I proposisjonen fremmes forslag til ny lov om arbeids- og velferdsforvaltningen.
De administrative bestemmelsene i arbeidsmarkedsloven og folketrygdloven
foreslås opphevet i sin helhet. Administrative bestemmelser
som må videreføres i disse lovene, flyttes til
den nye loven. Videre foreslås bestemmelser som pålegger
statsetaten og kommunene å etablere felles lokale kontorer.
I tillegg foreslås tilpasninger i arbeidsmarkedslovens
og folketrygdlovens bestemmelser om saksbehandling, og tilpasninger
i en rekke andre lover.
Lovendring er nødvendig for å etablere den
nye statsetaten og gi organisatoriske bestemmelser for denne. Det
er videre nødvendig å gi et rettslig rammeverk
for det lokale samarbeidet mellom statsetaten og kommunene. Det
er også behov for lovendring for å legge bedre
til rette for effektivt samarbeid og ivaretakelse av personvern
og taushetsplikt.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger derfor fram forslag
til de lovendringene som er nødvendige for å gjennomføre
organisasjonsendringene. Departementet mener det er mest hensiktsmessig å utforme
bestemmelsene i en egen lov om arbeids- og velferdsforvaltningen.
Loven inneholder organisatoriske regler for den nye statlige etaten
til erstatning for bestemmelsene om organisering i arbeidsmarkedsloven
og folketrygdloven. I tillegg foreslår departementet at
grunnlaget for utformingen av en felles førstelinjetjeneste
i form av felles lokale kontorer i samarbeid mellom stat og kommune
forankres i den nye loven, inklusive bestemmelser som sikrer at
personvern kan ivaretas i et tett samarbeid mellom stat og kommune
om og med felles brukere.
Departementet foreslår videre at regelverket om taushets-
og opplysningsplikt for arbeids- og velferdsforvaltningen samles
i den nye loven. Det foreslås også tatt inn bestemmelser
om brukermedvirkning, individuell plan og bestemmelser om partsstilling
og beredskap. Klage- og ankebestemmelsene foreslås beholdt
i arbeidsmarkedsloven og folketrygdloven, men tilpasses den nye
statsetaten.
I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 46 (2004-2005)
ble det uttrykt støtte til en gjennomgang av forvaltningsansvaret
på helserefusjonsområdet, jf. Innst. S. nr. 198
(2004-2005). Direktoratsansvaret er lagt til Rikstrygdeverket, og trygdeetaten
treffer beslutninger i saker på helserefusjonsområdet,
selv om trygdeetaten er underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Helse- og omsorgsdepartementet har startet et arbeid med å utrede om
det kan være hensiktsmessig å organisere forvaltningen
av det samlede helserefusjonsområdet på en annen
måte.
Forslag til lov om arbeids- og velferdsforvaltningen ble sendt
på høring. Av de mer enn 155 høringsinstansene
som har avgitt uttalelse, støtter flertallet forslaget.
Det er redegjort for høringsinstansenes merknader under
behandlingen av de ulike spørsmålene i proposisjonen.
Kapittel 1 angir lovens formål og virkeområde. Formålsbestemmelsen
gir uttrykk for at loven skal understøtte de overordnede
målene om å få flere i arbeid og aktivitet
og færre på stønad, tilpasse forvaltningen
til brukernes behov og skape en helhetlig og effektiv arbeids- og
velferdsforvaltning.
Arbeids- og velferdsforvaltningen er et samlebegrep som omfatter
både den statlige Arbeids- og velferdsetaten (lovens kapittel
2) og de delene av kommunens tjenester som inngår i de
felles lokale kontorene (lovens kapittel 3). Arbeids- og velferdsforvaltningen
vil omfatte alle de oppgavene som Aetat og trygdeetaten har i dag
og minimum den økonomiske sosialhjelpen som er kommunenes
ansvar etter sosialtjenesteloven. Der kommunen etter avtale med
Arbeids- og velferdsetaten har lagt andre oppgaver til kontoret,
er også disse del av arbeids- og velferdsforvaltningen
lokalt. Bestemmelsen innebærer ingen endringer med hensyn
til hvilke oppgaver kommunene etter gjeldende lovgivning skal utføre
på dette feltet.
