En rekke trossamfunn har ikke nasjonalt omfang og er ikke tilknyttet
en sentralorganisasjon. Slike trossamfunn faller derfor utenfor
dagens fradragsordning. Disse trossamfunnene utgjør en
viktig del av det religiøse mangfoldet. Hensynet til religionsfriheten
taler for at slike trossamfunn likestilles med trossamfunn som har
nasjonalt omfang. Departementet fremmer derfor forslag om at disse
trossamfunnene også skal kunne motta gaver under fradragsordningen.
Det samme må gjelde ikkereligiøse livssynsorganisasjoner.
For andre organisasjoner opprettholdes dagens krav til nasjonalt
omfang. Mange lokale lag er tilsluttet sentralorganisasjoner med
nasjonalt omfang som beskrevet over. En rekke lokale lag og foreninger
kan derfor etter dagens regler motta gaver under ordningen. Et eksempel
er idrettslag tilsluttet Norges idrettsforbund.
Kravet til nasjonalt omfang og kravet om at det er organisasjonens
sentrale ledd som skal føre et samlet revidert regnskap
og rapportere maskinelt til Skattedirektoratet er viktig for å begrense
arbeidsbelastningen for ligningsmyndighetene, herunder å opprettholde
effektiviteten av den maskinelle ligningsbehandling. Det åpnes
derfor ikke for at alle tros- og livssynssamfunn hver for seg skal
kunne motta gaver, føre regnskap og innrapportere gavebeløpene. Det
foreslås derfor at slike organisasjoner tillates å opprette
og drive en sentral registreringsenhet. Enheten skal motta melding
fra den enkelte organisasjon om mottatte gaver og rapportere den
enkelte organisasjons gavebeløp maskinelt til Skattedirektoratet. Gavene
kan gis til og brukes av de lokale organisasjonene. Opprettelse
av en slik sentral registreringsenhet innebærer at det
lempes på kravene til formell/organisatorisk binding
mellom de enkelte underorganisasjoner, slik at tros- og livssynssamfunn
i realiteten likebehandles med organisasjoner som står
tilsluttet en sentralorganisasjon. Registreringsenheten må forhåndsgodkjennes
av fylkesskattekontoret i det fylke den har sete, som sender melding
til Skattedirektoratet.
Mange organisasjoner over hele landet, med forskjellig, livssyn,
størrelse og interesser vil måtte samarbeide i
registreringsenheten, om den praktiske administreringen av fradragsordningen.
Det foreslås derfor å tillate opprettet flere
slike sentrale registreringsenheter.
På grunn av kostnadene ved å administrere registreringen
vil tros- og livssynssamfunnene ha en økonomisk interesse
i at registreringsenheten har flest mulig medlemmer og potensielle
givere som disse kostnadene kan fordeles på. Departementet
foreslår derfor ikke et minstekrav til antallet tilknyttede
trossamfunn.
Det må av kontrollhensyn og av hensyn til en entydig
avgrensing av fradragsordningen stilles visse minstekrav til trossamfunnene
som skal omfattes av ordningen. Slike kontrollhensyn kan ivaretas
ved at en krever at organisasjonene fra før er underlagt
en offentlig støtteordning. Departementet foreslår
derfor at kun trossamfunn som har rett til offentlig støtte etter
lov 13. juni 1969 nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna
og ikke-religiøse livssynssamfunn som mottar offentlig
støtte etter lov om tilskott til livssynssamfunn av 12. juni
1981 nr. 64 skal omfattes av ordningen. I forskift 12. januar
1988 nr. 966 om tilskott til livssynssamfunn stilles det krav om
at samfunnet må ha mer enn 500 medlemmer.
Det må i forskrift stilles som krav at organisasjonene
har organisasjonsnummer, dvs. at de er registrert i Enhetsregisteret.
Dette for å kunne sikre en entydig identifikasjon av hvert
trossamfunn egnet til bruk ved den maskinelle innberettningen. I
henhold til forskrift av 2. september 1995 nr. 114 om registrering
av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret § 8 har
alle selskaper, foreninger, stiftelser og andre juridiske personer
rett til å registrere seg i Enhetsregisteret.
Ved utformingen av kravene til regnskap og revisjon for registreringsenhetene
og de tilknyttede organisasjoner må det legges vekt på muligheten
til kontroll med bruken av gavemidlene. Det må derfor legges
til rette for at skattemyndighetene kan kontrollere at gaver gitt
under ordningen med sentrale registreringsenheter, blir brukt innefor
de formål som er oppregnet i skatteloven § 6-50
første ledd a-f.
