Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonene og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon
(ekomloven)
I lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven)
gjøres følgende endringer:
I
§ 1-2 annet ledd
skal lyde:
Kongen kan ved enkeltvedtak eller forskrift avgjøre
hva som skal anses å falle innenfor lovens saklige virkeområde.
§ 1-5 ny nr. 15 skal lyde:
15. fellesfakturert tjeneste:
forhåndsbetalt og etterskuddsbetalt innholdstjeneste
som tilbys over elektronisk kommunikasjonsnett
og som faktureres sammen med elektronisk kommunikasjonstjeneste.
§ 2-3 annet ledd skal lyde:
Myndigheten kan gi forskrift eller treffe enkeltvedtak
om forhold regulert i første ledd, herunder at tilbyder
skal gjennomføre tiltak som forebygger og begrenser mengden
av massedistribuerte elektroniske meldinger, ondartet programvare
og lignende.
§ 2-10 annet ledd nr. 4 blir nytt første
ledd tredje punktum og skal lyde:
Tilbyder skal formidle viktig melding fra statsmyndighet.
§ 2-12 skal lyde:
§ 2-12 Fellesfakturert tjeneste:
Myndigheten kan gi forskrifter om fellesfakturerte tjenester,
herunder om klage- og tilsynsordninger for slike tjenester og om
finansiering av slike ordninger.
§ 3-4 annet ledd annet punktum skal lyde:
I slike tilfeller skal EFTAs overvåkningsorgan konsulteres.
§ 4-4 fjerde ledd skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på marked for
produktene full og delt tilgang til det faste aksessnettet
skal tilby samlokalisering til annen tilbyder ved rimelig anmodning
om slik tilgang.
§ 4-5 annet ledd skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på marked for
produktene full og delt tilgang til det faste aksessnettet
skal gi tilgang til informasjons- og støttesystemer.
§ 4-6 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på marked for
produktene full og delt tilgang til det faste aksessnettet
skal utarbeide et standardtilbud om tilgang til det faste aksessnettet.
§ 4-10 skal lyde:
§ 4-10 Regulering av sluttbrukertjeneste
Når plikter etter §§ 4-1
til 4-9 og 4-11 ikke vil være tilstrekkelig for å legge
til rette for bærekraftig konkurranse, kan myndigheten pålegge
tilbyder med sterk markedsstilling i sluttbrukermarkedene
vilkår for tilbud av sluttbrukertjeneste. Vilkårene
kan blant annet omfatte offentliggjøring, standardtilbud,
ikke-diskriminering, pris- og regnskapsregulering og forbud mot
urimelig koblingssalg.
§ 4-12 første ledd skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på hele eller deler
av markedet for minimumstilbud for overføringskapasitet
skal tilby slik overføringskapasitet på ikke-diskriminerende
vilkår til sluttbruker. Myndigheten kan pålegge
tilbyder å tilby slik overføringskapasitet til
kostnadsorienterte priser.
Ny § 4-13 skal lyde:
§ 4-13 Taushetsplikt ved tilgang og samtrafikk
Enhver tilbyder plikter å bevare taushet
om opplysninger som mottas fra annen tilbyder før, under
eller etter forhandlinger om tilgangs- eller samtrafikkavtaler.
Slik informasjon skal heller ikke brukes innad i egen virksomhet
til annet enn det informasjonen var forutsatt brukt til ved avgivelsen
av informasjonen.
Ny § 4-14 skal lyde:
§ 4-14 Internasjonal gjesting i mobilnett
Myndigheten kan gi forskrifter om internasjonal gjesting
i mobilnett, herunder pålegge tilbyder prisforpliktelser.
§ 6-2 nytt fjerde til syvende ledd skal
lyde:
Myndigheten kan i særskilte tilfeller
etter søknad fra politiet og Forsvaret gi tillatelse til
bruk av frekvenser som er tildelt andre når det må anses
nødvendig for oppfyllelse av viktige, tjenestlige behov.
