Departementet foreslår å gjøre enkelte
innstramminger i ordningen med særfradrag for store sykdomsutgifter.
Etter dagens regler vil en få særfradrag for store
sykdomsutgifter dersom en kan dokumentere at en har hatt utgifter
på grunn av sykdommen som overstiger 6 120 kroner.
Når skattyter har krav på særfradrag,
skal standard særfradrag settes til 9 180 kroner.
Dagens ordning innebærer således at en skattyter
som oppfyller vilkårene for å få særfradraget
vil kunne få et "ekstra" fradrag på vel 3 000
kroner for utgifter som skattyter ikke kan dokumentere å ha
hatt. Departementet ser ingen god grunn til at skattytere som bare
kan dokumentere kostnader i forbindelse med sykdom på drøyt
6 000 kroner skal få fradrag for 3 000
kroner mer enn vedkommende kan dokumentere. Dette samsvarer dårlig
med hovedregelen ellers i skattelovgivningen om at en kun får
fradrag for faktiske, dokumenterte utgifter.
Ordningen med at skattytere får særfradrag
som er høyere enn de dokumenterte kostnadene, har oppstått
gjennom ligningspraksis. Bakgrunnen for innføringen av
en lavere størrelse for hva som skal regnes for å være
store sykdomsutgifter, synes ikke å ha noen god begrunnelse.
Praksisen har imidlertid vært både klar og langvarig,
og en endring av denne praksisen bør skje ved lovendring.
Det foreslås derfor en endring i skatteloven § 6-83
første ledd slik at det fremgår klart at det skal
være samsvar mellom dokumenterte kostnader og det fradrag
som gis.
I 1992 var særfradrag for store sykdomsutgifter 8 460
kroner, og grensen for dokumenterte utgifter var 5 640
kroner. Det har således bare vært en marginal økning
av grensebeløpet siden 1992 for hva som anses som usedvanlig
store sykdomsutgifter. Departementet ser det derfor ikke som urimelig
at en øker minstegrensen for hva som skal anses som store
sykdomsutgifter. I samsvar med det som er sagt ovenfor, vil departementet
derfor heve grensen, slik at det blir et vilkår for rett
til særfradrag for store sykdomsutgifter at en kan dokumentere å ha
kostnader som minst tilsvarer standardfradraget (på 9 180
kroner). Forslaget innebærer således at utgifter
i forbindelse med sykdom eller skade ikke anses som usedvanlig store
med mindre de minst tilsvarer standardfradraget.
Etter dagens regler får diabetikere automatisk innvilget
særfradrag på 9 180 kroner når
de kan dokumentere at de lider av diabetes. Diabetikere trenger således
ikke dokumentere utgifter på minst 6 120 kroner
for å få innvilget fradraget. Som en følge
av at en generelt ønsker å innføre samsvar
mellom minstegrensen for dokumenterte kostnader og standardfradragets
størrelse, finner departementet at dette også må gjelde
for diabetikere. I prinsippet er det svakt begrunnet at en hel gruppe
skattytere skal kunne få særfradrag for utgifter
uten noe dokumentasjonskrav av utgiftsnivå. Diabetikere
er en lite ensartet gruppe, og sykdommen kan ramme svært
ulikt. Ut fra at diabetikere anbefales å følge
de generelle tilrådningene fra Statens råd for
ernæring og fysisk aktivitet, kan et automatisk særfradrag
for denne gruppen ikke generelt begrunnes ut fra særlig
høye kostnader til diett. Normale levekostnader som også friske
har, faller utenfor fradragets formål. Også ut
i fra hensynet til likebehandling med andre skattytere som mottar
særfradrag for store sykdomsutgifter, bør det
derfor stilles krav til at diabetikere må dokumentere sine
merkostnader for å få særfradraget. Dokumenterbare
merutgifter på minst 9 180 kroner blir det imidlertid
fortsatt fradragsrett for. Det vises til forslag til nytt første ledd
i skatteloven § 6-83.
