Rekvirentansvaret ble i forskrift begrenset til kr 20 000.
Beløpet har stått uendret siden 1989.
Departementet antar i høringsnotatet at det kan være
hensiktsmessig å knytte rekvirentansvaret til grunngebyret
i rettsgebyrloven slik at det automatisk justeres ved endringer
i grunngebyret. Dersom rekvirentansvaret prisjusteres direkte og
knyttes til rettsgebyret, kan ansvaret passende settes til 40 R (kr 26 200).
Dersom en i tillegg skal ta høyde for økningen
i rettsgebyret og sikre at det reelt blir like mye igjen til bobehandlingen
som i 1989, kan rekvirentansvaret passende settes til 45 R
(kr 29 475).
Departementet har merket seg at et flertall av høringsinstansene ønsker
en økning av rekvirentansvaret, og at forslaget om økning
til 45 R har størst tilslutning i høringsrunden.
Forslaget i høringsnotatet tok høyde for både
prisstigningen siden august 1989 og det forhold at rettsgebyret
har økt forholdsmessig mer enn prisstigningen i denne perioden.
Departementet går inn for å øke rekvirentansvaret
noe mer enn en slik ren prisjustering innebærer, og foreslår
at rekvirentansvaret settes til 50 R. Med et rettsgebyr
på kr 740 vil 50 ganger rettsgebyret utgjøre
kr 37 000. Departementet finner at det er hensiktsmessig
med en økning som er noe større enn en ren prisjustering
tilsier, blant annet fordi bobestyrerne etter lovendringen i 1999
har fått noen flere oppgaver, og at gebyret for omadressering
av post har økt de seneste år.
Komiteen merker seg at Regjeringen
har foreslått å øke rekvirentansvaret
til 50 R som tilsvarer 37 000 kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at rekvirentansvaret har vært
uendret siden 1989 og til at rekvirentansvaret skal dekke blant
annet rettsgebyret som er 12,5 R. R er for øvrig økt
fra 390 kroner i 1989 til 740 kroner i dag. I 2003 var det 10 500
kroner igjen for bostyrer å jobbe for, fratrukket rettsgebyret.
Dette gir i meget liten grad bostyrerne mulighet til å foreta
en hensiktsmessig bobehandling og til å forfølge
mistanke om økonomiske misligheter.
Flertallet vil påpeke at et stort flertall
av høringsinstansene er positive til å øke
rekvirentansvaret. Flertallet viser til at det finnes
pantsatte objekter i noe over halvparten av konkursboene. For de resterende
konkursboene er det bare rekvirentansvaret og eventuelle andre frie
midler man kan bruke til bobehandling. Flertallet mener
at dersom man ikke øker rekvirentansvaret, betyr
det i realiteten at det ikke blir noen forbedring i de
såkalt ”tomme boer”. Formålet
med lovreformen er å skaffe mer midler til bobehandling,
jf Stortingets vedtak fattet i forbindelse med behandling av Ot.prp.
nr. 26 (1998-99). Dette vil kun bli nådd i disse boene
dersom rekvirentansvaret økes.
Flertallet støtter derfor Regjeringens
forslag om å øke rekvirentansvaret til 50 R.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at samtidig med dette påpeker Regjeringen problemet
med at en opphevelse av rekvirentkravet vil medføre fare
for at konkursbegjæringer vil bli brukt som inkassomiddel.
Disse medlemmer ser dette poenget, men mener dette
også må veies opp mot de samfunnsmessige negative
konsekvenser det vil ha dersom kreditorer ikke begjærer
konkurser, fordi den økonomiske belastningen ved det økte
rekvirentkravet blir for stor. Når vi ser at rekvirentkravet
i Sverige er 3 860 kroner og i Danmark er rundt 20 000
kroner, kan disse medlemmer ikke se behovet for å øke
rekvirentkravet i Norge fra 20 000 kroner til 37 000 kroner.
Den nåværende størrelsen på rekvirentkravet er
en god nok garanti for at konkursbegjæringer ikke benyttes
i utide som en form for en mer effektiv inkasso.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen la være å øke
rekvirentansvaret ved forskriftsendring på det nåværende tidspunkt."