Til Odelstinget
I proposisjonen fremmes forslag til en ny lov om behandling av
etikk og redelighet i forskning. Departementet foreslår
at det opprettes et nasjonalt utvalg som skal granske påstander
om uredelighet i forskning. I tillegg foreslås å lovfeste
eksisterende forskningsetiske komiteer. Komitésystemets
uavhengighet understrekes. Det opprettes klageadgang.
Departementet viser til at behovet for et nasjonalt apparat til å behandle
vitenskapelig uredelighet på alle fagfelt ble omtalt i
Forskningsmeldingen fra 1999, jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999). Spørsmålet
er senere utredet nærmere. Det vises også til
Forskningsmeldingen fra 2005, jf. St.meld. nr. 20 (2004-2005),
og til at internasjonale konvensjoner og hensyn til forskeres rettssikkerhet
har gjort det nødvendig å vurdere lovfesting av
de regionale komiteer for medisinsk forskningsetikk. Stortinget
har ellers bedt om å få vurdert eventuell lovfesting
av den individuelle akademiske frihet, og departementet har oppnevnt
et utvalg som skal legge fram sitt syn på dette innen 1. oktober
2006. Når det gjelder Nylenna-utvalgets utredning av bl.a.
etiske sider ved medisinsk forskning, NOU 2005:1, vil Helse- og
omsorgsdepartementet fremme lovforslag om saken høsten
2006.
Departementet foreslår i proposisjonen en rammelov som
hjemler det eksisterende systemet av regionale og nasjonale forskningsetiske
komiteer. Systemet lovfestes i hovedsak slik det er i dag, men med tilstrekkelig
fleksibilitet til å gjøre endringer senere. Erfaringene
med komiteene er gode. Departementet ser forebygging av vitenskapelig
uredelighet som en oppgave for forskningsinstitusjonene selv på lokalt nivå og
for de nasjonale forskningsetiske komiteene på nasjonalt
nivå.
Departementet foreslår å lovfeste et nytt nasjonalt
granskingsutvalg som kan behandle saker hvor alvorlige brudd på god
vitenskapelig praksis kan ha funnet sted. Dette kan være
saker som forskningsmiljøene selv ikke kan eller bør
behandle, bl.a. pga. mulige habilitetsproblemer, uten støtte
fra et nasjonalt organ. Utvalget er slik ment som en ressurs for
institusjonene på dette området. Det kan dessuten
bidra til å sikre en mer enhetlig behandling av de konkrete
sakene. Ansvarsområdet skal være alle typer forskning og
forskning i både offentlig og privat regi.
Departementet foreslår en snever definisjon av vitenskapelig
uredelighet. Denne omfatter forfalskning, fabrikkering, plagiering
og andre alvorlige brudd på god vitenskapelig praksis som
er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging,
gjennomføring eller rapportering av forskning. Proposisjonen gir
noen eksempler på hva som må regnes som uredelig
atferd.
Når det gjelder de enkelte paragrafer, foreslår
departementet at lovens formål skal være å bidra
til at forskning i offentlig og privat regi skjer i henhold til anerkjente
etiske normer (§ 1). Det foreslås en
avgrensning mot utenlandsk forskning (§§ 4
og 5). Kriteriene er her at forskeren har et ansettelsesforhold
til norsk arbeidsgiver og/eller har en vesentlig del av
sin finansiering fra norsk bidragsyter.
Lovforslaget slår fast at komiteer og utvalg oppnevnt
med hjemmel i loven skal være faglig uavhengige statlige
organer (§ 2). De kan med andre ord ikke instrueres
av noe annet organ i utøvelsen av sine faglige oppgaver.
Komiteer og utvalg skal følge forvaltningsloven og offentlighetsloven.
Lovforslaget gir rammer for de nasjonale og de regionale forskningsetiske
komiteene (§§ 3 og 4). Det overlates
til departementet å opprette det nødvendige antall
komiteer, bestemme disses ansvarsområder og å oppnevne
medlemmene. Dette er i samsvar med dagens praksis. Komiteene skal
ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus. De
skal også ha lekrepresentasjon.
