I proposisjonen kapittel 4 foreslås regler om virkeområde
og sentrale definisjoner. Virkeområdet utvides i forhold
til gjeldende rett, ved at også investeringsrådgivning
og drift av såkalte multilaterale handelsfasiliteter gjøres
til konsesjonspliktige tjenester. Investeringsrådgivning
er etter gjeldende rett ikke konsesjonsbelagt. Når det
gjelder multilaterale handelsfasiliteter, er dette et handelssystem
for omsetning av finansielle instrumenter som enten kan drives av
et verdipapirforetak (i konkurranse med alminnelig børsvirksomhet)
eller av et regulert marked selv.
Finansielle instrumenter er et sentralt koblingsord i verdipapirhandelloven,
og i proposisjonen foreslås i samsvar med MiFID å endre
definisjonen av finansielle instrumenter. Dette gjelder særlig
i forhold til finansielle varederivater, som etter lovforslaget her
i større grad vil underlegges verdipapirhandellovens alminnelige
regler enn tilfellet er under gjeldende rett. I motsetning til utvalgets
forslag foreslås ikke å inkludere andeler i kommandittselskaper
og ansvarlige selskaper i definisjonen av finansielle instrumenter.
I proposisjonen kapittel 5 omtales viktige unntak fra lovens
virkeområde. Lovbestemmelsen om slike unntak vil gjennomføre
MiFID artikkel 2, som pålegger medlemsstatene å unnta
nærmere angitte virksomheter fra MiFID-reglenes virkeområde.
Dette gjelder blant annet virksomhet innenfor konsern, investeringstjenestevirksomhet
som kun drives leilighetsvis og foretak som kun handler for egen
regning i finansielle instrumenter. Mange av unntakene bygger på gjeldende
rett, mens enkelte unntak er nye.
De nærmere reglene om krav til tillatelse og verdipapirforetakenes
organisering behandles i proposisjonen kapittel 6. Foretak som driver
virksomhet som består i å yte investeringstjenester
(verdipapirforetak), pålegges etter lovforslaget et krav
om tillatelse (pkt. 6.1). Forslaget gjennomfører MiFIDs
krav om tillatelse, og viderefører i hovedsak gjeldende
rett. I tilknytning til reglene om tillatelse, foreslås
det også regler om søknadsprosedyrer (pkt. 6.2)
og tilbakekall av tillatelse (pkt. 6.3). Gjeldende verdipapirhandellov
stiller flere organisatoriske krav til verdipapirforetak. Blant
annet kreves at ledelsen i verdipapirforetaket er egnet (pkt. 6.4),
en viss kontroll med eierne (pkt. 6.5) og krav til startkapital
(pkt. 6.7). Disse kravene foreslås i hovedsak videreført,
men i tråd med MiFID foreslås det enkelte justeringer.
Det foreslås også en generell (og omfattende)
bestemmelse som stiller krav til den interne organiseringen av foretaket (pkt.
6.8). Denne delen av forslaget krever blant annet at verdipapirforetaket
treffer betryggende tiltak slik at den operasjonelle risikoen begrenses
til et minimum, sørger for at det blir ført lister
over investeringstjenester og utførte transaksjoner og
at foretaket er oppbygd og organisert på en slik måte
at det begrenser risikoen for interessekonflikter. Disse bestemmelsene
om tillatelse og organisering forutsetter et stort antall utfyllende
regler i forskrift, jf. nedenfor om EØS-reglenes utfyllende
regler.
I proposisjonen kapittel 7 omtales forslagene til de operasjonelle
kravene for verdipapirforetak, dvs. regler som gjelder for verdipapirforetak
ved utøvelse av deres virksomhet. MiFID har omfattende
og detaljerte regler på dette punktet, og forslaget er
utformet for å gjennomføre disse bestemmelsene.
