Vedlegg: Brev fra Barne- og familiedepartementet, statsråden, til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 28. juni 2004

Dokument nr. S:80 (2003-2004) Om lov om endringer i lov 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre (barneloven)

Jeg viser til Dokument 8-forslag sendt Barne- og familiedepartementet 10. juni 2004 om endring i lov 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre (barneloven). Forslaget innebærer endringer vedrørende foreldreansvar i de tilfelle hvor den ene av foreldrene forvolder den annens død.

Jeg gjør oppmerksom på at problemstillingen er utredet av en interdepartemental arbeidsgruppe nedsatt av Barne- og familiedepartementet som har kommet med forslag til endringer i barneloven. Arbeidsgruppen overleverte sin rapport 16. februar 2004, og departementet har sendt rapporten på alminnelig høring med høringsfrist 2. juli 2004.

Etter mitt syn er det viktig å følge de vanlige fasene i lov- og forskriftsarbeid som følger av utredningsinstruksen. Før jeg tar stilling til forslag til endringer i barneloven vil jeg sørge for at høringsinstansenes syn er gjennomgått og det er foretatt en forsvarlig behandling av lovarbeidet. Forslagsstillernes syn vil bli tatt med i vurderingen.

Jeg finner også grunn til å påpeke at det kan synes noe uklart hvordan forslaget er ment å forstås. Forslaget er delvis identisk med ovennevnte arbeidsgruppes forslag, men skiller seg også ut bl.a. ved at det fastsettes at det i forbindelse med straffesaken skal fattes midlertidig vedtak om foreldreansvaret etter barneloven. Jeg gjør oppmerksom på at barneloven § 38 regulerer to forskjellige situasjoner i første og annet ledd. Første ledd omhandler tilfelle hvor gjenlevende har hatt del i foreldreansvaret før dødsfallet og opprettholder det ved den andres dødsfall. Dette gjelder uavhengig av om gjenlevende har bodd sammen med barnet eller ikke. Annet ledd omhandler tilfelle hvor gjenlevende ikke tidligere har hatt del i foreldreansvaret men bor sammen med barnet, og automatisk får overført foreldreansvaret til seg ved dødsfallet.

I de tilfelle hvor gjenlevende ikke opprinnelig hadde del i foreldreansvaret vil det verken etter arbeidsgruppens eller stortingsrepresentantenes forslag være nødvendig å fatte en midlertidig avgjørelse fordi gjenlevende fratas muligheten til automatisk å få foreldreansvaret i forbindelse med dødsfallet. Det kunne derfor antas at stortingsrepresentantenes forslag er ment å gjelde de tilfelle hvor gjenlevende opprinnelig hadde del i foreldreansvaret. Dette kan imidlertid synes noe uklart på bakgrunn av at det ikke skilles mellom de to forskjellige situasjonene i forslagsstillernes redegjørelse for bakgrunnen, samt at forslagets ordlyd også synes uklart på dette punkt. Det vises i så henseende til at det i forslaget til ny § 38 tredje ledd første setning henvises til at det er situasjonen i annet ledd, altså hvor gjenlevende ikke tidligere har hatt del i foreldreansvaret, som reguleres, mens det i annen setning som omhandler midlertidig avgjørelse ikke angis om det er situasjonen i første eller annet ledd eller begge som reguleres. Usikkerheten omkring dette illustrerer at det er en komplisert problemstilling som krever en grundig utredning og vurdering. Under enhver omstendighet er de to situasjonene, hvor den ene innebærer å frata noen en rett de allerede har og den andre innebærer å la være å tilkjenne en ny rett så vesensforskjellig at det fortjener både å påpekes og at det foretas en grundigere vurdering.

Som nevnt innledningsvis vil jeg på grunnlag av høringen vurdere behovet for endringer i barneloven. Det er på nåværende tidspunkt vanskelig å angi når et lovforslag kan legges fram.