Kapittel 2 inneholder bestemmelser om fysisk (stedlig) og intern
organisering av Arbeids- og velferdsetaten og bestemmelser om etatens
hovedoppgaver.
Arbeids- og velferdsetaten ledes av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Direktoratet bestemmer hvor etaten skal være representert.
På lokalt nivå begrenses etatens adgang til ensidig å bestemme
dette, da den er forpliktet til å inngå avtaler
med kommunene om lokalisering av de felles lokale kontorene. Det
anses ikke nødvendig eller ønskelig å lovregulere
organiseringen av Arbeids- og velferdsetaten mer detaljert enn dette.
Det er således opp til etaten selv hvordan den vil organisere
sin virksomhet mellom sentralt og regionalt nivå.
Arbeids- og velferdsetatens hovedoppgaver er å gjennomføre
arbeidsmarkeds-, trygde- og pensjonspolitikken. Loven inneholder
ingen uttømmende oversikt over oppgavene til den nye etaten,
men gir et overordnet bilde av oppgavene den er tillagt. Departementet
kan pålegge etaten andre oppgaver enn dem som følger
av bestemmelsen.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har adgang til å delegere
all myndighet det er tillagt til andre enheter i etaten. Etaten
pålegges å sørge for at brukerrepresentanter
blir hørt i forbindelse med planlegging, gjennomføring
og evaluering av etatens tjenester.
Bestemmelser om taushetsplikt for dem som utfører tjeneste
eller arbeid for Arbeids- og velferdsetaten, er tatt med i dette
kapitlet. Taushetsplikten for Aetat og trygdeetaten følger
i dag av folketrygdloven § 21-9 når etatene
arbeider etter folketrygdloven. Når Aetat arbeider etter
andre lover, reguleres taushetsplikten av forvaltningslovens generelle
bestemmelser. Ved at det gis en egen bestemmelse om taushetsplikt
blir taushetsplikten regulert særskilt for hele Arbeids-
og velferdsetaten, samtidig som det rettslige grunnlaget for den
blir det samme uansett hvilken lov etaten arbeider etter. Reglene
om innhenting av opplysninger foreslås beholdt i de respektive
lovene, da de er tilpasset behovet for opplysninger i forhold til de
aktuelle oppgavene, og ikke til etaten som sådan. Videre
slås det fast at Arbeids- og velferdsetaten og sosialtjenesten
skal gi hverandre gjensidig bistand i brukersaker. Dette kapitlet
inneholder også bestemmelser om etatens partsstilling,
beredskapsplaner og en felles hjemmel til å gi forskrifter
om etatens organer og dens virksomhet.
Kapittel 3 inneholder bestemmelser om en felles førstelinjetjeneste
mellom statsetaten og kommunene i form av felles lokale kontorer.
For å støtte opp under en avtalebasert prosess
om etableringen av felles førstelinjekontorer, og for å markere
at reformen er forpliktende både for stat og kommune, foreslår
departementet at de felles førstelinjekontorene får
en lovmessig forankring.
Samarbeidet mellom statsetaten og kommunene med minimumskrav
til lokale avtaler og til å etablere felles lokale kontorer
og at alle kommuner skal være dekket av minst ett felles
kontor, lovfestes, dette for å sikre at visse minimumskrav
blir ivaretatt ved organiseringen av den lokale arbeids- og velferdstjenesten.
Det er viktig at arbeids- og velferdsforvaltningen samles i felles
lokaler slik at den enkelte brukeren har ett sted å forholde
seg til. Loven bruker formuleringen "dekker alle kommuner" for ikke å stenge
for interkommunale løsninger der forholdene ligger til
rette for det. Loven åpner for at departementet i særlige tilfeller
kan gi forskrift om å overføre ansvaret for statlige
arbeidsmarkedstiltak for visse brukergrupper til kommunene.
Kontoret skal være den lokale representasjonen til Arbeids-
og velferdsetaten. Kontoret skal også som et minimum dekke
kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp. Det kan avtales
at flere av kommunens tjenester legges inn som en del av det felles lokale
kontoret uten at disse inngår i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Departementet foreslår at avtalene om lokale kontorer
kan inneholde bestemmelser om at statsetaten og kommunen kan utføre
oppgaver på hverandres myndighetsområde. I de
tilfellene kommunen har delegert sin myndighet til et interkommunalt
organ eller en vertskommune, kan avtalen inngås med dette
organet eller vertskommunen.
