Departementet foreslår i proposisjonen endringer i opplæringsloven
og friskoleloven med hensyn til faget kristendoms-, religions- og
livssynskunnskap (KRL) og retten til avgrenset fritak fra faget.
Lovforslaget er en oppfølging av en uttalelse 3. november 2004
fra FNs menneskerettighetskomité, som konkluderer med at
gjeldende fritaksordning er i strid med artikkel 18 nr. 4 i FN-konvensjonen
om sivile og politiske rettigheter. Artikkelen handler om foreldres frihet
til å sørge for sine barns religiøse
og moralske oppdragelse.
KRL-faget har tidligere gjennomgått en revisjon, jf.
Innst. S. nr. 240 (2000-2001), med tydeliggjøring av fritaksreglene
fra oktober 2001 og forenkling av innholdet i selve faget fra skoleåret
2002/03. Staten ble i 1998 saksøkt med krav om
full fritaksrett fra daværende KRL-fag. Høyesterett
stadfestet i 2001 lagmannsrettens frifinnelsesdom, og det er denne
avgjørelsen som ble innklaget for FNs menneskerettskomité.
Komiteens kritikk gjelder, foruten fritaksordningen, påstått
religionsutøvelse i faget og forholdet mellom faget og
uttrykket "kristen og moralsk oppseding" i opplæringslovens
formålsparagraf. Norge pålegges å gi
klagerne en effektiv og formålstjenlig utbedring av disse
forholdene. Uttalelsen er formelt sett ikke bindende for Norge som
en dom, men komiteen er det eneste internasjonale organet som uttaler seg
autoritativt om FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter
som er en del av norsk lov.
Regjeringen har tatt uttalelsen fra FNs menneskerettighetskomité til
etterretning og foreslår de endringene i bestemmelsene
om KRL-faget, fritak og læreplan som er nødvendige
for å imøtekomme komiteens synspunkter. I forslaget
utgår derfor bestemmelsen i opplæringsloven § 2-4
om at den som underviser i KRL-faget, skal ta utgangspunkt i lovens
formålsparagraf. Ulike religioner og livssyn får kvalitativt
samme omtale i målene for faget. Fordelingen av sentralt
lærestoff mellom ulike religioner og livssyn blir som i
dag. Begrepet "evangelisk-luthersk tro" endres til "evangelisk-luthersk
kristendomsforståelse" for å fjerne inntrykket
av troselementer og for å sikre kvalitativt likeverdig
behandling av religioner og livssyn. Betegnelsen på faget
foreslås ikke endret.
Departementet foreslår videre å skille ut dagens bestemmelser
om fritak i en egen § 2-3a for å tydeliggjøre
at adgangen til fritak ikke bare er knyttet til KRL-faget, men til
hele grunnskoleopplæringen. Departementet mener fritaksordningen
må ta tilstrekkelig hensyn til foreldrenes rettigheter/minoritetsvernet,
og foreslår presiseringer og endringer i lovens fritaksbestemmelser.
Fritak gis fra de delene av undervisningen som elever ut fra egen
religion eller eget livssyn opplever som utøvelse av en
annen religion eller tilslutning til et annet livssyn, eller som
de på samme grunnlag opplever som støtende eller
krenkende. Det kan ikke kreves fritak fra opplæring om kunnskapsinnholdet
i de ulike emnene i læreplanen. Dersom skolen på et
slikt grunnlag ikke godtar en melding om fritak, må skolen
behandle saken etter bestemmelsene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Det
er skolens ansvar at fritaket blir gjennomført, og at det
blir lagt til rette for tilpasset opplæring innenfor læreplanen.
Det foreslås også lovfestet at elevene og foreldrene
til elever under 15 år årlig skal informeres om
fritaksbestemmelsene.
Etter forslaget har eleven rett til tilpasset opplæring
når det er meldt om fritak fra aktiviteter og ulike arbeidsmåter.
Det vil si at eleven skal få den samme kunnskapen som de
andre elevene, men på en annen måte. Departementet
mener en bør være romslig når det gjelder ønsker
fra foreldrene om tilpasset opplæring. Om nødvendig
skal det likevel åpnes for midlertidig fullt fritak når
foreldre ønsker det, inntil den foreslåtte, varige
ordningen trer i kraft fra skoleåret 2005/06.
Departementet foreslår at læreplanen endres
slik at det blir et tydeligere skille mellom de elementene som kan
oppfattes som religiøs utøvelse, og de som ikke
kan det. For å begrense mulighetene for at deler av opplæringen
skal kunne oppleves som religionsutøvelse, skal valg av
arbeidsmåter presiseres i innledningen til læreplanen
og i en egen rettledning for KRL-faget. Varierte og engasjerte arbeidsmåter
skal fortsatt være med på å formidle
alle sider ved faget. Bestemte arbeidsmåter skal ikke utelukkes.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser,
forutsetter departementet at det økte informasjonsbehovet
kan dekkes innenfor eksisterende budsjettrammer. Departementet viser
videre til at det allerede er avsatt midler til å utvikle
nye læreplaner i forbindelse med Kunnskapsløftet,
og mener at ny læreplan i KRL-faget ikke vil medføre
kostnader utover det som er avsatt til læreplanarbeid.
Derimot vil iverksettelse av læreplanen allerede fra høsten
2005 medføre kostnader til å heve kompetansen på et
tidligere tidspunkt enn forutsatt. Departementet vil umiddelbart
starte kompetanseutvikling når den nye læreplanen
foreligger, og komme tilbake til kostnadene i de ordinære
dokumentene til Stortinget om statsbudsjettet.