Vedlegg 1: Brev fra næringskomiteen til Fiskeri- ogkystdepartementet v/statsråden, datert 15. november2006

Ot.prp. nr. 98 (2005-2006) Fiskeri- og kystdepartementet

Næringskomiteen har for tiden til behandling Ot.prp. nr. 98 (2005-2006) Lov om endringer i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann og i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (tiltak mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske). I forbindelse med behandling av saken har noen av komiteens medlemmer følgende spørsmål:

Hvor mange fartøy har deltatt i ulovlig fiske i 2003, 2004 og 2005, og hvilke land kommer disse fartøyene fra?

Jf. side 9 i proposisjonen: Hvor store økonomiske konsekvenser vil innføring av loven ha for næringslivet som leverer tjenester til fiskeflåten, inkludert verft?

Innføringen av loven fører til redusert landing av fisk i norske landanlegg. Hvor store mengder kan det utgjøre?

Vil innføring av loven kunne medføre at fartøy som har deltatt i ulovlig fiske benytter utenlandske havner istedenfor norske, som for eksempel Murmansk?

Hvordan vil statsråden konkret sørge for at mulige kjøpere av et fartøy skal kunne få informasjon om at fartøyet har drevet med ulovlig fiske?

I proposisjonens kapittel 5.1 står det "en viss økning i ressursbehovet." Hvor store ressurser er det?

Hvor mange fartøyer har kystvakta tatt for ulovlig fiske i 2003, 2004 og 2005, og hvilken nasjonalitet hadde fartøyene?

Hvor stor vil reduksjon i overfiske bli etter at loven trer i kraft?

I proposisjonen står det: "Til tross for en rekke tiltak fra norsk side har ikke overfiske i Barentshavet avtatt i særlig grad de senere år." Hvorfor har ikke tiltakene virket?