I proposisjonen fremmer Regjeringen forslag om endringer i lov
17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver
fiske m.v. i Norges territorialfarvann (fiskeforbudsloven), og i
lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske (saltvannsfiskeloven).
Formålet med endringene er å gi fiskerimyndighetene
mulighet til å iverksette ytterligere tiltak mot ulovlig,
urapportert og uregulert fiske (Illegal, unreported and unregulated
fisheries) - såkalt IUU-fiske.
Norsk fiskeripolitikk skal trygge en langsiktig og bærekraftig
forvaltning av havressursene for å bevare næringsgrunnlaget
i fremtiden. Det omfattende ulovlige overfisket på bestander
som Norge forvalter i fellesskap med andre stater er en betydelig
utfordring i arbeidet med å oppnå en ansvarlig
forvaltning. Overfisket utøves i stor grad utenfor norsk
fiskerijurisdiksjon, med fartøy som ikke fører
norsk flagg, og med fangster som landes utenfor Norge.
Dette rammer også Norge, da 90 pst. av bestandene Norge
beskatter vandrer mellom norske og utenlandske eller internasjonale
havområder. Fiskeridirektoratet har estimert at overfisket
på norskarktisk torsk i Barentshavet ligger på om
lag 100 000-120 000 tonn hvert år. Dette
utgjør over 20 pst. av totalkvoten og har en førstehåndsverdi
på ca 1,5 mrd. kroner. Videre er det estimert at det i
2005 ble fisket 36 300 tonn hyse utover totalkvoten.
Til tross for en rekke tiltak fra norsk side har ikke overfisket
i Barentshavet avtatt i særlig grad de senere år.
Dette har konsekvenser både for fiskebestandene, fiskeflåten
og fiskeindustrien i Norge. Når overfiske foregår
på bestander som Norge forvalter i fellesskap med andre
stater, i områder utenfor norsk fiskerijurisdiksjon, og
flaggstatens kontroll med fartøyene svikter, er det behov
for et parallelt kontrollsystem. Dette kan gjennomføres
innenfor folkerettens rammer ved å etablere regler for
nasjonal havnestatskontroll som begrenser muligheten også for
fartøy som ikke er norske til å utøve
ulovlig fiske. Det er på denne bakgrunn behov for bestemmelser
som gir myndighetene anledning til å iverksette slike tiltak mot
fartøy som er involvert i IUU-fiske.
Etter folkeretten har stater tre hovedtyper jurisdiksjonsgrunnlag
som kan brukes til å regulere utnyttelse av levende marine
ressurser: Flaggstatsjurisdiksjon, kyststatsjurisdiksjon og havnestatsjurisdiksjon. Norge
har gjennom multilaterale, regionale og bilaterale avtaler inngått
samarbeid både om forvaltning av og kontroll med uttak
av felles bestander.
Etter FN-avtalen om fiske på det åpne hav har
en havnestat rett og plikt til å treffe tiltak i samsvar
med folkeretten for å fremme subregionale, regionale og globale
bevarings- og forvaltningstiltaks effektivitet, såfremt
tiltakene ikke formelt eller reelt er diskriminerende mot andre
stater. Tiltakene skal stå i forhold til overtredelsenes
grovhet.
Flere av de regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonene oppstiller
regler for å motvirke IUU-fiske gjennom å nekte
landing og omlasting av fangst fra fartøy som fisker i
strid med organisasjonenes regelverk. Organisasjonenes regelverk
for tiltak mot IUU-fartøy er i stadig utvikling, og noen
av organisasjonene Norge deltar i har etablert prosedyrer for egne
lister over IUU-fartøy som medlemsstatene gjennom organisasjonenes
regelverk er forpliktet til å innføre tiltak mot.
Gjennom avtaler av 1975 og 1976 er det etablert ressurssamarbeid
med Russland om forvaltningen av fellesbestander i Barentshavet
gjennom Den norskrussiske Fiskerikommisjon. Både
Norge og Russland erkjenner i dag at det eksisterer et betydelig
urapportert uttak av torsk i Barentshavet, og har som et prioritert
mål å bruke alle mulige virkemidler for å avdekke
og forhindre disse ulovlighetene.
Norge og EU har i løpet av de siste tiårene
hatt et nært samarbeid om ressursforvaltning. Som følge
av at fisk fra det ulovlige overfisket i Barentshavet ofte omlastes
til transportfartøy og fraktes direkte til EU, er det blitt
nødvendig også å utvide kontrollsamarbeidet
med EU. Kompetansen for ressurskontroll tilligger i hovedsak det
enkelte medlemsland, og Norge har på denne bakgrunn inngått
bilaterale kontrollarrangementer med de mest relevante EU-stater.
