Til Odelstinget
I proposisjonen fremmer Regjeringen forslag om endringer i lov
17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver
fiske m.v. i Norges territorialfarvann (fiskeforbudsloven), og i
lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske (saltvannsfiskeloven).
Formålet med endringene er å gi fiskerimyndighetene
mulighet til å iverksette ytterligere tiltak mot ulovlig,
urapportert og uregulert fiske (Illegal, unreported and unregulated
fisheries) - såkalt IUU-fiske.
Norsk fiskeripolitikk skal trygge en langsiktig og bærekraftig
forvaltning av havressursene for å bevare næringsgrunnlaget
i fremtiden. Det omfattende ulovlige overfisket på bestander
som Norge forvalter i fellesskap med andre stater er en betydelig
utfordring i arbeidet med å oppnå en ansvarlig
forvaltning. Overfisket utøves i stor grad utenfor norsk
fiskerijurisdiksjon, med fartøy som ikke fører
norsk flagg, og med fangster som landes utenfor Norge.
Dette rammer også Norge, da 90 pst. av bestandene Norge
beskatter vandrer mellom norske og utenlandske eller internasjonale
havområder. Fiskeridirektoratet har estimert at overfisket
på norskarktisk torsk i Barentshavet ligger på om
lag 100 000-120 000 tonn hvert år. Dette
utgjør over 20 pst. av totalkvoten og har en førstehåndsverdi
på ca 1,5 mrd. kroner. Videre er det estimert at det i
2005 ble fisket 36 300 tonn hyse utover totalkvoten.
Til tross for en rekke tiltak fra norsk side har ikke overfisket
i Barentshavet avtatt i særlig grad de senere år.
Dette har konsekvenser både for fiskebestandene, fiskeflåten
og fiskeindustrien i Norge. Når overfiske foregår
på bestander som Norge forvalter i fellesskap med andre
stater, i områder utenfor norsk fiskerijurisdiksjon, og
flaggstatens kontroll med fartøyene svikter, er det behov
for et parallelt kontrollsystem. Dette kan gjennomføres
innenfor folkerettens rammer ved å etablere regler for
nasjonal havnestatskontroll som begrenser muligheten også for
fartøy som ikke er norske til å utøve
ulovlig fiske. Det er på denne bakgrunn behov for bestemmelser
som gir myndighetene anledning til å iverksette slike tiltak mot
fartøy som er involvert i IUU-fiske.
Etter folkeretten har stater tre hovedtyper jurisdiksjonsgrunnlag
som kan brukes til å regulere utnyttelse av levende marine
ressurser: Flaggstatsjurisdiksjon, kyststatsjurisdiksjon og havnestatsjurisdiksjon. Norge
har gjennom multilaterale, regionale og bilaterale avtaler inngått
samarbeid både om forvaltning av og kontroll med uttak
av felles bestander.
Etter FN-avtalen om fiske på det åpne hav har
en havnestat rett og plikt til å treffe tiltak i samsvar
med folkeretten for å fremme subregionale, regionale og globale
bevarings- og forvaltningstiltaks effektivitet, såfremt
tiltakene ikke formelt eller reelt er diskriminerende mot andre
stater. Tiltakene skal stå i forhold til overtredelsenes
grovhet.
Flere av de regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonene oppstiller
regler for å motvirke IUU-fiske gjennom å nekte
landing og omlasting av fangst fra fartøy som fisker i
strid med organisasjonenes regelverk. Organisasjonenes regelverk
for tiltak mot IUU-fartøy er i stadig utvikling, og noen
av organisasjonene Norge deltar i har etablert prosedyrer for egne
lister over IUU-fartøy som medlemsstatene gjennom organisasjonenes
regelverk er forpliktet til å innføre tiltak mot.
Gjennom avtaler av 1975 og 1976 er det etablert ressurssamarbeid
med Russland om forvaltningen av fellesbestander i Barentshavet
gjennom Den norskrussiske Fiskerikommisjon. Både
Norge og Russland erkjenner i dag at det eksisterer et betydelig
urapportert uttak av torsk i Barentshavet, og har som et prioritert
mål å bruke alle mulige virkemidler for å avdekke
og forhindre disse ulovlighetene.
Norge og EU har i løpet av de siste tiårene
hatt et nært samarbeid om ressursforvaltning. Som følge
av at fisk fra det ulovlige overfisket i Barentshavet ofte omlastes
til transportfartøy og fraktes direkte til EU, er det blitt
nødvendig også å utvide kontrollsamarbeidet
med EU. Kompetansen for ressurskontroll tilligger i hovedsak det
enkelte medlemsland, og Norge har på denne bakgrunn inngått
bilaterale kontrollarrangementer med de mest relevante EU-stater.
Av spesiell betydning for marin høstingsaktivitet er
den globale atferdskodeksen for ansvarlig fiske (Code of Conduct
for Responsible Fisheries), som ble vedtatt enstemmig på Verdens
matvareorganisasjon (FAO)-konferansen i 1995. FAOs atferdskodeks for
ansvarlig fiske retter seg primært mot ansvarlig forvaltning
av fiskeriressurser. FAOs Fiskerikomité (COFI) har utarbeidet
fire handlingsplaner til adferdskodeksen for ansvarlig høsting,
der særlig handlingsplanen om ulovlig, urapportert og uregulert
fiske (IUU-fiske) er relevant.
IUU-fiske trenger ikke nødvendigvis å stride
mot noen stats lovgivning. Betegnelsen gjelder ikke bare selve fisket,
men kan inkludere alle aktiviteter som er knyttet til utøvelsen
av fisket, omlasting, levering av støttetjenester osv.
Under 26. sesjon i FAOs fiskerikomité (COFI), 7.-11. mars
2005, ga komiteen sin tilslutning til en anbefaling for en minimumsstandard på havnestatenes
kontroll, basert på anbefaling fra en teknisk arbeidsgruppe.
