Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Tomas Norvoll
og Torstein Rudihagen, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser
til at bokføringsloven vil erstatte kapittel 2 i regnskapsloven
1998. Arbeidet med bokføring er omfattende i det norske
næringslivet og en viktig funksjon for brukere av regnskapsinformasjon,
bl.a. eiere, investorer, kreditorer, ansatte og offentlige myndigheter.
Informasjon fra bokføring brukes til utarbeidelse av årsregnskap,
ligningsoppgaver, næringsoppgaver og omsetningsoppgaver.
Bokføringsregler er sentrale i myndighetenes skatte- og avgiftskontroll. Komiteen ser derfor positivt på at det
foreslås en egen lov om bokføring.
Komiteen viser til flere høringsuttalelser
hvor det fremgår at næringslivet har betydelige
kostnader knyttet til oppbevaring av regnskapsinformasjon. En reduksjon
av oppbevaringstiden vil medføre en betydelig forenkling
og kostnadsreduksjon for alle bedrifter. Samtidig har oppbevaringstiden
betydning for mulighetene for å avdekke skatte- og avgiftsunndragelser.
Nytteverdien av en oppbevaringstid på 10 år bør
vurderes opp mot de samlede samfunnsmessige kostnadene ved en slik
oppbevaringstid. En slik vurdering må også omfatte
forholdet til skatte- og ligningslovgivning samt straffebestemmelser
og foreldelsestid. Komiteen finner det
naturlig at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en orientering
om dette på egnet måte. Komiteen slutter
seg til at det innføres differensiert oppbevaringstid for
såkalt primær og sekundær dokumentasjon,
og at bokføringspliktige som hovedregel fritt kan velge
oppbevaringsmedium. Komiteen mener også at
dispensasjonsadgangen ved forskrift eller enkeltvedtak fra bestemmelsene
om oppbevaringssted, oppbevaringstid og elektronisk tilgjengelighet,
bør brukes aktivt med utgangspunkt i en fortløpende
vurdering av samfunnsmessig kost/nytte.
Komiteen viser til at flere av høringsinstansene
har bedt om en innsnevring av forskriftskompetansen i loven. Komiteen mener at forskriftshjemmelen
bør brukes med varsomhet i forhold til fastsettelse av
ytterligere krav utover det som følger av bestemmelsene
i loven, og at bruken av forskriftshjemmel også bør
vurderes opp mot samfunnsmessig kost/nytte.
Komiteen viser til at nye bokføringsregler
vil kreve både systemendringer i dataapplikasjoner og innretning
av nye rutiner, investeringer mv. hos den regnskapspliktige. Ved
ikrafttredelse 1. januar 2005 kan implementeringstiden
bli knapp for enkelte virksomheter. Komiteen mener
derfor at gjeldende bokføringsregler må kunne
benyttes i ett år parallelt med ny bokføringslov,
og ber Regjeringen sørge for dette ved fastsettelse av
ikrafttredelse og overgangsregler.
Komiteen fremmer derfor
følgende forslag:
"Lov om bokføring § 17
andre og tredje punktum skal lyde:
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid. Kongen kan gi overgangsregler."
Komiteen slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag med unntak av forslag til lov om
bokføring § 5 første og andre
ledd, § 13 andre ledd første punktum
og § 16 første ledd.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg
på denne bakgrunn til Regjeringens forslag til lov om bokføring § 13
andre ledd første punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag til lov om bokføring § 5
første og andre ledd og § 16 første
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
kravet i § 5 om at spesifikasjoner "skal" utarbeides
burde lyde "skal kunne" utarbeides. Dette begrunnes med at en valgadgang
gir den enkelte muligheten til å velge den løsningen
som anses mest hensiktsmessig. For store bedrifter vil det være
snakk om en så stor datamengde at ferdiglagde pliktige
spesifikasjoner vil bli uoversiktlige. Dette vil dessuten være
snakk om "døde" data som ikke kan sorteres eller gjøres
utvalg fra. For store bedrifter vil dermed et "skal kunne"-krav
være både mer hensiktsmessig for bedriften og
for eventuell etterforskning ettersom man da vil ha tilgang til
systemene for hele oppbevaringsperioden. For små bedrifters
vedkommende vil i de fleste tilfeller ikke tapet av analysemuligheter
være vesentlig for kontrollmyndigheten dersom det foreligger
ferdige utarbeidede spesifikasjoner. For slike bedrifter vil dette
kunne være en kostnadseffektiv løsning. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Lov om bokføring § 5 første
og andre ledd skal lyde:
For hver periode med pliktig regnskapsrapportering, og ikke sjeldnere
enn hver fjerde måned skal det, dersom det ikke er utarbeidet
løpende, kunne utarbeides:
1. bokføringsspesifikasjon,
2. kontospesifikasjon,
3. kundespesifikasjon,
4. leverandørspesifikasjon,
5. spesifikasjon av uttak til eiere, deltakere og egen virksomhet,
6. spesifikasjon av salg til eiere og deltakere,
7. spesifikasjon av salg og andre ytelser til ledende ansatte.