Gjeldende norsk rett har regler som ivaretar de samme hensyn som
MiFIDs regler, men de norske reglene er ikke så omfattende
som MiFIDs. På denne bakgrunn foreslås det endringer
i norsk rett når det gjelder de operasjonelle kravene til
verdipapirforetak. Også disse reglene vil kreve et stort
antall utfyllende forskriftsregler. Det foreslås en bestemmelse
om interessekonflikter som krever at verdipapirforetakene skal treffe
alle rimelige forholdsregler med hensyn til å identifisere interessekonflikter,
og sikre kundens interesser på en betryggende måte
(7.2). Videre foreslås en bestemmelse om god forretningsskikk,
som blant annet krever at verdipapirforetakene skal foreta en egnethets- eller
hensiktsmessighetstest av hvorvidt tjenesten eller produktet er
egnet eller hensiktsmessig for kunden, avhengig av hvilken type
investeringstjeneste de tilbyr (punkt 7.3). Verdipapirforetaket
foreslås også pålagt en plikt til å treffe
alle nødvendige tiltak for å oppnå beste
mulige resultat for kunden ved utførelse av kundeordre
(punkt 7.5). Det foreslås en bestemmelse om håndtering
av kundeordre (blant annet om rekkefølgen av utførelse
av ordre), se omtale i punkt 7.6. Når det gjelder verdipapirforetakets
tjenesteyting overfor såkalte "kvalifiserte motparter"
(en gruppe profesjonelle kunder), foreslås at bestemmelsene
om interessekonflikter, beste utførelse, god forretningsskikk
og ordrehåndtering skal kunne fravikes, se omtale i punkt
7.7. I tråd med MiFID foreslås å åpne
for at verdipapirforetak kan benytte tilknyttede agenter. Slike
agenter kan bare være tilknyttet ett verdipapirforetak,
og verdipapirforetaket skal være ansvarlig for agentens
virksomhet, se punkt 7.8.
MiFID krever at verdipapirforetakene skal rapportere sine transaksjoner
til tilsynsmyndigheten (dvs. Kredittilsynet), og dagens ordning
med rapportering direkte til børsen kan derfor ikke videreføres. De
nærmere krav til oppgaveplikt og rapportering av handler
omtales i punkt 7.9.
Et sentralt hensyn bak MiFID og lovforslaget, er å legge
til rette for økt konkurranse mellom ulike markedsplasser
for finansielle instrumenter, samtidig som investorer skal gis en
reell mulighet til å undersøke om deres ordre
er gjennomført på beste mulige vilkår.
Det er derfor nødvendig med likeartede krav om offentliggjøring
av kundeordre ("pre trade transparency") og pris og volum i utførte
handler ("post trade transparency"), uavhengig av om handelen sluttes
på en tradisjonell børs, en alternativ markedsplass (multilateralt
handelssystem) eller internt i et verdipapirforetak. Det vises til
nærmere omtale i punkt 7.10 og 7.11.
I punkt 7.12 drøftes en rekke andre spørsmål knyttet
til verdipapirforetakenes virksomhet. Dette gjelder bl.a. den nærmere
utforming av reglene for ansattes egenhandel. Under dette punktet
foreslås også enkelte endringer i forhold til
utvalgets forslag, som anses nødvendig for å bringe
norske regler i samsvar med våre EØS-forpliktelser.
Dette gjelder bl.a. et forslag om å oppheve gjeldende regler
om verdipapirforetakenes egenhandel.
I proposisjonen kapittel 8 drøftes de nærmere reglene
om EØS-foretaks virksomhet i Norge - enten ved grensekryssende
virksomhet eller gjennom filial. Forslagene bygger i stor grad på gjeldende
rett. Det er viktig å understreke sammenhengen mellom reglene
som gir verdipapirforetakene rettigheter til å drive virksomhet
innen hele EØS-området (omtales i kapittel 8),
og reglene som pålegger slike foretak harmoniserte forpliktelser
(omtales bl.a. i kapittel 6 og 7). Det er denne harmoniseringen
av forpliktelser som legger grunnlaget for EØS-statenes
gjensidige anerkjennelse av hverandres tillatelser, og slike tillatelser
omtales derfor gjerne som et "pass" (passport) i EØS-sammenheng.
I proposisjonen kapittel 9 redegjøres for de nærmere
regler om regulering og organisering av regulerte markeder. I tråd
med utvalgets forslag foreslår departementet at bestemmelsene
om regulerte markeder plasseres i en egen lov om regulerte markeder, som
vil erstatte gjeldende børslov. Etter MiFID og den norske
gjennomføringsloven vil betegnelsen "regulert marked" være
et sentralt koblingsord med hensyn til fastsettelse av både
rettigheter og plikter. Til tross for at MiFID ikke skiller mellom
børser og regulerte markeder, foreslås å opprettholde
betegnelsen "børs" i norsk rett som en særskilt
gruppe regulert marked. En børs vil alltid være
et regulert marked, mens et regulert marked ikke trenger å være
en børs. Etter lovforslaget er skillet mellom regulert
marked og børs noe mindre enn skillet mellom autorisert markedsplass
og børs under gjeldende rett. De særskilte eierbegrensningsreglene
for børser foreslås imidlertid ikke gjort gjeldende
for regulerte markeder. Når det gjelder disse eierbegrensningsreglene, varsles
en nærmere utredning av deres hensiktsmessighet.
