Etter arbeidsmiljøloven § 61 nr. 4
har arbeidstaker rett til å fortsette i stillingen inntil
tvist om en oppsigelses gyldighet er avgjort ved rettskraftig dom.
Departementet mener i likhet med flertallet i Arbeidslivslovutvalget
at gode grunner taler for at retten til å fortsette i stillingen
videreføres som den klare hovedregel jf. forslag til § 15-11.
Departementet legger til grunn at en oppsagt arbeidstaker i mange tilfeller
vil ha et reelt behov for å fortsette i sin stilling inntil
oppsigelsessaken er rettslig prøvd. Arbeidstakeren bør
ha en reell mulighet til å fortsette i arbeidsforholdet
dersom domstolene kommer til at oppsigelsen er ugyldig. Dersom arbeidstakeren
først har fratrådt, vil gjeninntreden i praksis
kunne vise seg vanskelig. Dette er også viktig fordi fratreden
vil kunne føre til at en annen blir ansatt i stillingen
i mellomtiden.
Etter departementets syn taler også gode grunner for å videreføre
regelen om at retten etter krav fra arbeidsgiver skal kunne pålegge
arbeidstaker å fratre dersom retten finner det urimelig
at arbeidstaker fortsetter i stillingen mens saken verserer for
domstolen.
Departementet foreslår at hovedregelen skal være
at arbeidstaker ikke har rett til å fortsette i stillingen
under ankebehandling av en dom som fastslår at oppsigelsen
er gyldig. Dersom arbeidsgiver har fått rettens medhold
i at oppsigelsen er gyldig, må arbeidstaker be om rettens
kjennelse for å få fortsette. Dette er i tråd
med forslaget fra et flertall i Arbeidslivslovutvalget. Forslaget
vil kunne innebære at de økonomiske konsekvensene
det har for arbeidsgiver å ha arbeidstaker stående
i arbeidsforholdet blir mer forutberegnelige og til dels også redusert.
Det vises til at normal behandlingstid for sivile saker i første instans
er på omkring seks måneder. Samtidig vil forslaget
langt på vei imøtekomme arbeidstakers behov for å bli
stående i stillingen. Departementet legger dessuten stor
vekt på at forslaget er egnet til å gi en rimelig
balanse mellom hensynet til vern av arbeidstakeren på den
ene side og virksomhetens behov for fleksibilitet på den
andre.
Departementet foreslår et unntak fra retten til å fortsette
i stillingen i de tilfeller der det er helt åpenbart at
det dreier seg om en fullstendig nedleggelse. I disse tilfellene
gjelder ikke regelen i forslaget til § 15-11 tredje
ledd om at arbeidstaker kan be retten om å få fortsette
i stillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener retten
til å fortsette i stilling ved tvist om oppsigelse er viktig
for stillingsvernet. Flertallet viser til at departementet
også understreker at dette er viktig for å opprettholde
en reell mulighet til å fortsette i arbeidsforholdet. Dette
må etter flertallets syn også gjelde
ved ankebehandling av en dom. Regjeringens forslag om å snu
dagens hovedregel etter at en oppsigelse kjennes gyldig og dommen
påankes, vil svekke arbeidstakerens mulighet til å tre
inn i stillingen igjen dersom neste instans kommer til et annet
resultat. Flertallet mener behovet for en unntaksregel
er godt nok ivaretatt ved adgangen til å begjære
kjennelse for fratreden.
Flertallet vil på bakgrunn
av dette gå inn for å opprettholde dagens bestemmelser
om rett til å stå i stilling også under
ankebehandling, og fremmer forslag i tråd med dette.
"§ 15-11 skal lyde:
(1) Ved tvist om et arbeidsforhold er lovlig brakt til
opphør etter reglene i § 15-7 kan arbeidstaker
fortsette i stillingen så lenge forhandlinger pågår
etter § 17-3.
(2) Dersom søksmål reises innen de frister
som følger av § 17-4, kan arbeidstaker
fortsette i stillingen inntil saken er avgjort ved rettskraftig
dom. Etter krav fra arbeidsgiveren kan retten likevel bestemme at
arbeidstakeren skal fratre under sakens behandling, dersom retten
finner det urimelig at arbeidsforholdet opprettholdes under sakens
behandling. Retten fastsetter samtidig fristen for arbeidstakerens
fratreden.
(3) Retten til å fortsette i stillingen gjelder
ikke ved tvist om avskjed, oppsigelse i prøvetiden, for innleid
arbeidstaker eller midlertidig ansatt. Etter krav fra arbeidstaker
kan retten likevel bestemme at arbeidsforholdet skal fortsette inntil
saken er rettskraftig avgjort.
