Ordningen med særfradrag for forsørgelse medfører
store kontrollproblemer i forhold til forsørgelse av personer
bosatt i utlandet. Håndhevingen av regelverket forutsetter
at ligningsmyndighetene må danne seg et bilde av bo- og
slektskapsforhold som i praksis kan være vanskelig å finne
ut av. Det kreves dokumentasjon fra skattyter når den forsørgede
bor i utlandet. Ofte er slik dokumentasjon vanskelig å fremskaffe,
slik at regelverket i mange tilfelle har vist seg å være
komplisert å etterleve for skattyterne. Dokumentasjonen
som fremlegges fremstår ofte som mangelfull og i en del
tilfelle direkte feil. Det kan være vanskelig for ligningsmyndighetene
i det enkelte tilfelle å vurdere ektheten av den fremlagte
dokumentasjonen. Ligningsmyndighetenes mulighet til å drive kontrollvirksomhet
på dette området vil være begrenset,
noe som i praksis kan lede til forskjellsbehandling og misbruk av
reglene. Intensivert kontroll vil på den annen side være
svært ressurskrevende og ikke stå i noe rimelig
forhold til de relativt beskjedne beløp som det kreves
fradrag for etter denne ordningen.
Særfradrag skal kun gis dersom det anses urimelig å la
forsørgelsen være uten virkning ved skattlegging
av forsørgeren. Ligningsmyndighetene har på denne
måten en vid skjønnsadgang ved vurderingen av
om fradrag skal gis eller ikke. Særlig i tilfeller der tilstrekkelig
dokumentasjon ikke kan fremskaffes vil det kunne skje at fradrag
innrømmes eller avvises på urettmessig grunnlag.
Slike skjønnsmessige vurderinger fører til usikkerhet
for skattyterne og er med på å komplisere regelverket.
Det kan også være fare for forskjellsbehandling.
En opphevelse av denne ordningen vil bidra til å forenkle
skattesystemet. Departementet foreslår følgelig å oppheve
skatteloven § 6-80 om særfradrag for forsørgelse.
En opphevelse av fradragsordningen medfører administrative
besparelser for ligningsmyndighetene, idet en slipper den krevende
oppgaven å kontrollere at dette regelverket blir fulgt,
særlig i forhold til skattytere som forsørger
personer bosatt i utlandet.
Opphevelsen av fradragsordningen er anslått til å gi
en provenyøkning på 45 mill. kroner påløpt.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til opphevelse av skatteloven § 6-80 samt
endringer i skatteloven § 6-90 første
ledd bokstav c og § 6-3 fjerde ledd andre punktum.