Norge har vært pådriver i utarbeidelsen av dette
regimet, som blant annet innebærer at havnestaten skal:
notifisere i hvilke havner med tilstrekkelig
kontrollkapasitet det kan landes fisk med utenlandsk fartøy,
kreve forhåndsmelding for utenlandske fartøy som
skal lande fisk, før de går til havn,
nekte landing med fartøy fra stater som
ikke deltar i relevante regionale fiskerisamarbeid (uansett om det
er fiskefartøy eller omlastingsfartøy),
nekte landing med fartøy som har deltatt i IUU-fiske
og/eller er svartelistet,
nekte omlasting i havn og nekte bunkers og støttefunksjoner
for slike fartøy,
inspisere fartøy, fangst og redskap i henhold til bestemte
minstekrav,
notifisere flaggstat og andre mulige havnestater om brudd
på bestemmelser.
Norge har handelsrettslige forpliktelser overfor andre stater
blant annet i medhold av WTO-avtalen, EØS-avtalen, og EFTA-avtalen.
Som en hovedregel vil handelsregelverket ikke være til
hinder for tiltak som er nødvendige av hensyn til ressursforvaltningen,
så lenge tiltakene håndheves på en ikke-diskriminerende
måte.
Et forslag om tilsvarende rammebestemmelse knyttet til regulering
av virksomhet som undergraver forvaltningstiltak har vært
hørt gjennom høring av NOU 2005:10 Lov om forvaltning
av viltlevende marine ressurser. Det foreslås her i utkast
til § 2-9 at departementet kan forby og gi nærmere
bestemmelser om levering av støttetjenester og andre aktiviteter som
bidrar til å opprettholde virksomhet som undergraver nasjonale
og internasjonale forvaltningstiltak. Forslaget ville kunne omfatte
bestemmelser som foreslått her. Det er ikke innkommet substansielle innvendinger
mot forslaget fra høringsinstansene. Regjeringen anser
på grunnlag av Norges folkerettslige forpliktelser, samt
at problemet med utstrakt fiske ut over anbefalte kvoter på torsk
i Barentshavet er så akutt og så omfattende, at
innføring av bestemmelser som foreslått ikke kan
utstå til behandlingen av ny havressurslov. Det er derfor
valgt å fremme en separat proposisjon om disse delene av
forslaget.
De tiltak som foreslås, er rammebestemmelser og medfører
i seg selv ikke konkrete tiltak. Forslag til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i forskrifts form vil bli hørt og utredet
for administrative og økonomiske konsekvenser i tråd
med vanlig forvaltningspraksis om høring av forskrifter.
Norge har gjennom folkerettslige avtaler og politiske målsettinger
forpliktet seg til å jobbe for en bærekraftig
forvaltning av de marine ressurser. Regjeringen vil være
pådriver for at andre relevante stater vedtar tilsvarende
regelverk som det som foreslås her, slik at antallet mulige
landingssteder for fartøy som er involvert i IUU-fiske
reduseres, både i Norge og i andre land. Det er nødvendig
at nasjonale tiltak står i forhold til de anbefalinger
Norge fremmer overfor andre stater og i regionale og globale organisasjoner,
og at norsk regelverk sikrer det nødvendige hjemmelgrunnlag
for disse.
Departementet anser det juridiske rammeverket for kontroll med
norske fartøy på området for tilfredsstillende
i den forstand at det ikke er nødvendig med umiddelbare
endringer. En helhetlig gjennomgang med sikte på fullstendig
revisjon av lovverket knyttet til forvaltningen av marine levende
ressurser vil bli foretatt i forbindelse med den nye havressursloven.
For fartøy som ikke er norsk, og som har IUU-fangst
om bord, kan fangsten i dag forbys ilandført i norsk havn
etter fiskeforbudsloven. Forbudet gjelder uavhengig av om fangsten
er tatt i eller utenfor norsk fiskerijurisdiksjon.
For fartøy som ikke er norsk og som tar del i IUU-fiske,
men som ikke har IUU-fanget fisk om bord, er det i dag en utfordring å sanksjonere
disses virksomhet når de benyttes i en kombinasjon av lovlig
virksomhet i norske områder og IUU-fiske utenfor. Det er
behov for klarere hjemler for å nekte adgang til havn,
landing og støttetjenester uavhengig av om fartøyet
i øyeblikket har IUU-fanget fisk om bord.
I proposisjonen foreslås det at myndighetene gis hjemmel
til å fastsette nærmere regler om at fangst skal
kunne nektes landet dersom ikke skipets flaggstat kan verifisere
at fangsten ikke er tatt som ledd i fiskeaktiviteter som er i strid
med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller som er i strid med regler om fiskeaktiviteter som
er avtalt med fremmed stat (IUU-fiske). Samtidig foreslås
endringer med sikte på å kunne innføre
forbud mot landing av fisk i norske havner med utenlandske fartøy
som har tatt del i fiskeaktivitet som er vesentlig i strid med ønsket beskatnings-
eller fiskemønster, eller avtalte fiskeregler.
Det foreslås også endringer som kan medføre
forbud mot omlasting, forsynings- og støttetjenester til
og fra slikt fartøy i forskjellige norske havområder,
eller med norsk fartøy. Endelig foreslås det at
fartøy involvert i slik virksomhet kan nektes adgang til
norsk indre farvann.
Formålet med de foreslåtte bestemmelser er å styrke
utøvende myndigheters mulighet til å sikre en bærekraftig
ressursforvaltning, gjennom å begrense handlingsrommet
for fartøy som er involvert i IUU-fiske. Forslaget vil
samtidig kunne gi fiskerimyndighetene ytterligere informasjon om
fiskemønster. Informasjonen kan også være
relevant som bakgrunn for å identifisere ulovlig fiske
i norske farvann.
Aktuelle reguleringer kan gjennomføres med vilkår
knyttet til aktivitet som har funnet sted utenfor norsk fiskerijurisdiksjon,
så lenge de vilkår som stilles ikke strider mot
folkeretten. Norge utøver ikke dermed jurisdiksjon over
de faktiske forhold i området der aktiviteten fant sted.
Utfyllende forskriftsverk kan utformes slik at det følger
direkte av forskriften hvilke fartøy som rammes og hvilke
tiltak som skal følge. Myndigheten til å presisere
og utfylle de foreslåtte hjemler med forskrifter og konkrete
tiltak, innenfor rammene av gjeldende folkerett, vil i hovedsak
tilligge Fiskeri- og kystdepartementet eller den departementet bemyndiger.
Den praktiske håndhevelsen av bestemmelser der fartøy
kan nektes adgang til norsk indre farvann vil imidlertid, som i
dag, tilligge Forsvaret.
