Departementet viser til at den delen av loven som er felles for
statlig og privat sektor, i stor grad bygger på forslagene
i NOU 2003:25. Ryssdalutvalget vurderte i liten grad de økonomiske
og administrative konsekvensene, men valgte å knytte noen
generelle kommentarer til forslagene. Departementet støtter
utvalgets vurdering av at forslag til felles lov i svært
liten grad medfører noen økonomisk og administrativ merbelastning
for statlige universiteter og høyskoler. Utvalgets flertall
mener tilstrekkelige midler må tilføres i forbindelse
med at en del bestemmelser vil være nye for de private
institusjonene, og at det også må gis finansielle
vilkår som i større grad gjenspeiler likheten
i faglige fullmakter og ansvar. Utvalgets mindretall mener de private
institusjonene i første rekke må betraktes som
et supplement til det offentlige tilbudet.
Departementet legger til grunn at private universiteter og høyskoler
er faglig likeverdige. Departementet forutsetter at lovens formål
og de enkelte krav til virksomheten må ses på som
dynamiske standarder, som vil avhenge av institusjonens størrelse,
institusjonens profil og i hvilken grad disse institusjonene er
finansiert av staten. Et felles lovverk etablerer således
ikke et nytt og utvidet ansvar for de private institusjonene, men
kan gi presiseringer av de forventninger samfunnet har til offentlig
akkrediterte og finansierte institusjoner. Departementets lovforslag innebærer
ikke noen endringer i finansieringen verken for de statlige eller
for de private institusjonene. Departementet forutsetter at finansieringssystemet ligger
fast og at tildeling av midler fra staten vil avhenge av den årlige
budsjettbehandlingen.
Departementet viser til at flere av elementene i felles lov innebærer
en kodifisering av de krav som er nedfelt gjennom Kvalitetsreformen,
og som allerede er implementert ved de private høyskolene.
De private høyskolene fikk i budsjettet for 2004, på lik linje
med de statlige institusjonene, tildelt midler til iverksetting
av reformen. Departementet viser videre til innføringen
av et nytt finansieringssystem for de private høyskolene,
der en resultatbasert undervisningskomponent medfører endringer
i budsjettnivået for institusjonene ved endringer i avlagte
studiepoeng og gjennomstrømning. De effektiviseringsgevinster
som reformen skal gi, samt nytt finansieringssystem, er med på å gi
institusjonene et økonomisk grunnlag for å gjennomføre
de endringer som fremkommer av lovforslaget. Departementet forutsetter derfor
at de merutgifter som måtte komme som følge av
forslaget til felles lov, blir dekket innenfor institusjonenes rammer.
Departementet viser til at Arbeidstilsynet i dag fører
tilsyn med store deler av arealene ved private høyskoler
med basis i tilsattes rettigheter etter Arbeidsmiljøloven.
Utvidelsen av tilsynsansvaret til også å omfatte
studentenes læringsmiljø vurderes ut fra risikobetraktninger
til ikke å ville gi økt tilsynsbelastning for
Arbeidstilsynet. Departementet legger således opp til at
oppgavene kan dekkes innenfor Arbeidstilsynets ordinære
ramme.
Komiteens flertall , alle unntatt medlemmet
fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, merker seg at
forslaget til felles lov for statlige og private universiteter og
høyskoler ikke innebærer noen endringer i finansieringen
verken for de statlige eller de private institusjonene, og således
ikke etablerer et nytt og utvidet ansvar for de private institusjonene. Flertallet merker
seg at finansieringssystemet i denne omgang ligger fast, og at tildeling
av midler fra staten og eventuelle justeringer/endringer av
finansieringssystemet knyttes til de årlige budsjettbehandlingene. Flertallet merker
seg her blant annet vurderingen av en egen komponent for forskningsformidling.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen har merket seg at departementet
legger til grunn at private universiteter og høyskoler
er faglig likeverdige og en viktig del av det norske høyere
utdanningssystemet. Disse medlemmer deler dette syn.
Den nye felles loven gir lik regulering av institusjonenes overordnede
formål og virksomhet. Etter disse medlemmers syn
er det staten som har finansieringsansvar for høyere utdanning,
og et offentlig finansieringssystem bør også være
felles for alle offentlig godkjente institusjoner og praktiseres slik
at alle offentlig godkjente institusjoner likebehandles. Disse
medlemmer viser til sine merknader under innstillingens
kapittel 9 om statstilskudd til private institusjoner. Disse
medlemmer mener at tilskudd til private institusjoner bør
trappes betydelig opp i løpet av en overgangstid som del
av arbeidet for å gjennomføre lik behandling også i
finansieringen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2006 legge frem plan for opptrapping av statstilskudd til private
høyere utdanningsinstitusjoner med offentlig godkjenning."
