På bakgrunn av kritikk fra EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) foreslo Utlendingslovutvalget (utvalget) enkelte endringer
i forhold til gjeldende lovbestemmelser om bortvisning og utvisning
av utlendinger som omfattes av EØS-avtalen eller EFTA-konvensjonen.
Med bakgrunn i at forslagene vil imøtekomme kritikken
fra ESA, samtidig som endringene antas å få liten
eller ingen faktisk betydning, har departementet foreslått
at endringene gjennomføres allerede i gjeldende lov, og
i høringsbrevet ble det angitt hvordan endringene kunne
gjøres.
Ingen av endringsforslagene er av en slik karakter eller omfatter
et slikt antall saker at de er egnet til å medføre
noen konsekvenser av betydning for politiets eller UDIs arbeid eller
ressursbehov.
Departementet registrerer at det ikke er fremkommet noen innvendinger
mot forslaget om å endre utlendingsloven § 57
første ledd bokstav b ved å oppheve den del av
bestemmelsen som gir adgang til å bortvise en utlending
på det grunnlag at vedkommende er ilagt innreiseforbud
fra annet nordisk land.
Departementet anser at ordlyden i § 57 første ledd
bokstav b ikke samsvarer med bestemmelsen i direktiv 64/221/EF
artikkel 3 (1) som fastsetter at tiltak som begrunnes i hensynet
til offentlig orden eller sikkerhet, bare kan baseres på en
konkret, individuell vurdering.
Den aktuelle del av bestemmelsen i § 57 første ledd
bokstav b har sin bakgrunn i den nordiske passkontrolloverenskomsten
av 1957 som ble endret i 2000.
Etter at passkontrolloverenskomsten er endret, og med bakgrunn
i at ordlyden i § 57 første ledd bokstav
b ikke er i samsvar med innholdet i de direktivforpliktelser som
følger av EØS-avtalen, mener departementet at
den foreslåtte endringen bør gjennomføres
allerede i gjeldende utlendingslov.
ESA mener at utlendingsloven § 58 annet ledd om
kriterier for utvisning ikke er i overensstemmelse med direktiv
EF 64/221 artikkel 3 nr. 2 og EF-domstolens praksis
og praktisering av direktivet
Departementet er enig i utvalgets vurdering av at utlendingsloven § 58
annet ledd første punktum gir dekkende uttrykk for EF-domstolens
praksis og praktisering av direktiv 64/221, og at bestemmelsen
i annet punktum dermed er overflødig.
Det foreslås etter dette at bestemmelsen i § 58
annet ledd annet punktum oppheves.
ESA har kritisert denne bestemmelsen i Utlendingsloven § 58
fjerde ledd. Det er kun adgang til å utvise en utlending
som er omfattet av EØS-avtalen eller EFTA-konvensjonen
når hensynet til offentlig orden, sikkerhet eller folkehelsen
tilsier det. Etter ESAs vurdering er det derfor ikke i samsvar med EØS-avtalen
når man i utlendingsloven har en bestemmelse som åpner
for at det kan fattes vedtak om utvisning med senere innreiseforbud
på det grunnlag at utlendingen mangler nødvendig
oppholdstillatelse.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at bestemmelsen
i utlendingsloven § 58 fjerde ledd oppheves.
Komiteen har merket seg at ESA (EFTAs overvåkingsorgan)
har kritisert utlendingsloven § 57 første
ledd innledningen og bokstav b, § 58 annet ledd
annet punktum og § 58 fjerde ledd, fordi ESA mener
dette er i strid med henholdsvis direktiv 64/221/EF
artikkel 3 (1), EF 64/221 artikkel 3 nr. 2 og EØS-avtalens
artikkel 28 nr. 3 og 33.
Komiteen støtter de endringer som foreslås
i proposisjonen under dette kapitlet.