Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær
Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine
Skei Grande, viser til at forslaget ble fremmet første
gang av regjeringen Bondevik II. Forslaget innebærer at
krisesentrene skal ha opplysningsplikt til barnevernet. Dette vil
bringe krisesentrene på linje med andre offentlige virksomheter.
Komiteen viser til at intensjonen med forslaget
er at krisesentrene skal melde fra til barnevernet hvis en kvinne
flytter tilbake med barna sine fra krisesenteret til overgriper.
Dette kan utsette barna for alvorlig omsorgssvikt.
Komiteen viser til at regjeringen Bondevik II mener
at barnevernet skal ha melding hvis barn bringes tilbake til en
situasjon, hvor de er utsatt for overgrep og vold enten direkte
eller ved å være vitne til slike handlinger mot
andre.
Komiteen vil understreke at det er helt uakseptabelt
at noen utøver vold mot andre, og finner det også helt
forkastelig at barn blir utsatt for vold enten direkte eller indirekte.
Komiteen viser til at det finnes en rekke ulike instanser
som skal fange opp barn som opplever omsorgssvikt, her kan nevnes
helsesøster, barnehage og skole. Alle disse har meldeplikt
overfor barnevernet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at et flertall av høringsinstansene
støtter forslaget om en opplysningsplikt for krisesentre
til barnevernet. Kvinner med barn som oppsøker et krisesenter,
flytter i mange tilfeller tilbake til overgriper med barna. Dette
kan bety at barna kan komme tilbake til en alvorlig livssituasjon
der de selv kan bli utsatt for vold og overgrep eller være
vitne til slike handlinger. Flertallet vil vise til
at en livssituasjon for barn som enten direkte eller indirekte er
utsatt for grove voldshandlinger kan føre til alvorlige
skader på barnet. Flertallet mener en slik
situasjon representerer en alvorlig omsorgssvikt som fordrer at
krisesentrene bør ha opplysningsplikt til barnevernet,
slik at barnevernet til enhver tid kan sikre hjelp, omsorg og eventuelle
tiltak rettet mot barnets egne behov. Flertallet ser
dilemmaet mellom hensynet til det å ta vare på tillitsforholdet
mellom bruker og krisesenter og hensynet til barnets beste. Flertallet vil
peke på at det ikke foreligger konkrete holdepunkter for
at kvinner faktisk lar være å bruke de krisesentrene
hvor det i dag foreligger en opplysningsplikt til barnevernet. Flertallet vil
likevel vise til våre internasjonale forpliktelser gjennom
FNs barnekonvensjon art. 3 og 13 hvor vi er forpliktet til å prioritere
barns beste. Dette må også være avgjørende
i denne saken. Flertallet vil også vise
til at straffeloven § 139 ikke gir tilstrekkelig
vern overfor barn som er vitne til vold.
Flertallet støtter Regjeringens forslag
om at krisesentre får opplysningsplikt til barnevernet
på lik linje med offentlige styresmakter og organisasjoner og
private som utfører oppgaver for det offentlige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret for at en lovhjemlet opplysningsplikt bidrar til at kvinner
vegrer seg for å oppsøke krisesentrene. Det er
viktig å huske på hva krisesentrene er, nemlig
et sted som er en "trygg havn", et sted hvor ingen stiller krav
og hvor ingen trusler om verken vold eller annet henger over hodet på den
som oppsøker senteret. Disse medlemmer er
bekymret for at kvinner som vender tilbake til en voldsmann, med
en slik lovendring ikke vil oppsøke krisesentrene. Det
betyr at man ikke lenger vil kunne fange opp alle de kvinner dette
gjelder. Dette kan bli et stort problem da størsteparten
av de kvinnene som kommer til krisesentrene vender hjem til voldsmannen.
Disse medlemmer ønsker ikke å pålegge krisesentrene å være
"tyster" - å melde sine medsøstre til barnevernet.
Disse medlemmer er av den oppfatning at med et
velfungerende barnevern, og mindre tette skott mellom ulike offentlige
institusjoner, så er det ikke nødvendig å stille
krisesentrene i en slik vanskelig klemme mellom tillit og plikt.
Disse medlemmer viser til at Kommunenes Sentralforbund,
Krisesentersekretariatet og andre organisasjoner mener at en slik
lovendring er uheldig, og at denne lovparagrafen kan bidra til at
kvinner holder seg borte fra krisesentrene. Det vil ikke være ønskelig. Disse
medlemmer viser også til at Krisesentersekretariatet
har vedtatt en felles uttalelse om taushetsplikt, som regulerer
melderett, og som dermed også ivaretar utsatte barn.
Disse medlemmer slutter seg på bakgrunn av
ovennevnte ikke til forslag om endring i lov om barneverntjenester.