Etter skatteloven § 5-15 første ledd
bokstav b er det skattefritak for tilskudd til livsopphold mv. under deltakelse
i arbeidsmarkedstiltak og tilskudd i forbindelse med yrkesrettet
attføring. Disse tilskuddene har vært gitt med
hjemmel i sysselsettingsloven av 27. juni 1947 nr. 9 kapittel
III, og skatteloven § 5-15 viser derfor til disse
bestemmelsene i sysselsettingsloven. Sysselsettingsloven er imidlertid
opphevet, og det er behov for å korrigere henvisningene
fra skatteloven. Med virkning fra 1. juli 2005 er sysselsettingsloven
erstattet av lov om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven)
av 10. desember 2004 nr. 76.
Tilskudd til livsopphold mv. under deltakelse i arbeidsmarkedstiltak
gis nå i medhold av forskrift fastsatt med hjemmel i arbeidsmarkedsloven § 13. Henvisningen
i skatteloven § 5-15 første ledd bokstav
b til kapittel III i sysselsettingsloven bør derfor erstattes
med en henvisning til forskrift fastsatt med hjemmel i arbeidsmarkedsloven § 13.
Tilskudd i forbindelse med yrkesrettet attføring var
tidligere regulert i sysselsettingsloven, men gis nå i
henhold til folketrygdloven § 11-8 med tilhørende
forskrift. Skattefritak for slikt tilskudd hører dermed
hjemme i skatteloven § 5-43 første ledd
bokstav d, og følger allerede av nr. 5 i denne bestemmelsen. At
det er skattefrihet for slikt tilskudd, behøver dermed
ikke framgå også av skatteloven § 5-15
første ledd bokstav b.
Departementet foreslår i tråd med det ovenstående
at skatteloven § 5-15 første ledd bokstav
b endres, slik at tilskudd i forbindelse med yrkesrettet attføring utgår
fra denne bestemmelsen, og at ny lovhenvisning gis for tilskudd
til livsopphold mv. under deltakelse i arbeidsmarkedstiltak. Det
vises til utkast til endring i skatteloven § 5-15
første ledd bokstav b. Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2006. Endringen har ingen realitetsvirkning.
Etter skatteloven § 10-42 tredje ledd bokstav
b har personlige deltakere i deltakerlignede selskaper krav på fradrag
for skjerming når det beregnes tillegg i alminnelig inntekt
ved utdeling fra selskapet. Skjerming beregnes på grunnlag
av den kapitalen deltakeren har investert i selskapet og fastsettes
etter bestemmelsens femte ledd, jf. sjette ledd.
Det kan forekomme at årets beregnede skjerming er høy
i forhold til årets utdeling fra selskapet, og at årets
skjerming derfor ikke kan utnyttes fullt ut i det aktuelle året.
Det følger av skatteloven § 10-42 niende
ledd første punktum at uutnyttet skjerming kan framføres
til fradrag i senere års utdeling fra samme selskap. I
niende ledd annet punktum presiseres det at det framførbare
beløp ikke kan overstige årets skjerming. Presiseringen
i niende ledd annet punktum er imidlertid unødvendig fordi
det samme resultatet følger direkte av definisjonen av
ubenyttet skjerming i første punktum. For å forenkle
og klargjøre bestemmelsen bør presiseringen i
annet punktum oppheves.
Det foreslås å oppheve § 10-42
niende ledd annet punktum. Noen realitetsendring vil dette ikke
ha.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2006.
I Ot.prp. nr. 1 (2006-2007) foreslo departementet at det innføres
formuesbeskatning av individuelle livrenter med virkning for inntektsåret
2007. Det ble samtidig foreslått i en overgangsregel at
livrenter som er finansiert med erstatning for personskade skal unntas
fra formuesskattegrunnlaget, forutsatt at erstatningssummen er fastsatt
med bindende virkning før 6. oktober 2006 og livrenten
er ervervet innen 30. juni 2007. Disse forslagene er vedtatt
av Stortinget. Overgangsregelen skal tre i kraft med virkning fra
inntektsåret 2007, samtidig som det innføres formuesskatt
på livrenter.
