Forslaget til ny bestemmelse i panteloven om legalpant til sikkerhet
for nødvendige boomkostninger vil medføre at konkursboene
og tvangsavviklingsboene tilføres mer midler til bobehandling.
Det må forventes at legalpantregelen på sikt
vil medføre noe økt kredittpris for de næringsdrivende. Departementet
antar at legalpantregelen vil få liten praktisk betydning
for privatpersoner som tar opp boliglån. Flertallet av
konkursskyldnerne er selskaper. Det kan forventes at grundigere
bobehandling vil tilføre boene og fordringshaverne ytterligere
midler.
Legalpantregelen vil medføre at tingrettene som behandler
konkursboer får noe økt arbeidsmengde, blant annet
ved fastsetting av pantets verdi i boene hvor innløsning
er aktuelt, og ved å avgjøre hva som er nødvendige
boomkostninger. I boer der legalpantet ikke benyttes fullt ut, vil
det bli noe merarbeid for bostyreren i forbindelse med at det overskytende
skal fordeles på og utbetales til panthaverne. Bostyreren vil
også få oppgaver knyttet til vurdering av pantobjektets
verdi.
Når bobehandlingen blir mer grundig, vil det medføre
høyere sannsynlighet for at økonomisk kriminalitet
blir oppdaget. Dette vil bidra til å motvirke useriøs
næringsdrift.
En økning av rekvirentansvaret til 50 R vil maksimalt
medføre en årlig økning av det offentliges
utbetalinger til rekvirentansvar med 16,2 mill. kroner i oppbudssakene.
Det antas at økningen av statens årlige utbetalinger
til dekning av rekvirentansvaret i konkurser begjært av
en arbeidstaker maksimalt vil være ca. 2,9 mill. kroner,
og til dekning av rekvirentansvaret i konkurser begjært
av skattefogden, mellom 10 og 14 mill. kroner.
For saker hvor skatteoppkreveren begjærer konkurs, vil økningen
i utbetalinger komme til uttrykk gjennom reduserte inntekter over
skatteregnskapet. Det antas at den reduserte inntekten på grunn
av skatteoppkrevernes utbetalinger til rekvirentansvar kan bli maksimalt
27,2 mill. kroner.
Komiteen har ingen merknader.