Tiltak skal iverksettes etter behov av hensyn til ansvarlig ressursforvaltning
og skal ikke være mer tyngende enn nødvendig for å sikre
denne målsettingen. Bestemmelsene som foreslås,
gir myndighetene anledning til å velge mellom tiltak avhengig
av nødvendigheten av å verne de aktuelle bestandene.
Videre skal tiltak iverksettes uten å være diskriminerende på grunnlag
av nasjonalitet.
Etter forslaget kan det rettes sanksjoner mot selve fartøyet,
uavhengig av om den aktuelle lasten som er om bord er lovlig. For
fartøy som blir gjenstand for tiltak i Norge, kan verdien
av fartøyet målt i pris ved videresalg synke dramatisk
over natten. Det oppstår etter dette behov for å beskytte
godtroende tredjemann mot erverv av slikt fartøy. Dette
tenkes gjennomført for det første gjennom notifikasjon
av relevant regelverk til relevante nabostater. I tillegg vil Fiskeridirektoratet
opprettholde offentlig tilgjengelige lister som viser hvilke tiltak
som er iverksatt mot hvilke fartøy, og på hvilket
grunnlag tiltakene er iverksatt.
Det foreslås at fangst kan nektes landet om "flaggstaten
etter anmodning fra fiskerimyndighetene ikke kan bekrefte at fangsten
ikke er tatt som ledd i fiskeaktiviteter som er i strid med et ønsket
beskatnings- eller fiskemønster, eller som er i strid med
regler om fiskeaktiviteter som er avtalt med fremmed stat".
En slik bestemmelse vil, i tillegg til å bidra til at IUU-fanget
fisk ikke kommer inn på markedet, være et vesentlig
virkemiddel for å befordre oppfyllelse av flaggstatsansvaret.
En forpliktelse til å gjennomføre tilsvarende
type kontroll er under fremforhandling i NEAFC.
Det kan etter forslaget ilegges forbud mot landing, omlasting
eller bearbeiding av fisk i norsk havn med fartøy som har
tatt del i eller bidratt til fiske som er vesentlig i strid med
et ønsket beskatnings- eller fiskerimønster eller
som vesentlig er i strid med fiskeregler som er avtalt med fremmed
stat. Det kan i tillegg forbys lasting, lossing og havne-, forsynings- og
støttetjenester med slikt fartøy til Norge. Det
foreslås videre at fartøy som er ilagt landingsforbud
også kan nektes andre tjenester i norsk havn, slik som
lasting og lossing av all last, bunkring og andre havnetjenester.
I medhold av forslagene til endringer i fiskeforbudsloven og
saltvannsfiskeloven vil fartøy som har drevet IUU-fiske,
kunne nektes alle former for omlasting til og fra norske og utenlandske
fartøy i områder underlagt norsk fiskerijurisdiksjon.
Forbud mot omlasting vil også kunne gjøres gjeldende
i Norges økonomiske sone, fiskerisonen ved Jan Mayen, og fiskevernsonen
ved Svalbard. I tillegg skal det kunne innføres forbud
mot forsynings- og støttetjenester til og fra fartøyene
i territorialfarvannet. Dette er nødvendig for å unngå omgåelse
av bestemmelsene om forbud mot støttetjenester i havn.
Bestemmelsene som foreslås er rammebestemmelser, og
vil ikke få administrative eller økonomiske konsekvenser
før det er etablert et tilknyttet forskriftsverk med materielle
bestemmelser.
På sikt er formålet at forslagene skal medføre
redusert overfiske og økte lovlige kvoter på fiskebestandene,
og dermed også økt verdiskaping.
Ved innføring av relevante bestemmelser i medhold av
forslagene i proposisjonen vil bestemmelsene i fiskeforbudsloven
om inndragning og straff kunne komme til anvendelse.
Tiltakene som blir foreslått, vil medføre nye
administrative oppgaver for fiskerimyndighetene, samt at det kan
tenkes konsekvenser for forsvarsmyndigheter, politi- og påtalemyndigheter
og domstolene. Det må forventes at omfanget kan medføre
en viss økning i ressursbehovet. Dette må utredes
for å kunne redegjøre nærmere for økonomiske
og administrative konsekvenser i forbindelse med gjennomføring av
bestemmelsene ved forskrifter. Det tas sikte på å håndtere
administrative konsekvenser av eventuelle tiltak i medhold av de
fremmede forslagene gjennom den ordinære budsjettbehandlingen.
I oppfølgingen med gjennomføring av de foreslåtte
bestemmelsene ved forskrifter er det nødvendig å være
spesielt oppmerksom på de samlede næringsmessige
konsekvenser av forslaget. Det skal legges vekt på å redusere
sjansen for mulige utilsiktede følger for samtlige involverte
næringsgrener. Det er grunn til å tro at enkelte
aktører, kanskje spesielt enkelte skipsverksteder, er engasjerte
av fartøy som kan få tiltak rettet mot seg. Forslaget
kan påvirke disse virksomhetenes omsetning negativt. Havnene vil
videre etter omstendighetene kunne bli pliktsubjekter med selvstendig
ansvar for å ikke overtre forbud rettet mot fartøy
i havn. Dette kan medføre praktiske konsekvenser for havnene
som må utredes nærmere i forbindelse med utarbeidelse
av utfyllende regelverk.
En del av de fartøyene som det kan være aktuelt å rette
tiltak mot, lander også fisk i Norge. Tiltak i form av
landingsnekt mot fartøy som er involvert i IUU fiske kan
på kort sikt påvirke det kvantumet fisk som landes
i Norge, ved at fartøyene det rettes tiltak mot ikke lenger
kan lande den lovlige delen av sin fangst i Norge. Det anses imidlertid
at de nevnte konsekvenser ikke veier så tungt at de bør
stanse tiltak som foreslått.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Lise Wiik og Arne
L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold
og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn
Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder
Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til Regjeringens
forslag om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 19 om forbud
mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
(fiskeforbudsloven) og i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om
saltvannsfiske (saltvannsfiskeloven). Formålet med loven
er å iverksette ytterligere tiltak mot ulovlig, urapportert
og uregulert fiske. Det vises også til brev fra Fiskeri-
og kystdepartementet av 17. november 2006 og 28. november
2006 (vedlagt).