Tilsvarende kan myndigheten etter søknad
gi kriminalomsorgen tillatelse til bruk av frekvenser som er tildelt
andre for etablering av mobilfrie soner i og i tilknytning til sine
anstalter.
Politiet kan uten tillatelse fra myndigheten ta
i bruk frekvenser som er tildelt andre dersom vilkårene
for identifisering av kommunikasjonsanlegg etter straffeprosessloven § 216
b annet ledd bokstav c er oppfylt. Politiet skal varsle myndigheten
så snart som mulig etter at frekvenser tildelt andre er
tatt i bruk.
Frekvensbruken etter fjerde, femte og sjette ledd skal
skje på en måte som i minst mulig grad griper inn
i rettigheter som følger av allerede tildelte frekvenstillatelser.
Nåværende fjerde ledd blir nytt åttende
ledd.
§ 7-1 nytt tredje til femte ledd skal lyde:
Myndigheten kan utpeke andre offentlige organer
eller private for administrering av nummer, navn og adresser for
nærmere avgrensede formål, herunder adresseringsdatabaser.
Myndigheten kan gi forskrifter om tillatelse til bruk av
nummer, navn og adresser, om bruk av nummerplaner og planer for
navn og adresser, og om nærmere vilkår
for utpekt offentlig organ eller private som administrerer nummer,
navn, adresser etter tredje ledd.
Kompetansen etter første til fjerde
ledd omfatter også private nummer-, navn- og adresseressurser. Forbudet
i annet ledd annet punktum omfatter ikke private ressurser.
§ 7-4 første ledd skal lyde:
Tilbyder skal løpende melde opplysninger om bruk
av nummer, navn og adresser og tilknyttede sluttbrukere til tilbydere
av nummeropplysningstjenester og telefonkatalog, jf. § 5-1
første ledd.
§ 9-3 første og annet ledd skal
lyde:
Når avgjørelse etter §§ 3-2
annet ledd, 3-3, 3-4 første ledd , 4-1
fjerde ledd og 4-2 annet ledd vil kunne påvirke handelen
mellom EØS-landene, skal et begrunnet
forslag sendes til EFTAs overvåkningsorgan for konsultasjon
med sikte på europeisk harmonisering. EFTAs overvåkningsorgan
og andre berørte myndigheter innenfor EØS-området
kan kommentere forslaget innen en frist på en måned
etter konsultasjonsprosedyrens start.
Når forslaget definerer nye
markeder eller utpeker eller trekker tilbake utpeking av sterk markedsstilling,
og EFTAs overvåkningsorgan finner at det:
1. kan påvirke handelen mellom EØS-landene
eller
2. kan utgjøre en handelshindring i strid med EØS-avtalen
eller
3. EFTAs overvåkningsorgan er i alvorlig tvil om forslaget
er i samsvar med EØS-retten
kan EFTAs overvåkningsorgan innen tre måneder
etter konsultasjonsprosedyrens start, kreve at forslaget trekkes
tilbake.
§ 10-6 nytt tredje
ledd skal lyde:
Myndigheten kan påby tiltak for å hindre
utstråling som forstyrrer elektronisk kommunikasjon uavhengig
av hvilken type utstyr som forårsaker forstyrrelsen. Tiltakene
som påbys skal være forholdsmessige basert på en
helhetsvurdering av partenes interesser og samfunnsmessige interesser.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
§ 10-7 skal lyde:
§ 10-7 Tvangsmulkt
For å sikre at krav fastsatt
i eller i medhold av denne lov oppfylles, kan
myndigheten fastsette en løpende tvangsmulkt for hver dag
som går inntil lovstridig virksomhet er opphørt
eller pålegg med hjemmel i loven er oppfylt.
Myndigheten bestemmer når mulkten begynner å løpe.
Myndigheten kan i særlige tilfeller redusere eller frafalle
påløpt tvangsmulkt.
Myndigheten kan gi forskrift om tvangsmulkt.
