annet ledd kombinert med bestemmelsene i forvaltningsloven.
I lovens § 15 om taushetsplikt er det etter
anbefaling fra Justisdepartementet også inntatt et nytt
fjerde ledd. Bestemmelsen fastsetter at samtykke til å avgi forklaring
for retten etter tvistemålsloven § 204 nr. 2 og
straffeprosessloven § 118 gis av Riksrevisjonens leder.
Når det gjelder samtykke til å avgi forklaring for
politiet, er dette allerede regulert i annet ledd første
punktum.
Når det gjelder Riksrevisjonens rett til å kreve
informasjon fra privat tjenesteyter er det i lovens § 12 foretatt
en endring av fjerde ledd. Dette har sammenheng med at Riksrevisjonens
innsynsrett overfor privat tjenesteyter skal tilsvare den rett forvaltningen har
i det enkelte tilfelle, jf. Justisdepartementets merknader. Forvaltningens
rett til informasjon i det enkelte tilfelle kan følge av
lov, instruks, avtale, alminnelige kontraktsrettslige prinsipper
eller god forvaltningsskikk.
Forslaget til endringer i andre lover, jf. § 21,
er vesentlig omarbeidet og det er utarbeidet kommentarer til endringsforslagene.
De viktigste endringene er at bestemmelsene om Riksrevisjonens kontroll
i særlovgivningen foreslås omformulert. I tråd
med Justisdepartementets anbefaling er det i de aktuelle lovbestemmelsene
foreslått en henvisning til lov om Riksrevisjonen og instruks
fastsatt av Stortinget. Kontrollens innretning vil da kun være
regulert i Riksrevisjonens lov og instruks. Dermed unngås
eventuelle utilsiktede uklarheter og unødige tolkningsproblemer mellom
særlovgivningen og lov og instruks om Riksrevisjonen. Henvisningene
er utarbeidet etter samme mal, med unntak av lov om Norges Bank
og pengevesenet § 2 der det kun vises til at Riksrevisjonen
fører kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse.
De respektive fagdepartementene er orientert om forslagene til endringer
i særlovgivningen.
Justisdepartementet anbefaler at det utfyllende regelverket til
loven betegnes "forskrift" og ikke "instruks". Dette begrunnes med
at instruksen delvis også vil regulere privatpersoners
rettigheter og plikter, og dermed vil ha andre rettsvirkninger enn
en typisk instruks. Når det ikke er vanlig å betegne
Stortingets plenarvedtak som "forskrift", har dette etter departementets
oppfatning først og fremst sammenheng med at disse vedtakene
vanligvis ikke er ment å skape rettigheter og plikter for
privatpersoner, men gi direktiver til offentlige organer.
For å tydeliggjøre at instruksen ikke bare
innholder interne regler for Riksrevisjonen, har vi endret betegnelsen
på instruksen fra "Instruks for Riksrevisjonen" til "Instruks
om Riksrevisjonens virksomhet". For øvrig overlater vi
til Stortinget å ta stilling til om betegnelsen bør
endres fra instruks til forskrift.
Justisdepartementet påpeker at det er uklart overfor
hvem forvaltningsrevisjon kan utføres, jf. lovforslaget § 9.
Departementet mener at det ikke er gitt noen avklaring i lov eller
instruks om forvaltningsrevisjon også skal gjelde overfor
selskapene. Dersom dette er aktuelt, foreslår departementet
at formuleringene i instruksen endres.
I Riksrevisjonens forslag til lov og instruks av 19. desember
2000 ble det ikke foreslått endringer i gjeldende kontrollopplegg
med forvaltningen av statlig eierskap. Riksrevisjonen uttaler i
forslaget at spørsmålet om hvilken kontroll Stortinget ønsker
i forhold til fristilte virksomheter primært er et politisk spørsmål
som Stortinget bør ta stilling til. Det er derfor heller
ikke foretatt noen materielle endringer på dette punkt
i de reviderte forslagene. Vi har imidlertid merket oss at flertallet
i Frøilandutvalget har foreslått at Riksrevisjonens
selskapskontroll også må kunne omfatte forvaltningsrevisjon
i heleide selskaper, jf. Dokument nr. 14 (2002-2003), og at kontroll- og
konstitusjonskomiteen har sluttet seg til dette i Innst. S. nr.