I proposisjonen kapittel 10 gjøres nærmere
rede for de operasjonelle krav for regulerte markeder. I tråd
med MiFID og utvalgets forslag foreslås en generell bestemmelse
om opptak til handel på regulert marked. Det foreslås
også en ny felles bestemmelse om suspensjon og strykning
av finansielle instrumenter. I tillegg til det regulerte markedet
vil også Kreditilsynet etter forslaget kunne
beslutte strykning og suspensjon. Videre foreslås en generell
bestemmelse som vil gjelde medlemskap i regulerte markeder generelt.
Et regulert marked skal ha gjennomsiktige og objektive regler om
"medlemskap". Etter departementets syn bør det ikke i loven
inntas et forbud mot at andre enn børsmedlemmer gis tilgang
til markedet. Dette bør det være opp til det regulerte
markedet å vurdere. I lys av at direktivet og gjennomføringsloven
innfører en rekke harmoniserte krav til organiseringen
av regulerte markeder, er regulerte markeder i MiFID gitt rettigheter
til å tilby sine tjenester innen hele EØS-området,
jf. de sammenlignbare reglene om "passport"-rettigheter som gjelder
for verdipapirforetak. For øvrig foreslås ingen
vesentlige endringer i børslovgivningens regler om markedsovervåkning. Slike
regler, og den praktiske oppfølgingen av disse, spiller
en avgjørende rolle for å opprettholde tilliten til
verdipapirmarkedet. Etter departementets vurdering er det viktig
med et effektivt overvåkningssystem, som legger til rette
for raske og følbare konsekvenser ved overtredelser av
verdipapirlovgivningen.
I proposisjonen kapittel 11 drøftes den nærmere reguleringen
av multilaterale handelssystemer, dvs. virksomhet knyttet til alternative
markedsplasser for omsetning av finansielle instrumenter. Dette
er nye regler i forhold til gjeldende lov, og forslaget vil gjennomføre
MiFIDs regler om dette.
Tilsyns- og sanksjonsspørsmål i tilknytning
til gjennomføring av MiFID drøftes i proposisjonen
kapittel 12. Departementet foreslår å styrke tilsynsmyndighetens
kompetanse på flere punkter som følge av MiFID.
Formålet er å gi Kredittilsynet mer effektive håndhevelsesmidler
overfor verdipapirforetak og regulerte markeder, slik at man på best
mulig måte sikrer at virksomheten utøves i samsvar
med lovgivningen. Blant annet foreslås det å utvide
opplysnings- og utleveringsplikten overfor Kredittilsynet ved mistanke
om overtredelser av verdipapirhandelloven. Det foreslås
også en generell hjemmel om at Kredittilsynet skal kunne
kreve opphør av handlinger som strider mot lovbestemmelser
gitt i medhold av direktivet. Dessuten foreslås at Kredittilsynet
skal kunne kreve strykning av et finansielt instrument fra handel dersom
særlige grunner tilsier det. Departementet foreslår
videre å lovfeste en plikt for verdipapirforetak og regulerte
markeder om å melde fra til Kredittilsynet ved mistanke
om ureglementerte markedsforhold, vesentlige regelbrudd og markedsmisbruk. Det
foreslås også at Kredittilsynet skal kunne gi
pålegg om salg av aksjer der en aksjeeier ikke anses egnet
til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket,
samt ved erverv av aksjer i strid med vedtak fra Kredittilsynet.
Departementet foreslår videre at sanksjonssystemet mot
overtredelser av verdipapirhandelloven og lov om regulerte markeder
styrkes ved at det innføres hjemmel for overtredelsesgebyr
ved brudd på reglene om flagging og finansiell rapportering.
Gjeldende regelverk om tilbakekall av tillatelser, pålegg
om retting, daglig løpende mulkt, vinningsavståelse
og straff mv. foreslås videreført.
