Kapittel 2 i proposisjonen omhandler forslag som gjennomfører
begrepet "førerett" i lovens bestemmelser samt forslag
til endringer tilknyttet innføring av førerkort
for tohjuls moped.
Det foreslås å gjennomføre skillet
mellom førerett og førerkort konsekvent i loven.
Førerett er den rettighet man har til å føre
motorvogn når gitte krav i lov- og forskriftsverket er
oppfylt, mens førerkort som en hovedregel er beviset for
at man har denne rettigheten. For kjøring av enkelte særlige
grupper motorvogner, som eksempelvis motorredskaper, stilles det
ikke krav om førerkort, men kun at føreren har førerett
gjennom å tilfredsstille blant annet krav til alder. Som
en samlebetegnelse kalles sistnevnte grupper av kjøretøy,
førerkortfrie motorvogner.
Ved Besl. O. nr. 110 (2002-2003), jf. Ot.prp. nr. 52 (2002-2003)
Om lov om endring i vegtrafikkloven mv. (domstolsbehandling av tap
av retten til å føre motorvogn mv.), ble begrepet
"førerett" delvis innført i loven fra 1. januar
2004.
I foreliggende forslag innføres begrepet "førerett"
i en rekke av lovens øvrige bestemmelser. Begrepet omfatter
også rett til å føre førerkortfrie
motorvogner.
I overgang til en modulbasert føreropplæring
for alle førerkortklasser inngår også en
overgang fra dagens mopedførerbevis til eget førerkort
for moped - førerkort klasse M. En slik overgang er omtalt
blant annet i Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) og Ot.prp. nr. 71 (2001-2002)
Om lov om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk
(prikkbelastning av førerkort).
Hensynet til et helhetlig føreropplæringssystem med
fokus på trafikal kompetanse for førere av alle motorvogner,
og til administrativ hensiktsmessighet, tilsier at det ikke bør
være annet regelverk for tohjuls moped i forhold til erverv
og dokumentasjon av førerkompetanse enn for andre tohjuls
kjøretøy (lett motorsykkel og motorsykkel). Begrepet
"førerkort" skal benyttes om beviset for retten til å kjøre
en bestemt klasse kjøretøy, eksempelvis buss eller
moped.
Det tas sikte på å gjennomføre overgangen
fra mopedførerbevis til førerkort for tohjulsmoped
fra 1. januar 2005, når også hovedtyngden
av de øvrige elementene i modulsystemet blir innført.
Gjeldende rett likestiller langt på vei mopedførerbevis
med førerkort for andre motorvogner. Ved innføring
av førerkort for tohjuls moped blir slik likestilling gjennomført
konsekvent. Dette gir behov for lovtekniske endringer i §§ 24
a, 34, 35 og 44. Enkelte bestemmelser hvor mopedførerbevis
omtales spesifikt, blir overflødige og foreslås
derfor opphevet. Det foreslås videre endringer i §§ 26
(vedr. krav til ledsager ved øvingskjøring) og § 27
(vedr. tilleggskrav for trafikklærere).
Departementet gjør oppmerksom på at Europa-Kommisjonen
har presentert et forslag til nytt direktiv om førerkort,
hvor en egen førerkortklasse for moped foreslås
innført også i EU. Årsaken er at moped
er en av de mest sårbare kjøretøygruppene,
og at førerett derfor bør reguleres på samme
måte som for andre motorvogner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun
Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen,
Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter
Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth
Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi
Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl,
og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at innføring
av førerkort for tohjuls moped vil gi en konsekvent likestilling
med andre motorvogner, i overensstemmelse med gjeldende rett. Det
vises også til at moped er en av de mest sårbare
kjøretøygruppene når det gjelder trafikkulykker,
noe som tilsier en styrking av førerkompetansen.