§ 10-8 første ledd nytt annet punktum
skal lyde:
Myndigheten kan kalle tilbake radioamatørlisens når
innehaver har opptrådt i strid med forskrift om radioamatørlisens.
Ny § 10-12 skal lyde:§ 10-12 Tilbakebetaling mellom tilbydere
Tilbyder som har betalt for høy pris
i forhold til en prisforpliktelse fastsatt i eller i medhold av
denne lov, kan kreve overprisen tilbakebetalt.
Etter anmodning fra den berettigede kan myndigheten
fatte enkeltvedtak om tilbakebetaling av overpris mellom tilbydere.
I vurderingen av om det bør treffes vedtak om tilbakebetaling,
skal myndigheten blant annet ta hensyn til tilbakebetalingsbeløpets størrelse
og om det i tidligere perioder for den aktuelle tjenesten har blitt
tatt for lav pris. Myndighetens avgjørelse om ikke å treffe
vedtak om tilbakebetaling, kan ikke påklages.
Det skal beregnes renter av tilbakebetalingskravet i samsvar
med forsinkelsesrenteloven. Frem til forsinkelsesrenten begynner å løpe
skal Norges Banks pengemarkedsrente tillagt fire prosent benyttes
som rentesats.
Ny § 10-13 skal lyde:
§ 10-13 Overtredelsesbot
Myndigheten kan pålegge en fysisk person
eller et foretak overtredelsesbot dersom personen, foretaket eller
noen som handler på vegne av foretaket forsettlig eller
uaktsomt
1. Overtrer §§ 2-2 første
ledd, 2-4 til 2-9, 2-14, 4-1 tredje ledd, 4-2 første eller
tredje ledd, 4-3 første ledd, 4-4 fjerde eller femte ledd,
4-5 annet ledd, 4-6 tredje ledd, 4-7 tredje ledd, 4-8 annet eller sjette
ledd, 4-11, 4-12 første eller annet ledd, 4-13, 6-2, 7-1
annet ledd, 7-3 første ledd, 7-4 første ledd,
8-1 annet ledd eller 10-4
2. overtrer forskrift gitt med hjemmel i §§ 2-1
til 2-9, 2-10 annet ledd, 2-12, 2-14, 4-1 til 4-8, 4-11, 4-12, 5-1,
6-2, 6-5, 7-1 til 7-4, 8-1, 10-3 eller 10-5 når det i forskrift
er fastsatt at overtredelse av den aktuelle bestemmelse medfører
overtredelsesbot
3. overtrer enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i §§ 2-3
til 2-5, 2-10 annet ledd, 4-1, 4-2 annet ledd, 4-4 første
til tredje ledd, 4-5 første ledd, 4-6 første,
annet eller fjerde ledd, 4-7 første eller annet ledd, 4-8
første, tredje til femte ledd, 4-10, 5-3, 6-2, 6-5 annet
ledd, 7-2, 7-5, 8-1, 10-4, 10-6 eller 10-10
4. overtrer beslutning fastsatt med hjemmel i § 10-3 eller
5. gir uriktige eller ufullstendige opplysninger
til myndigheten.
Ved fastsettelse av overtredelsesbotens størrelse
skal det særlig legges vekt på overtredelsens
grovhet, overtredelsens varighet, utvist skyld og foretakets omsetning.
Overtredelsesbot forfaller til betaling to måneder
etter vedtaksdato. Vedtak om overtredelsesbot er tvangsgrunnlag
for utlegg. Dersom det anlegges søksmål mot staten
for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.
Retten kan prøve alle sider av saken.
Adgangen til å pålegge bot foreldes
etter 5 år. Fristen avbrytes når myndigheten meddeler en
fysisk person eller et foretak at vedkommende er mistenkt for overtredelse
av loven eller vedtak fastsatt med hjemmel i loven.
Myndigheten kan gi forskrift om utmåling av overtredelsesbot.