Komiteen vil innledningsvis peke på at
det ulovlige overfisket i våre nordlige farvann er en alvorlig
trussel mot vår fiskerinæring og dermed også mot
kystbefolkningens levekår. Det ulovlige fisket utøves
i stor grad av fartøy som ikke fører norsk flagg og
utenfor norsk fiskerijurisdiksjon. Fangstene landes også utenfor
Norge.
Komiteen er tilfreds med at Norge nå oppretter
kontrollavtaler med andre land om gjensidig rapportering av landing
av fisk fra tredjelands fartøy. Komiteen har
også merket seg at Norge har inngått avtaler med
våre viktigste samarbeidsland på fiskerisektoren
om gjensidig satellittsporing.
Komiteen har videre merket seg at Norge gjennom
folkerettslige avtaler har forpliktet seg til å arbeide
for en bærekraftig forvaltning av våre marine ressurser. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringen ønsker å være
en pådriver for at andre stater skal etablere
et tilsvarende regelverk som det som nå innføres
i Norge.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er også enig i at nasjonale tiltak
må være i samsvar med våre anbefalinger overfor
andre land.
Fiskeridirektoratet anslår omfanget av overfisket på norsk
arktisk torsk til mellom 100 000 og 120 000 tonn
pr. år til en førstehåndsverdi på 1,5
mrd. kroner og at overfisket tross intensivert kontroll fra norsk
side, ikke har avtatt de seinere år. Flertallet er
derfor enig i at det må treffes ytterligere tiltak, selvsagt innen
folkerettens rammer. Spesielt viktig er det etter flertallets mening å etablere
regler for havnestatskontroll som begrenser muligheten for å drive ulovlig
fiske og som straffer dem som gjør det.
Komiteen viser til at regionale fiskeriforvaltningsorganisasjoner
har etablert et sett av regler for å motvirke ulovlig overfiske
gjennom å nekte landing og omlasting av fangst fra fartøy
som fisker i strid med organisasjonens regelverk. Komiteen viser også til
Verdens matvareorganisasjons globale atferdskode for ansvarlig fiske.
En bærekraftig ressursforvaltning krever nå ytterligere
tiltak mot fartøy som driver ulovlig fiske.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen foreslår
at myndighetene gis hjemmel til å fastsette nærmere
regler om at fangst skal kunne nektes landet med mindre skipets
flaggstat kan verifisere at fangsten er lovlig og ikke tatt i strid
med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller i strid med regler som er avtalt med en fremmed stat. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet er også enig i at det nå innføres
regler som gjør det mulig å forby landing av fisk
i norske havner fra utenlandske fartøy som har deltatt
i ulovlig fiskeaktivitet. Dette forbudet skal også kunne omfatte
omlasting, forsynings- og støttetjenester fra slike fartøy
i norske havområder eller med norsk fartøy. I
tillegg skal fartøy som har deltatt i ulovlig fiske kunne
nektes adgang til norsk indre farvann. Det omfatter forbud mot landing,
omlasting eller bearbeiding av fisk i norsk havn. Fartøy
som er ilagt landingsforbud, skal også kunne nektes andre
tjenester i norsk havn, som lasting og lossing av all last, bunkring
og andre havnetjenester.
Sanksjonene som foreslås innført, kan rettes
mot et fartøy som har deltatt ulovlige fiskeaktiviteter, uavhengig
av om den aktuelle lasten om bord er ulovlig eller ikke. Flertallet antar
at fartøy som rammes av tiltak, får sterkt redusert
verdi ved videresalg. Godtroende tredjemann bør derfor
beskyttes mot erverv av et slikt fartøy. Flertallet understreker
derfor viktigheten av at det regelverk som nå etableres
i Norge, gjøres kjent i relevante fiskerinasjoner. De som
driver ulovlig fiske og potensielle fartøykjøpere bør
av allmennpreventive grunner gjøres kjent med den risiko
de løper. Flertallet har også merket
seg at Fiskeridirektoratet vil opprette offentlig tilgjengelige
lister over tiltak som er iverksatt mot aktuelle fartøy
og på hvilket grunnlag tiltakene er iverksatt.
Flertallet vil ellers bemerke at det nye regelverket
vil kreve økt innsats fra kontrollinstansene med dertil
hørende ressursbehov, og at dette skal utredes nærmere. Flertallet ber
Regjeringen komme tilbake til dette på egnet måte.
Komiteen viser til at overfisket har
konsekvenser for næringslivet utover selve fiskerinæringa, spesielt
verfts- og serviceindustrien nord i landet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener at de økonomiske konsekvensene
av å ikke innføre tiltak - og la overfisket fortsette
slik at bestanden settes i fare - er på sikt mer belastende
for næringslivet enn alternativet. Dette gjelder også for
de som driver verksted og leverer forsyningstjenester. Disse er
avhengige av at flåten har inntjeningsevne og betalingsvilje.
Norge samarbeider med en rekke andre land om bestemmelser med tilsvarende
virkning.
Havnene, som får et selvstendig ansvar for å etterleve
regelverket, vil kunne få økte oppgaver. Flertallet viser
til at de praktiske konsekvensene av dette skal utredes nærmere.
Flertallet viser til at det under høringen
i Stortinget ble pekt på at det er et behov for ytterligere
lovhjemler for å straffe norske selskap som kjøper
fisk som opplagt er IUU-fisk, og ber Regjeringen se på dette
i forbindelse med arbeidet med ny havressurslov. Flertallet viser
også til at det må stilles krav til kvaliteten
på svartelistene i forskriftsverket.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er glad for
at Regjeringen fører en iherdig kamp for å komme
det ulovlige, urapporterte og uregulerte fisket til livs og at den
nå lykkes i å vinne internasjonal tilslutning
til sitt arbeid.
Et tredje flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, vil peke på at internasjonale avtaler
og regelverk er helt nødvendig for å vinne kampen
mot det ulovlige fisket. Dette flertallet viser spesielt
til den nylig fremforhandlete avtalen i Den nordøstatlantiske
fiskerikommisjonen (NEAFC) som vil gjøre det langt vanskeligere å lande
ulovlige fangster. Avtalen innebærer at det nå etableres
et bedre system for kontroll med landingen av fisk i europeiske
havner. Dette flertallet viser til at kontrolltiltakene
vil gjøre det vanskeligere og mindre lønnsomt å drive
ulovlig fiskerivirksomhet.