Departementet vil gi forskrifter om å avgjøre tvister
dersom partene ikke blir enige om inngåelse av avtalen
for å sikre at lovens krav til at det skal være
et felles lokalt kontor som dekker hver kommune, blir oppfylt. Partene
kan ikke pålegges samarbeid som går ut over lovens
minimumsløsning.
Bestemmelser om samarbeid med brukeren og individuell plan inngår
i loven. Prinsippene om helhetlig behovsavklaring, brukermedvirkning
og bruk av individuell plan for brukere med sammensatte behov slås
fast. Siktemålet er å gi brukerne gode individuelt
tilpassede tjenester, få til rask avklaring og rask igangsetting
av tiltak, samtidig som den enkelte sikres økonomiske ytelser.
Personopplysninger ved felleskontorene likestilles rettslig sett
med organinterne opplysninger i taushetspliktlovgivningen. Loven
går ikke vesentlig lenger i å tillate utveksling
av personopplysninger enn det som er tillatt og som gjøres
rutinemessig innenfor dagens lovgivning og organisering. Den gir
likevel adgang for ansatte i Arbeids- og velferdsetaten og sosialkontoret
til å opprette felles arkiv og saksbehandlingssystem til
tross for at felles lokale kontorer formelt sett dekker over to
atskilte organer i forvaltningslovens forstand.
Kapittel 4 inneholder bestemmelser om ikrafttredelse, overgangsbestemmelser
og endringer i andre lover.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2002, fremmet
en samlet sosialkomité følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede spørsmålet om én
felles etat for sosial-, arbeidsmarkeds- og trygdeetaten og legge
saken fram for Stortinget på egnet måte i løpet
av 2002."
Forslaget ble vedtatt av et enstemmig storting 12. desember
2001.
I tråd med Stortingets vedtak la regjeringen Bondevik
II 13. desember 2002 fram St.meld. nr. 14 (2002-2003) Samordning
av Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten. I Innst. S. nr. 189 (2002-2003)
fremmet et flertall i sosialkomiteen følgende to forslag:
"I: St.meld. nr. 14 (2002-2003) Samordning av Aetat, trygdeetaten
og sosialtjenesten - sendes tilbake til Regjeringen. II: Stortinget
ber Regjeringen utrede ulike modeller for én felles velferdsetat
bestående av dagens Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten."
Stortinget vedtok 12. mai 2003 forslagene.
Som et ledd i oppfølgingen av Stortingets vedtak oppnevnte
regjeringen Bondevik II ved kongelig resolusjon 15. august
2003, et utvalg med mandat å utrede ulike organisasjonsmodeller
med en referansegruppe med medlemmer fra brukerorganisasjonene, arbeidslivets
organisasjoner, KS, statsetatene og andre berørte parter.
Utvalget la fram sin utredning, NOU 2004:13 En ny arbeids- og velferdsforvaltning, 29. juni
2004. Utredningen ble sendt på en bred høring
med frist 1. november 2004.
Fra 1. oktober 2004 opprettet regjeringen Bondevik II
Arbeids- og sosialdepartementet. Det politiske ansvaret på regjeringsnivå for
en stor del av arbeids- og velferdspolitikken ble dermed samlet
som et grunnlag for videre reformer.
I St.prp. nr. 46 (2004-2005) la regjeringen Bondevik II fram
forslag til en ny arbeids- og velferdsforvaltning og foreslo bevilget
budsjettmidler i 2005 til å starte opp gjennomføringen
av reformen.
Regjeringen uttaler blant annet her:
"Arbeids- og velferdsforvaltningen er i dag organisert
gjennom Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten i kommunene. Gjennom
statsetatene og sosialtjenesten kanaliseres stønader og
tjenester på totalt rundt 265 milliarder kroner, og det
utføres til sammen om lag 16 000 årsverk.