Av spesiell betydning for marin høstingsaktivitet er
den globale atferdskodeksen for ansvarlig fiske (Code of Conduct
for Responsible Fisheries), som ble vedtatt enstemmig på Verdens
matvareorganisasjon (FAO)-konferansen i 1995. FAOs atferdskodeks for
ansvarlig fiske retter seg primært mot ansvarlig forvaltning
av fiskeriressurser. FAOs Fiskerikomité (COFI) har utarbeidet
fire handlingsplaner til adferdskodeksen for ansvarlig høsting,
der særlig handlingsplanen om ulovlig, urapportert og uregulert
fiske (IUU-fiske) er relevant.
IUU-fiske trenger ikke nødvendigvis å stride
mot noen stats lovgivning. Betegnelsen gjelder ikke bare selve fisket,
men kan inkludere alle aktiviteter som er knyttet til utøvelsen
av fisket, omlasting, levering av støttetjenester osv.
Under 26. sesjon i FAOs fiskerikomité (COFI), 7.-11. mars
2005, ga komiteen sin tilslutning til en anbefaling for en minimumsstandard på havnestatenes
kontroll, basert på anbefaling fra en teknisk arbeidsgruppe.
Norge har vært pådriver i utarbeidelsen av dette
regimet, som blant annet innebærer at havnestaten skal:
notifisere i hvilke havner med tilstrekkelig
kontrollkapasitet det kan landes fisk med utenlandsk fartøy,
kreve forhåndsmelding for utenlandske fartøy som
skal lande fisk, før de går til havn,
nekte landing med fartøy fra stater som
ikke deltar i relevante regionale fiskerisamarbeid (uansett om det
er fiskefartøy eller omlastingsfartøy),
nekte landing med fartøy som har deltatt i IUU-fiske
og/eller er svartelistet,
nekte omlasting i havn og nekte bunkers og støttefunksjoner
for slike fartøy,
inspisere fartøy, fangst og redskap i henhold til bestemte
minstekrav,
notifisere flaggstat og andre mulige havnestater om brudd
på bestemmelser.
Norge har handelsrettslige forpliktelser overfor andre stater
blant annet i medhold av WTO-avtalen, EØS-avtalen, og EFTA-avtalen.
Som en hovedregel vil handelsregelverket ikke være til
hinder for tiltak som er nødvendige av hensyn til ressursforvaltningen,
så lenge tiltakene håndheves på en ikke-diskriminerende
måte.
Et forslag om tilsvarende rammebestemmelse knyttet til regulering
av virksomhet som undergraver forvaltningstiltak har vært
hørt gjennom høring av NOU 2005:10 Lov om forvaltning
av viltlevende marine ressurser. Det foreslås her i utkast
til § 2-9 at departementet kan forby og gi nærmere
bestemmelser om levering av støttetjenester og andre aktiviteter som
bidrar til å opprettholde virksomhet som undergraver nasjonale
og internasjonale forvaltningstiltak. Forslaget ville kunne omfatte
bestemmelser som foreslått her. Det er ikke innkommet substansielle innvendinger
mot forslaget fra høringsinstansene. Regjeringen anser
på grunnlag av Norges folkerettslige forpliktelser, samt
at problemet med utstrakt fiske ut over anbefalte kvoter på torsk
i Barentshavet er så akutt og så omfattende, at
innføring av bestemmelser som foreslått ikke kan
utstå til behandlingen av ny havressurslov. Det er derfor
valgt å fremme en separat proposisjon om disse delene av
forslaget.
De tiltak som foreslås, er rammebestemmelser og medfører
i seg selv ikke konkrete tiltak. Forslag til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i forskrifts form vil bli hørt og utredet
for administrative og økonomiske konsekvenser i tråd
med vanlig forvaltningspraksis om høring av forskrifter.
Norge har gjennom folkerettslige avtaler og politiske målsettinger
forpliktet seg til å jobbe for en bærekraftig
forvaltning av de marine ressurser. Regjeringen vil være
pådriver for at andre relevante stater vedtar tilsvarende
regelverk som det som foreslås her, slik at antallet mulige
landingssteder for fartøy som er involvert i IUU-fiske
reduseres, både i Norge og i andre land. Det er nødvendig
at nasjonale tiltak står i forhold til de anbefalinger
Norge fremmer overfor andre stater og i regionale og globale organisasjoner,
og at norsk regelverk sikrer det nødvendige hjemmelgrunnlag
for disse.
