Departementet legger til grunn at systematikken og de sentrale
elementer i dagens oppsigelsesbestemmelser bør videreføres
i et nytt kapittel 15 om opphør av arbeidsforhold. Departementet
foreslår at prinsippet om at det kreves saklig grunn for
oppsigelse videreføres, samt at virkningene av usaklig
oppsigelse og avskjed fortsatt skal være ugyldighet og
erstatning, jf. forslag til ny § 15-7.
Departementet mener i likhet med et enstemmig Arbeidslivslovutvalg
at det er behov for å videreføre en særbestemmelse
om oppsigelsesvern ved utskilling av virksomhet. Departementet foreslår
endringer i lovteksten med sikte på å klargjøre
bestemmelsens virkeområde, jf. forslag til § 15-7
tredje ledd.
En arbeidstaker som er fraværende på grunn
av sykdom når oppsigelsen mottas vil gjennomgående ha
større vanskeligheter på arbeidsmarkedet enn andre.
Et godt stillingsvern for arbeidstakere som blir syke kan være
et viktig virkemiddel for å forhindre utstøting
fra arbeidslivet. Departementet foreslår en generell utvidelse
av verneperioden ved sykdom fra seks måneder til ett år,
jf. forslag til § 15-8 første ledd.
Departementet er enig med Arbeidslivslovutvalget i at reglene
om arbeidsreglement i dag, både faktisk og rettslig, har
mindre betydning enn tidligere. De vesentlige sider av arbeidsforholdet
er i dag enten lov- eller avtaleregulert, og det er ikke tvilsomt
at arbeidsreglementet må vike for bestemmelser fastsatt
i lov, tariffavtale eller individuell avtale. Reglementet har derfor
først og fremst betydning som informasjonskilde for arbeidstakerne.
Departementet konkluderer med at det ikke er hensiktsmessig å videreføre arbeidsmiljølovens
bestemmelser om arbeidsreglement.
Utviklingen i arbeidsmarkedet gjør at det
er svært viktig å videreføre særbestemmelsene
om oppsigelsesvern ved utskilling av virksomhet. Komiteen mener
det i den forbindelse er positivt at Regjeringen foreslår å oppheve
skillet mellom virksomhetens ordinære drift og de såkalte
støttefunksjoner, og støtter dette.
Når det gjelder forslaget om å avgrense
bestemmelsen til utsetting til personer som er "selvstendige oppdragstakere",
kan ikke komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, se behovet for
en slik begrensning, og vil fremme forslag i tråd med dette.
"§ 15-7 tredje ledd skal lyde:
(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller
tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag,
er ikke saklig med mindre det er helt nødvendig av hensyn
til virksomhetens fortsatte drift."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i arbeidsmiljøloven
gjelder et generelt krav om saklig grunn for oppsigelse. Samtlige
arbeidstakere vil ha et stillingsvern i henhold til denne bestemmelsen,
også ved utskilling av virksomhet. Det særskilt
strenge oppsigelsesvernet ved utskilling er ment å forhindre
at en virksomhet skilles ut, samtidig som ansatte sies opp og leies
tilbake som selvstendige oppdragstakere i samme virksomhet. Ut fra
denne begrunnelsen støtter disse medlemmer Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 15-7 tredje ledd
skal lyde:
(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut
eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift
på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er
ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens
fortsatte drift."
Komiteen støtter forslaget
om å utvide verneperioden ved sykdom fra seks måneder
til ett år.
Komiteen viser til at Arbeids- og sosialdepartementet
i brev datert 27. april 2005 opplyser at gjeldende bestemmelse
i arbeidsmiljøloven § 56 annet ledd om
unntak fra oppsigelsesbestemmelsene ved oppsigelse etter arbeidstvist-
og tjenestetvistloven, samt om oppsigelsesfrister ved plassoppsigelser,
ved en inkurie var falt ut av forslaget til ny lov.
Komiteen fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
"§ 15-17 skal lyde:
Oppsigelse ved arbeidskonflikt
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder ikke ved oppsigelse
etter arbeidstvistloven § 29 eller tjenestetvistloven § 22.
Uten hensyn til arbeidstakerens ansettelsestid er oppsigelsesfristen
14 dager ved oppsigelse etter arbeidstvistloven, hvis ikke annet
er fastsatt ved skriftlig avtale eller tariffavtale."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det er lang tradisjon for at virksomheter av en viss art og størrelse
har lovfestet plikt til å utarbeide arbeidsreglement. Flertallet viser
til at Regjeringen foreslår å fjerne disse bestemmelsene.