210 (2002-2003) samt i Innst. S. nr. 123 (2002-2003) knyttet til
Riksrevisjonens Dokument nr. 3:2 (2002-2003).
Dersom Stortinget vedtar at det på generelt grunnlag
innenfor rammen av selskapskontrollen også kan gjennomføres
forvaltningsrevisjon i fristilte virksomheter, anbefaler vi at Frøilandutvalgets
forslag til ny instruksbestemmelse (rapporten s. 75) tas inn som
et nytt annet punktum i forslaget til instruks § 5
annet ledd. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at Frøilandutvalgets
forslag ikke omfatter heleide datterselskaper. Vi legger til grunn
at eventuelle forvaltningsrevisjoner også bør
kunne gjennomføres i slike selskaper. Et nytt annet punktum
i instruksen § 5 annet ledd bør etter
dette kunne lyde:
"I heleide selskaper mv. og heleide datterselskaper
til disse kan kontrollen også omfatte systematiske undersøkelser
av selskapets økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger."
Bestemmelsene i særlovgivningen om Riksrevisjonens kontroll
er i det reviderte forslaget formulert slik at de også vil
hjemle forvaltningsrevisjon i selskapene. Ut fra den systematikken
som er anbefalt av Justisdepartementet og som er innarbeidet i det
reviderte forslaget, vil det nå være lov om Riksrevisjonen med
tilhørende instruks som fastsetter nærmere hvilken
kontroll og hva slags undersøkelser som kan foretas i selskapene
og deres heleide datterselskaper.
Dersom Frøiland-utvalgets forslag om forvaltningsrevisjon
i selskapene tas inn som ett nytt annet punktum i § 5
annet ledd, bør også Helseforetaksloven § 45
endres tilsvarende særlovgivningen forøvrig. Følgende
formulering foreslås:
"Riksrevisjonen fører kontroll
med forvaltningen av statens interesser, og kan foreta undersøkelser mv.
i regionalt helseforetak, helseforetak og heleide datterselskaper
til slike foretak etter lov …… om Riksrevisjonen
og instruks fastsatt av Stortinget."
Dette vil ikke innebære materielle endringer i forhold
til Riksrevisjonens kontroll med helseforetakene slik den er i dag.
Utvalgets flertall har foreslått:
"Riksrevisjonen skal med utgangspunkt i
kravene til god forvaltningsskikk og generelle faglige standarder
gjennomføre systematiske undersøkelser av økonomi,
produktivitet, måloppnåelse og virkninger, samt
kontrollere gjennomføringen av Stortingets vedtak og forutsetninger
(forvaltningsrevisjon)."
"Forvaltningsrevisjon bør begrenses
til saker av prinsipiell eller stor økonomisk rekkevidde."
at instruksens § 7-5
(nå § 18) om Stortingets behandling av
Riksrevisjonens saker utgår i sin helhet.
endringer i tilknytning til Riksrevisjonens ledelse, jf.
lovens § 2.
Vi gjør oppmerksom på at ovennevnte forslag ikke
er innarbeidet i det reviderte forslaget til lov og instruks. Når
det gjelder Frøilandutvalgets forslag til en egen bestemmelse
om Riksrevisjonens behandling av sikkerhetsgradert materiale, er
dette innarbeidet i vedlagte forslag til lov og instruks, jf. Riksrevisjonen brev
til Stortingets presidentskap av 30. september 2002 og
Justisdepartementets lovtekniske merknader.
Det er i § 20 er lagt til grunn at loven vedtas
høsten 2003 og trer i kraft 1. januar 2004. Dersom
stortingsbehandlingen utsettes til etter årsskiftet, må denne
bestemmelsen endres. Tilsvarende gjelder instruksen § 19.
