Departementet har kommet til at nedtrappingen av formuesskatten
bør innledes allerede i 2005, ved at det innføres
en felles reduksjonsfaktor ved formuesverdsettelsen av
alle aksjer og verdipapirfondsandeler. Dette betyr at alle børsnoterte
aksjer skal verdsettes til 65 pst. av kursverdien per 1. januar i
ligningsåret, og ikke til 100 pst. av kursverdien per 1. januar
i ligningsåret som etter den någjeldende hovedregelen
for børsnoterte aksjer. Verdipapirfondsandeler skal etter
forslaget verdsettes til 65 pst. av andelsverdien per 1. januar
i ligningsåret, mot tidligere 100 pst. av andelsverdien
per 1. januar i ligningsåret. For ikke-børsnoterte
aksjer, aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs
og grunnfondsbevis medfører forslaget ingen endring.
Som nevnt i St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform må nedtrappingen
av formuesskatten ses i sammenheng med innføringen av aksjonærmodellen.
En styrking av privat norsk eierskap gjennom en reduksjon av formuesskatten
er en viktig del av forslaget til skattereform som legges fram i
denne proposisjonen.
En felles reduksjonsfaktor ved formuesskatteligningen for alle
aksjer vil også sikre likebehandling av norske og utenlandske
aksjer. I denne sammenhengen nevnes det at EFTAs overvåkningsorgan
(ESA) i åpningsbrev av 19. mars 2004 har uttalt
at regelen om reduksjon ved formuesverdsettelse av aksjer notert
på SMB-listen ved Oslo Børs er i strid med EØS-avtalens
bestemmelser om fri bevegelse av kapital, jf. avtalens artikkel
40 og artikkel 1 i direktiv 88/361/EEC. Departementet
har i svarbrev til ESA av 6. juli 2004 argumentert for
at den gjeldende verdsettelsesregelen ikke er i strid med EØS-avtalen.
På bakgrunn av at departementet ut fra andre hensyn foreslår
en felles reduksjonsfaktor ved formuesskatteligningen for alle aksjer,
finner en ikke grunn til å gå nærmere inn
på de gjeldende verdsettelsesreglenes forhold til EØS-reglene
her.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 4-12.
Forslaget om å innføre rabatt ved verdsettelse
av alle børsnoterte aksjer anslås å innebære
et provenytap på 110 mill. kroner påløpt
og 90 mill. kroner bokført i 2005.
En verdsettelse av verdipapirfondsandeler til 65 pst. av kursverdien
anslås på svært usikkert grunnlag å gi
et provenytap på om lag 240 mill. kroner påløpt og
190 mill. kroner bokført i 2005.
Det ovennevnte innebærer at forslagene samlet anslås å gi
et provenytap på 350 mill. kroner påløpt og
280 mill. kroner bokført i 2005.
Forslagene antas ikke å ha administrative konsekvenser
av betydning.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 4-12.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, vil peke på at EFTAs overvåkingsorgan
ESA i brev av 19.03.04 har uttalt at regelen om formuesreduksjon
av verdiene av aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs
er i strid med EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelse
av kapital. Flertallet slutter
seg derfor til verdsettingsreduksjonen på aksjer og fondsandeler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener at børsnoterte
aksjer og verdipapirfondsandeler fortsatt bør verdsettes
til 100 pst. av hhv. kursverdien og andelsverdien pr. 1. januar
i ligningsåret. Den foreslåtte reduksjonen i formuesskatten
vil først og fremst innebære lettelser til grupper
med høye inntekter og store formuer.
Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens
forslag til endringer i skatteloven § 4-12.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at styrking
av det private norske eierskap er en sentral målsetting
og en viktig del av forslaget til skattereform som omhandles i denne
proposisjonen. Nedtrapping av formuesskatten er viktig og nødvendig
i sammenheng med innføring av aksjonærmodellen, og
den foreslåtte verdsettelse av alle aksjer og verdipapirfondsandeler
vil sikre likebehandling av norske og utenlandske aksjer.
Komiteens medlem fra Senterpartietgår imot Regjeringens forslag
og mener at skattesystemet for næringslivet må utformes
slik at det styrker det private norske eierskapet. I den sammenheng
vil dette medlem foreslå å fjerne
formuesskatten på arbeidende kapital etter svensk modell. Dette medlem viser
til svar fra Finansdepartementet på spørsmål
nr. 62 fra Senterpartiets stortingsgruppe, der departementet mener
at det er administrative problemer med den svenske modellen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet registrerer
denne innsigelsen og at departementet ikke vil bidra med forslag til
lovtekst. Derfor fremmer disse medlemmer forslag
om å be Regjeringen utrede og fremme forslag om fritak
for formuesskatt og arveavgift på arbeidende kapital etter
den svenske modellen i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) punkt
3.14.