Departementet foreslår at forskere som ønsker å sette
i gang prosjekter innen medisinsk og helsefaglig forskning der det
inngår forsøk på mennesker, må forelegge
slike prosjekter for en regional komité til godkjenning
(§ 4). Denne plikten har hittil ikke vært lovfestet.
Departementet foreslår dessuten at det innføres
adgang til å klage til den nasjonale komiteen. Denne klageadgangen
er ny.
Det nasjonale utvalget som skal bedømme om vitenskapelig
uredelighet har funnet sted eller ikke, foreslås lovfestet
i § 5. Utvalget kan granske konkrete saker som
det får seg forelagt av andre, eller saker som det selv
tar opp. Utvalget skal avgi en uttalelse om hvorvidt den aktuelle
forskningen har vært uredelig. Departementet legger ikke
opp til noen form for sanksjoner i loven mot enkeltforskere som
ikke følger god vitenskapelig praksis. Sanksjoner overlates enten
direkte til arbeidsgiver eller mer indirekte til finansieringskilder
m.m.
Det foreslås at granskingsutvalget blir oppnevnt av
departementet ut fra noen generelle bestemmelser om utvalgets kompetanse.
Utvalgslederen skal ha dommererfaring. Utvalget kan i den enkelte
sak bestemme at offentlighet først skal inntre når
endelig uttalelse foreligger.
Departementet foreslår at det innføres en klageadgang,
både over utvalgets saksbehandling og over uttalelsens
innhold. Klage over uttalelsens innhold skal behandles av et særskilt
oppnevnt utvalg for hver klage. Det særskilte utvalgets
avgjørelse skal være endelig.
Lovforslaget inneholder en hjemmel for departementet til å gi
utfyllende forskrifter om oppnevning av og saksbehandling i komiteer
og utvalg (§ 6).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy
de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra
Høyre, lederen Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam og Ole-Anton Teigen, fra
Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser
til proposisjonen.
Komiteen viser til at Stortinget ved flere anledninger,
jf. f.eks. Innst. S. nr. 110 (1999-2000) og Innst. S. nr. 232 (2004-2005),
har drøftet forskningsetiske problemstillinger, og er tilfreds
med at det nå foreslås etablert et helhetlig system
for behandling av etikk og redelighet i norsk forskning. Komiteen viser
til at det med utgangspunkt bl.a. i en utredning av hvordan man
best håndterer saker vedrørende vitenskapelig
uredelighet, ble sendt ut et felles høringsnotat i 2004
om lovhjemling av etikkomiteer og uredelighetsutvalg. Det foreliggende
lovforslaget viderefører i all hovedsak forslagene fra
høringsnotatet.
Komiteen tar i likhet med Regjeringen utgangspunkt
i at forskning foregår under betydelig grad av frihet og
tillit, og derved også en betydelig grad av personlig ansvar
for den enkelte forsker. Samtidig er det grunn til å understreke
at forskningsinstitusjonene har et selvstendig ansvar for kontroll og
ledelse. Institusjonenes faglige lederansvar må imidlertid
hele tiden vurderes opp mot hensynet til den akademiske frihet og
den enkelte vitenskapelig ansattes rettigheter. Komiteen har
merket seg at dette spørsmålet blir utredet av
det såkalte Underdal-utvalget, som skal avgi innstilling
i oktober 2006.
Komiteen er enig med Regjeringen i at det er formålstjenlig å samle
bestemmelsene om det regionale og nasjonale etikkomitésystemet
og bestemmelsene om et nasjonalt apparat for behandling av saker om
vitenskapelig uredelighet i samme lov. Komiteen er
også enig i at det legges opp til en fleksibel rammelov
som kan endres etter hvert som man vinner erfaringer med det nye
nasjonale støtteapparatet for forskningsetikk. Etter komiteens mening
imøtekommer lovforslaget behovet for å sikre et
nasjonalt system som kan ivareta samfunnets behov for at forskning
i offentlig og privat regi skjer i samsvar med anerkjente etiske
normer.
Komiteen konstaterer at det finnes argumenter både
for og imot lovfesting av de regionale og nasjonale forskningsetiske
komiteene, men har også merket seg at de aller fleste høringsinstansene
mener at en lovregulering vil gi komiteene en sterkere og mer uavhengig
stilling, samtidig som det gir klarere rammer for arbeidet. I lys
av at lovfesting også ivaretar hensynet til forskernes
rettssikkerhet på en betryggende måte, støtter komiteen forslaget
om lovfesting.