Den enkelte registreringsenhet må derfor føre
et samlet regnskap over de mottatte gavene. Regnskapet skal være
revidert av revisor og skal vise at verdier tilsvarende de mottatte
gaver er brukt eller satt av til et godkjent formål som
nevnt i skatteloven § 6-50 første ledd
bokstavene a-f. Det må stilles krav om at det samlede regnskapet
viser forholdet mellom verdien av mottatte gaver og bruk innenfor
formålene i hvert tros- og livssynssamfunn som er tilknyttet
registreringsenheten. Dette er nødvendig for å kunne kontrollere
bruken av pengene. Uten et slikt krav ville gaver til et trossamfunn
som ikke bruker tilsvarende midler innenfor formålet gi
fradragsrett hvis tilsvarende midler ble brukt innenfor formålet
i et annet trossamfunn i samme registreringsenhet. Dette kan praktisk
skje ved at hvert tros- og livssynssamfunn fører et regnskap
og rapporterer forbruk innenfor formålet og verdien av
mottatte gaver til registreringsenheten. Også de enkelte
organisasjoner skal ha plikt til å føre et regnskap.
Kultur- og kirkedepartementet har i høringsnotat av 9. juli
2004 foreslått at tros- og livssynssamfunn som mottar mer
en 100 000 kroner i statsstøtte må legge
frem revisorbekreftet regnskap. Det foreslås derfor ikke
særskilt hjemmel om krav til revisjon i ordningen etter
skatteloven § 6-50.
Ligningsmyndighetene vil da kunne føre kontroll ved
ettersyn av registreringsenhetens regnskap, men kan også kontrollere
den enkelte organisasjons regnskap. Kravet til revisjon av registreringsenhetens sentrale
regnskap vil innebære en viktig kontroll med bruken av
midlene.
Det aktuelle formålet "religiøs eller annen
livssynsrettet virksomhet", jf. skatteloven § 6-50
første ledd bokstav c, omfatter i utgangspunktet den normale
aktivitet et tros- eller livssynssamfunn har. Derfor vil kravet
til at regnskapet skal vise at pengene er brukt innenfor formålet
være lett å oppfylle. Hvis tros- eller livssynssamfunnene
også driver aktivitet utenfor formålene i § 6-50
vil det kunne komplisere regnskapsføringen noe, men da
vil behovet for kontroll med bruken av midlene være større.
Trossamfunn og livssynsamfunn som mottar offentlig støtte etter
lov om trudomssamfunn og lov om tilskott til livssynsamfunn plikter
i dag å føre regnskap som viser hva den offentlige
støtten er brukt til. Departementet antar derfor at kravet
til regnskap ikke vil være særlig tyngende for
tros- og livssynssamfunnene.
For organisasjoner som er tilknyttet en sentralorganisasjon ved
at de er bundet av sentralorganisasjonens vedtekter om formål,
holder det at regnskapet samlet for hele organisasjonen viser at
verdier tilsvarende de mottatte gaver er brukt eller satt av til
et godkjent formål som nevnt i skatteloven § 6-50
første ledd bokstavene a-f. Dessuten pålegges
ikke den enkelte underorganisasjon regnskapsplikt. Departementet
finner imidlertid å måtte stille strengere krav til
trossamfunnene fordi organisasjonene som samarbeider i en sentral
registreringsenhet ikke oppfyller de minstekrav Finansdepartementets
skattelovforskrift § 6-50-2 stiller for at organisasjonene
som kollektiv skal utgjøre en organisasjon. Det er et selvstendig
poeng med registreringsenhetene at trossamfunnene ikke skal måtte
knytte seg til en sentral enhet. Konsekvensen av dette er at trossamfunnene
behandles som individuelle organisasjoner i forhold til kravet til
regnskap. Etter skatteloven § 6-50 tredje ledd kan
mottakerorganisasjonen ved grove brudd på vilkårene
fratas retten til å motta gaver etter ordningen for en
periode på inntil tre år. Fordi organisasjonene knyttet
til hver registreringsenhet ikke er bundet av hverandres vedtekter
og derfor ikke kan kontrollere eller styre hverandre, tilsier rimelighetshensyn
at det enkelte trossamfunn må stå ansvarlig for
grove brudd på vilkårene. Dette taler ytterligere
for at trossamfunnene må behandles som selvstendige organisasjoner mht.
kravet til regnskap.