(4) Retten til å fortsette i stillingen gjelder
ikke for deltakere i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid
med arbeidsmarkedsmyndighetene og som sies opp fordi vedkommende
skaffes ordinært arbeid, overføres til annet tiltak
eller tiltaket avsluttes.
(5) Retten kan bestemme at arbeidstaker som er urettmessig
utestengt fra arbeidsplassen etter oppsigelsesfristens utløp,
har rett til å gjeninntre i stillingen, dersom arbeidstaker
ber om dette innen fire uker fra utestengingen."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter forslaget i proposisjonen
og fremmer følgende forslag:
"§ 15-11 skal lyde:
(1) Ved tvist om et arbeidsforhold lovlig er brakt til opphør
etter reglene i § 15-7 kan arbeidstaker fortsette
i stillingen så lenge forhandlinger pågår
etter § 17-3.
(2) Dersom søksmål reises innen de frister
som følger av § 17-4, kan arbeidstaker
fortsette i stillingen. Etter krav fra arbeidsgiver kan retten likevel
bestemme at arbeidstaker skal fratre under sakens behandling dersom
retten finner det urimelig at arbeidsforholdet opprettholdes under
sakens behandling. Retten fastsetter samtidig fristen for arbeidstakers fratreden.
(3) Retten til å fortsette i stillingen gjelder ikke:
a) ved tvist om avskjed, oppsigelse
i prøvetiden, for innleid arbeidstaker eller midlertidig
ansatt,
b) under ankebehandling dersom dommen fastslår at
oppsigelsen er gyldig.
Dersom dommen fastslår at oppsigelsen er gyldig, skal
retten samtidig fastsette frist for arbeidstakers fratreden. Etter
krav fra arbeidstaker kan retten likevel bestemme at arbeidsforholdet
skal fortsette inntil saken er rettskraftig avgjort.
(4) Retten til å fortsette i stillingen gjelder ikke når
arbeidsforholdet er bortfalt som følge av at virksomheten
er nedlagt.
(5) Retten til å fortsette i stillingen gjelder ikke for
deltakere i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med
Aetat som sies opp fordi vedkommende skaffes ordinært arbeid,
overføres til annet tiltak eller tiltaket avsluttes.
(6) Retten kan bestemme at arbeidstaker som er urettmessig utestengt
fra arbeidsplassen etter at oppsigelsesfristen eller tidsrommet
for arbeidsavtalen er utløpt, har rett til å gjeninntre
i stillingen dersom arbeidstaker ber om dette innen fire uker fra
utestengingen."
Komiteen viser til at det i dag ikke
er uttrykt i loven unntak fra retten til å fortsette i
stillingen i de situasjoner der arbeidsgivers virksomhet er fullstendig
nedlagt. I rettspraksis er det eksempler på at retten til å fortsette
i stilling ikke gjelder ved nedleggelse av virksomhet. Komiteen legger
til grunn at dersom arbeidsgivers virksomhet er fullstendig nedlagt,
vil det ikke lenger være naturlig eller aktuelt å snakke
om noen rett til å fortsette i stillingen.
Likevel mener komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, at
det er uheldig å ta inn en slik unntaksbestemmelse i loven,
bl.a. fordi det ofte er uklart om en virksomhet er fullstendig nedlagt. Flertallet vil
derfor gå imot forslaget til § 15-11
fjerde ledd, jf. flertallets forslag til § 15-11.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag
om at arbeidstakere skal ha rett til å stå i stillingen
ved tvist om oppsigelse fram til første rettsinstans har
behandlet saken og der gitt arbeidsgiver medhold i tvisten. Etter disse
medlemmers syn er det et helt rimelig og alminnelig prinsipp
at tingretten som nøytral instans tar stilling til oppsigelsesgrunnlaget,
og også avgjør om retten til å stå i
stilling kan benyttes videre. Disse medlemmer viser
til at det skal en betydelig grad av overvekt av argumenter på arbeidsgivers
side til for å kunne fradømme en person retten
til å stå i stilling, og at tingretten har mulighet
til å avgi kjennelse om en fortsatt rett selv om arbeidsgiver
skulle få medhold i selve oppsigelsessaken.
Etter disse medlemmers syn er det klart urimelig
og i strid med folks alminnelige rettsoppfatning at en enkelt arbeidsgiver
som har oppført seg fullt ut korrekt, likevel skal måtte
"betale seg ut" av en tvist, på tross av at vedkommende
arbeidsgiver har fått medhold i retten. Etter disse
medlemmers syn er Regjeringens forslag både fornuftig
og balansert mellom arbeidsgivers og arbeidstakernes interesser.