I samband med budsjettframlegget for 2005 og handsaminga av dette
blei det vedteke å opna for avgiftsfritt sal ved innkomst
til norske flyplassar frå utlandet. I budsjettdokumenta
varsla Regjeringa at det stod att naudsynte avklaringar knytt til
lovverket før ordninga kunne bli sett i kraft.
Kapittel 3 i alkohollova inneheld reglar om at sal av alkoholhaldig
drikk i Noreg krev løyve. Avgiftsfritt sal av alkoholhaldig
drikk ved innkomst til norske flyplassar er omfatta av dette kravet.
Vedtaket om å opna for avgiftsfritt sal av alkoholhaldig
drikk ved innkomst til norske flyplassar krev derfor, viss ordninga
skal gjelda på dei same premissane som det avgiftsfrie
salet som i dag fins for personar som skal reisa ut frå Noreg
frå norske flyplassar, at det blir gjort endringar i alkohollova.
Det blir foreslått å endra alkohollova slik
at avgiftsfritt sal ved innkomst til norske flyplassar frå utlandet
blir unntatt plikta til løyve etter alkohollova, og at
retten til slikt sal i staden blir knytt til tillating frå toll-
og avgiftsetaten. Dette tilsvarer det unntaket og den ordninga som
gjeld for avgiftsfritt sal av alkoholhaldig drikk ved utreise frå norske
flyplassar til utlandet. Departementet legg til grunn at slike tillatingar
berre skal gi rett til å selja den avgiftsfrie kvota.
Departementet foreslår å presisera i lova at
ordninga skal avgrensast mot reisande som kjem frå og skal
til Svalbard, Jan Mayen og kontinentalsokkelen.
Av pedagogiske grunnar foreslår departementet derfor
at dagens unntak for avgiftsfritt sal av alkoholhaldig drikk ved
utreise blir lovfesta på tilsvarande måte som
det nye unntaket for avgiftsfritt sal ved innkomst til norske flyplassar.
Forslaget inneber ikkje realitetsendringar.
Departementet foreslår at lova skal gjelda frå den tid
Kongen fastset, og at Kongen kan setja i kraft dei enkelte delane
av lova til ulik tid. Departementet vil arbeida for at lova skal
kunna setjast i kraft 1. juli 2005. Departementet foreslår
vidare at Kongen kan fastsetja nærare overgangsreglar.
Forslaget kan medverka til ein auka import av avgiftsfrie kvoter
og dermed ein lågare innanlandsk omsetnad av alkoholhaldig
drikk og tobakk, som det er lagt avgifter på i Noreg. Det
blir uttala at denne verknaden truleg vil vere liten, slik at dei
samla provenyverknadene av forslaget er små.
For toll- og avgiftsetaten vil ordninga kunne føra til
auke i ressursbehovet knytt til kontroll. Det blir uttala at det
er sannsynleg at dei økonomiske og administrative konsekvensane
for toll- og avgiftsetaten vil bli minimale, og at dei kan dekkjast
innafor den eksisterande budsjettramma.
Komiteen har merka seg at Arbeids-
og sosialdepartementet foreslår å endre alkohollova
slik at avgiftsfritt sal ved innkomst til norske flyplassar frå utlandet
blir unntatt plikta til løyve etter alkohollova, og at
retten til slikt sal i staden blir knytt til tillating frå toll-
og avgiftsetaten. Vidare har komiteen merka seg at
den nye ordninga med avgiftsfritt sal ved innkomst er meint å spegla
ordninga for avgiftsfritt sal ved utreise, og at det i samband med
dette vert gjort visse presiseringar. Komiteen registrerer også at
sjølv om det vert gjort eit slikt unntak, så vil dei
andre generelle reglane i alkohollova gjelde for dette salet. Komiteen stiller
seg bak desse endringane.
Komiteen viser til brev dagsett 2. juni
2005 frå arbeids- og sosialministeren der det går
fram at framlegget må plasserast i ny § 3-1a
og ikkje i § 3-3 slik det står i proposisjonen. Komiteen fremjar
på bakgrunn av dette følgjande forslag:
"Lov 2. juni 1989 om
omsetning av alkoholholdig drikk mv. blir endra slik:
§ 3-1 første og andre
ledd skal lyde:
Salg av alkoholholdig drikk med høyere
alkoholinnhold enn 4,7 volumprosent kan bare
foretas av AS Vinmonopolet på grunnlag av kommunal bevilling, eller på grunnlag av tillatelse som
nevnt i § 3-1a.
Salg av annen alkoholholdig drikk enn
nevnt i første ledd kan bare foretas på grunnlag
av kommunal bevilling, eller på grunnlag
av tillatelse som nevnt i § 3-1a. Det gjelder
også der salget skal drives av et selskap som helt eller
delvis eies av kommunen. Bevillingen gjelder for et bestemt lokale
og en bestemt type virksomhet. Salgsbevilling kan ikke utøves
sammen med skjenkebevilling i samme lokale.
Ny § 3-1a skal lyde:
§ 3-1a Salg av alkoholholdig
drikk på flyplasser
Avgiftsfritt salg av alkoholholdig drikk kan skje etter
tillatelse fra toll- og avgiftsetaten. Tillatelse kan kun gis for
salg til reisende på vei til utland fra norske flyplasser
eller til reisende som ankommer norske flyplasser fra utland. Tillatelse
kan ikke gis for reisende på vei til eller fra Svalbard,
Jan Mayen og kontinentalsokkelen.
For slikt salg gjelder § 3-1
sjette ledd tilsvarende."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til
Innst. S. nr. 62 (2004-2005) og vedtaket der om å utrede
taxfreesalg på internasjonale jernbanestrekninger. Flertallet avventer
slik utredning og ber om at den fremlegges på egnet måte
i 2005.