I forbindelse med oppheving av de særskilte regler
for ekstrabeskatning ved gjenkjøp av livrenter, vil skattyter
kunne kjøpe nye livrenter eller foreta innbetaling på eksisterende
livrenter før årsskiftet for å unngå formuesbeskatning
for 2006. For å forhindre slike tilpasninger foreslo departementet
i Ot.prp. nr. 1 (2006-2007) at verdien av individuelle livrenter tegnet
etter 5. oktober 2006 (fra og med dato for framleggelse
av proposisjonen), samt eksisterende livrenteavtaler hvor det foretas
nye innbetalinger etter dette tidspunkt, skal være formuesskattepliktig
for poliseeieren allerede ved formuesbeskatningen for 2006. Dette
retter seg mot individuelle livrenter som er omfattet av skattelovforskriften § 5-41.
En regel med dette innhold ble tatt inn i ikrafttredelsesbestemmelsen
for endringer i skatteloven § 4-2, slik at lovendringen
for disse tilfellene trer i kraft fra og med inntektsåret
2006.
I ordlyden i ikrafttredelsesbestemmelsen ble det ikke tatt forbehold
for nye livrenter eller nye innbetalinger på eksisterende
livrenter som er omfattet av unntaksregelen for livrenter som er
finansiert med erstatning for personskade. Ut fra hensynene bak
dette unntaket er det klart nok at disse livrentene ikke skal formuesbeskattes
i 2006. Departementet foreslår derfor at ordlyden i ikrafttredelsesbestemmelsen
rettes opp slik at det klart framgår at erstatningsfinansierte livrenter
som er omfattet av overgangsregelen ikke skal inngå i skattepliktig
formue i 2006, selv om livrenten er nytegnet etter 6. oktober
eller det er foretatt nye innbetalinger på eksisterende
livrente etter dette tidspunkt.
Det vises til forslag til oppretting av ikrafttredelsesbestemmelse
til endring i skatteloven § 4-2 annet ledd.
Departementet foreslo i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts-,
og tollvedtak side 62 å endre forfallsdatoen for årsavgiften
fra 15. til 20. mars. Endringen gjennomføres ved
endringer i forskrift 4. juli 1986 om årsavgift
for motorvogn § 2 første ledd siste punktum.
I den nye skattebetalingsloven av 17. juni 2005 nr. 67
framkommer forfallsfristen 15. mars av § 10-40.
Loven er ikke trådt i kraft, men departementet foreslår
at ny skattebetalingslov § 10-40 endres i samsvar
med forslaget i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak
side 62. Det foreslås at endringen trer i kraft straks.
Dette får bare virkning for innholdet i den nye skattebetalingsloven.
Den framtidige ikrafttreden av denne loven bestemmes senere av Kongen.
Det vises til forslaget til endring i ny skattebetalingslov § 10-40.
I forbindelse med skatteopplegget for 2007 ble den nedre grensen
for trygdeavgiften økt fra 29 600 kroner til 39 600
kroner. Beløpsgrensen er regulert i folketrygdloven § 23-3
fjerde ledd første punktum, mens bestemmelsens annet punktum
begrenser trygdeavgiften til maksimalt 25 prosent av den del av
inntekten som overstiger beløpsgrensen. Ordlyden i bestemmelsens
annet punktum ble ved en inkurie endret utover endringen
i beløpsgrensen, ved at ordet "utgjøre" ble erstattet
av ordet "overstige". Departementet foreslår derfor en
justering av ordlyden, slik at ordet "utgjøre" tas inn
igjen.
Det vises til forslag til endring av folketrygdloven § 23-3
fjerde ledd annet punktum.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til
oppretting av lovtekst jf. forslaget til lov om endringer i skatteloven
I § 5-15 første ledd bokstav b og forslag
til opphevelse av § 10-42 niende ledd annet punktum,
forslag til lov om endringer lov 15. desember 2006 om endringer
i skatteloven, forslag til lov om endring i den nye skattebetalingsloven samt
forslag til lov om endring i folketrygdloven.