Komiteen viser til at både
de statlige institusjonene og private høyskolene har fått
tildelt midler for å iverksette Kvalitetsreformen.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen har merket seg departementets
henvisning til at Kvalitetsreformen er fullfinansiert i budsjettet for
2004. Disse medlemmer peker på at eiendomsforvaltning
inngår som en viktig pilar for reformen, men etter disse
medlemmers syn er dette uavklart. Disse medlemmer viser
til sine merknader og til sitt forslag om eiendomsforvaltning. Disse
medlemmer peker også på komiteens merknader
om akademisk og kunstnerisk frihet knyttet til lovforslagets § 1-5
og der komiteen ønsker spørsmålet om
lovfesting av akademisk frihet for den enkelte ansatte nærmere
utredet. Disse medlemmer peker på at dette
kan påvirke bruken av ansattes tid og derved også bemanning
og ressursbruk på institusjoner som driver både
forskning og undervisning. Disse medlemmer understreker
at kvaliteten i Kvalitetsreformen er avhengig av at institusjoner
som i dag driver forskning og undervisning, viderefører
en slik kombinasjon og med høy kvalitet. Disse medlemmer understreker
at finansieringssystemet må gjøre dette mulig,
og at fullfinansiering etter disse medlemmers syn
også innebærer at det faktisk er mulig. Disse
medlemmer forutsetter at alle sider ved finansieringen av
Kvalitetsreformen løpende blir vurdert av departementet for å sikre
at kvaliteten i undervisning og forskning ivaretas og videreutvikles.
Komiteen er enig med departementet
i at de merutgifter som måtte komme som følge
av felles lovverk, forutsettes dekket innenfor institusjonenes rammer.
Komiteen viser til at ny felles lov
utvider tilsynsansvaret for Arbeidstilsynet til også å omfatte studentenes
læringsmiljø ved private høyskoler. Komiteen vil
i denne sammenheng vise til Innst. O. nr. 107 (2002-2003) i forbindelse
med læringsmiljøbestemmelsene i universitets-
og høgskoleloven, der komiteen uttalte følgende:
"Komiteen viser til at Arbeidstilsynet i dag når ca.
8 pst. av virksomhetene gjennom tilsynsbesøk. Med en utvidelse
av Arbeidstilsynets virkeområde vil det etter komiteens
mening bety at en må ha en gjennomgang av Arbeidstilsynets
ressurser. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang og vurdering av Arbeidstilsynets ressurssituasjon
i forbindelse med statsbudsjettet 2004."
Komiteen ber Regjeringen sikre at Arbeidstilsynet
kan ha den veilederrollen og gjennomføre et reelt tilsyn
med den enkelte institusjon som er forventet ut fra nye pålagte
oppgaver i forhold til private høyskoler.
Komiteen vil i denne sammenheng påpeke
at Arbeidstilsynet også nylig har fått utvidet
tilsynsansvar i forhold til folkehøyskolene og fagskolene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representantene Evje
og Simonsen er tilfreds med at Arbeidstilsynet er tilsynsmyndighet
og at det føres tilsyn iht. lov om arbeidervern og arbeidsmiljø.
For å understreke at læringsmiljø også dreier
seg om arbeidsmiljøet for studentene, mener disse
medlemmer det er viktig å understreke at denne
lovens bestemmelser bør gjelde for tilsynet.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen fremmer derfor følgende
forslag:
"§ 4-3 sjette ledd
skal lyde:
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at kravene i
annet ledd overholdes. Lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern
og arbeidsmiljø kapittel XIII om tilsyn og tvangsmidler
mv. gjelder for tilsynet. Departementet kan gi forskrift med utfyllende
bestemmelser om tilsyn og tvangsmidler for å fremme overholdelse
av denne paragraf."
Disse medlemmer peker videre på at det
etter lov om arbeidervern og arbeidsmiljø kan ilegges tvangsmulkt
og gebyrer. Slike pengekrav kan etter tvangsfullbyrdelsesloven tvangsinndrives
fra private institusjoner, men ikke fra staten. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide forskrifter til lov om
universiteter og høyskoler som sikrer felles bestemmelser
om tvangsmidler omtalt i § 4 3 (6)
for alle typer institusjoner omhandlet i loven."