Lovendringene i § 21 nr. 3, 5, 7 og 15 mht. overtakelse
av revisjonsansvaret for Husbanken og Lånekassen og opphør
av revisjonsansvar for stiftelser foreslås å tre
i kraft 1. januar 2005, dvs. at ny revisjonsordning vil
gjelde fra og med regnskapsåret 2005.
Lov om Riksrevisjonen
Kapittel 1 Riksrevisjonens formål
og
organisasjon mv.
§ 1 Riksrevisjonens formål
Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning
bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at
statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
§ 2 Riksrevisjonens uavhengighet
Riksrevisjonen skal utføre sine oppgaver uavhengig
og selvstendig og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes
og organiseres.
§ 3 Instruks om Riksrevisjonens virksomhet
Stortinget fastsetter instruks om Riksrevisjonens virksomhet.
§ 4 Riksrevisjonens ledelse
Riksrevisjonen ledes av et kollegium av fem riksrevisorer
valgt av Stortinget i medhold av Grunnloven § 75 k. Riksrevisorene
og personlige varamedlemmer for disse velges av Stortinget for fire år
om gangen med virkning fra 1. januar året etter stortingsvalget.
Stortinget velger også leder og nestleder i Kollegiet.
Lederen i Kollegiet er Riksrevisjonens daglige leder.
Lederen må ikke uten samtykke fra Stortinget ha eller
påta seg stilling eller verv i offentlig eller privat virksomhet,
unntatt når det følger av vervet som riksrevisor.
§ 5 Tilsetting av Riksrevisjonens tjenestemenn
Riksrevisjonens kollegium tilsetter ledere i Riksrevisjonen.
Riksrevisjonens øvrige tjenestemenn tilsettes av Riksrevisjonens
tilsettingsråd.
Bestemmelsene i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn
m.m. §§ 2 til 5 om kunngjøring av stillinger,
innstillinger og fast og midlertidig tilsetting av tjenestemenn
gjelder så langt de passer.
§ 6 Lønn og pensjon
Riksrevisorenes lønn og pensjon fastsettes av Stortinget.
Tjenestemennenes lønn, pensjon og arbeidsvilkår fastsettes
av Riksrevisjonen i henhold til de avtaler og bestemmelser som gjelder
for arbeidstakere i statsstilling.
Lov 18. juli 1958 nr. 2 om offentlige tjenestetvister gjelder
for Riksrevisjonen.
§ 7 Saksbehandlingen i tjenestemannssaker
Forvaltningslovens regler gjelder for avgjørelser om
tilsetting, oppsigelse, suspensjon, avskjed eller forflytting av
tjenestemenn i Riksrevisjonen. Det samme gjelder vedtak om å ilegge
en tjenestemann ordensstraff eller tilstå vedkommende pensjon.
Stortinget kan gi regler som utfyller eller gjør unntak
fra forvaltningslovens anvendelse etter første ledd, og
fastsette i hvilken utstrekning forskrifter gitt i medhold av forvaltningsloven
ikke skal gjelde i slike saker.
§ 8 Riksrevisjonens budsjett og regnskap
Riksrevisjonens budsjettforslag fremmes av Kollegiet direkte
overfor Stortinget.
Riksrevisjonens regnskap fastsettes av Kollegiet og revideres
av revisor oppnevnt av Stortinget. Revidert regnskap og revisjonsberetning
sendes Stortinget.
Kapittel 2 Riksrevisjonens oppgaver mv.
§ 9 Riksrevisjonens oppgaver
Riksrevisjonen skal foreta revisjon av statsregnskapet
og alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre myndigheter
som er regnskapspliktige til staten, herunder forvaltningsbedrifter,
forvaltningsorganer med særskilte fullmakter, statlige
fond og andre organer eller virksomheter der dette er fastsatt i
særlig lov (regnskapsrevisjon).
Riksrevisjonen skal kontrollere forvaltningen av statens
interesser i selskaper m.m. (selskapskontroll).
Riksrevisjonen skal gjennomføre systematiske undersøkelser
av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon).
Riksrevisjonen skal gjennom revisjonen bidra til å forebygge
og avdekke misligheter og feil.