Den norske kirke er unntatt fra forskriftens krav om at regnskapet
skal revideres og vise at verdier tilsvarende de mottatte gavene
er brukt på eller satt av til et godkjent formål,
jf. Finansdepartementets skattelovforskrift § 6-50-3
fjerde ledd. I Ot. prp. nr. 1 (2003-2004) kapittel 3 ble det antatt
at Den norske kirke overoppfyller kravet til bruk av midlene og
at det derfor ikke var behov for en slik kontroll. Dette unntaket
foreslås ikke gjort gjeldende for andre trossamfunn. Tros-
og livssynssamfunnene varierer i størrelse og har forskjellig
formål og aktivitet. Det er derfor vanskelig å skille
ut de organisasjoner som overoppfyller kravet og de som ikke gjør
det. For de som overoppfyller kravet til bruk av gavene vil det uansett
være relativt enkelt å oppfylle regnskapskravet.
Departementet foreslår etter dette at forskriftshjemmelen
i skatteloven § 6-50 sjette ledd også skal omfatte
kompetanse til departementet til å fastsette særlige
krav til registreringsenhetene samt til de organisasjoner som faller
inn under forslaget til annet ledd nytt tredje punktum. Det vil
herunder kunne stilles krav som nevnt over til regnskap, revisjon,
innberetning av gavene og registrering i enhetsregisteret for både
de sentrale registreringsenheter og de enkelte tros- og livssynsorganisasjoner.
Innføring av fradragsrett for gaver til registreringsenheter
krever også endringer i ligningsloven. Etter ligningsloven § 6-6
bokstav g er selskaper, stiftelser og sammenslutninger som nevnt
i skatteloven § 6-50 pålagt å gi
oppgave til ligningsmyndighetene over gaver som gir giveren rett
til fradrag etter skatteloven § 6-50, med opplysning
om giverens navn, fødselsnummer/organisasjonsnummer.
Registreringsenhetene må også pålegges
slik oppgaveplikt. Det vises til forslag til endring av ligningsloven § 6-6.
Etter ligningsloven § 6-16 bokstav c kan departementet
(delegert Skattedirektoratet, jf. skattelovforskriften § 6-50-3
annet ledd) i forskrift bestemme at bla. oppgaver over gaver til
selskap, stiftelser eller sammenslutning etter § 6-6
skal leveres i maskinlesbar form. Denne plikten må også gjelde
registreringsenheter. Det vises til forslag til endring av ligningsloven § 6-16
bokstav c.
På svært usikkert grunnlag anslås økningen
i fradraget til 12 000 kroner og utvidelsen av ordningen til å inkludere
trossamfunn uten nasjonalt omfang, å gi et provenytap på 100
mill. kroner påløpt og 80 mill. kroner bokført
i 2005.
Ligningsmyndighetene vil måtte forholde seg noen flere
oppgavepliktige dvs. de sentrale registreringsenhetene, som skal
sende inn opplysninger om mottatte gaver. Ligningsmyndighetene vil
også måtte foreta kontroll av registreringsenhetene
og de tilknyttede tros- og livssynssamfunn. Kostnadene ved dette forutsettes
dekket innenfor den ordinære budsjettramme. Reglene som
foreslås er utarbeidet med tanke på å begrense
merarbeidet for ligningsmyndighetene i størst mulig grad.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til
Regjeringens forslag til skatteloven § 6-50 annet
ledd nytt tredje punktum og sjette ledd, ligningsloven §§ 6-6
bokstav g og 6-16 bokstav c.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, viser til at skattefradraget for gaver til frivillige
organisasjoner er en historisk satsing på frivillig sektor,
og slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
beløpsgrensen og omfanget av fradraget for gaver til frivillige
organisasjoner. Flertallet viser til at det har vært
en prioritert sak å doble fradraget for gaver til frivillige
organisasjoner fra dagens 6 000 kroner til 12 000
kroner som lovet i Sem-erklæringen. I tillegg til å oppfylle
Sem-erklæringens mål foreslår Regjeringen å utvide
ordningen til også å omfatte trossamfunn og ikke-religiøse livssynsorganisasjoner
som ikke har nasjonalt omfang og heller ikke er tilknyttet en sentralorganisasjon
med nasjonalt omfang. Flertallet ser positivt på dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2004-2005), kapittel 2.1, og kapittel 2.3.2 i denne innstillingen,
der disse medlemmer foreslår å oppheve
ordningen med skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner. Disse
medlemmer går derfor mot Regjeringens forslag om å utvide
ordningen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil
påpeke at det er langt flere organisasjoner enn trossamfunn
som bør komme inn under ordningen med sentral registreringsenhet
for inntektsfradrag. Det finnes en rekke organisasjoner innenfor
ulike deler av frivillig sektor som ikke er tilknyttet en sentralorganisasjon
på linje med de trosorganisasjonene som omtales fra Regjeringens
side. Disse medlemmer vil understreke at Senterpartiet ønsker å bruke
fradragsordningen for gaver til frivillige organisasjoner til å styrke
hele organisasjonslivet og frivillig sektor.