Komiteen konstaterer at samtlige medlemmer i
NEAFC forpliktes av avtalen, det vil si EU-landene, Russland, Island,
Færøyene, Grønland og Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at overfiske er et internasjonalt problem og at tiltak som iverksettes,
i størst mulig grad må være internasjonale
for at de skal virke. Disse medlemmer viser til at
det er gjennomført en rekke tiltak fra norsk side uten
at overfiske i Barentshavet har avtatt i særlig grad de
senere år. Årsaken til at overfiske i Barentshavet,
til tross for en rekke tiltak fra norsk side, ikke har avtatt i
særlig grad de senere år, er først og
fremst at implementeringen av kontrolltiltak som er avtalt mellom
Norge og Russland i den blandede norsk-russiske fiskerikommisjonen,
har blitt forsinket på russisk side. For å få en sterkere
kontroll på overfisket, må det i all hovedsak være
et felles regelverk når det gjelder overvåkning og
kontroll av fartøy, samt mottak av fisk. Kontrollen kan
aldri bli bedre enn det landene er villige til å bidra
med. Svikter havnestatene i å rapportere landinger, eller
fangstnasjonene i å registrere fangst, har avtalen lite
for seg.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide for et internasjonalt regelverk
som forhindrer ilandføring av ulovlige fiskefangster."
Disse medlemmer viser til at Islands utenriksminister
ikke vil utelukke en ny torskekrig mot fartøy som driver
med ulovlig fiske. Utenriksministeren tok til orde for at alle tilgjengelige
metoder må tas i bruk mot piratene, inkludert trålkutting. Disse medlemmer viser
til enighet i medlemslandene i NEAFC og regler om havnestatskontroll
som skal tre i kraft fra 1. mai 2007. Disse medlemmer synes det
er positivt at slike regler kommer på plass, men det gjenstår å se
om reglene blir fulgt opp og gjennomført av samtlige medlemsland. Disse
medlemmer viser til at bare 15 pst. av alle landinger
av frosset fisk med utenlandsk fartøy skal kontrolleres. Disse
medlemmer mener at overfiske utgjør et alvorlig
problem nasjonalt og internasjonalt. Overfiske har stor betydning
for en bærekraftig utvikling av fiskeressursene, fiskerinæringen,
norsk økonomi og bosetningsmønster langs hele
norskekysten. Et særnorsk tiltak med svartelisting av fartøy,
nekting av havnetilgang, nekting av service, bunker, støttefunksjoner,
landing av lovlig fanget fisk, m.m., vil kunne ramme næringslivet
langs norskekysten hardt. Disse medlemmer vil advare
mot særnorske tiltak.
Disse medlemmer er enige i at det må gjøres
grep som gjør det mulig å få stanset
overfiske, men er av den oppfatning at en lovendring som berører
overfiske, bør forankres i konkrete lovendringsforslag
og ikke i en generell rammelov slik som foreslått i Ot.prp.
nr. 98 (2005-2006).
Disse medlemmer mener at økte økonomiske
rammer til Kystvakta er et svært viktig virkemiddel for å få kontroll
på overfiske. At Kystvakta er til stede der overfiske begås,
er etter disse medlemmers syn det viktigste grep
som kan gjøres for å få redusert overfiske
kraftig.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen styrke kontrollen til havs for å forhindre
overfiske."
Disse medlemmer mener økt tilstedeværelse
med kystvakt, og en sterkere dialog og samarbeid med russiske myndigheter,
er av avgjørende betydning for å få kontroll
på overfiske i Barentshavet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen arbeide for et internasjonalt regelverk som forhindrer ilandføring av ulovlige fiskefangster.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen styrke kontrollen til havs for å forhindre overfiske.
Komiteens tilråding fremmes av samtlige medlemmer i
komiteen, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges
territorialfarvann og i lov 3. juni 1983 nr. 40
om saltvannsfiske m.v.
I
I lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann gjøres følgende
endringer:
§ 8 første ledd
ny bokstav d skal lyde:
d) flaggstaten etter anmodning fra fiskerimyndighetene
ikke kan bekrefte at fangsten ikke er tatt som ledd i fiskeaktiviteter
som er i strid med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller som er i strid med regler om fiskeaktiviteter som er avtalt med
fremmed stat.
Ny § 9 skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om
a) forbud mot ilandføring fra
fangstfeltet, samt omlasting og bearbeiding av fisk i norsk havn
med fartøy som ikke er norsk (jfr. § 2) når
fartøyet har tatt del i fiskeaktiviteter som vesentlig
er i strid med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller som vesentlig er i strid med regler om fiskeaktiviteter som
er avtalt med fremmed stat.
b) forbud mot ilandføring fra fangstfeltet,
samt omlasting og bearbeiding av fisk i norsk havn med fartøy
som ikke er norsk (jfr. § 2) når fartøyet
eies eller drives av et rettssubjekt som med et annet fartøy
har tatt del i fiskeaktiviteter som vesentlig er i strid med et ønsket
beskatnings- eller fiskemønster, eller som vesentlig er
i strid med regler om fiskeaktiviteter som er avtalt med fremmed stat.
c) forbud mot lasting, lossing og havne-, forsynings-
og støttetjenester i norsk havn til og fra fartøy
som er eller blir underlagt forbud etter bokstav a eller b.
d) forbud mot omlasting, forsynings- og støttetjenester
innenfor lovens virkeområde (jfr. § 1)
til og fra fartøy som er eller blir underlagt forbud etter
bokstav a eller b.
e) forbud som nevnt i bokstav a til d for fartøy
som er oppført på regionale fiskeriforvaltningsorganisasjoners
lister over fartøy som tar del i ulovlige, urapporterte
eller uregulerte fiskeaktiviteter.
Lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske
sone § 3 første ledd annet punktum kommer ikke
til anvendelse for forsynings- og støttetjenester som nevnt
i bokstav d.
Kongen kan gi forskrift om forbud mot adgang til norske
indre farvann for fartøy som ikke er norsk (jfr. § 2),
dersom vilkårene for å nedlegge forbud mot ilandføring
av fangsten i medhold av § 8 eller forbud som nevnt i paragrafen
her første ledd bokstav a eller b er oppfylt.
