Det er vanskelig i forkant av gjennomføringen av direktivet
og rammebeslutningen å fastslå nærmere omfanget
av de økonomiske og administrative konsekvensene. Departementet
antar at rent strafferettslig er vilkåret om "vinnings
hensikt" vanskelig å få frem bevis for. En fjerning
av dette vilkåret i utlendingsloven § 47
tredje ledd bokstav b, vil kunne medføre at politiet reiser
tiltale og bringer flere saker inn for retten. Dette vil igjen kunne
medføre visse begrensede økonomiske og administrative
konsekvenser for politiet. På den annen side vil det at
politiet reiser tiltale og bringer flere saker inn for retten, slik at
flere blir dømt og straffet for menneskesmugling, virke
avskrekkende for potensielle menneskesmuglere og redusere/stoppe
virksomheten til potensielle menneskesmuglere. Dette vil kunne bidra
til en reduksjon i utgiftene i utlendingsforvaltningen. En unntaksbestemmelse
for "humanitær bistand" vil føre til økt
prøving av om forholdet kan bli unntatt for straff. Dette
vil igjen kunne føre til økonomiske og administrative
konsekvenser for politiet.
Forslaget om å begrense nemndas kompetanse til å omgjøre
gyldige nemndvedtak til gunst for utlendingen, vil innebære økonomiske
innsparinger av betydning.
Det er vanskelig å tallfeste nøyaktig hva forslaget vil
kunne innebære av innsparinger, men det antas at man i
nemnda vil kunne klare seg med ca. halvparten av de ressurser som
i dag går med til å vurdere og behandle omgjøringsanmodninger.
Dette innebærer en innsparing på 6-9 årsverk
dersom tallene for 2003 og 2004 legges til grunn.
Det gjøres oppmerksom på at forslaget kan lede til
at noen saker som i dag fremmes som omgjøringsbegjæring
overfor UNE, i stedet vil bli fremmet som ny søknad for
UDI (f.eks. søknad om familiegjenforening der underholdskravet
først er oppfylt etter at nemnda har fattet sitt vedtak).
Det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor
mange saker dette kan dreie seg om. De økonomiske og administrative
konsekvensene antas imidlertid ikke å være betydelige.