Det vises generelt til proposisjonen del 1 for en nærmere
redegjørelse for Regjeringens lovforslag til gjennomføringen
av MiFID.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
lovforslag til gjennomføringen av MiFID, jf. proposisjonen del 1,
som sikrer at Norge på de fleste områder får like
rammevilkår for finansmarkedene som i våre naboland,
med unntak av verdipapirhandelloven §§ 2-1 første
ledd nr. 6 og 7, 10-18 første ledd, 15-1 tredje ledd og
19-1 nr. 4 til 12.
Komiteenviser til
brev fra finanskomiteen ved Alf E. Jakobsen 16. mai 2007
til finansministeren og finansministerens svarbrev 18. mai
2007. Finansministerens svarbrev er vedlagt innstillingen. Komiteen fremmer
med bakgrunn i denne korrespondansen følgende
forslag:
"I
Lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 10-18
første ledd skal lyde:
(1) Verdipapirforetak skal så snart som mulig, og ikke
senere enn slutten av den påfølgende arbeidsdag,
rapportere til Kredittilsynet eller den Kredittilsynet utpeker,
om transaksjoner i finansielle instrumenter notert på regulert
marked.
II
Lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 15-1
tredje ledd skal lyde:
(3) Kredittilsynet fører kontroll med at årsregnskap, årsberetning,
halvårsregnskap og annen finansiell rapportering fra utstedere
av omsettelige verdipapirer som er eller søkes notert på regulert
marked i EØS, er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet
kan fastsette forskrifter om slik kontroll og tiltak for å sikre
at det blir gitt korrekt informasjon i tilfeller der den finansielle
rapporteringen ikke er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet
kan også delegere Kredittilsynets myndighet etter dette ledd
eller bestemmelser fastsatt i medhold av dette ledd til regulert
marked. Kontroll etter dette ledd føres med den finansielle
rapporteringen til utstedere som har Norge som hjemstat.
III
Lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 18-2
femte ledd skal lyde:
(5) Forskrifter gitt i medhold av lov 19. juni 1997 nr.
79 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) gjelder inntil noe
annet er bestemt også etter at loven her har trådt
i kraft.
IV
Lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 19-1
nr. 4 til nr. 15 skal lyde:
For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
Vitner som har taushetsplikt etter sparebankloven § 21,
forretningsbankloven § 18, forsikringsloven § 1-6,
finansieringsvirksomhetsloven § 3-14, verdipapirhandelloven § 10-9 eller verdipapirregisterloven § 8-1,
plikter å gi forklaring til politiet om forhold som omfattes
av taushetsplikten eller taushetsplikt etter avtale.
Ny § 1-6 skal lyde:
§ 1-6. Tilknyttede agenter
Forvaltningsselskap kan benytte tilknyttede agenter for å markedsføre
sine tjenester samt formidle ordre om andeler i verdipapirfond.
Slik virksomhet krever ikke tillatelse etter verdipapirhandelloven § 9-1.
Bestemmelsene gitt i eller i medhold av verdipapirhandelloven § 10-16
annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende så langt de passer.
§ 4-5 første ledd nr. l skal lyde:
§ 6-8 skal lyde:
Salg av nyutstedte andeler kan bare forestås av forvaltningsselskaper,
kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirforetak
med tillatelse til å yte tjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1
første ledd nr. 1.
§ 2-19 fjerde ledd skal lyde:
Utdeling av aksjer etter tredje ledd bokstav a skal skje på grunnlag
av kundeforholdet. I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder
med rett til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres
kontanter i stedet for aksjer. Kongen kan gi nærmere regler
om fordelingen av aksjer. Reglene i verdipapirhandelloven
kapittel 7 om prospektkrav ved offentlige tilbud kommer til anvendelse.
§ 3-14 a skal lyde:
§ 3-14 a. Tillitsmenns og ansattes
handel for egen regning
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven§ 2-2
annet ledd og i finansielle instrumenter som er registrert
i et verdipapirregister, skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
§ 4-25 nytt syvende ledd skal lyde:
(7) Ved tvungen innløsning i forbindelse med tilbudsplikt
og frivillig tilbud etter verdipapirhandelloven kapittel
6 gjelder det særlige regler i verdipapirhandelloven § 6-22.
