Departementet mener at en viktig forutsetning for at en kredittforening
kan være konsernspiss i et finanskonsern organisert etter
holdingmodellen, er at foreningen ikke driver annen virksomhet enn å forvalte
sine eierinteresser i konsernet.
Alternativet til holdingmodellen er en modell der for eksempel
en bank eier et forsikringsselskap gjennom et 100 prosent eiet holdingselskap.
Landkreditt er i dag organisert etter en slik modell, og denne organiseringen
nødvendiggjør begrensninger på datterselskapets
størrelse i forhold til det operative morselskapet.
Banklovkommisjonen hadde, som Landkreditt og flere andre høringsinstanser
har påpekt, ikke i oppgave å utrede hvorvidt det
også skal åpnes for at et andelslag skal kunne
være konsernspiss i finanskonsern. Dette spørsmålet
er derfor ikke utredet. Finansdepartementet har lagt vekt på hensynet
til raskt å kunne legge fram dette lovforslaget, og foreslår ikke
endringer utover forslaget fra Banklovkommisjonen på dette
punktet. Vi viser likevel til omtalen nedenfor om forholdet til
forslaget til ny samvirkelov.
Når det gjelder hensynet til maktspredning, slutter
departementet seg til Banklovkommisjonens vurdering av at dette
hensynet vil være ivaretatt i en eierforening som foreslått.
Det vises i denne sammenheng til at en slik forenings vedtekter,
og endringer i disse, skal godkjennes av Kredittilsynet.
Banklovkommisjonens forslag innebærer at bare kredittforeninger
som har drevet operativ virksomhet, skal kunne bli konsernspiss
i finanskonsern. Kredittilsynet og Norges Bank har foreslått
at dette kravet fjernes, slik at det åpnes en generell
adgang til å organisere en konsernspiss i et finanskonsern
organisert etter holdingmodellen som en forening, uten krav til
denne foreningens tidligere virksomhet. Etter Finansdepartementets
vurdering vil en generell adgang til å la en forening være
konsernspiss kunne reise spørsmål som ikke er
sett eller vurdert i denne omgang. Formålet med det lovforslaget
som legges fram, er primært å legge til rette
for en hensiktsmessig omstrukturering av finanskonsern der kredittforetak
organisert som forening er morselskap. Dette formålet oppfylles
av Banklovkommisjonens utkast, som var det mandatet Banklovkommisjonen
fikk. På denne bakgrunn finner departementet ikke tilstrekkelig
grunn til å foreslå ytterligere endringer på dette punktet.
Justisdepartementet la 22. desember 2006 fram forslag
til ny samvirkelov, jf. Ot.prp. nr. 21 (2006-2007) Om lov om samvirkeforetak
(samvirkelova). Dette lovforslaget inneholder også en endring
i finansieringsvirksomhetsloven. Det er foreslått at samvirkeforetak
skal kunne få konsesjon som finansieringsforetak. Samvirkeforetak
omfatter foreninger, andelslag og lignende sammenslutninger som
har til hovedformål å fremme de økonomiske
interessene til medlemmene. Forslaget er til behandling i Stortingets
justiskomité. Dersom det vedtas endringer i finansieringsvirksomhetsloven
som foreslått i Ot.prp. nr. 21 (2006-2007), bør
forslaget i proposisjonen endres tilsvarende. Begrepet
"kredittforening" i forslaget til endring i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2
bokstav d bør i tilfelle da endres til "samvirkeforetak
av låntakere". Begrepet "samvirkeforetak av låntakere"
kan ha et noe videre innhold enn "kredittforening". Dette vil i
så fall innebære at adgangen til å være
holdingselskap i finanskonsern utvides tilsvarende. Vilkåret
om tidligere virksomhet som kredittinstitusjon vil likevel avgrense
virkeområdet til den foreslåtte bestemmelsen.
Banklovkommisjonen viser i utredningen til at bestemmelsene i
finansieringsvirksomhetsloven kapittel 3 vil komme tilsvarende til
anvendelse for kredittforeningen. Departementet slutter seg til
Banklovkommisjonens forslag om at det uttrykkelig presiseres i loven
at finansieringsvirksomhetsloven kapittel 3 gjelder tilsvarende
for morselskap som faller inn under § 2a-2 bokstav
d annet punktum. Det vises til lovforslaget § 2a-10
tredje ledd.
Banklovkommisjonen bemerker imidlertid at det ikke er alle bestemmelsene
i finansieringsvirksomhetsloven kapittel 3 som vil komme til anvendelse
på morselskap som faller inn under § 2a-2
bokstav d annet punktum. For å unngå tvil foreslår
Banklovkommisjonen at det i § 3-18 sies uttrykkelig
at denne bestemmelsen ikke gjelder for eierandeler i konsernforetak.
Departementet slutter seg til Banklovkommisjonens forslag. Det vises
til lovforslaget § 3-18 annet ledd.
Departementet slutter seg til de endringer i forskrift 7. februar
2001 nr. 108 om grunnfondsbevis i sparebanker, foreningsbanker og
gjensidige forsikringsselskaper som Banklovkommisjonen
foreslår. Endringene innebærer at det klart vil
fremgå at forskriften også omfatter morselskap
som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2
bokstav d, samt at eierne av grunnfondsbevis bare kan gis rett til å velge inntil
1/4 av medlemmene i representantskapet. Det vises til punkt
2.5 i proposisjonen. Endringene i forskriften vil bli fastsatt samtidig
med at lovendringene vil bli satt i kraft.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer i finansieringsvirksomhetsloven. § 3-9 tredje
ledd behandles nedenfor under kapittel 3.
Komiteen viser til at forslaget om at en kredittforening
kan godkjennes som konsernspiss, under forutsetning av at den operative
virksomheten til foreningen flyttes til et annet selskap i konsernet,
vil kunne løse utfordringene for Landkreditt knyttet til konsernstrukturen
og veksten i Landkreditt Bank AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forutsetter
at Kredittilsynet/Finansdepartementet ved godkjenning av
den nye konsernmodellen, ikke kan stille krav til foreningens vedtekter
som endrer realitetene i foreningens formål eller medlemskriterier.
I tilfelle hvor eierforeningen etableres gjennom omdanning av en
kredittforening, skal grunnlaget for medlemskap i kredittforeningen kunne
videreføres gjennom kriteriene for medlemskap i eierforeningen.
Disse medlemmer viser til at Landkreditt har vært
opptatt av at det i endringsprosessen, som skal skje på forretningsmessige
vilkår, ikke skal kunne utløse andre skatte- eller
avgiftsmessige forpliktelser enn de som allerede ligger i konsernet. Disse medlemmer forutsetter
at departementet legger til grunn at en slik overgang må håndteres
på en smidig måte og baseres på at det
ikke skjer på en måte som innebærer forskjellsbehandling.
Disse medlemmer viser til at finansieringsvirksomhetsloven
inneholder bestemmelser av foretaksrettslig karakter om foreninger. Disse
medlemmer forutsetter at fra det tidspunkt samvirkeloven
foreligger og er trådt i kraft, vil foretaksrettslige bestemmelser
i samvirkeloven ha forrang i forhold til finansieringsvirksomhetsloven,
jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-10.