Næringskomiteen har for tiden til behandling Ot.prp.
nr. 98 (2005-2006) Lov om endringer i lov 17. juni 1966
nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
og i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (tiltak
mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske). I forbindelse med
behandling av saken har noen av komiteens medlemmer følgende
spørsmål:
Hvor mange fartøy har deltatt i ulovlig fiske i 2003,
2004 og 2005, og hvilke land kommer disse fartøyene fra?
Jf. side 9 i proposisjonen: Hvor store økonomiske konsekvenser
vil innføring av loven ha for næringslivet som
leverer tjenester til fiskeflåten, inkludert verft?
Innføringen av loven fører til redusert landing
av fisk i norske landanlegg. Hvor store mengder kan det utgjøre?
Vil innføring av loven kunne medføre at fartøy som
har deltatt i ulovlig fiske benytter utenlandske havner istedenfor
norske, som for eksempel Murmansk?
Hvordan vil statsråden konkret sørge for at
mulige kjøpere av et fartøy skal kunne få informasjon
om at fartøyet har drevet med ulovlig fiske?
I proposisjonens kapittel 5.1 står det "en viss økning
i ressursbehovet." Hvor store ressurser er det?
Hvor mange fartøyer har kystvakta tatt for ulovlig fiske
i 2003, 2004 og 2005, og hvilken nasjonalitet hadde fartøyene?
Hvor stor vil reduksjon i overfiske bli etter at loven trer i
kraft?
I proposisjonen står det: "Til tross for en rekke tiltak
fra norsk side har ikke overfiske i Barentshavet avtatt i særlig
grad de senere år." Hvorfor har ikke tiltakene virket?