Etter flertallets syn kan arbeidsregler ha stor betydning
for den enkelte arbeidstaker, og det er viktig at slike regler etableres
i et samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstakerrepresentanter. Flertallet ønsker å opprettholde reglene
om arbeidsreglement, men mener kravet til innhold skal begrenses
til ordensregler og regler for arbeidsordningen.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
"§ 14-16 - § 14-20
skal lyde:
§ 14-16 Arbeidsreglement
(1) Ved industriell virksomhet og ved handels- og kontorvirksomhet,
som sysselsetter mer enn 10 arbeidstakere, skal det for de arbeidstakere
som ikke har en ledende eller kontrollerende stilling, være
arbeidsreglement. Departementet kan bestemme at arbeidsreglement
skal utarbeides i andre virksomheter for andre arbeidstakere enn
nevnt foran. Reglementet skal inneholde de ordensregler som trengs
og regler for arbeidsordningen. Reglementet må ikke inneholde
bestemmelser som er i strid med loven.
(2) I arbeidsreglementet kan ikke fastsettes bøter for
forseelser mot reglementet.
Ved virksomhet som ikke kommer inn under første
ledd kan det fastsettes arbeidsreglement. §§ 14-17
til 14-20 skal i tilfelle gjelde tilsvarende.
§ 14-17 Fastsettelse
av arbeidsreglement
(1) Ved virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiveren
og arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette arbeidsreglement ved
skriftlig avtale. Er avtalen bindende for et flertall av arbeidstakerne,
kan arbeidsgiveren gjøre reglementet gjeldende for alle arbeidstakere
innenfor de arbeidsområder avtalen gjelder for.
(2) Når ikke bestemmelsene i første ledd
får anvendelse, må arbeidsreglementet for å bli
gyldig, godkjennes av Direktoratet for arbeidstilsynet. Utkast til
reglement skal utarbeides av arbeidsgiveren som skal forhandle med
representanter for arbeidstakerne om reglementets bestemmelser.
Er virksomheten bundet av tariffavtale, skal arbeidsgiveren forhandle
med arbeidstakernes tillitsvalgte. Ellers skal arbeidstakerne velge
fem representanter som arbeidsgiveren skal forhandle med. Setter
arbeidstakernes representanter fram avvikende forslag til reglement, skal
dette vedlegges når arbeidsgiveren sender inn utkastet
til godkjenning. Unnlater arbeidstakernes representanter å forhandle
om reglementet, skal arbeidsgiveren opplyse om dette når
utkastet sendes inn til godkjenning.
(3) Reglementet skal slås opp på ett
eller flere iøynefallende steder i virksomheten og deles
ut til hver arbeidstaker som reglementet gjelder for.
§ 14-18 Frist
for innsendelse av arbeidsreglement
Arbeidsgiveren skal ta initiativ til å få fastsatt reglement
ved avtale etter § 14-17 første ledd
eller sørge for å utarbeide utkast etter § 14-17
andre ledd så snart som mulig. Reglementsutkast etter § 14-17 andre
ledd skal sendes Direktoratet for arbeidstilsynet senest tre måneder
etter at virksomheten er satt i gang.
§ 14-19 Arbeidsreglementets
gyldighet
(1) Arbeidsreglementet er bare gyldig når det
er istandbrakt på lovlig måte og når
det ikke inneholder bestemmelser som strider mot loven.
(2) Dersom utkast etter § 14-17 andre
ledd inneholder bestemmelser som strider mot loven eller er ubillige
overfor arbeidstakerne, eller dersom utkastet ikke er istandbrakt
på lovlig måte, skal Direktoratet for arbeidstilsynet
nekte å godkjenne det.
Dersom et reglement fastsatt ved avtale etter 14-17 første
ledd inneholder bestemmelser som strider mot loven, skal direktoratet
gjøre partene i avtalen oppmerksom på dette, og
påse at bestemmelsene blir rettet.
§ 14-20 Endringer
i arbeidsreglement
Reglene i §§ 14-16 til 14-19
gjelder tilsvarende når det skal gjøres endring
i eller tillegg til arbeidsreglement."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil stemme imot forslaget til §§ 14-16
til 14-20.