Jeg viser til Dokument 8-forslag sendt Barne- og familiedepartementet
10. juni 2004 om endring i lov 8. april 1981 nr.
7 om barn og foreldre (barneloven). Forslaget innebærer
endringer vedrørende foreldreansvar i de tilfelle hvor
den ene av foreldrene forvolder den annens død.
Jeg gjør oppmerksom på at problemstillingen
er utredet av en interdepartemental arbeidsgruppe nedsatt av Barne-
og familiedepartementet som har kommet med forslag til endringer
i barneloven. Arbeidsgruppen overleverte sin rapport 16. februar
2004, og departementet har sendt rapporten på alminnelig
høring med høringsfrist 2. juli 2004.
Etter mitt syn er det viktig å følge de vanlige
fasene i lov- og forskriftsarbeid som følger av utredningsinstruksen.
Før jeg tar stilling til forslag til endringer i barneloven
vil jeg sørge for at høringsinstansenes syn er
gjennomgått og det er foretatt en forsvarlig behandling
av lovarbeidet. Forslagsstillernes syn vil bli tatt med i vurderingen.
Jeg finner også grunn til å påpeke
at det kan synes noe uklart hvordan forslaget er ment å forstås.
Forslaget er delvis identisk med ovennevnte arbeidsgruppes forslag,
men skiller seg også ut bl.a. ved at det fastsettes at
det i forbindelse med straffesaken skal fattes midlertidig vedtak
om foreldreansvaret etter barneloven. Jeg gjør oppmerksom
på at barneloven § 38 regulerer to forskjellige
situasjoner i første og annet ledd. Første ledd
omhandler tilfelle hvor gjenlevende har hatt del i foreldreansvaret
før dødsfallet og opprettholder det ved den andres
dødsfall. Dette gjelder uavhengig av om gjenlevende har
bodd sammen med barnet eller ikke. Annet ledd omhandler tilfelle
hvor gjenlevende ikke tidligere har hatt del i foreldreansvaret
men bor sammen med barnet, og automatisk får overført
foreldreansvaret til seg ved dødsfallet.
I de tilfelle hvor gjenlevende ikke opprinnelig hadde del i foreldreansvaret
vil det verken etter arbeidsgruppens eller stortingsrepresentantenes
forslag være nødvendig å fatte en midlertidig
avgjørelse fordi gjenlevende fratas muligheten til automatisk å få foreldreansvaret
i forbindelse med dødsfallet. Det kunne derfor antas at
stortingsrepresentantenes forslag er ment å gjelde de tilfelle
hvor gjenlevende opprinnelig hadde del i foreldreansvaret. Dette
kan imidlertid synes noe uklart på bakgrunn av at det ikke skilles
mellom de to forskjellige situasjonene i forslagsstillernes redegjørelse
for bakgrunnen, samt at forslagets ordlyd også synes uklart
på dette punkt. Det vises i så henseende til at
det i forslaget til ny § 38 tredje ledd første
setning henvises til at det er situasjonen i annet ledd, altså hvor
gjenlevende ikke tidligere har hatt del i foreldreansvaret, som
reguleres, mens det i annen setning som omhandler midlertidig avgjørelse
ikke angis om det er situasjonen i første eller annet ledd
eller begge som reguleres. Usikkerheten omkring dette illustrerer
at det er en komplisert problemstilling som krever en grundig utredning og
vurdering. Under enhver omstendighet er de to situasjonene, hvor
den ene innebærer å frata noen en rett de allerede
har og den andre innebærer å la være å tilkjenne
en ny rett så vesensforskjellig at det fortjener både å påpekes
og at det foretas en grundigere vurdering.
Som nevnt innledningsvis vil jeg på grunnlag av høringen
vurdere behovet for endringer i barneloven. Det er på nåværende
tidspunkt vanskelig å angi når et lovforslag kan
legges fram.