§ 5-10 nytt fjerde ledd skal lyde:
For selskaper som omfattes av verdipapirhandelloven § 5-4,
gjelder i tillegg kravene i verdipapirhandelloven § 5-9
annet og tredje ledd.
§ 1-2 skal lyde:
Som verdipapiroppgjørssystem regnes systemer basert
på felles regler for avregning, oppgjør eller overføring
av finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2.
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
Dersom finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2
er stilt som sikkerhet etter første ledd, og retten til
de finansielle instrumentene er registrert i et register, en konto
eller i et verdipapirregister i en EØS-stat, skal lovgivningen
i dette landet være bestemmende for rettighetene til innehaver av
sikkerhetsstillelsen.
Andre finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2
kan innføres i et verdipapirregister, med de rettsvirkninger
som følger av denne lov.
§ 3-1 annet ledd annet punktum skal lyde:
Stemmerett som kan utøves av nærstående
som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-5, skal
regnes med her og i forhold til prosentangivelsene nevnt i første ledd.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3. Tillitsmenns og ansattes handel for
egen
regning.
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
d) avregningssentraler og sentrale
motparter, oppgjørssentraler og lignende lovregulerte institusjoner
som handler med finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 første ledd
nr. 4, eller juridiske personer som handler i egenskap av
formuesforvalter eller etter fullmakt fra en eller flere personer,
for eksempel tillitsmenn for obligasjonseiere i obligasjonsmarkedet eller
spesialforetak opprettet i forbindelse med verdipapirisering.
§ 1-7. Tillitsmenns og ansattes handel med
finansielle instrumenter
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
V
Lovbestemmelsene under I til IV trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til
forskjellig tid. Kongen kan fastsette virkningstidspunkt for bestemmelsene
i lovens §§ 5-5 og 5-6."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 annet til fjerde ledd skal lyde:
Selskap med tillatelse etter første ledd kan i tillegg
gis tillatelse til å drive slik virksomhet som beskrevet
i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd nr. 4. For slik virksomhet gjelder
bestemmelsene i loven her med forskrifter. Departementet
kan i forskrift fastsette at lov om verdipapirhandel med forskrifter også skal
gjelde slik virksomhet og for virksomhet som nevnt i fjerde ledd
nr. 1.
Departementet kan stille vilkår for tillatelsen. Dersom
hensynet til andelseierne eller allmenne interesser tilsier det,
kan tilsynsmyndigheten i særlige tilfelle stille nye vilkår
eller endre gjeldende vilkår for forvaltningsselskapets
tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning.
Selskap med tillatelse etter både første og
annet ledd kan etter melding til Kredittilsynet yte følgende tilleggstjenester:
II
Lovbestemmelsene under I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.
Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag til
verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd
nr. 6 og 7.
Komiteens flertall, medlemmenefra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til at forslaget vil videreføre
og styrke hensynet til et effektivt verdipapirmarked, som den gjeldende
verdipapirhandelloven og børsloven skal ivareta. Flertallet vil
særlig trekke frem den økte investorbeskyttelsen
og den økte konkurransen som forslaget legger opp til.
Flertallet viser til at forslaget innebærer
at Norge vil oppfylle sine forpliktelser til å gjennomføre
EØS-regler som svarer til MiFID i norsk rett. Flertallet viser
til at dette direktivet i all hovedsak gir anvisning på en
fullharmonisering av nasjonale bestemmelser. Flertallet viser
videre til at det er lagt opp til slike fullharmoniserte regler
i lovforslaget, med enkelte unntak hvor dette er tillatt etter direktivet. Flertalletvil her særlig vise til de foreslåtte
reglene om ansattes og tillitsvalgtes egenhandel, og understreker
den betydning disse reglene har når det gjelder å forhindre
interessekonflikter og å sikre tilliten til det
norske verdipapirmarkedet som sådan.
