23. Lavere verdsettelse av børs­noterte aksjer og verdipapirfondsandeler ved formues­skatteligningen

23.1 Sammendrag

Departementet har kommet til at nedtrappingen av formuesskatten bør innledes allerede i 2005, ved at det innføres en felles reduksjonsfaktor ved for­muesverdsettelsen av alle aksjer og verdipapirfondsandeler. Dette betyr at alle børsnoterte aksjer skal verdsettes til 65 pst. av kursverdien per 1. januar i ligningsåret, og ikke til 100 pst. av kursverdien per 1. januar i ligningsåret som etter den någjeldende hovedregelen for børsnoterte aksjer. Verdipapirfondsandeler skal etter forslaget verdsettes til 65 pst. av andelsverdien per 1. januar i ligningsåret, mot tidligere 100 pst. av andelsverdien per 1. januar i ligningsåret. For ikke-børsnoterte aksjer, aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs og grunnfondsbevis medfører forslaget ingen endring.

Som nevnt i St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform må nedtrappingen av formuesskatten ses i sammenheng med innføringen av aksjonærmodellen. En styrking av privat norsk eierskap gjennom en reduksjon av formuesskatten er en viktig del av forslaget til skattereform som legges fram i denne proposisjonen.

En felles reduksjonsfaktor ved formuesskatteligningen for alle aksjer vil også sikre likebehandling av norske og utenlandske aksjer. I denne sammenhengen nevnes det at EFTAs overvåkningsorgan (ESA) i åpningsbrev av 19. mars 2004 har uttalt at regelen om reduksjon ved formuesverdsettelse av aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs er i strid med EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelse av kapital, jf. avtalens artikkel 40 og artikkel 1 i direktiv 88/361/EEC. Departementet har i svarbrev til ESA av 6. juli 2004 argumentert for at den gjeldende verdsettelsesregelen ikke er i strid med EØS-avtalen. På bakgrunn av at departementet ut fra andre hensyn foreslår en felles reduksjonsfaktor ved formuesskatteligningen for alle aksjer, finner en ikke grunn til å gå nærmere inn på de gjeldende verdsettelsesreglenes forhold til EØS-reglene her.

Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 4-12.

Forslaget om å innføre rabatt ved verdsettelse av alle børsnoterte aksjer anslås å innebære et provenytap på 110 mill. kroner påløpt og 90 mill. kroner bokført i 2005.

En verdsettelse av verdipapirfondsandeler til 65 pst. av kursverdien anslås på svært usikkert grunnlag å gi et provenytap på om lag 240 mill. kroner påløpt og 190 mill. kroner bokført i 2005.

Det ovennevnte innebærer at forslagene samlet anslås å gi et provenytap på 350 mill. kroner påløpt og 280 mill. kroner bokført i 2005.

Forslagene antas ikke å ha administrative konsekvenser av betydning.

Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2005.

23.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 4-12.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, vil peke på at EFTAs overvåkingsorgan ESA i brev av 19.03.04 har uttalt at regelen om formuesreduksjon av verdiene av aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs er i strid med EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelse av kapital. Flertallet slutter seg derfor til verdsettingsreduksjonen på aksjer og fondsandeler.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at børsnoterte aksjer og verdipapirfondsandeler fortsatt bør verdsettes til 100 pst. av hhv. kursverdien og andelsverdien pr. 1. januar i ligningsåret. Den foreslåtte reduksjonen i formuesskatten vil først og fremst innebære lettelser til grupper med høye inntekter og store formuer.

Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 4-12.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at styrking av det private norske eierskap er en sentral målsetting og en viktig del av forslaget til skattereform som omhandles i denne proposisjonen. Nedtrapping av formuesskatten er viktig og nødvendig i sammenheng med innføring av aksjonærmodellen, og den foreslåtte verdsettelse av alle aksjer og verdipapirfondsandeler vil sikre likebehandling av norske og utenlandske aksjer.

Komiteens medlem fra Senterpartietgår imot Regjeringens forslag og mener at skattesystemet for næringslivet må utformes slik at det styrker det private norske eierskapet. I den sammenheng vil dette medlem foreslå å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital etter svensk modell. Dette medlem viser til svar fra Finansdepartementet på spørsmål nr. 62 fra Senterpartiets stortingsgruppe, der departementet mener at det er administrative problemer med den svenske modellen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet registrerer denne innsigelsen og at departementet ikke vil bidra med forslag til lovtekst. Derfor fremmer disse medlemmer forslag om å be Regjeringen utrede og fremme forslag om fritak for formuesskatt og arveavgift på arbeidende kapital etter den svenske modellen i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) punkt 3.14.