Departementet foreslår å videreføre
dagens system med kvalitetssikring gjennom Nasjonalt organ for kvalitet
i utdanningen (NOKUT). Forslagene til faglige bestemmelser med hensyn
til akkreditering, grader, opptak, eksamen mv. viderefører
i hovedsak bestemmelsene i universitets- og høgskoleloven.
Departementet foreslår at universitetene fortsatt skal
ha faglige fullmakter til å opprette studietilbud på alle nivåer,
uten å måtte søke departementet og NOKUT om
godkjenning eller akkreditering. Dette innebærer en formell
likestilling av fullmaktene ved statlige og eventuelle private universiteter.
Departementet understreker i den forbindelse NOKUTs rolle i forhold til
institusjonenes kvalitetssikring.
Departementet åpner videre for at kunsthøyskolene
kan få de samme faglige fullmaktene på mastergradsnivå som
institusjoner med doktorgradsutdanning, men forutsetter at NOKUT
i så tilfelle foretar en faglig vurdering (akkreditering)
av stipendprogrammene.
Departementet foreslår under studentopptak en ny lovregulering
av institusjonenes ansvar for formidlingsagenters virksomhet og
for informasjonen til utenlandske studenter. Departementet vil foreta
en bredere gjennomgang av behovet for regulering av denne typen
virksomhet for hele utdanningsfeltet. I denne omgang foreslås å lovfeste
at en høyere utdanningsinstitusjon som har benyttet slike
tjenester, skal ha et overordnet ansvar for den informasjonen som gis
til utenlandske studenter, og for å være informert om
hvordan studentene er rekruttert.
Komiteen slutter seg til at det er
Kongen som på grunnlag av en faglig vurdering fra NOKUT
kan akkreditere institusjonene i kategoriene universitet, vitenskapelig
høyskole og høyskole. Komiteen vil understreke
at NOKUT spiller en viktig rolle når det gjelder akkreditering
og evaluering av kvaliteten på høyere utdanning. Komiteen vil
understreke at akkrediteringen skal være basert på klare
faglige kriterier, men at departementet må ha en regulerende funksjon
gjennom fastsetting av de overordnede standarder som legges til
grunn for den faglige akkrediteringen.
Komiteens flertall , alle unntatt representanten
Evje, støtter departementet i at fastsetting av den nasjonale
gradsstrukturen er et så viktig anliggende at dette formelt
skal ligge til Kongen/departementet.
Et annet flertall , alle unntatt medlemmet fra
Fremskrittspartiet og representantene Evje og Simonsen, støtter
forslaget om at samtlige nye mastergrads- og doktorgradsstudier
som akkrediteres av NOKUT, må godkjennes av departementet.
I tråd med dette mener dette flertallet at
det også fortsatt bør være departementet
som kan trekke en institusjons faglige fullmakter tilbake.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen er tilfreds med at bestemmelser
om NOKUT er gitt et eget kapittel i lovforslaget. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet lenge har arbeidet for etablering av uavhengige
godkjennings- og tilsynsorgan innenfor utdanningssystemet. Etter
Fremskrittspartiets oppfatning er et slikt organ en viktig forutsetning
for enhetlig og lik behandling av alle institusjoner og for kvalitetssikringen
av høyere utdanning.
Disse medlemmer minner om at høyere utdanning
i Norge gjennom Kvalitetsreformen innrettes mot internasjonalt samarbeid
og utveksling på alle plan. Det blir derfor viktigere enn
tidligere at også akkreditering og evaluering skjer på grunnlag av
de standarder som legges til grunn ved tilsvarende utdanninger ved
ledende institusjoner internasjonalt.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 2-1 første ledd
nytt tredje punktum skal lyde:
Ved akkreditering og evaluering skal standard fra ledende
internasjonale institusjoner legges til grunn."
Disse medlemmer er tilfreds med at NOKUTs rolle
er tydelig fremvist også i lovforslagets kapittel 3 om
bl.a. akkreditering.