Departementet anser det juridiske rammeverket for kontroll med
norske fartøy på området for tilfredsstillende
i den forstand at det ikke er nødvendig med umiddelbare
endringer. En helhetlig gjennomgang med sikte på fullstendig
revisjon av lovverket knyttet til forvaltningen av marine levende
ressurser vil bli foretatt i forbindelse med den nye havressursloven.
For fartøy som ikke er norsk, og som har IUU-fangst
om bord, kan fangsten i dag forbys ilandført i norsk havn
etter fiskeforbudsloven. Forbudet gjelder uavhengig av om fangsten
er tatt i eller utenfor norsk fiskerijurisdiksjon.
For fartøy som ikke er norsk og som tar del i IUU-fiske,
men som ikke har IUU-fanget fisk om bord, er det i dag en utfordring å sanksjonere
disses virksomhet når de benyttes i en kombinasjon av lovlig
virksomhet i norske områder og IUU-fiske utenfor. Det er
behov for klarere hjemler for å nekte adgang til havn,
landing og støttetjenester uavhengig av om fartøyet
i øyeblikket har IUU-fanget fisk om bord.
I proposisjonen foreslås det at myndighetene gis hjemmel
til å fastsette nærmere regler om at fangst skal
kunne nektes landet dersom ikke skipets flaggstat kan verifisere
at fangsten ikke er tatt som ledd i fiskeaktiviteter som er i strid
med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller som er i strid med regler om fiskeaktiviteter som
er avtalt med fremmed stat (IUU-fiske). Samtidig foreslås
endringer med sikte på å kunne innføre
forbud mot landing av fisk i norske havner med utenlandske fartøy
som har tatt del i fiskeaktivitet som er vesentlig i strid med ønsket beskatnings-
eller fiskemønster, eller avtalte fiskeregler.
Det foreslås også endringer som kan medføre
forbud mot omlasting, forsynings- og støttetjenester til
og fra slikt fartøy i forskjellige norske havområder,
eller med norsk fartøy. Endelig foreslås det at
fartøy involvert i slik virksomhet kan nektes adgang til
norsk indre farvann.
Formålet med de foreslåtte bestemmelser er å styrke
utøvende myndigheters mulighet til å sikre en bærekraftig
ressursforvaltning, gjennom å begrense handlingsrommet
for fartøy som er involvert i IUU-fiske. Forslaget vil
samtidig kunne gi fiskerimyndighetene ytterligere informasjon om
fiskemønster. Informasjonen kan også være
relevant som bakgrunn for å identifisere ulovlig fiske
i norske farvann.
Aktuelle reguleringer kan gjennomføres med vilkår
knyttet til aktivitet som har funnet sted utenfor norsk fiskerijurisdiksjon,
så lenge de vilkår som stilles ikke strider mot
folkeretten. Norge utøver ikke dermed jurisdiksjon over
de faktiske forhold i området der aktiviteten fant sted.
Utfyllende forskriftsverk kan utformes slik at det følger
direkte av forskriften hvilke fartøy som rammes og hvilke
tiltak som skal følge. Myndigheten til å presisere
og utfylle de foreslåtte hjemler med forskrifter og konkrete
tiltak, innenfor rammene av gjeldende folkerett, vil i hovedsak
tilligge Fiskeri- og kystdepartementet eller den departementet bemyndiger.
Den praktiske håndhevelsen av bestemmelser der fartøy
kan nektes adgang til norsk indre farvann vil imidlertid, som i
dag, tilligge Forsvaret.
Tiltak skal iverksettes etter behov av hensyn til ansvarlig ressursforvaltning
og skal ikke være mer tyngende enn nødvendig for å sikre
denne målsettingen. Bestemmelsene som foreslås,
gir myndighetene anledning til å velge mellom tiltak avhengig
av nødvendigheten av å verne de aktuelle bestandene.
Videre skal tiltak iverksettes uten å være diskriminerende på grunnlag
av nasjonalitet.
Etter forslaget kan det rettes sanksjoner mot selve fartøyet,
uavhengig av om den aktuelle lasten som er om bord er lovlig. For
fartøy som blir gjenstand for tiltak i Norge, kan verdien
av fartøyet målt i pris ved videresalg synke dramatisk
over natten. Det oppstår etter dette behov for å beskytte
godtroende tredjemann mot erverv av slikt fartøy. Dette
tenkes gjennomført for det første gjennom notifikasjon
av relevant regelverk til relevante nabostater. I tillegg vil Fiskeridirektoratet
opprettholde offentlig tilgjengelige lister som viser hvilke tiltak
som er iverksatt mot hvilke fartøy, og på hvilket
grunnlag tiltakene er iverksatt.