Riksrevisjonen kan veilede forvaltningen for å forebygge
framtidige feil og mangler.
Riksrevisjonen kan påta seg revisjons-, kontroll- eller
bistandsoppdrag internasjonalt.
Stortinget i plenum kan pålegge Riksrevisjonen å sette
i gang særlige undersøkelser. Stortinget kan ikke
instruere Riksrevisjonen om hvordan eller etter hvilke kriterier
revisjons- og kontrollarbeidet skal utføres, jf. § 2.
§ 10 Krav til revisjonsutførelsen
Riksrevisjonen skal være objektiv og nøytral
ved utførelsen av sine oppgaver. Revisjonen skal planlegges,
gjennomføres og rapporteres slik lov, instruks og god revisjonsskikk
i Riksrevisjonen krever.
Riksrevisjonen kan bruke ekstern bistand til særlige
kontroller eller revisjonsoppgaver.
§ 11 Riksrevisjonens rapportering til
Stortinget
Riksrevisjonen skal rapportere resultatene av sin revisjon
og kontroll til Stortinget.
Før en sak rapporteres til Stortinget skal Riksrevisjonens
bemerkninger forelegges ansvarlig statsråd til uttalelse.
Kapittel 3 Riksrevisjonens rett til
informasjon mv.
§ 12 Riksrevisjonens rett til å kreve
informasjon og innsyn. Rett til å foreta undersøkelser
Riksrevisjonen kan, uten hinder av taushetsplikt, kreve
enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument
og foreta de undersøkelser som den finner nødvendig
for å gjennomføre oppgavene.
Riksrevisjonens rett til informasjon etter første ledd
gjelder overfor den politiske ledelse, embets- og tjenestemenn i
forvaltningen og andre som virker i forvaltningens tjeneste, og
overfor ledelse, tilsatte og revisor i selskaper mv. som er heleid
av staten og heleide datterselskaper til slike selskaper. Overlater
forvaltningen økonomioppgaver til andre utenfor staten, gjelder
Riksrevisjonens rett til aktuell informasjon også direkte
overfor disse. Riksrevisjonens rett gjelder også overfor
personer som har utført oppgaver som nevnt i første
og annet punktum.
I saker som gjelder kontroll med om tilskudd eller bidrag
av statsmidler til offentlige eller private virksomheter nyttes
etter forutsetningene, gjelder retten til informasjon etter første
ledd også overfor tilskuddsmottaker.
Riksrevisjonen har samme rett til innsyn og informasjon
som forvaltningen kan kreve overfor
a) andre som er tillagt statlig forvaltningsmyndighet
eller oppgaver finansiert med statlige midler, og
b) private som leverer varer eller tjenester til staten.
§ 13 Deltakelse i generalforsamling mv.
Riksrevisjonen skal varsles og har rett til å være til
stede i generalforsamling, foretaksmøte, møte
i bedriftsforsamling, representantskap og organ med tilsvarende
funksjon i selskaper som i sin helhet eies av staten og i heleide
datterselskaper til slike selskaper. Riksrevisjonen har talerett
i møtene. Den skal sammen med varsling få oversendt
alle relevante saksdokumenter. Riksrevisjonen avgjør i
hvilken grad den skal få oversendt saksdokumenter til møter i
heleide datterselskaper.
Riksrevisjonen har rett til å delta i møter
som nevnt i første ledd i deleide selskaper sammen med den
som representerer de statlige eierinteressene. Varsling om møte
og oversending av relevante saksdokumenter avtales med departementet
eller med statlig heleid virksomhet som ivaretar statlige interesser.
§ 14 Tilrettelegging av forholdene for revisjon
Virksomheter som er omfattet av Riksrevisjonens revisjon
og kontroll, skal legge forholdene til rette slik Riksrevisjonen
finner det hensiktsmessig for å foreta de revisjons- og
kontrolloppgaver som følger av lov og instruks.
Riksrevisjonen kan foreta revisjon og kontroll på det
stedet hvor regnskap og nødvendig materiale finnes, og
Riksrevisjonen skal ha tilgang til de IT-systemer som virksomhetene
benytter.