II
I lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. gjøres
følgende endringer:
§ 1 første ledd
bokstav b og c skal lyde:
b) i farvann utenfor noen stats fiskerijurisdiksjon
på norsk fartøy som driver fiske eller fangst,
eller som mottar eller transporterer fisk, eller som mottar
eller leverer forsynings- og støttetjenester,
c) i farvann under fremmed stats fiskerijurisdiksjon på norsk
fartøy som driver fiske eller fangst, som mottar eller
transporterer fisk eller som mottar eller leverer forsynings- og
støttetjenester, men bare for så vidt
gjelder kapitlene II, III, X og § 24. Kongen kan
bestemme at også andre deler av loven skal gjelde for norske
fartøy i slike farvann,
§ 2 første ledd skal lyde:
Denne lov gjelder for fiske i sjøen med unntak
av fiske etter anadrome laksefisk. Med fisk forstås her også pigghuder
og skall- og bløtdyr (krepsdyr og skjell). Loven gjelder
også omlasting, landing, transport, oppbevaring og ved
kontroll av omsetning av fisk og mottak og levering av
forsynings- og støttetjenester.
§ 4 første ledd ny bokstav u og
v skal lyde:
u) forbud mot omlasting,
v) forbud mot forsynings- og støttetjenester
til og fra annet fartøy med norsk fartøy når
det er eller blir innført forbud rettet mot førstnevnte
fartøy i medhold av lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot
at utlendinger driver fiske m.v. innenfor Norges territorialfarvann § 9.
III
Loven trer i kraft straks.
Næringskomiteen har for tiden til behandling Ot.prp.
nr. 98 (2005-2006) Lov om endringer i lov 17. juni 1966
nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
og i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (tiltak
mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske). I forbindelse med
behandling av saken har noen av komiteens medlemmer følgende
spørsmål:
Hvor mange fartøy har deltatt i ulovlig fiske i 2003,
2004 og 2005, og hvilke land kommer disse fartøyene fra?
Jf. side 9 i proposisjonen: Hvor store økonomiske konsekvenser
vil innføring av loven ha for næringslivet som
leverer tjenester til fiskeflåten, inkludert verft?
Innføringen av loven fører til redusert landing
av fisk i norske landanlegg. Hvor store mengder kan det utgjøre?
Vil innføring av loven kunne medføre at fartøy som
har deltatt i ulovlig fiske benytter utenlandske havner istedenfor
norske, som for eksempel Murmansk?
Hvordan vil statsråden konkret sørge for at
mulige kjøpere av et fartøy skal kunne få informasjon
om at fartøyet har drevet med ulovlig fiske?
I proposisjonens kapittel 5.1 står det "en viss økning
i ressursbehovet." Hvor store ressurser er det?
Hvor mange fartøyer har kystvakta tatt for ulovlig fiske
i 2003, 2004 og 2005, og hvilken nasjonalitet hadde fartøyene?
Hvor stor vil reduksjon i overfiske bli etter at loven trer i
kraft?
I proposisjonen står det: "Til tross for en rekke tiltak
fra norsk side har ikke overfiske i Barentshavet avtatt i særlig
grad de senere år." Hvorfor har ikke tiltakene virket?
Næringskomiteen har for tiden til behandling Ot.prp.
nr. 98 (2005-2006) Lov om endringer i lov 17. juni 1966
nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
og i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (tiltak
mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske). I forbindelse med
behandling av saken har noen av komiteens medlemmer følgende
spørsmål:
Den nordøstatlantiske fiskerikommisjonen (NEAFC) har
vedtatt forpliktende regler om havnestatskontroll som skal tre i
kraft 1. mai 2007.
Hvordan bli reglene fulgt opp i praksis,
og hvordan vil kontrollen være med at medlemslandene følger
opp og håndhever regelverket?
En betydelig andel av landingen skal kontrolleres. Hvor
stor andel er det i prosent, og vil det være lik kontroll
i alle medlemslandene?
Svartelistede fartøy skal ikke tillates å anløpe havner
eller motta service, forsyninger, og lignende i medlemslandenes
havner. Vil dette gjelde alle land fra 1. mai. 2007, og
hvordan vil kontrollen være på at dette blir fulgt
opp av medlemslandene.
Regelbrudd vil bli sanksjonert på samme måte som
brudd på andre oppgaveplikter. Hvilke type sanksjoner er
det?
Her gjengis tall fra Kystvaktens årsrapporter for perioden
2003-2005. Anmeldte eller oppbragte fartøy er ikke nødvendigvis
er tatt for å ha fisket over en tillatt kvote, det kan
være andre regelbrudd. Det gjøres også oppmerksom
på at tall varierer med hvor utstrakt inspeksjons- og overvåkingsinnsats
norske myndigheter har vært i stand til å utføre
av operative og budsjettmessige forhold.
Sum av advarsler, anmeldelser og oppbringelser ihht årsrapporter
fra Kystvakten 2003-2005
Sone/år | 2003 | 2004 | 2005 |
NØS | 213 | 191 | 170 |
Vernesonen | 159 | 151 | 194 |
Jan Mayen | 0 | 0 | 0 |
Sum | 372 | 342 | 364 |
Sum av advarsler, anmeldelser og oppbringelser fra årsrapporter
fra Kystvakten 2003-2005, fordelt på fartøyets
flaggstat:
Land | 2003 | 2004 | 2005 |
Norge | 98 | 100 | 80 |
Russland | 177 | 171 | 216 |
Storbritannia | 28 | 13 | 14 |
Danmark | 37 | 15 | 18 |
Frankrike | 1 | 3 | 3 |
Færøyene | 4 | 7 | 8 |
Sverige | 2 | 5 | 3 |
Grønland | 2 | 0 | 1 |
Spania | 2 | 10 | 3 |
Portugal | 1 | 3 | 1 |
Island | 6 | 8 | 5 |
Tyskland | 4 | 3 | 4 |
Belgia | 0 | 0 | 0 |
Nederland | 2 | 1 | 2 |
Irland | 1 | 1 | 0 |
Litauen | 0 | 0 | 2 |
Malta | 0 | 0 | 2 |
Kambodsja | 2 | 0 | 2 |
Kypros | 0 | 1 | 0 |
I tillegg til fartøy med ulovlig aktivitet som er listet
over, er det i IUU-fisket i tillegg bekvemmelighetsflaggede fartøy
som er representert ved omlastingsfartøy og fiskefartøy,
med flaggstater som Georgia, Belize, Bahamas, Panama og Kambodsja. Årsaken
til at disse ikke er representert i statistikken over er først
og fremst at disse bare i begrenset grad utøver sine IUU-aktiviteter
i områder under norsk jurisdiksjon.
