7.1 Sammendrag

7.1.1 Innledning

På bakgrunn av kritikk fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA) foreslo Utlendingslovutvalget (utvalget) enkelte endringer i forhold til gjeldende lovbestemmelser om bortvisning og utvisning av utlendinger som omfattes av EØS-avtalen eller EFTA-konvensjonen.

Med bakgrunn i at forslagene vil imøtekomme kritikken fra ESA, samtidig som endringene antas å få liten eller ingen faktisk betydning, har departementet foreslått at endringene gjennomføres allerede i gjeldende lov, og i høringsbrevet ble det angitt hvordan endringene kunne gjøres.

Ingen av endringsforslagene er av en slik karakter eller omfatter et slikt antall saker at de er egnet til å medføre noen konsekvenser av betydning for politiets eller UDIs arbeid eller ressursbehov.

7.1.2 Endring av § 57 første ledd bokstav b

Departementet registrerer at det ikke er fremkommet noen innvendinger mot forslaget om å endre utlendingsloven § 57 første ledd bokstav b ved å oppheve den del av bestemmelsen som gir adgang til å bortvise en utlending på det grunnlag at vedkommende er ilagt innreiseforbud fra annet nordisk land.

Departementet anser at ordlyden i § 57 første ledd bokstav b ikke samsvarer med bestemmelsen i direktiv 64/221/EF artikkel 3 (1) som fastsetter at tiltak som begrunnes i hensynet til offentlig orden eller sikkerhet, bare kan baseres på en konkret, individuell vurdering.

Den aktuelle del av bestemmelsen i § 57 første ledd bokstav b har sin bakgrunn i den nordiske passkontrolloverenskomsten av 1957 som ble endret i 2000.

Etter at passkontrolloverenskomsten er endret, og med bakgrunn i at ordlyden i § 57 første ledd bokstav b ikke er i samsvar med innholdet i de direktivforpliktelser som følger av EØS-avtalen, mener departementet at den foreslåtte endringen bør gjennomføres allerede i gjeldende utlendingslov.

7.1.3 Endring av utlendingsloven § 58 annet ledd annet punktum

ESA mener at utlendingsloven § 58 annet ledd om kriterier for utvisning ikke er i overensstemmelse med direktiv EF 64/221 artikkel 3 nr. 2 og EF-domstolens praksis og praktisering av direktivet

Departementet er enig i utvalgets vurdering av at utlendingsloven § 58 annet ledd første punktum gir dekkende uttrykk for EF-domstolens praksis og praktisering av direktiv 64/221, og at bestemmelsen i annet punktum dermed er overflødig.

Det foreslås etter dette at bestemmelsen i § 58 annet ledd annet punktum oppheves.

7.1.4 Endring av utlendingsloven § 58 fjerde ledd

ESA har kritisert denne bestemmelsen i Utlendingsloven § 58 fjerde ledd. Det er kun adgang til å utvise en utlending som er omfattet av EØS-avtalen eller EFTA-konvensjonen når hensynet til offentlig orden, sikkerhet eller folkehelsen tilsier det. Etter ESAs vurdering er det derfor ikke i samsvar med EØS-avtalen når man i utlendingsloven har en bestemmelse som åpner for at det kan fattes vedtak om utvisning med senere innreiseforbud på det grunnlag at utlendingen mangler nødvendig oppholdstillatelse.

Departementet foreslår i likhet med utvalget at bestemmelsen i utlendingsloven § 58 fjerde ledd oppheves.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at ESA (EFTAs overvåkingsorgan) har kritisert utlendingsloven § 57 første ledd innledningen og bokstav b, § 58 annet ledd annet punktum og § 58 fjerde ledd, fordi ESA mener dette er i strid med henholdsvis direktiv 64/221/EF artikkel 3 (1), EF 64/221 artikkel 3 nr. 2 og EØS-avtalens artikkel 28 nr. 3 og 33.

Komiteen støtter de endringer som foreslås i proposisjonen under dette kapitlet.