For hver periode med pliktig regnskapsrapportering skal det i
tillegg, dersom det ikke er utarbeidet løpende, kunne utarbeides:
Disse medlemmer mener bokføringspliktiges
oppbevaringskostnader ved både fysisk og elektronisk lagring
taler for at oppbevaringstiden på 10 år burde
reduseres. Dette må imidlertid helhetlig vurderes i sammenheng
med skatte- og avgiftslovgivningen. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn det er behov for
en utredning med sikte på en reduksjon i oppbevaringstiden. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest utrede mulighetene for å innføre
en generell kortere oppbevaringstid."
Disse medlemmer mener kasseruller
bør omklassifiseres fra primær- til sekundærdokumentasjon
ved at kasseruller omhandles i et nytt eget punkt 9 i lovforslagets § 13.
Begrunnelsen er at kasseruller har liten kontrollverdi. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Lov om bokføring § 13 punkt 9 skal
lyde:
Disse medlemmer anser begrenset utvidende
forskriftshjemmel som hensiktsmessig for å holde tritt
med utviklingen innen digitalisering som bruk av EDI og problemstillinger
knyttet til dette, samt spesielle kontrollbehov i spesifikke bransjer.
Dog bør adgangen til å gå utover loven
angis konkret, slik at ikke kost/nytte-betraktninger risikerer å bli
fullstendig tilsidesatt av skatte- og avgiftsmyndigheters tilleggskrav
for kontrollformål. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Lov om bokføring § 16 første
ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter som utfyller bestemmelsene i
denne lov. Dersom særlige forhold i tilknytning til skatte-
og avgiftskontroll i enkelte bransjer eller næringer gjør
det særskilt nødvendig, kan departementet fastsette
ytterligere krav."
Disse medlemmer ser i likhet med
NHO, NARF, HSH og Bedriftsforbundet at implementeringstiden nå blir
så knapp at det for mange vil være tilnærmet
umulig å foreta de nødvendige tilpasninger i tide.
Det er også usikkerhet forbundet med kriteriene for dispensasjonsadgangen
vedrørende oppbevaringssted, oppbevaringstid og elektronisk
tilgjengelighet. Det er derfor nødvendig med overgangsregler.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil vise til at departementet ikke har foretatt
den utredning om redusert oppbevaringstid for regnskapsmateriale
som Bokføringsutvalget enstemmig har bedt om i sin utredning. Fordelene
for næringslivet i form av forenkling og kostnadsbesparelser
ved en slik reduksjon er påpekt av utvalget og av samtlige
høringsinstanser. Disse medlemmer mener
det uavhengig av denne manglende utredning er forsvarlig å innføre
5 års oppbevaringstid for primærmateriale, dog
slik at departementet ved forskrift kan fastsette inntil 10 års
oppbevaringstid for bedrifter og bransjer der det anses å være et
særlig stort behov ut fra kontrollhensyn. Disse medlemmer vil
vise til at man i Danmark har praktisert 5 års oppbevaringstid
i en årrekke uten at det har vært framsatt ønske
om forlengelse fra kontrollmyndighetene ved siste lovendring i 1999.
Disse medlemmer mener det er nødvendig å gjøre
alvor av de allmenne ønsker om å forenkle for næringslivet. Disse medlemmer vil vise til at det er
en meget liten andel av næringsdrivende som driver ulovlig
og bør straffes for dette. Disse medlemmer mener
det må satses på å forenkle regelverk
for det overveldende flertall som driver lovlig og seriøst,
men skjerpe betingelser og kontroll der det er mistanke om juks. Disse medlemmer vil vise til at Senterpartiet
har foreslått betydelig styrking av Skatteetaten ved de
senere års budsjettbehandlinger, og mener at en slik satsing
er nødvendig og vil gi svært stor økonomisk
gevinst for samfunnet. Disse medlemmer er
videre kjent med at det er meget sjelden at det ved bokettersyn
gås lenger enn 5 år tilbake i tid, og at ulovligheter
over en lengre periode enn 5 år sjelden gir seg utslag
i den utmålte straff.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Lov om bokføring § 13
andre ledd første punktum skal lyde:
Regnskapsmateriale som nevnt i første ledd nr.
1 til 4 skal oppbevares i Norge i fem år etter regnskapsårets
slutt."