I proposisjonen fremmes forslag til en ny lov om behandling av
etikk og redelighet i forskning. Departementet foreslår
at det opprettes et nasjonalt utvalg som skal granske påstander
om uredelighet i forskning. I tillegg foreslås å lovfeste
eksisterende forskningsetiske komiteer. Komitésystemets
uavhengighet understrekes. Det opprettes klageadgang.
Departementet viser til at behovet for et nasjonalt apparat til å behandle
vitenskapelig uredelighet på alle fagfelt ble omtalt i
Forskningsmeldingen fra 1999, jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999). Spørsmålet
er senere utredet nærmere. Det vises også til
Forskningsmeldingen fra 2005, jf. St.meld. nr. 20 (2004-2005),
og til at internasjonale konvensjoner og hensyn til forskeres rettssikkerhet
har gjort det nødvendig å vurdere lovfesting av
de regionale komiteer for medisinsk forskningsetikk. Stortinget
har ellers bedt om å få vurdert eventuell lovfesting
av den individuelle akademiske frihet, og departementet har oppnevnt
et utvalg som skal legge fram sitt syn på dette innen 1. oktober
2006. Når det gjelder Nylenna-utvalgets utredning av bl.a.
etiske sider ved medisinsk forskning, NOU 2005:1, vil Helse- og
omsorgsdepartementet fremme lovforslag om saken høsten
2006.
Departementet foreslår i proposisjonen en rammelov som
hjemler det eksisterende systemet av regionale og nasjonale forskningsetiske
komiteer. Systemet lovfestes i hovedsak slik det er i dag, men med tilstrekkelig
fleksibilitet til å gjøre endringer senere. Erfaringene
med komiteene er gode. Departementet ser forebygging av vitenskapelig
uredelighet som en oppgave for forskningsinstitusjonene selv på lokalt nivå og
for de nasjonale forskningsetiske komiteene på nasjonalt
nivå.
Departementet foreslår å lovfeste et nytt nasjonalt
granskingsutvalg som kan behandle saker hvor alvorlige brudd på god
vitenskapelig praksis kan ha funnet sted. Dette kan være
saker som forskningsmiljøene selv ikke kan eller bør
behandle, bl.a. pga. mulige habilitetsproblemer, uten støtte
fra et nasjonalt organ. Utvalget er slik ment som en ressurs for
institusjonene på dette området. Det kan dessuten
bidra til å sikre en mer enhetlig behandling av de konkrete
sakene. Ansvarsområdet skal være alle typer forskning og
forskning i både offentlig og privat regi.
Departementet foreslår en snever definisjon av vitenskapelig
uredelighet. Denne omfatter forfalskning, fabrikkering, plagiering
og andre alvorlige brudd på god vitenskapelig praksis som
er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging,
gjennomføring eller rapportering av forskning. Proposisjonen gir
noen eksempler på hva som må regnes som uredelig
atferd.
Når det gjelder de enkelte paragrafer, foreslår
departementet at lovens formål skal være å bidra
til at forskning i offentlig og privat regi skjer i henhold til anerkjente
etiske normer (§ 1). Det foreslås en
avgrensning mot utenlandsk forskning (§§ 4
og 5). Kriteriene er her at forskeren har et ansettelsesforhold
til norsk arbeidsgiver og/eller har en vesentlig del av
sin finansiering fra norsk bidragsyter.
Lovforslaget slår fast at komiteer og utvalg oppnevnt
med hjemmel i loven skal være faglig uavhengige statlige
organer (§ 2). De kan med andre ord ikke instrueres
av noe annet organ i utøvelsen av sine faglige oppgaver.
Komiteer og utvalg skal følge forvaltningsloven og offentlighetsloven.
Lovforslaget gir rammer for de nasjonale og de regionale forskningsetiske
komiteene (§§ 3 og 4). Det overlates
til departementet å opprette det nødvendige antall
komiteer, bestemme disses ansvarsområder og å oppnevne
medlemmene. Dette er i samsvar med dagens praksis. Komiteene skal
ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus. De
skal også ha lekrepresentasjon.
Departementet foreslår at forskere som ønsker å sette
i gang prosjekter innen medisinsk og helsefaglig forskning der det
inngår forsøk på mennesker, må forelegge
slike prosjekter for en regional komité til godkjenning
(§ 4). Denne plikten har hittil ikke vært lovfestet.
Departementet foreslår dessuten at det innføres
adgang til å klage til den nasjonale komiteen. Denne klageadgangen
er ny.
Det nasjonale utvalget som skal bedømme om vitenskapelig
uredelighet har funnet sted eller ikke, foreslås lovfestet
i § 5. Utvalget kan granske konkrete saker som
det får seg forelagt av andre, eller saker som det selv
tar opp. Utvalget skal avgi en uttalelse om hvorvidt den aktuelle
forskningen har vært uredelig. Departementet legger ikke
opp til noen form for sanksjoner i loven mot enkeltforskere som
ikke følger god vitenskapelig praksis. Sanksjoner overlates enten
direkte til arbeidsgiver eller mer indirekte til finansieringskilder
m.m.
Det foreslås at granskingsutvalget blir oppnevnt av
departementet ut fra noen generelle bestemmelser om utvalgets kompetanse.
Utvalgslederen skal ha dommererfaring. Utvalget kan i den enkelte
sak bestemme at offentlighet først skal inntre når
endelig uttalelse foreligger.
Departementet foreslår at det innføres en klageadgang,
både over utvalgets saksbehandling og over uttalelsens
innhold. Klage over uttalelsens innhold skal behandles av et særskilt
oppnevnt utvalg for hver klage. Det særskilte utvalgets
avgjørelse skal være endelig.
Lovforslaget inneholder en hjemmel for departementet til å gi
utfyllende forskrifter om oppnevning av og saksbehandling i komiteer
og utvalg (§ 6).