Det er viktig å understreke at det uansett lovfesting
ikke vil være mulig å lage et system som forhindrer
alle former for uredelighet i forskningen. Men etter komiteens mening
sender lovfestingen et viktig signal til det fåtallet av
forskere som av ulike grunner opptrer uredelig.
Komiteen er enig i at etikkomitésystemet
bør suppleres med et organ som kan behandle påstander om
vitenskapelig uredelighet innenfor alle fagområder (evt.
uavhengig av fagområde). Komiteen støtter
forslaget om å opprette og lovfeste et nasjonalt utvalg
for dette, og foreslår betegnelsen Nasjonalt utvalg for
gransking av redelighet i forskning (Granskingsutvalget). Komiteen har
merket seg at Forskningsrådets utredning gikk
inn for at utvalget skulle ha et privatrettslig grunnlag, bl.a.
for å unngå "kriminalisering" av saker som kan
vise seg først og fremst å være et forskningspolitisk
anliggende. I likhet med departementet legger imidlertid komiteen vekt
på at hensynet til forskernes rettssikkerhet og utvalgets
muligheter til god og sikker saksbehandling er best ivaretatt gjennom
lovfesting. I samme retning trekker hensynet til at økt
internasjonalt samarbeid om uredelighetssaker krever et klart definert
lovverk også i Norge.
Når det gjelder utvalgets sammensetning, vil komiteen understreke
at det i noen tilfeller vil være hensiktsmessig å oppnevne
utenlandske medlemmer til utvalget for å oppnå større
uavhengighet. I de fleste tilfeller vil det mest aktuelle være å oppnevne
utvalgsmedlemmer fra andre nordiske land, men i noen tilfeller vil
det være aktuelt å søke kandidater også utenfor
Norden. Komiteen slutter seg for øvrig til
departementets vurderinger når det gjelder Granskningsutvalget.
Komiteen mener at hovedregelen i en granskning
bør være at sakens dokumenter er unntatt for offentlighet
så lenge saken er til behandling og det ikke foreligger
endelig uttalelse i saken. Men dette er ikke til hinder for at en
offentliggjøring i enkelte tilfeller vil være
hensiktsmessig av hensyn til de involverte i saken.
Komiteen mener at Granskningsutvalget og dets
sekretariat også bør bidra i forebyggingsarbeidet knyttet
til vitenskapelig uredelighet. Videre er det viktig at en ser sammenhengen
mellom enkeltsaker og generell forebygging, da dette kan gi et bedre grunnlag
for å videreutvikle retningslinjer og normer som i større
grad kan avdekke vitenskapelig uredelighet. Komiteen vil
be departementet vurdere disse forhold ved utarbeidelse av forskriftene.
Komiteen viser til proposisjonens begrunnelse
for å unnta studentprosjekter fra lovens virkeområde.
Prosjekter som utføres av studenter som ikke er i et ansettelsesforhold,
omfattes ikke av loven. Komiteen mener spørsmålet
om forholdet mellom studentprosjekter og andre forskningsprosjekter
i relasjon til loven bør vurderes nærmere. Mange
studentprosjekter har et omfang som gjør det unaturlig å unnta
dem fra loven. Prosjektene involverer ofte de samme typer prinsipielle
spørsmål som andre forskningsprosjekter.
Det er derfor viktig at lovens intensjoner kommuniseres også overfor
studenter som driver med forskningsprosjekter av et visst
omfang. Spesielt kan det være aktuelt å inkludere
større prosjekter på master- og doktorgradsnivå.
Komiteen ber på denne bakgrunn departementet
komme tilbake med en vurdering av hvordan større studentprosjekter
kan omfattes av loven.
Komiteen vil understreke viktigheten av å holde
fokus på etikk ved alle akademiske studier og karriereløp
fra starten av. Komiteen vil understreke betydningen
av bred internasjonal forskning. Komiteen vil likevel
vise til at Transparency International har pekt på ulike
muligheter for korrupsjon ved internasjonaliseringen av høyere
utdanning og forskning. Komiteen vil be
departementet komme tilbake med beskrivelse av utfordringene og
aktuelle tiltak på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at lovutkastet ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til internasjonaliseringen
av forskningen. I enkelte saker kan anklagen gå mot
en person i et annet land, eller anklagen kan komme fra utlandet.