Informasjon til Riksrevisjonen skal avgis i den form, på det
medium og til det tidspunkt Riksrevisjonen bestemmer, og vederlagsfritt
tilrettelegges og sendes til Riksrevisjonen.
Kapittel 4 Riksrevisjonens saksbehandling mv. Allmennhetens
innsynsrett
§ 15 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for Riksrevisjonen,
plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap
til det han eller hun i forbindelse med tjenesten eller arbeidet
får vite om forhold av personlig karakter eller opplysninger
om drifts- eller forretningshemmeligheter.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende
har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han eller hun kan heller
ikke utnytte opplysninger som nevnt i første ledd i egen
virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.
For øvrig gjelder bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 13
a til 13 f så langt de passer.
Uten hinder av bestemmelsen i første ledd kan Riksrevisjonens
tjenestemenn, etter beslutning av Riksrevisjonens leder, avgi forklaring
og legge fram dokumentasjon vedrørende revisjonsoppdrag
til politiet når det er åpnet etterforskning i
straffesak. Riksrevisjonen kan videre underrette politiet dersom
det i forbindelse med revisjonen kommer fram forhold som gir grunn
til mistanke om at det er foretatt en straffbar handling. Riksrevisjonen
kan også samarbeide med andre offentlige kontrollmyndigheter
dersom det er aktuelt. Underretning kan gis selv om revisjonen ikke
er avsluttet og uten at forholdet er meddelt revidert virksomhet
eller overordnet departement.
Ved anvendelse av bestemmelsene i tvistemålsloven § 204
nr. 2 og straffeprosessloven § 118 gis samtykke av Riksrevisjonens
leder.
§ 16 Riksrevisjonens behandling av sikkerhetsgradert
informasjon
Bestemmelsene i sikkerhetsloven gjelder så langt de
passer for Riksrevisjonens behandling av sikkerhetsgradert informasjon.
Stortinget kan gi regler som utfyller eller gjør unntak
fra sikkerhetslovens anvendelse på Riksrevisjonen og fastsette
i hvilken utstrekning forskrifter gitt i medhold av sikkerhetsloven
skal gjelde for Riksrevisjonen.
§ 17 Riksrevisjonens behandling av personopplysninger
Riksrevisjonen kan innhente og behandle alle typer personopplysninger.
Opplysningene skal slettes så snart de ikke lenger har
kontrollmessig interesse.
Riksrevisjonens behandling av personopplysninger i revisjons-
og kontrollarbeidet er unntatt fra §§ 18,
27, 31 og 33 i personopplysningsloven.
§ 18 Allmennhetens krav på innsyn
i
Riksrevisjonens dokumenter
Enhver kan hos Riksrevisjonen gjøre seg kjent med
det offentlige innholdet av dokumenter i en bestemt sak når
dokumentet er kommet inn til eller er sendt fra Riksrevisjonen.
Bestemmelsene i offentlighetsloven gjelder tilsvarende, så langt
de passer.
Stortinget kan gi regler som utfyller eller gjør unntak
fra offentlighetslovens anvendelse på Riksrevisjonen og
fastsette i hvilken utstrekning forskrifter gitt i medhold av offentlighetsloven
skal gjelde for Riksrevisjonen.
§ 19 Habilitet
Ingen som utfører tjeneste eller arbeid for Riksrevisjonen
kan utføre revisjons- eller kontrolloppdrag dersom vedkommende
eller dennes nærstående har en slik tilknytning
til revidert eller kontrollert virksomhet, dets ansatte eller tillitsvalgte,
eller det for øvrig foreligger slike særegne forhold
at dette kan svekke tilliten til vedkommendes uavhengighet eller objektivitet.
Som nærstående regnes:
a) ektefelle og person som vedkommende bor sammen
med i ekteskapslignende forhold,
b) slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje
og søsken, og deres ektefeller eller personer som de bor
sammen med i ekteskapslignende forhold, og
c) slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje
og søsken til en person som nevnt under bokstav a.
Bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 6
til 9 første ledd gjelder for enhver som behandler administrative
saker for Riksrevisjonen.
