I proposisjonen fremmes forslag om lovtekniske tilpasninger for å hjemle
at en andel av skatten fra etterskuddspliktige skal kunne tilføres
kommunene. Det vises til nærmere omtale av saken i stortingsmeldingen
om tilbakeføring av en andel av selskapsskatten til kommunene.
Formålet med de forslag som fremmes er å etablere
et formelt grunnlag for at kommunen skal kunne tilføres
en andel av skatten som innbetales fra etterskuddspliktige. Kommunene
får i dag, med unntak for naturressursskatt, ikke skatteinntekter
fra etterskuddspliktige skattytere. Etterskuddspliktige skattytere
er de selskaper mv. som er unntatt fra plikten til å svare
forskuddsskatt i medhold av skattebetalingsloven § 2.
Dette gjelder bl.a. aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper og likestilte
selskaper, allmenningskasser og selskaper og innretninger med eget
styre. De endringer som foreslås vil ikke påvirke
disse selskapenes skattemessige stilling. Det er bare den etterfølgende
fordelingen av den skatt som utlignes på disse selskapene
som vil bli påvirket om forslaget vedtas.
Departementet foreslår at det etableres en ny felles
kommunal skattekreditor - det felleskommunale skattefondet. Kommunene
vil bli tilført skatteinntekter fra denne skattekreditoren
i begynnelsen av året etter ligningsåret. Det
vil si at for inntektsåret 2005 vil midlene kunne bli tilført
kommunene i begynnelsen av 2007. Det felleskommunale skattefondet
vil bli tilført midler etter hvert som de etterskuddspliktige
innbetaler skatten. Midlene foreslås overført
en konto i Norges Bank, hvor de vil bli stående frem til fordeling
mellom kommunene. Begrunnelsen for dette er at kommunene skal få tilført
midler fra de etterskuddspliktige gjennom en fordelingsnøkkel
basert på fordelingen av arbeidsplasser i private foretak.
For årene 2005 og 2006 vil kommunene få tilført midler
gjennom at det legges inn et element i rammetilskuddssystemet. Systemet
vil dermed kunne innfases allerede fra 2005.
Det er Stortinget som skal vedta den andelen av skatten fra etterskuddspliktige
som skal tilføres det felleskommunale skattefondet. I skatteloven § 1-2
er det fastsatt hvem som pålegges skatt til henholdsvis kommunen,
fylkeskommunen og staten. Da man tidligere hadde skattefordelingsfondet,
var det Stortinget som fastsatte den satsen som skulle legges til grunn
ved utlikning av fellesskatten. Det vil ikke være praktisk
at noen andre enn Stortinget skal fastsette hvilken andel av etterskuddsskatten
som skal tilfalle kommunene. Departementet foreslår derfor
at skatteloven § 1-2 tredje ledd endres slik at
det fremgår at Stortinget pålegger skatt til staten
og det felleskommunale skattefondet. Vedtak om fastsettelse av hvilken
andel av skatten fra etterskuddspliktige som skal overføres
det felleskommunale skattefondet bør fremgå av
skatteloven § 15-2 i et nytt annet ledd.
Skattebetalingsloven inneholder i § 44 en bestemmelse
om fordeling mellom skattekreditorene av innbetalt skatt fra etterskuddspliktige
skattytere. Det felleskommunale skattefondet skal som nevnt være en
selvstendig skattekreditor, og dette må fremkomme av skattebetalingsloven § 44
nr. 1 første punktum. Nærmere regler om gjennomføringen
av fordelingen til fondet vil bli fastsatt i forskrift i medhold
av skattebetalingsloven § 44 nr. 1 andre punktum.
Departementet foreslår videre at skattebetalingsloven § 44
nr. 1 gis et tillegg som fastsetter at Stortinget vedtar hvordan
midlene på det felleskommunale skattefondet skal fordeles
mellom kommunene.
Det vises til utkast til endringer i skatteloven § 1-2
og § 15-2 og skattebetalingsloven § 44.
Endringene bør tre i kraft fra og med inntektsåret
2005.
I skattevedtaket foreslås også endringer i
flere bestemmelser for å innpasse det felleskommunale skattefondet
i vedtaket. Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr.
1 (2004-2005) Skatte-, avgifts-, og tollvedtak.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer
i skatteloven § 1-2 og § 15-2
og skattebetalingsloven § 44 og viser samtidig
til sine merknader i Budsjett-innst. nr. 1 (2004-2005) punkt 3.28.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til sine merknader i
Budsjett-innst. S. I (2004-2005) punkt 2.3.2, og går imot
Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 1-2
og § 15-2 og skattebetalingsloven § 44.
Komiteens medlem fra Kystpartiet støtter
forslaget om at selskapsskatten skal tilfalle kommunene der produksjonen
skjer, og som et steg på veien støtter dette
medlem forslaget fra Regjeringen subsidiært.