Det foreslås at fangst kan nektes landet om "flaggstaten
etter anmodning fra fiskerimyndighetene ikke kan bekrefte at fangsten
ikke er tatt som ledd i fiskeaktiviteter som er i strid med et ønsket
beskatnings- eller fiskemønster, eller som er i strid med
regler om fiskeaktiviteter som er avtalt med fremmed stat".
En slik bestemmelse vil, i tillegg til å bidra til at IUU-fanget
fisk ikke kommer inn på markedet, være et vesentlig
virkemiddel for å befordre oppfyllelse av flaggstatsansvaret.
En forpliktelse til å gjennomføre tilsvarende
type kontroll er under fremforhandling i NEAFC.
Det kan etter forslaget ilegges forbud mot landing, omlasting
eller bearbeiding av fisk i norsk havn med fartøy som har
tatt del i eller bidratt til fiske som er vesentlig i strid med
et ønsket beskatnings- eller fiskerimønster eller
som vesentlig er i strid med fiskeregler som er avtalt med fremmed
stat. Det kan i tillegg forbys lasting, lossing og havne-, forsynings- og
støttetjenester med slikt fartøy til Norge. Det
foreslås videre at fartøy som er ilagt landingsforbud
også kan nektes andre tjenester i norsk havn, slik som
lasting og lossing av all last, bunkring og andre havnetjenester.
I medhold av forslagene til endringer i fiskeforbudsloven og
saltvannsfiskeloven vil fartøy som har drevet IUU-fiske,
kunne nektes alle former for omlasting til og fra norske og utenlandske
fartøy i områder underlagt norsk fiskerijurisdiksjon.
Forbud mot omlasting vil også kunne gjøres gjeldende
i Norges økonomiske sone, fiskerisonen ved Jan Mayen, og fiskevernsonen
ved Svalbard. I tillegg skal det kunne innføres forbud
mot forsynings- og støttetjenester til og fra fartøyene
i territorialfarvannet. Dette er nødvendig for å unngå omgåelse
av bestemmelsene om forbud mot støttetjenester i havn.
Bestemmelsene som foreslås er rammebestemmelser, og
vil ikke få administrative eller økonomiske konsekvenser
før det er etablert et tilknyttet forskriftsverk med materielle
bestemmelser.
På sikt er formålet at forslagene skal medføre
redusert overfiske og økte lovlige kvoter på fiskebestandene,
og dermed også økt verdiskaping.
Ved innføring av relevante bestemmelser i medhold av
forslagene i proposisjonen vil bestemmelsene i fiskeforbudsloven
om inndragning og straff kunne komme til anvendelse.
Tiltakene som blir foreslått, vil medføre nye
administrative oppgaver for fiskerimyndighetene, samt at det kan
tenkes konsekvenser for forsvarsmyndigheter, politi- og påtalemyndigheter
og domstolene. Det må forventes at omfanget kan medføre
en viss økning i ressursbehovet. Dette må utredes
for å kunne redegjøre nærmere for økonomiske
og administrative konsekvenser i forbindelse med gjennomføring av
bestemmelsene ved forskrifter. Det tas sikte på å håndtere
administrative konsekvenser av eventuelle tiltak i medhold av de
fremmede forslagene gjennom den ordinære budsjettbehandlingen.
I oppfølgingen med gjennomføring av de foreslåtte
bestemmelsene ved forskrifter er det nødvendig å være
spesielt oppmerksom på de samlede næringsmessige
konsekvenser av forslaget. Det skal legges vekt på å redusere
sjansen for mulige utilsiktede følger for samtlige involverte
næringsgrener. Det er grunn til å tro at enkelte
aktører, kanskje spesielt enkelte skipsverksteder, er engasjerte
av fartøy som kan få tiltak rettet mot seg. Forslaget
kan påvirke disse virksomhetenes omsetning negativt. Havnene vil
videre etter omstendighetene kunne bli pliktsubjekter med selvstendig
ansvar for å ikke overtre forbud rettet mot fartøy
i havn. Dette kan medføre praktiske konsekvenser for havnene
som må utredes nærmere i forbindelse med utarbeidelse
av utfyllende regelverk.
En del av de fartøyene som det kan være aktuelt å rette
tiltak mot, lander også fisk i Norge. Tiltak i form av
landingsnekt mot fartøy som er involvert i IUU fiske kan
på kort sikt påvirke det kvantumet fisk som landes
i Norge, ved at fartøyene det rettes tiltak mot ikke lenger
kan lande den lovlige delen av sin fangst i Norge. Det anses imidlertid
at de nevnte konsekvenser ikke veier så tungt at de bør
stanse tiltak som foreslått.