Antall fiskefartøy som kystvakten har anmeldt eller
brakt opp, er dette i henhold til årsrapportene fra Kystvakten:
Land | 2003 | 2004 | 2005 |
Norge | 16 | 22 | 22 |
Russland | 5 | 14 | 12 |
Storbritannia | 3 | 1 | 7 |
Danmark | 7 | 5 | 8 |
Frankrike | 0 | 1 | 0 |
Færøyene | 2 | 1 | 2 |
Sverige | 0 | 4 | 0 |
Grønland | 0 | 0 | 1 |
Spania | 0 | 2 | 2 |
Portugal | 0 | 1 | 0 |
Island | 1 | 1 | 0 |
Tyskland | 1 | 0 | 0 |
Belgia | 0 | 0 | 0 |
Nederland | 1 | 0 | 1 |
Irland | 1 | 0 | 0 |
Litauen | 0 | 0 | 0 |
Malta | 0 | 0 | 0 |
Kambodsja | 0 | 0 | 0 |
Kypros | 0 | 0 | 0 |
Det vises til brev fra Næringskomiteen datert 15. og
16. november 2006.
Et viktig mål for forslagene i loven er å ramme fiskeriaktivitet
på norske bestander, i områder utenfor norsk jurisdiksjon
og utenfor regulerte rammer. Dette kan gjelde fiske som er ulovlig
etter annen stats lov, men som likevel ikke blir sanksjonert i praksis. Det
kan også gjelde fiske som er urapportert og uregistrert,
men som ikke er ulovlig etter flaggstatens lover fordi flaggstaten
ikke tar flaggstatsansvaret alvorlig. Svartelister tar sikte på å omfatte
de fartøyene som fisker uten å ha en kvote, eller
som bevisst fisker langt mer enn tildelt kvote, det vil si fartøy
uten et legitimert rettighetsgrunnlag.
Et grovt anslag på antall fiskefartøy som har
utøvet slik ulovlig, urapportert eller uregistrert
fiske (IUU-fiske, eller UUU-fiske på norsk) i perioden 2003-2005
i områder hvor Norge utøver jurisdiksjon, samt
tilstøtende områder, varierer mellom ca. 110-130.
Inkludert omlastingsfartøy varierer antall fartøy involvert
i UUU-aktivitet i Barentshavet anslagsvis mellom 170 og 200. Dette
er i økende grad russiske fartøy, da bekvemmelighetsflaggede
fartøy i de to siste årene i en del tilfelle har
skiftet til russisk flagg. Til sammenligning er det ca. 7 000
fiskefartøy, store og små, i Norge.
Vedlagt følger også opplysninger om antall
fartøy i ulovlig fiske basert på resultat av inspeksjoner.
Hvor store økonomiske konsekvenser det vil få, dersom
det i medhold av lovforslaget legges restriksjoner på verftsindustriens
adgang til å yte reparasjoner og service til UUU-fartøy,
avhenger av antallet fartøy som blir nektet slike tjenester.
Et minimum vil være de fartøy Norge er forpliktet
til å nekte slike tjenester i medhold av forpliktelser
i NEAFC-avtalen (avtale om den Nordøst-Atlantiske Fiskerikommisjon)
eller andre internasjonale avtaler. Av disse er de 20 fartøyene
på NEAFCs liste de som Norge har hatt mest praktisk befatning
med. Etter behandling av forskrifter gjennom høring kan
det også konkluderes at det i tillegg er ønskelig å nekte
støtte til UUU -fartøy som ikke fremkommer på slike
internasjonale lister, men som likevel er kjent for norske myndigheter gjennom
forskjellige episoder. Loven legger her opp til en avveining av
de forskjellige hensyn, herunder overtredelsenes grovhet og hva
som anses som nødvendige tiltak.
Hovedfokus for dette forslaget er tiltak mot fartøy
som deltar i ulovlig fiske utenfor norsk jurisdiksjon. En del av
de fartøyene som det kan være aktuelt å rette
tiltak mot lander imidlertid også lovlig fanget fisk i
Norge. Fiskeridirektoratet har registrert at ca. 2 800
tonn omlastet torsk og ca. 800 tonn omlastet hyse er landet i Norge
i 2005. Fiskeridirektoratet har utarbeidet en liste over russiske
fiskefartøy som har omlastet til bekvemmelighetsflaggede
fraktefartøy. Fiskefartøyene på denne
listen har etter direktoratets beregninger landet 3 794
tonn torsk i Norge i 2005 og 613 tonn hyse. Totalt sett dreier det
seg om en begrenset del av det totale kvantumet fisk som landes
i Norge fra russiske fartøy.
Det kan ikke utelukkes at fartøy som har deltatt i ulovlig
fiske vil søke havner uten kontroll, såkalte "ports
of convenience". Russland har imidlertid gjennom det regionale fiskerisamarbeidet
med EU, Norge, Island, Færøyene og Grønland
i NEAFC påtatt seg forpliktelser til å kontrollere
i Murmansk. Det samarbeid som finner sted for omforente tiltak blant NEAFC-landene
er vesentlig for å sikre at veien blir lang til nærmeste
havn uten kontroll - dette vil øke transportutgiftene og
redusere lønnsomheten i det ulovlige fisket. Norge har
blant annet nylig inngått en samarbeidsavtale med Marokko,
som har signalisert at de vil anvende NEAFCs svartelister. I tillegg
er det behov for sporing og omsetningsforbud for at IUU-fanget fisk
ikke på denne måten skal kunne komme inn i markedet
landveien. Det arbeides parallelt med gjennomføring av
slike tiltak, uten at det i dag kan skisseres endelig når
dette kan være på plass.
Det er behov for å beskytte godtroende tredjemann mot
erverv av UUU -fartøy. Dette tenkes gjennomført
for det første gjennom notifikasjon av relevant regelverk
og tiltak mot bestemte fartøy til relevante nabostater.