Regjeringen ser at foreldre med funksjonshemmede barn kan være
i en særegen og vanskelig situasjon som kan begrunne egne
regler. Forslaget innebærer at skattytere med funksjonshemmede
barn ikke omfattes av minstebeløpet for dokumenterte kostnader
på 9 180 kroner for å få særfradrag
for tilsynskostnader som vedrører barnet, men at disse
vil kunne få særfradrag fra første krone (første 100-kroner på grunn
av avrunding av ligningsfastsettelsen) for dokumenterte merutgifter
som skyldes barnets helsetilstand.
Et typisk område for denne fradragsutvidelsen vil være
foreldre som på grunn av sitt barns funksjonshemning har
større tilsynskostnader enn det som dekkes av foreldrefradraget,
men hvor det overskytende kostnadsbeløp isolert sett er
så lavt at det ikke kvalifiserer til særfradrag
for store sykdomsutgifter etter de nåværende regler.
Forslaget innebærer at en får fradrag for sykdomskostnader
under minstegrensen dersom disse sammenholdt med merkostnader til
tilsyn overstiger minstebeløpet for særfradraget.
Dersom kostnadene ikke overstiger minstebeløpet, vil foreldrene
likevel få særfradrag for merkostnadene til tilsyn.
Begrepet tilsynskostnader tar sikte på de samme utgiftstyper
som foreldrefradraget omfatter. Men særfradrag skal bare
gis for de ekstra tilsynskostnadene som skyldes barnets helsetilstand.
Dokumentasjonskravet omfatter både tilsynsbehovet og kostnadsstørrelsen.
Forslagene antas ikke å ha administrative konsekvenser
av betydning.
Departementet anslår at forslaget om innstramming i
særfradragsordningen innebærer økte skatteinntekter
på i størrelsesordenen 125 mill. kroner påløpt
og 100 mill. kroner bokført i 2005. Merutgiftene som følge
av forslaget om særregler for foreldre med funksjonshemmede
barn er anslått til 3 mill. kroner påløpt
og 2 mill. kroner bokført i 2005.
Regjeringen foreslår at lovendringene trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i
skatteloven § 6-83 første ledd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går
imot Regjeringens forslag om å stramme inn ordningen med fradrag
for store sykdomsutgifter, ved at grensen for å få fradraget økes
fra 6 120 til 9 180 kroner. Denne innstrammingen
vil bety at alle personer med utgifter mellom 6 120 og
9 180 kroner mister fradraget. Disse medlemmer anser
sykdomsutgifter på over 6 120 kroner som store,
og ønsker derfor å beholde denne nedre grensen. Disse
medlemmer går også imot den foreslåtte
endringen i ordningen for diabetikerne, som innebærer at
disse vil måtte dokumentere alle sine ekstrakostnader,
i stedet for å få et automatisk fradrag som i
dag. Disse medlemmer mener denne endringen vil bety økte
administrasjonskostnader, uten å gi noen besparelse, fordi alle
i denne gruppen har utgifter som overstiger minstegrensen.
Disse medlemmer støtter Regjeringens
forslag om at foreldre med funksjonshemmede barn ikke skal omfattes
av minstebeløpene for dokumenterte kostnader for å få særfradrag
for tilsynskostnader som berører barnet, men at disse vil
kunne få særfradrag fra første krone.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
"§ 6-83 første
ledd nytt 3. puktum skal lyde:
Kravet til minste kostnads- og fradragsnivå gjelder
ikke tilsynskostnader på grunn av forsørget barns sykdom
eller annen varig svakhet."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til
at skattytere som kan dokumentere at utgifter pga. sykdom overstiger
6 120 kroner, automatisk har krav på standard
særfradrag som settes til 9 180 kroner og at man
derfor får et ekstra fradrag selv om ikke man kan dokumentere
dette. Disse medlemmer er
derfor enige i at det er behov for en innstramming i regelverket
slik at prinsippet i skattelovgivningen om fradrag for faktiske,
dokumenterte utgifter slår gjennom også i denne
ordningen. Disse medlemmer slutter seg
også til forslaget om å innføre samsvar
mellom minstegrensen for dokumenterte kostnader og standardfradragets
størrelse slik at også diabetikere som i dag får
særfradrag uten dokumentasjon, blir omfattet av dokumentasjonskravet
på linje med alle andre grupper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått
imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse
medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet og at det er på bakgrunn av denne disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.