Kapittel 5 Ikraftsettings- og overgangsbestemmelser.
Oppheving og endring av
andre lover
§ 20 Ikraftsettings- og overgangsbestemmelser
Loven trer i kraft 1. januar 2004, med unntak av § 21
nr. 3, 5, 7 og 15 som trer i kraft 1. januar 2005.
Riksrevisjonens overtakelse av revisjonsansvaret i Den
Norske Stats Husbank og Lånekassen, jf. loveendringene
i § 21 nr. 3 og 7, skjer med virkning fra og med regnskapsåret
2005. Riksrevisjonen frasier seg revisjonsansvar for stiftelser,
jf. lovendringene i § 21 nr. 5 og 15, fra og med regnskapsåret
2005.
§ 21 Oppheving og endringer av andre lover
Når loven trer i kraft, endres andre lover slik:
1. Lov 18. februar 1918 om statens revisionsvæsen oppheves.
2. I lov 19. juni 1931 nr. 18 om Aktieselskapet
Vinmonopolet foretas følgende endringer:
§ 12 første og tredje ledd oppheves.
Nåværende annet ledd blir eneste ledd.
§ 14 skal lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i selskapet
og heleide datterselskaper etter lov … om Riksrevisjonen
og instruks fastsatt av Stortinget.
3. I lov 1. mars 1946 nr. 3 om Den Norske Stats Husbank
skal § 8 tredje ledd annet punktum lyde:
Riksrevisjonen reviderer Husbankens regnskap og
forvaltning.
4. I lov 28. mars 1958 nr. 4 om ansvar og garanti
for statens oppkrevere og regnskapsførere m.v. skal § 1 annet
ledd lyde:
Kongen kan nedsette et pådratt
erstatningsansvar eller la det falle bort, dersom det finnes rimelig
under omsyn til den utviste skyld, skadens størrelse og
tilhøva ellers.
5. I lov 23. mai 1980 nr. 11 om stiftelser oppheves § 11
tiende ledd. 6. I lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn skal § 6
nr. 1 første punktum lyde:
Reglene i §§ 2, 3, 4 og 5 gjelder ikke
for tjenestemenn tilsatt ved Stortinget eller hos
Stortingets ombudsmenn.
7. I lov 26. april 1985 nr. 21 om utdanningsstøtte
til elever og studenter skal § 13 fjerde ledd lyde:
Departementet fører tilsyn
med Lånekassen. Styret sender hvert år innen utgangen
av mars måned departementet rapport og regnskap for foregående år. Riksrevisjonen reviderer
Lånekassens regnskap og forvaltning.
8. I lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet
(sentralbankloven) skal § 2 fjerde ledd annet punktum lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse
etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks fastsatt
av Stortinget.
9. I lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak skal § 45
lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i statsforetak
og heleide datterselskap til slike foretak etter lov ... om Riksrevisjonen
og instruks fastsatt av Stortinget.
10. I lov 3. juli 1992 nr. 97 om Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond skal § 34 lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i fondet
etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks fastsatt av Stortinget.
11. I lov 28. juni 1996 nr. 54 om studentsamskipnader
skal § 14 annet ledd lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i Studentsamskipnaden
og heleide datterselskaper etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks
fastsatt av Stortinget.
12. I lov 9. mai 1997 nr. 26 om Statens investeringsfond
for næringsvirksomhet i utviklingsland skal § 20
lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i fondet
etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks fastsatt av Stortinget.
13. I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper
skal § 20-6 lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i selskaper
der staten eier alle aksjene og heleide datterselskap til slike
selskaper etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks fastsatt av
Stortinget.
14. I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
skal § 20-6 lyde:
Riksrevisjonen fører kontroll med forvaltningen av
statens interesser og kan foreta undersøkelser mv. i selskaper
der staten eier alle aksjene og heleide datterselskap til slike
selskaper etter lov ... om Riksrevisjonen og instruks fastsatt av
Stortinget.
15. I lov 15. juni 2001 nr. 59 om stiftelser oppheves § 43
fjerde ledd.