I medhold av den tidligere omdanningsloven 9. juni 1961
nr. 15 avsnitt II, nå skatteloven § 11-22, kan
Finansdepartementet samtykke i at inntekt ved realisasjon av fast
eiendom, virksomhet, aksjer og visse selskapsandeler fritas for
skattlegging, eller skattlegges etter lavere satser enn fastsatt
i Stortingets og kommunestyrets skattevedtak. Loven stiller vilkår
om at realisasjonen må være ledd i en omorganisering
eller omlegging av virksomhet med sikte på å gjøre
denne mer rasjonell og effektiv. Etter fast praksis gis det ikke
endelig skattefritak, men utsettelse av skattlegging i form av vilkår
som skal sikre skattemessig kontinuitet. Skatteloven § 11-21
gir departementet hjemmel både til å fastsette
forskrift og til å fatte enkeltvedtak vedrørende
overføringer innenfor konsern med mer enn 90 pst. eierfellesskap.
Den 21. desember 1996 fattet Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i et egnet dokument legge
frem en årlig orientering om departementets praksis når
det gjelder saker som har vært behandlet med hjemmel i
omdannelsesloven."
Regjeringen la fram en orientering i St.meld. nr. 16 (1997-98)
om departementets praksis til og med 1996 etter den tidligere omdanningsloven.
For de senere år har det vært tatt inn årlige
orienteringer i Ot.prp. nr. 1.
Omtalen i proposisjonens kapittel 33 gjelder enkeltsaker som
er avgjort av departementet i 2003 etter skatteloven §§ 11-21
og 11-22. Totalt er 49 søknader avgjort i 2003, mot 57 året
før. 15 av sakene gjaldt transaksjoner med virkning over
landegrensene.
Departementet har i tidligere orienteringer til Stortinget uttalt
at transaksjoner som i dag krever søknadsbehandling i størst
mulig grad bør lovfestes, og at en har som mål å foreta
en bred lovregulering av fritakspraksis. Dette vil bl.a. bidra både
til å redusere problemet med saksbehandlingstid, øke
forutberegneligheten for næringslivet og avlaste departementet.
Dette er et krevende arbeid som har høy prioritet, men
som nødvendig vis tar noe tid.
For øvrig vises til avsnitt 6.5.10 Reglene om skattefrihet
ved omorganisering og fritaksmetoden. Departementet vil komme tilbake
til spørsmål om konsekvenser av innføring
av fritaksmetoden for de skattemessige kontinuitetsmekanismer som
oppstilles bl.a. i lempningspraksis etter skatteloven §§ 11-21
og 11-22.
Det vises til proposisjonens kapittel 33 for en nærmere
redegjørelse.
Komiteen tar omtalen i proposisjonens
kapittel 33 til orientering.