2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til at forslaget til ny lov om skipssikkerhet er en opprydning i gammelt lovverk som ikke har vært tilstrekkelig oppdatert når det gjelder både språk og innhold. Det er viktig at man tar tak i foreldet lovverk og får innført nytt som er i tråd med det samfunn som lovverket skal betjene. Komiteen har videre merket seg at det også er gjort en opprydning i lovverk knyttet til området og ser dette som viktig. Videre har komiteen merket seg at endrede sikkerhetspolitiske forhold gjør det nødvendig å tenke mer helhetlig når det gjelder sikkerhet og at det er viktig at skip og andre maritime installasjoner har et regelverk som forhindrer at slike situasjoner kan oppstå. Disse har en svært internasjonal karakter og kan bli utsatt for vanskelige sikkerhetsmessige situasjoner. Komiteen har også merket seg at det i loven legges opp til et sikkert arbeidsmiljø og regelverk som tar miljømessige hensyn. Komiteen synes dette er bra og mener det er viktig at skipsfarten reduserer sine utslipp til det ytre miljø. Videre ser komiteen at det foreslås et fleksibelt, velfungerende og kompetent offentlig tilsyn og vil bemerke at det er viktig at tilsynet ikke gjøres verken byråkratisk eller kostbart for rederiene. Komiteen viser ellers til brev fra departementet av 9. oktober 2006 (vedlegg). De påpekte feil er rettet opp i innstillingen.