Flertallet har merket seg at departementet legger
til grunn at det kan utvises en fleksibilitet slik at mindre banker
og bankenes filialnett ikke underlegges unødvendige organisatoriske
krav. Dette gjelder særlig tjenestene investeringsrådgivning
og ordreformidling som bankene til nå har kunnet utøve uten
konsesjon. Flertallet mener at denne fleksibiliteten
bør legges til grunn ved utformingen og praktiseringen
av regelverket. Flertallet vil samtidig påpeke
at det er viktig at også mindre og mellomstore banker kan
tilby slike tjenester, både ut fra konkurransehensyn og
behovet for en mest mulig landsdekkende distribusjon. Samtidig er
det viktig å legge til rette for mest mulig like konkurransevilkår mellom
banker som driver investeringsrådgivning og andre foretak
som driver investeringsrådgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer
at man på enkelte områder legger opp til at norsk
finansnæring skal ha andre og strengere regler enn finansnæringen
i andre EØS-land. Strengere rammevilkår kan gi
en uheldig konkurransevridning som det er vanskelig å se
konsekvensene av spesielt på litt lengre sikt.
Disse medlemmer vil imidlertid understreke at disse
medlemmer fullt ut støtter de strenge EØS-regler
som regulerer sparing i ulike typer finansielle instrumenter, men
stiller spørsmål ved om det er hensiktsmessig å innføre
enda strengere regler for norske foretak. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen vurdere å sette ned et hurtigarbeidende utvalg
for å gå gjennom disse reglene og vurdere om endringer
med fordel bør gjøres. Disse medlemmer ber
også Regjeringen komme tilbake til Stortinget med lovendringsforslag
dersom det konstateres at disse begrensningene skaper en konkurransemessig ulempe
for norske foretak.
Disse medlemmer har merket seg at Verdipapirmarkedsdirektivet
bare har begrenset anvendelse overfor banker og kredittinstitusjoner. Disse medlemmer vil
sterkt understreke at det ut fra konkurransehensyn er viktig at
norske regler utformes slik at norske banker ikke får strammere
vilkår enn utenlandske banker eller deres filialer i Norge. Disse
medlemmer legger videre til grunn at departementet vurderer
behovet for nødvendige unntak eller særregler
for banker etter lovforslaget § 1-4. Disse
medlemmer viser til at begrensningene for ansatte og tilknyttede
agenter i verdipapirforetak til å spare i blant annet aksjer
og verdipapirfond er langt strengere enn reglene for verdipapirforetak
som har hovedsete i andre EØS-land. Dette medfører
at EØS-verdipapirforetak som har filial i Norge, vil ha mindre
strenge regler enn norske verdipapirforetak i Norge.
Disse medlemmer frykter at ulike regler for ansatte/agenter
ved hhv. norske og utenlandske verdipapirforetak kan skape en konkurransemessig ulempe
for norske foretak, ved at filialer av utenlandske
foretak lettere kan rekruttere kvalifisert personell.
Disse medlemmer mener det ved utforming av forskrifter
bør vektlegges at mindre banker og bankenes filialnett
ikke pålegges for strenge, og i mange tilfeller unødige,
organisatoriske krav. Dette gjelder særlig tjenestene investeringsrådgivning
og ordreformidling, som bankene til nå har kunnet utøve uten
konsesjon. Disse medlemmer mener det er viktig at
også mindre og mellomstore banker kan tilby slike tjenester,
både ut fra konkurransehensyn og behovet for en mest mulig
landsdekkende distribusjon.
Disse medlemmer viser til at det er foreslått strenge
regler for lydbåndopptak. Disse medlemmer viser
også i denne forbindelse til høringsnotat til
finanskomiteen fra FNH av 17. april 2007 som spesielt fremhever
behovet for unntak vedrørende bestemmelsen om lydopptak
for kunderådgivere i kredittinstitusjoner som yter begrensede
tjenester. FNH påpeker også at utvidelsen av reglene
om lydopptak ikke er tilstrekkelig konsekvensutredet. I utgangspunktet
vil disse reglene også gjelde for kredittinstitusjoner
som kun yter begrensede investeringstjenester. Disse medlemmer viser
til verdipapirhandelloven § 1-3 og ber Regjeringen
vurdere å benytte denne hjemmelen til å utarbeide
forskrift slik at foretak som kun yter begrensede investeringstjenester,
blir unntatt fra plikten til å foreta lydbåndopptak.
Disse medlemmer viser til at finansielle derivater
er definert i lovforslaget § 2-2 femte ledd, og at
det i forhold til eksisterende verdipapirhandellov er kommet en
rekke nye derivater. Disse medlemmer viser til at
enkelte derivater er utelatt når det gjelder motregningsbestemmelsene.
Dette gjelder derivater med verdipapirer som underliggende, samt
visse indeksderivater, spesielt derivater knyttet til børsindekser.