Det kan også være internasjonalt sammensatte grupper
av forskere som blir anklaget for uredelighet. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at departementet må komme tilbake
til Stortinget med forslag om bestemmelser som ivaretar disse sidene,
samt legge til rette for en ordning som passer inn med ordninger
i andre land.
Andre instanser kan også engasjere seg i spørsmål
som kan bidra til å fremme ansvarlighet i forskningen
og god vitenskapelig praksis, med vekt på redelighet. En
gjensidig utveksling av erfaring og læring mellom de ulike
fagbaserte etiske komiteene og Granskningsutvalget bør
legges til grunn.
Disse medlemmer mener det er viktig med en mest
mulig klar definisjon av uredelighet, denne må være
streng og ikke gitt for vide kriterier, siden konsekvensene for
den enkelte forsker som blir vurdert som uredelig kan være
betydelig.
Disse medlemmer mener at lovforslaget ikke vil
innebære store konsekvenser for de nasjonale komiteene,
verken på den administrative eller økonomiske
siden. Men for å forhindre at lovforslaget tapper de ordinære
bevilgningene, vil det være hensiktsmessig at det øremerkes
midler til dette formålet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om behandling av etikk og redelighet i forskning
§ 1 Formål
Loven skal bidra til at forskning i offentlig og privat regi skjer i henhold til anerkjente etiske normer.
§ 2 Uavhengighet
Komiteer og utvalg oppnevnt med hjemmel i denne lov skal være faglig uavhengige statlige organer.
§ 3 Nasjonale forskningsetiske komiteer
Det skal være nasjonale forskningsetiske komiteer som til sammen dekker alle fagområder. Komiteene skal være rådgivende organer innen forskningsetikk. Departementet oppretter komiteer, bestemmer komiteenes ansvarsområder og oppnevner medlemmer.
Komiteene skal ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus. De skal også ha lekrepresentasjon.
§ 4 Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk
Det skal være regionale komiteer innen medisinsk og helsefaglig forskningsetikk. Departementet oppretter komiteer, bestemmer komiteenes ansvarsområder og oppnevner medlemmer. Medlemmene oppnevnes etter forslag fra relevante organer. Komiteene skal ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus. De skal også ha lekrepresentasjon.
Forskningsprosjekter i Norge som innebærer forsøk på mennesker, skal legges fram for komiteen til godkjenning. Forskningsprosjekter i utlandet skal legges fram for komiteen til godkjenning dersom forskningen drives av forsker ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en vesentlig del av midlene kommer fra Norge.
Komiteenes vedtak kan påklages til Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag. Den nasjonale komiteens avgjørelse er endelig og kan ikke påklages videre.
§ 5 Nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning
Det skal være et nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning. Utvalget skal uttale seg om forskning i Norge har vært vitenskapelig uredelig. Utvalget skal videre uttale seg om forskning i utlandet dersom forskningen drives av forsker ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en vesentlig del av midlene kommer fra Norge.
Med vitenskapelig uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning.
Utvalgets medlemmer oppnevnes av departementet. Utvalgets leder skal ha dommererfaring. Sammensetningen skal sikre at utvalget har nødvendig forsknings- og forskningsetisk kompetanse.
Utvalget kan i den enkelte sak bestemme at offentlighet for sakens dokumenter først skal inntre når endelig uttalelse foreligger.
Departementet er klageinstans for klager vedrørende utvalgets saksbehandling. Klage over uttalelsens innhold behandles av et særskilt nedsatt utvalg. Særskilt utvalg nedsettes for hver klage og skal inneha nødvendig faglig, forskningsetisk og juridisk ekspertise. Det særskilte utvalgets avgjørelse er endelig.
§ 6 Forskrifter
Departementet kan gi utfyllende forskrifter om oppnevning av og saksbehandling i komiteer og utvalg etter loven.
§ 7 Ikrafttredelse
Denne lov trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. juni 2006
Ine Marie Eriksen |
leder og ordfører |