Disse medlemmer mener akkrediteringsorganets
uavhengige stilling bør gjøres tydeligere i lovforslaget
og fremmer derfor følgende forslag:
"§ 3-2 første
ledd skal lyde:
Kongen bestemmer hvilke grader og yrkesutdanninger en institusjon
kan gi, den tid det enkelte studium skal kunne gjennomføres
på, og hvilken tittel graden eller yrkesutdanningen gir
rett til etter faglig vurdering fra NOKUT. Departementet kan gi
forskrift om et nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner og mål
for grader og yrkesutdanninger. NOKUT kan gi retningslinjer om institusjonenes
adgang til å gi grader og yrkesutdanninger i samarbeid
med andre institusjoner, og om krav til høyere grad og
om omfang av selvstendig arbeid i høyere grad."
"§ 3-3 andre ledd skal lyde:
Institusjoner som er akkreditert som vitenskapelig høyskole
eller høyskole, har fullmakt til selv å bestemme
hvilke fag og emner institusjonen skal tilby, og som skal inngå i
grunnlaget for lavere grad eller yrkesutdanning fastsatt med hjemmel
i § 3-2. Innenfor de fagområder der de
kan tildele doktorgrad eller tilsvarende, bestemmer de selv hvilke
fag og emner institusjonen skal tilby, og som skal inngå i
grunnlaget for øvrige grader eller yrkesutdanninger fastsatt med
hjemmel i § 3-2. For fagområder der de
ikke kan tildele doktorgrad, fastsetter NOKUT slike bestemmelser."
Disse medlemmer understreker at uavhengigheten
for slike organ er viktig, og mener derfor at også myndighet
til tilbaketrekning av de faglige fullmaktene i lovforslagets § 3-3
første og andre ledd skal ligge hos tilsynsorganet. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 3-3 fjerde ledd
skal lyde:
Fullmakter etter første og annet ledd kan trekkes tilbake
av NOKUT dersom institusjonene ikke har et tilfredsstillende internt
system for kvalitetssikring."
Disse medlemmer viser til at departementet etter
lovforslagets § 3 4 (5) kan
gi forskrifter om saksbehandling og klageadgang for annet og tredje ledd. Disse
medlemmer legger til grunn at departementet oppnevner uavhengig
ankenemnd for behandling av klager og vedtak knyttet til godskriving
og godkjenning av annen utdanning. Disse medlemmer legger
videre til grunn at forskrift om saksbehandling utarbeides av NOKUT,
og fremmer derfor følgende forslag:
"§ 3-4 femte ledd
skal lyde:
NOKUT gir forskrift om godskriving etter første ledd,
og om saksbehandling og klageadgang etter annet og tredje ledd."
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
forslag om å utvide lovforslagets § 1-5
om akademisk og kunstnerisk frihet til også å gjelde
utvalget av studenter. I tråd med dette mener disse
medlemmer at lovforslagets bestemmelser om krav til opptak
bør baseres på både en understrekning
av NOKUTs uavhengige rolle og institusjonenes egen frihet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 3-6 skal lyde:
1) Grunnlaget for opptak til høyere utdanning (generell
studiekompetanse) er fullført og bestått norsk
videregående opplæring eller tilsvarende videregående
opplæring fra annet land.
2) Høyere utdanningsinstitusjoner kan selv regulere
adgangen til de enkelte studier. En student som er opptatt ved en
institusjon på grunnlag av generell studiekompetanse, har
rett til adgang til åpne studier ved institusjoner under
loven på de vilkår som gjelder for disse studier.
3) Høyere utdanningsinstitusjoner kan fastsette spesielle
opptakskrav til enkelte studier når hensynet til gjennomføringen
av studiet gjør dette nødvendig.
4) Høyere utdanningsinstitusjoner kan gjøre
unntak fra opptakskravet i første ledd for søkere
som i opptaksåret er over 25 år og som
på grunnlag av realkompetanse dokumenterer de nødvendige
kvalifikasjoner for vedkommende studium.
5) Høyere utdanningsinstitusjoner skal ha eget opptak
til høyere grads studier. Institusjonene kan fastsette
særlige faglige minstekrav for slikt opptak.