Fiskeridirektoratet vil opprettholde internettbaserte offentlig
tilgjengelige lister som viser hvilke tiltak som er iverksatt mot
hvilke fartøy, og på hvilket grunnlag tiltakene
er iverksatt. Også de regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonene
opprettholder offentlig tilgjengelige lister på sine sider. Svartelisting
er internasjonalt i dag et sentralt element i kampen mot UUU -fiske,
som næringsdrivende etter hvert må forutsettes å sette
seg inn i, sammenlignbart med andre heftelser ved fartøy.
Når det gjelder spørsmålet om hvor
mye "en viss økning i ressursbehovet" innebærer,
vises det til at regjeringen har øket bevilgningene til
Kystvaktens og Fiskeridirektoratets kontrollvirksomhet betydelig,
til sammen 30 millioner kr i 2006 og at det ytterligere er øket
med til sammen 25.5 millioner for 2007. Regjeringen vil komme tilbake
til spørsmålet om eventuelle ytterligere midler
til ressurskontroll for 2008 i neste års statsbudsjett.
Hvor mye overfisket blir redusert etter at loven trer i kraft
og nødvendige forskrifter om gjennomføring av
de aktuelle bestemmelsene er ferdigstilt, er vanskelig å uttale
seg sikkert om. Det er regjeringens syn at dette er regler som er
nødvendige for å komme overfisket til livs. Om
de i seg selv er tilstrekkelige, avhenger av om pirataktørene
klarer å omstille seg for å finne tilsvarende
lett tilgjengelige støtteløsninger. Det arbeides
på mange fronter, også med å stenge andre
huller i kontrollregimene. Slik sett er dette forslaget kun ett
av flere ledd i et pågående arbeid mot overfisket.
Årsaken til at overfisket i Barentshavet til tross for
en rekke tiltak fra norsk side ikke har avtatt i særlig
grad de senere år er først og fremst at implementeringen
av kontrolltiltak som er avtalt mellom Norge og Russland i den blandete
norsk-russiske fiskerikommisjon har blitt forsinket på russisk
side. I tillegg tilsier de folkerettslige rammer at Norge ikke kan gjøre
norsk jurisdiksjon gjeldende overfor fremmede fartøy på åpent
hav med mindre flaggstaten har gitt slik adgang. Dette gjelder selv
om utenlandske fartøy fisker på norske bestander
på åpent hav.
NEAFC-reglene vil bli fulgt opp etter de prinsipper som normalt
gjelder for bindende samarbeid mellom stater, mens EU vil ha et
ansvar for sine medlemsstater. Det påligger flaggstatene å føre
kontroll med sine egne fartøys kvoter. Før landing
av fryst fisk (som er den viktigste delen av UUU -fangstene) med
utenlandsk fartøy må flaggstaten bekrefte at fangst
om bord er tatt i henhold til kvote og øvrige reguleringer.
Om flaggstaten ikke er i stand til dette, vil fartøyet
ikke få landet sin fisk. Havnestaten krever forhåndsmelding
fra ethvert utenlandsk fartøy som skal lande fryst fisk,
for så å kontrollere opplysningene fra flaggstaten
opp mot kvantum og art i den faktiske landingen. Alle landinger
skal rapporteres, og NEAFCs sekretariat vil opprettholde en database over
fangst og landinger. Havnestaten skal sørge for at fartøy
som har vært involvert i UUU aktivitet ikke får
anløpe dets havner. Brudd på disse bestemmelsene
vil gi påtale fra NEAFC. I EU vil det i tillegg etter planen
bli opprettet et eget kontrollbyrå (Control Agency) som
vil overvåke medlemsstatenes overholdelse av avtalen fra
1. januar 2007.
15 pst. av alle landinger av fryst fisk med utenlandsk fartøy
skal kontrolleres. Kravet gjelder alle medlemslandene i NEAFC.
For svartelistede fartøy gjelder NEAFC-reglene fra 1. mai
2007 i hele NEAFCs konvensjonsområde, det vil si alle EU-land,
Russland, Norge, Island, Færøyene og Grønland.
Med dagens overvåkningssystem er det sannsynlig at NEAFC-landene
er i stand til å avdekke hverandres eventuelle brudd på disse
reglene. Slike varsler om mulige brudd sirkuleres allerede
rutinemessig via NEAFC. The Control Agency vil følge opp
EU-medlemmene også på dette punktet. Også russiske
myndigheter har i den senere tid vist økende vilje og evne
til å følge opp reglene gjennom handling.
Det vises til brev fra Næringskomiteen datert 24. november
2006.
Norge har ikke mottatt informasjon fra EU-kommisjonen eller EU-medlemsland
som tilsier at enkelte medlemsland skal ha foretatt noen offisiell
reservasjon mot MoU’en som ble undertegnet av Norge og
EU-kommisjonen 4. oktober i år.
Når det gjelder kontrollarbeid pågår
det til enhver tid et omfattende arbeid mot overfiske med kontrollinnsats
fra blant annet fiskeridirektoratet, kystvakten, og politi- og
påtalemyndigheter som det vil føre for langt å gi
noen fullstendig oversikt over her. I store trekk er også hovedlinjene
fra tidligere regjerings generelle kontrollpolitikk videreført.
For en oversikt over de mest aktuelle nyere pågående
arbeidene mot overfiske viser jeg til Fiskeri- og kystdepartementets
budsjettproposisjon for 2007, der det er gitt en oversikt over en
rekke viktige tiltak det skal arbeides med i årene fremover.
Listen er vedlagt på ny for enkelhets skyld.
Forslagene som fremmes i Ot.prp. nr. 98 er ikke ment å være
noen uttømmende gjennomgang av alle aktuelle hjemler mot
IUU-fiske. En bredere behandling av kontrollhjemlene vil bli foretatt
i forbindelse med arbeidet med ny havressurslov.
Regjeringen anser imidlertid på grunnlag av Norges folkerettslige
forpliktelser, samt at problemet med utstrakt fiske ut over anbefalte
kvoter på torsk i Barentshavet er så akutt og
så omfattende, at innføring av bestemmelser som
foreslått ikke kan utstå til behandlingen av ny
havressurslov. Det er derfor valgt å fremme en separat
proposisjon om dette.
Oslo, i næringskomiteen, den 30. november 2006
Lars Peder Brekk |
Steinar Gullvåg |
leder |
ordfører |