Standard internasjonale motregningsavtaler kan av den grunn ikke
benyttes der en norsk institusjon er motpart. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen om snarlig å komplettere bestemmelsen
om motregning.
Disse medlemmer viser til at varederivater, i
likhet med gjeldende verdipapirhandellov, skal omfattes av definisjonene
av derivater og finansielle instrumenter. Videre er det foreslått
en fullmakt til departementet til å gi forskrifter om hva
som skal regnes som "varederivater". Finansdepartementet har i høringsbrevet
til utkast til MiFID-forskrift lagt til grunn at "varederivater"
skal tilsvare definisjonen i MiFID.
Disse medlemmer mener at det er viktig at markedsaktørene
kan ha lik definisjon over landegrensene, og er derfor enig i departementets
syn på hvordan varederivater skal defineres.
Disse medlemmer viser til at regulerte markeds
egne forretningsvilkår og regler skal sendes til Kredittilsynet.
Det er foreslått at tilsynet skal kunne kreve disse endret
hvis "de ikke oppfyller lov eller forskrift". Disse medlemmer understreker
at denne hjemmelen skal forstås slik at regler/forretningsvilkår
kan kreves endret, også hvis det ikke samsvarer med lov/forskrift,
slik disse fortolkes på bakgrunn av relevante direktiver.
Regulerte markeder skal ikke kunne fastsette egne regler/forretningsvilkår
som i realiteten går ut på noe annet enn det de offentligrettslige
reglene tilsikter å regulere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til lovforslaget § 2-1
(1) nr. 6 der man ikke gir presise definisjoner av to ulike investeringstjenester,
men slår sammen de to MiFID-tjenestene: "tegning av garantistillelse
for finansielle instrumenter og/eller plassering av finansielle
instrumenter med bindende tilsagn" og "Plassering av finansielle
instrumenter uten bindende tilsagn". I MiFID Annex 1 Section A nr.
6 og 7 er dette definert som to ulike typer av tjenester. Den resulterende
særnorske oppramsingen i lovforslaget, kalt investeringstjeneste
nr. 6, har dessuten en henvisning til loven kapittel 7 om prospektplikt. Disse
medlemmer viser i denne anledning til høringsbrev
fra Investerings- og Privat-Bankiér Foreningen i Norge, m.fl.
sitt høringsnotat datert 8. mai 2007.
Disse medlemmer mener MiFIDs definisjoner av investeringstjenester
bør brukes presist oversatt i loven, og dermed bidra til
en klarere ordlyd, der loven omfatter alle typer plasseringer av
finansielle instrumenter, også de som ikke er offentlige
tilbud og de som er uten bindende tilsagn. Dette ville gitt norsk lovgivning
et skille mellom tilbud som er offentlige, og de som er private
plasseringer, herunder tilfeller hvor det ikke er prospektplikt
etter lovforslagets kapittel 7.
En mer korrekt og nøyaktig oversettelse av direktivet
vil innebære at det som vedrører investeringstjenester
i MiFID Annex 1 Section A nr. 6, gjelder tegning av garantistillelser
og/eller plassering av offentlige tilbud med bindende tilsagn.
Det som vedrører investeringstjenester i MiFID Annex 1
Section A nr. 7 gjelder da i hovedsak private plasseringer uten
bindende tilsagn. Uten MiFIDs investeringstjeneste nr. 7 vil disse
tjenestene ikke være tilgjengelig for ca. 35 000
norske små og mellomstore bedrifter (SMB), som ennå ikke
er etablerte i finansmarkedet som kapitalutstedere.
Det såkalte fulltegningsgarantimarkedet i Norge er ikke
gjort synlig og vanlig gjennom VPS-registrering. I stedet er bruk
av og deltakelse i dette markedet forbeholdt de etablerte og de
sentrale aktørene med flere roller. Virksomheten skjer
i dag "på bakrommet" pga. en fortolkning av at tegning
av garantistillelse ikke er et finansielt instrument selv om garantistillelsen
de facto er en forløper til et finansielt instrument på samme
måte som en opsjon eller et derivat. Dermed tillates ikke
tegning av garantistillelser å bli registrert på VPS.