6) Vedkommende institusjon avgjør i hvert tilfelle
om opptakskravet er oppfylt. Avgjørelsen er enkeltvedtak.
7) NOKUT kan gi forskrift om opptak til høyere utdanning.
Forskriften kan inneholde nærmere krav til generell studiekompetanse,
unntak fra krav om generell studiekompetanse, rangering av søkere,
klagebehandling og utveksling av informasjon om søknader
og søkere.
8) Departementet kan gi pålegg om obligatorisk deltakelse
for høyere utdanningsinstitusjoner i nasjonal samordning."
Komiteens medlem representanten Evje viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 58 (2001-2002),
jf. Ot.prp. nr. 40 (2001-2002), hvor NOKUTs uavhengige stilling
blir omtalt. Det vil være meget uheldig etter dette
medlems oppfatning dersom NOKUT skal akkreditere og godkjenne,
men ikke har det overordnede ansvar og de fullmakter som er nødvendig
for å ha både nasjonal og internasjonal kompetanse
og legitimitet.
Komiteen mener at internasjonalt samarbeid mellom
institusjonene er et viktig virkemiddel for å sikre økt
kvalitet i utdanningen. Komiteen vil understreke
våre forpliktelser gjennom Bolognaprosessen til å fjerne
lovmessige hindringer for etablering av fellesgrader, samt til aktivt å støtte
utviklingen og kvalitetssikringen av slike grader. Samtidig mener komiteen det
er avgjørende at sentrale myndigheter ikke sier fra seg
fullmakter til å kunne sørge for at den nasjonale
utviklingen går i ønsket retning.
Komiteen støtter departementet i at universitetene
fortsatt skal ha faglige fullmakter til å opprette studietilbud
på alle nivåer, uten å måtte
søke departementet eller NOKUT om godkjenning eller akkreditering,
og at det ikke skal skilles mellom gamle og nye universiteter. NOKUT
kan være en viktig bidragsyter til faglig utvikling, og komiteen oppfordrer
derfor universitetene til å være i dialog med
NOKUT ved etablering av nye studietilbud. Komiteen vil
understreke at det ikke må fastsettes formelle krav til
en dialog mellom universitetene og NOKUT som kan undergrave de faglige
fullmaktene.
Komiteens flertall , alle unntatt representanten
Evje, mener det er en fordel at alle statlige og private universiteter
og høyskoler deltar i Samordna opptak. Felles deltakelse
i den nasjonale opptaksmodellen vil kunne virke positivt på flere
områder; felles søknadsskjema, mulighet for nettsøknad,
felles tilbudsutsendelse med mer. For myndighetene vil det være
særlig viktig fordi det vil gi en bedre oversikt over opptaket
og dermed kunne være med på å bedre utdanningskapasiteten
i høyere utdanning. For studentene vil det være
viktig med tanke på bedre tilgang til utdanning. Flertallet har
merket seg at enkelte institusjoner har et fortsatt ønske
om å stå utenfor den nasjonale opptaksmodellen.
Spørsmålet om deltakelse må avklares
i dialog mellom departementet og den enkelte institusjon.
Komiteens medlem representanten Evje har
merket seg ønsket om at alle høyere utdanningsinstitusjoner
deltar i Samordna opptak. Dette medlem deler ikke
flertallets syn, men anser at ansvarlige, akkrediterte institusjoner
velger den modellen som den enkelte finner mest hensiktsmessig ut
fra egne vurderinger både i forhold til det nasjonale og det
internasjonale samarbeid institusjonen deltar i.
Likevel finner dette medlem det viktig at opptakskriteriene
ved institusjonene er forutsigbare for studentene, slik at utdanningsløpet
frem til opptak kan gjøres på en rasjonell og
hensiktsmessig måte.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Venstre og representanten
Simonsen , viser til at NOKUTs styre i dag består
av syv personer. Styret er oppnevnt med bakgrunn i faglige kvalifikasjoner. Flertallet viser
til at styrets primære oppgave er å være
et faglig beslutningsorgan for saker vedrørende akkreditering
og evaluering av universiteter og høyskoler. Også andre saker
av mer administrativ art er gjenstand for behandling i styret. Flertallet er
kjent med at én ansatterepresentant har hatt observatørstatus
i styret i NOKUT siden 1. januar 2005. På tross
av at styrets protokoller er offentlige og at styret i stor utstrekning har
delegert administrative oppgaver til daglig leder, mener flertallet det
er ønskelig med en ansatterepresentant i styret med stemmerett
i saker som angår arbeidssituasjonen til ansatte i NOKUT.
