Finansdepartementet legger fram forslag om endring i lov 28. mai
2004 nr. 29 om register over opplysninger om valutaveksling og overføring
av betalingsmidler inn og ut av Norge (valutaregisterloven). Lovendringen
går ut på at politiet kan foreta søk
i valutaregisteret uten at det er iverksatt formell etterforskning.
Forslaget har bakgrunn i en evalueringsrapport fremlagt av Financial
Action Task Force (FATF) 10. juni 2005, om Norges arbeid
for å hindre hvitvasking og finansiering av terrorisme.
Etter valutaregisterloven § 6 første
ledd er det kun adgang til søk i registeret i forbindelse
med iverksatt etterforskning og kontrollvirksomhet og tilsyn. For
politiets del innebærer dette at opplysningene i registeret
kun kan innhentes etter at det formelt er iverksatt etterforskning,
og ikke for å vurdere om etterforskning skal iverksettes.
Det er denne begrensningen i politiets mulighet til å utføre
søk i valutaregisteret som er kritisert i FATFs rapport.
Departementet antar at elektronisk tilgang til valutaregisteret
vil ha særlig stor betydning når ØKOKRIM
mottar en hvitvaskingsmelding i henhold til hvitvaskingsloven § 7
annet ledd. Tilgang til registeret kan i slike tilfeller medvirke
til at etterforskning blir iverksatt, men søk i registeret
kan også vise at en mistanke om lovbrudd er uberettiget,
og således forhindre at det iverksettes unødvendig
etterforskning.
Forslaget går ut på at kravet om iverksatt
etterforskning i valutaregisterloven § 6 første
ledd tas ut. Dette innebærer at politiet og ØKOKRIM
får samme tilgang til opplysningene i valutaregisteret
som skatteetaten og toll- og avgiftsetaten har. Endringen innebærer
imidlertid ikke, slik enkelte høringsinstanser feilaktig
har anført, at et stort antall offentlig ansatte kan drive
søk uten noe konkret formål. Politiets søk
i registeret skal bare skje i samsvar med valutaregisterlovens formål
(jf. § 1), som ledd i arbeidet med å forebygge
og bekjempe kriminalitet. I praksis vil det være definerte
grupper innenfor politiet/ØKOKRIM som etterforsker
denne type kriminalitet. Politidirektoratet har opplyst at det kun
er medarbeidere som har tjenestelige behov for tilgang og som har
fått opplæring i bruken som skal kunne søke
i registeret. Direktoratet har presisert at det ikke er slik at
enhver polititjenestemann har adgang til å søke
i valutaregisteret.
Departementet antar at den foreslåtte lovendringen vil
bidra til å effektivisere arbeidet med å forebygge
og bekjempe kriminalitet. Departementet legger videre vekt på uttalelsen
fra Politiets sikkerhetstjeneste om at valutaregisteret kan gi viktig
informasjon for beslutningen om etterforskning skal iverksettes,
og at politiet må være i forkant for å kunne forebygge
aktivitet som truer rikets sikkerhet. Søk i valutaregisteret
kan ifølge Politiets sikkerhetstjeneste også gi
bedre og mer presise trusselvurderinger og analyser. Uten den foreslåtte
utvidelse av politiets tilgang til søk i valutaregisteret,
vil sikkerhetstjenesten ikke kunne bruke opplysningene i valutaregisteret
i sin analyse- og rådgivningstjeneste.
Etter gjeldende rett har politiet som etat, ikke bare ØKOKRIM,
elektronisk tilgang til valutaregisteret. Denne ordningen er begrunnet
med at også politiet utenom ØKOKRIM har arbeidsoppgaver
som medfører behov for tilgang til registeret. Enkelte
av høringsinstansene har tatt til orde for at den utvidede tilgangen
som foreslås bør begrenses til å gjelde
bare ØKOKRIM. I hvilken utstrekning politietaten som sådan
skal ha tilgang til valutaregisteret ble vurdert i forbindelse med
innføringen av registeret, jf. Ot.prp. nr. 35 (2003-2004)
avsnitt 7.4. Det ble lagt til grunn at det var naturlig at politiet
som etat fikk tilsvarende tilgang til registeret som de øvrige
etatene. Departementet foreslår å videreføre
dette. Effektivitetshensyn tilsier også at den utvidede
tilgangen bør gjelde politiet som etat, og ikke knyttes
opp til organisatoriske forhold innad i etaten. Politiet som etat
vil da få samme adgang til å søke i valutaregisteret
som skatteetaten og toll- og avgiftsetaten.
Departementet forutsetter imidlertid at tilgangen begrenses til
de medarbeidere som har tjenstlige behov for å kunne søke
i valutaregisteret. Det er ikke praktisk å nedfelle en
slik begrensning i selve lovteksten, men det blir et ansvar for
politietaten å sørge for administrative tiltak
som ivaretar begrensningen.
Norsk Øko-forum, NKK og Kemneren i Oslo har tatt til
orde for at også skatteoppkreverne bør gis direkte
tilgang til valutaregisteret. Dette ble vurdert i forbindelse med
innføringen av valutaregisteret, jf. Ot.prp. nr. 35 (2003-2004)
kapittel 7. Å gi skatteoppkreverne tilgang til valutaregisteret
har ikke vært gjenstand for høring og vurdering
i forbindelse med den foreslåtte utvidelsen av politiets
tilgang. Departementet vil ha forslaget angående skatteoppkreverne til
observasjon og mulig senere vurdering.
Lovforslaget vil gi utvalgte ansatte i politiet økt tilgang
til registeret, slik at det kan utføres søk i
registeret selv om formell etterforskning ikke er iverksatt. Toll-
og avgiftsdirektoratet har opplyst at en slik endring innebærer
en mindre teknisk justering, men at dette ikke vil medføre
vesentlige kostnader.
Lovendringsforslaget vil ikke påvirke bankenes og andres
rapporteringsplikt til valutaregisteret.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft
straks.
Komiteen sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa om endringar i valutaregisterlova.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
uttrykke en viss bekymring for at den foreslåtte lovendringen
kan misbrukes ut fra formålet om å unngå hvitvasking
og terrorfinansiering, og vil advare mot at vi til stadighet beveger oss
mot et overvåkningssamfunn der det muliggjøres at
den enkeltes privatliv kan holdes under oppsikt. Disse
medlemmer ber Regjeringen kritisk gjennomgå og oppfølge
bruken av søkeadgangen i valutaregisteret som skjer uten
at det er iverksatt formell etterforskning, samt utforme kontrollrutiner
for å sikre at en slik regel ikke misbrukes ut fra formålet
om å unngå hvitvasking og terrorfinansiering,
samt rapportere til Stortinget på egnet måte om
resultatet av tiltakene.