Disse medlemmer viser til at det i praksis kun
er kjente kapitalutstedere i finansmarkedet, som i dag oppnår
garantistillelser og/eller plasseringer med bindende tilsagn,
nettopp fordi bedriften er kjent og fordi den nyter godt av tilgang
på tjenesteyting ifølge konsesjon fra et verdipapirforetak
med tillatelse.
Disse medlemmer viser til at man i Norge er dårlig
forberedt til å takle et stort antall eierskifter i norske
små og mellomstore bedrifter (SMB). En viktig årsak
er manglende rolledelte verdikjeder, som starter hos legitime og
habile tilretteleggere og rådgivere. En annen viktig årsak
er at det mangler en felles markedsmekanisme for SMB i form av et
"foretakertorg" for kringkasting av initiativ, ressursbehov, ønske
om eierskifte osv. I dag er slike generasjonsskifter overlatt til
mange, fragmenterende portaler hos de ulike gråmarkedsaktørene,
samt sentrale aktører med flere roller.
En korrekt og direkte oversettelse av MiFID Annex 1 Section A
nr. 6 og 7 vil åpne for denne type tjenester og gjøre
tjenestene tilgjengelige, tryggere og billigere.
Disse medlemmer mener lovens ordlyd skal være
i samsvar med ordlyden i MiFID og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd nr. 6 til 8 skal lyde:
6. tegning av garantistillelse for finansielle
instrumenter og/eller plassering av finansielle instrumenter
med bindende tilsagn.
7. plassering av finansielle instrumenter uten et bindende
tilsagn.
8. drift av multilateral handelsfasilitet som definert i § 2-3
fjerde ledd."
Disse medlemmerviser
til at reglene om forpliktende samarbeid som grunnlag for tilbudsplikt er
et svært viktig aspekt ved tilbudsplikt. Disse medlemmer mener
at forslaget til verdipapirhandelloven § 2-5 nr.
5 har fått en uheldig utforming, og at det kan stilles
spørsmål om ordlyden oppfyller forpliktelsene
etter overtakelsesdirektivet.
Disse medlemmer viser til at det fremgår
av proposisjonen punkt 25.3.2 at man har tatt inn en ny passus i
konsolideringsbestemmelsen som gjelder vanskeliggjøring
av tilbud.
Etter forslaget omfattes bare samarbeid når det er snakk
om bruk av stemmerett, jf. uttrykket "herunder". Dette er en uheldig
begrensning fordi slik vanskeliggjøring i praksis kan skje
uten at samarbeidet gjelder bruk av stemmerett. Etter overtakelsesdirektivet
artikkel 2 er det heller ingen betingelse for konsolidering at det
må være snakk om bruk av stemmerett. Disse
medlemmer antar dermed at kvalifikasjonen om stemmerett
neppe er i samsvar med direktivet når det gjelder tilbudsplikt,
og at verdipapirhandelloven § 2-5 nr. 2 således
må fortolkes i samsvar med direktivteksten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til forslaget om innføring av overtredelsesgebyr ved
visse brudd på verdipapirhandelloven. Disse medlemmer viser imidlertid
til Finansdepartementets vurdering av denne sanksjonsordningen og
særmerknadene i proposisjonen på side 446, og disse
medlemmer finner det noe betenkelig at man innfører
administrative sanksjoner uten at Sanksjonsutvalgets utredning er fulgt
opp. Disse medlemmer legger derfor til grunn at denne
oppfølgingen fortsetter og at den omfatter den ordningen
man nå innfører i verdipapirhandelloven.
Disse medlemmerviser
til den uenigheten som eksisterer mellom Finansdepartementet og
EFTAs overvåkingsorgan ESA når det gjelder eierbegrensninger
for børs. Disse medlemmer har registrert
at Finansdepartementet planlegger å sette ned en arbeidsgruppe
for å evaluere "om gjeldende eierbegrensninger også i
fremtiden vil være det mest egnede virkemiddel til å ivareta
de grunnleggende hensyn bak regelverket". Disse medlemmer forutsetter
at denne arbeidsgruppen blir nedsatt snarest mulig og at arbeidsgruppen
legger frem sin evaluering så raskt det lar seg gjøre. Disse
medlemmer er kjent med at ESA i brev datert 11. april
2007 ber om mer informasjon om denne arbeidsgruppen, tidsplan og
om gruppens mandat. Disse medlemmer forutsetter at
slik informasjon blir meddelt snarest både til ESA og til
Stortinget.