Slik representasjon gir de ansatte innflytelse på den delen
av institusjonens virksomhet som er av betydning for egen arbeidsplass. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å lovhjemle at ett av styremedlemmene skal
være representant for de ansatte med stemmerett i saker
som angår ansattes arbeidssituasjon. Flertallet foreslår
samtidig å utvide antallet medlemmer i styret til åtte,
jf. forslag til vedtak § 2-2 (2).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at NOKUTs styre
i dag består av syv personer. Styret er oppnevnt med bakgrunn
i faglige kvalifikasjoner. Disse medlemmer er kjent
med at styret i første rekke er et faglig beslutningsorgan
for saker vedr. akkreditering og evaluering av universiteter og
høyskoler, men at andre saker av mer intern karakter også er
gjenstand for behandling i styret. Disse medlemmer er
kjent med at én ansatterepresentant har hatt observatørstatus
i styret i NOKUT siden 1. januar 2005. På tross
av at styrets protokoller er offentlige og at styret i stor utstrekning
har delegert administrative oppgaver til daglig leder, mener disse
medlemmer det er naturlig med representasjon fra virksomhetens
ansatte i styret, som fullverdig medlem. Slik representasjon gir
de ansatte innflytelse på den delen av institusjonens virksomhet
som er av betydning for egen arbeidsplass. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at det lovhjemles at ett av styremedlemmene
skal være representant for de ansatte, og at antallet styremedlemmer
utvides til ni.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 2-2 annet ledd
skal lyde:
(2) Styret oppnevnes av Kongen og består av ni medlemmer.
Ett medlem skal være student og ett medlem skal oppnevnes
blant NOKUTs ansatte. Det skal oppnevnes varamedlemmer, herunder
personlige varamedlemmer for de ansatte og studentenes medlemmer.
Departementet oppnevner styrets leder."
Komiteens medlem representanten Evje fremmer
følgende forslag:
"§ 2-2 annet ledd
skal lyde:
Institusjonen fremmer forslag til eksterne medlemmer av
styret. Styrets leder velges av og blant de oppnevnte medlemmer.
Styret oppnevnes av Kongen."
Komiteen understreker at det er viktig
at sensur foreligger innenfor rimelig tid. Når lovforslaget åpner
adgang til å bruke lengre tid enn tre uker, er det viktig å legge
inn sikringstiltak. Komiteen mener årsak
til forlengelse av fristen skal begrunnes skriftlig.
Komiteen understreker at studentenes kunnskaper
og ferdigheter må bli prøvet og vurdert på en faglig
betryggende måte. Etter komiteens syn bør derfor
skriftlig eksamen så langt som mulig gis en anonym vurdering. Komiteen legger
til grunn at vurderingsordningen blir hyppig evaluert av institusjonene
selv med ekstern bistand.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen peker også på at
upartisk vurdering bør sikres på en særlig
måte ved muntlig eksamen og fremmer derfor følgende
forslag:
"§ 3-9 annet ledd,
nytt siste punktum:
Ved muntlige eksamener skal det være ekstern sensor."
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representanten Simonsen viser for øvrig til sine
merknader og forslag om egenbetaling. I tråd med dette
fremmes følgende forslag:
"§ 3-8 annet ledd
skal lyde:
Forelesninger er som hovedregel offentlige. Når forelesningenes
art tilsier det, eller det foreligger andre spesielle grunner, kan
styret likevel bestemme at visse forelesninger bare skal være
for institusjonens studenter eller visse grupper av studenter."
Komiteens medlem representanten Evje fremmer
følgende forslag:
"§ 3-8 annet ledd
skal lyde:
Forelesninger er offentlige."