Regjeringen
mener at en ny og samordnet arbeids- og velferdsforvaltning vil
være et avgjørende bidrag for å:
få flere i arbeid og aktivitet,
og færre på stønad
forenkle for brukerne og tilpasse til brukernes behov
få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning
Regjeringen
foreslår en gjennomgripende endring av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det skal etableres en førstelinjetjeneste med et arbeids-
og velferdskontor i hver kommune som er brukernes kontaktsted for
hele tjenestespekteret i dagens tredelte forvaltning. Førstelinjetjenesten
skal baseres på et forpliktende samarbeid mellom stat og
kommune nedfelt i lokale samarbeidsavtaler. Samarbeidsavtaler og
samlokalisering skal ha en lovmessig forankring. Det statlige ansvaret,
som i dag er delt på to etater, samles i én ny
etat; arbeids- og velferdsetaten. Kommunene skal fortsatt være
en viktig medspiller i arbeids- og velferdspolitikken og beholder
sitt ansvar for oppgaver etter lov om sosiale tjenester."
I Innst. S. nr. 198 (2004-2005) sluttet sosialkomiteen seg til
forslaget til modell for en ny arbeids- og velferdsforvaltning i
St.prp. nr. 46 (2004-2005) der ansvarsfordelingen mellom stat og
kommune opprettholdes som i dag.
Stortinget ga sin tilslutning til forslaget ved behandlingen
31. mai 2005.
Det vises til at det i proposisjonen redegjøres nærmere
for forslaget til ny arbeids- og velferdsforvaltning.
Fra 1. januar 2006 opprettet regjeringen Stoltenberg
II Arbeids- og inkluderingsdepartementet som har det politiske ansvaret
på regjeringsnivå for en stor del av arbeids-
og velferdspolitikken, og som vil få ansvaret for den nye
arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det er i proposisjonen beskrevet dagens arbeids- og velferdsforvaltning,
jf. St.prp. nr. 46 (2004-2005) og NOU 2004:13 En ny arbeids- og
velferdsforvaltning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at
forslagene er nærmere omtalt i denne innstillingen og i
Ot.prp. nr. 47 (2005-2006) om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (arbeids-
og velferdsforvaltningsloven) og enkelte andre lover.
Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med
sin behandling av St.prp. nr. 46 (2004-2005), jf. Innst. S. nr.
198 (2004-2005), støttet opprettelsen av en ny arbeids-
og velferdsforvaltning. Denne reformen er avgjørende for å få flere
i arbeid, redusere forskjeller og avskaffe fattigdom. Reformen vil
sikre en mer brukervennlig, samordnet og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteen tar til orientering at navnet på den nye
statsetaten blir Arbeids- og velferdsetaten og at navnet på felles
lokale kontorer, jf. § 13 i loven her, blir NAV-kontoret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 198 (2004-2005) hvor
disse medlemmer ønsket en bredere velferdsreform hvor også de
kommunale sosialkontorene ble et statlig ansvarsområde og
fullt ut integrert i den nye reformen. Disse medlemmer mener
det er særdeles viktig at hele kjeden som denne reformen
omhandler, og som er reformens utgangspunkt, er så enhetlig
som mulig.
Disse medlemmer mener en reform hvor de kommunale
sosialkontorene ikke fullt ut er integrert vil føre til
ekstra utfordringer og problemer både under selve sammenslåingen
av de forskjellige etatene, men også under det videre arbeidet
når organisasjonen er sammenslått. Disse
medlemmer viser til at det vil være store utfordringer å slå sammen
Aetat og trygdeetaten med forskjellige kulturer de har selv om disse
er statlige og under én ledelse. Sosialetaten som en delvis
frittstående etat underlagt kommunale vedtak og avgjørelser
vil kunne medføre at reformen ikke blir slik at det gis
et enhetlig tilbud i de forskjellige kommunene. Disse medlemmer mener
det er viktig at alle ledd er så samkjørt at intensjonen
med reformen oppnås. Disse medlemmer viser
til svarbrev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet på spørsmål
fra komiteen om lovteknisk bistand i to saker reist av disse medlemmer.
Departementet svarer i brevet at de på grunn av arbeidets
omfang ikke har mulighet til å yte denne bistanden.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag
for Stortinget slik at ansvarsområdet de kommunale sosialkontorene
har overføres fra kommunen til staten, og legges inn under
NAV-kontorene."