§ 11-5 skal lyde:
§ 11-5 Brukerklagenemnda for elektronisk
kommunikasjon
Brukerklagenemnda skal behandle klager fra sluttbruker
vedrørende tvister mellom sluttbruker og tilbyder av elektronisk
kommunikasjonstjeneste, når sluttbruker er en fysisk person
eller en mindre juridisk person. Brukerklagenemnda skal sikre en
rimelig, rettferdig og hurtig behandling av slike tvister. Nemndas
organisering og sammensetning skal ivareta balansen mellom nærings-
og forbrukerinteresser.
Sluttbruker kan kreve nemndsbehandling av enhver
tvist hvor nemnda er kompetent, såfremt sluttbrukeren har
saklig interesse i å få nemndas uttalelse i saken.
Tilbyder av elektronisk kommunikasjonstjeneste som omfattes av klageordningen,
plikter å la nemnda behandle tvister med sluttbruker. Myndigheten
kan unnta tilbyder eller gruppe av tilbydere fra klageordningen.
Så lenge en tvist er til behandling i nemnda, kan ikke
en part bringe den inn for de alminnelige domstoler.
Brukerklagenemndas virksomhet skal finansieres av
tilbyderne av de tjenestene som omfattes av klageordningen. Skyldige
bidrag er tvangsgrunnlag for utlegg.
Myndigheten kan i enkeltvedtak eller forskrift fastsette
nærmere bestemmelser om Brukerklagenemnda, herunder nærmere
bestemmelser om finansiering og hvilke tjenester som skal omfattes
av klageordningen, og kan i forskrift presisere og avgrense nemndas
kompetanse.
§ 11-6 femte ledd skal lyde:
Vedtak som departementet fatter som klageinstans kan ikke
påklages til Kongen med mindre annet følger
av forvaltningsloven § 28 tredje ledd .
§ 11-7 nytt første, annet og tredje
ledd skal lyde:
Departementet kan omgjøre vedtak fattet
av Post- og teletilsynet i samsvar med forvaltningsloven § 35
første ledd.
Departementet kan, med unntak for saker av prinsipiell
eller stor samfunnsmessig betydning, jf. tredje ledd, omgjøre
vedtak i samsvar med forvaltningsloven § 35 tredje og femte
ledd.
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Kongen i statsråd omgjøre vedtak i samsvar
med forvaltningsloven tredje og femte ledd.
Nåværende annet til fjerde punktum blir
nytt fjerde ledd første til tredje punktum.
§ 12-4 skal lyde:
§ 12-4 Straff
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder
straffes den som forsettlig eller uaktsomt
1. overtrer §§ 2-5 annet
ledd jf. sjette ledd, eller femte ledd, 2-6 første eller
annet ledd, 2-7 til 2-9, 2-13, 4-7 tredje ledd, 4-8 sjette ledd,
6-2, 7-1 eller 8-1
2. overtrer forskrift gitt med hjemmel i §§ 2-3,
2-7 til 2-9, 2-10 annet ledd, 2-13, 6-2, 7-1 eller 8-1
3. overtrer enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i §§ 2-3,
2-5 første ledd, 2-10 annet ledd, 3-4, 4-1, 4-2 annet ledd,
4-4 første til tredje ledd, 4-5 første ledd, 4-6
første, annet eller fjerde ledd, 4-7 første eller
annet ledd, 4-8 første, eller tredje til femte ledd, 4-9
første til tredje ledd, 4-10, 6-2, 7-1, 7-2, 8-1 eller
10-6 eller
4. gir uriktige eller ufullstendige opplysninger
til myndigheten, jf. § 10-3.
Hvis hensikten med å overtre § 2-9
er å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning, eller
gjerningspersonen i slik hensikt på annen måte
utnytter opplysninger som er omfattet av taushetsplikten, kan fengsel
i inntil tre år anvendes.
Medvirkning straffes på samme måte.
II
Loven her gjelder fra den tid Kongen bestemmer.