Dagens lov om mål og vekt ble vedtatt i 1946. Det er
behov for å modernisere loven av flere grunner, blant annet
for å tilpasse lovverket til gjeldende internasjonale avtaler
og tekniske krav til måleredskaper.
Vedrørende forskjellen på dagens lov og forslag til
ny lov er det i proposisjonen fokusert på to hovedelementer;
kriterier for hva det skal føres tilsyn med, og hvordan
tilsynet skal utføres.
Ad 1: Dagens lov er bygd opp slik at det i utgangspunktet skal
føres tilsyn med alle måleinstrumenter som brukes
i kjøp og salg - såkalt "justerplikt". Den nye
lovens formål er å sikre en måleteknisk
infrastruktur som har tillit nasjonalt og internasjonalt og bidra
til effektiv bruk av samfunnets ressurser.
Ad 2: Det følger av loven at "justerplikt" innebærer
at ansatte i Justervesenet reiser rundt og kontrollerer alle måleinstrumentene
og stempler dem med godkjent-merke. Den nye loven åpner
for en vesentlig grad av fleksibilitet hva gjelder bruk av ulike
tilsynsmetoder, slik at man kan tilpasse tilsynsmetoden etter de
behov som avdekkes gjennom utredninger.
Høringsinstansene er samstemte i sin vurdering av behovet
for å modernisere dagens lovgivning på området.
Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) stiller
seg imidlertid kritiske til at det er den enkelte instrumenteier
som plikter å sørge for at måleredskapet
er tilstrekkelig nøyaktig. HSH mener at "utgiftene forbundet
med dette, for den enkelte instrumenteier vil utgjøre et
høyere beløp enn det beløp som etter
gjeldende regninger innbetales i avgift til Justervesenet".
I Justervesenets forslag til ny lov var det lagt opp til forholdsvis
utstrakt forskriftskompetanse, uten at det i alle tilfeller var
godt nok beskrevet hvordan det var tenkt at forskriftshjemlene skulle
benyttes. Flere av høringsinstansene har reagert på dette.
Departementet har søkt å imøtekomme høringsinstansenes syn,
ved å nøye vurdere behovet for forskriftshjemler i
de ulike bestemmelsene. Departementet har også sett behov
for å omformulere en rekke av bestemmelsene slik at det
i større grad synliggjøres hvordan loven virker,
og slik at forskriftshjemlene begrenses og ikke gir mer enn det
høyst nødvendige handlingsrom. Flere av forskriftshjemlene
er også strøket.
Når det gjelder NHOs høringsuttalelse om at
den "manglende næringslivsinvolveringen" kan innebære et
brudd på utredningsinstruksen, legger departementet til
grunn at berørte instanser og offentligheten er trukket
inn i beslutningsprosessen gjennom høringsrundene. Justervesenet
har blant annet hatt møter om lovutredningen i sitt brukerforum,
hvor de bransjene som i størst grad berøres av
lovgivningen på området, er representert. Videre
ble NHO informert om arbeidet med ny lov på et møte
med Justervesenet i begynnelsen av 2003.