Disse medlemmer viser videre til at det er særdeles
viktig at arbeidslinjen føres fullt ut. En av hovedgrunnene
til reformen er at flere skal komme i arbeide, og at de som har
restarbeidskraft skal kunne utnytte denne. Disse medlemmer viser
til at lovens formålsparagraf omtaler brukernes rettigheter mens
brukernes plikter ikke omtales. Disse medlemmer vil
hevde at brukerne i stor utstrekning også har plikter til
selv å ta initiativ til både å skaffe seg
arbeide, og til å utnytte den restarbeidskraft den enkelte
har. Disse medlemmer viser til sitt forslag til ny § 1.
Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
i liten grad stilles krav til resultatoppnåelse. En slik
reform som NAV-reformen vil, hvis en lykkes, etter disse
medlemmers syn kunne gi flere en bedre hverdag med arbeide,
og gi dem som har en restarbeidskraft muligheten til å få den
utnyttet på en langt bedre måte enn i dag. Reformen
vil etter disse medlemmers mening også gi
brukerne en langt bedre oppfølging slik at de får
de tilbud og ytelser de har krav på, og samtidig gi betydelige
muligheter for besparelser for skattebetalerne. Disse medlemmer mener
derfor det i loven bør stilles krav til resultatoppnåelse. Disse
medlemmer legger til grunn at hvis mål ikke nås
eller at politiske vedtak ikke gjennomføres så vil
dette ha konsekvenser for dem det gjelder. Disse medlemmer viser
til sitt forslag til ny § 3.
Disse medlemmer viser til at NAV-reformen baserer
seg på at flere kontorer skal slås sammen og at
flere kundebehandlere får tilgang til informasjon om persondata.
Under høringen kom det frem flere synspunkter som gikk
på innføring av et loggsystem. Et slikt system
baserer seg på at kundebehandler må loggføre
hver gang han/hun har hentet informasjon og begrunne tiltaket. Disse
medlemmer mener innføring av et slikt system vil
trygge informasjon og persondata mest mulig. Disse medlemmer vil
påpeke at et slikt system må utarbeides på en
slik måte et det effektivt skulle kunne brukes, og uten
større kostnader. Disse medlemmer viser til
sitt forslag til ny § 3.
Disse medlemmer viser til at det vil være behov
for tilpasninger slik at alle de som har behov for å benytte
seg av de nye NAV-kontorene, skal kunne gjøre dette uten
problemer. Dette kom også frem under høringene
hvor flere organisasjoner pekte på at det i formålsparagrafen
burde tas med krav om universelle løsninger. Siden en av
hovedgrunnene til opprettelsen av NAV-kontorene er at en ønsker å legge
til rette slik at flest mulig skal få benytte mest mulig
av sin arbeidskraft, er det etter disse medlemmers syn
avgjørende at kontorene er konstruert på en slik
måte at de forskjellige brukergruppene kan nytte seg av
de forskjellige tilbud som gis fra de forskjellige NAV-kontorer. Disse
medlemmer viser til sitt forslag til ny § 13.
Disse medlemmer viser til at gjennomføringen
av introduksjonsordningen for innvandrere i dag ligger til kommunene.
Denne ordningen har som målsetting at innvandrere skal
integreres i det norske samfunnet. Det er disse medlemmers syn
at den beste formen for integrering av innvandrere er gode språkkunnskaper,
og at de raskest mulig kan forsørge seg selv og sin familie
gjennom lønnet arbeid. Det er disse medlemmers syn
at NAV-kontorene er bedre egnet til å gjennomføre
dette enn kommunene og viser til sine forslag til endringer i § 13.
Komiteen vil fremheve at dersom hovedmålene
med NAV-reformen skal nås, er det viktig å operasjonalisere
disse i konkrete resultatmål. I svaret på skriftlig
spørsmål nr. 474 i 2006 uttalte statsråd
Bjarne Håkon Hanssen blant annet at:
"… departementet har satt i gang et arbeid med å formulere
resultatmål for virksomheten i den fremtidige arbeids-
og velferdsforvaltningen."
og at:
"… departementet tar sikte på også i
de årlige budsjettproposisjonene fremover å redegjøre
for gjennomføringsarbeidet."
Komiteen ser frem til en konkret redegjørelse for
hvordan målene med NAV-reformen skal nås i Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2007.
Komiteen viser for øvrig til sine merknader nedenfor
under det enkelte punkt.