Samferdselsdepartementet legger i Ot.prp. nr. 3 (2007-2008) frem
forslag til definisjon av fellesfakturert tjeneste i § 1-5
nr. 15, samt en presisering av ekomloven § 2-12
om fellesfakturert tjeneste. § 1-5 nr. 15 definerer
fellesfakturert tjeneste og setter rammene for virkeområdet
for reguleringen av slike tjenester. Med "innholdstjeneste" menes
tjeneste som kommer i tillegg til vanlig trafikktjeneste over elektronisk
kommunikasjonsnett, og som det betales særskilt for.
Gjeldende bestemmelse i § 2-12 regulerer myndighetens
mulighet til å gi forskrift om fellesfakturert tjeneste.
Fellesfakturert tjeneste er innholdstjeneste som leveres over elektroniske
kommunikasjonsnett (herunder fast-, mobil- og kringkastingsnett),
og som blir fakturert sammen med elektronisk kommunikasjonstjeneste.
Innholdstjeneste som leveres over internett og som betales sammen
med mobilregningen eller sammen med internettilgangen, er også en
fellesfakturert tjeneste. Det finnes mange typer fellesfakturerte
tjenester.
Bestemmelsen foreslås presisert for å klargjøre
at myndigheten også har mulighet for å fastsette
nærmere regler om en klageordning for klager vedrørende
fellesfakturerte tjenester og finansiering av en slik ordning.
Som bakgrunn for forslaget ble det bl.a. vist til at de tekniske,
juridiske og økonomiske forutsetningene har endret seg
vesentlig siden teletorgforskriften av 1994 ble utarbeidet. Teletorgforskriften
regulerer fellesfakturerte tjenester levert over særskilte
nummerserier i fastnettet.
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag
til ny § 4-14 i ekomloven om internasjonal gjesting
i mobilnett (roaming). Bestemmelsen gir hjemmel til å fastsette
nærmere regler i forskrift om internasjonal gjesting i
mobilnett. Med internasjonal gjesting i mobilnett menes når
et lands mobilnettverkstilbyder ("den besøkte mobiltilbyder")
tilbyr bruk av mobiltjenester til et annet lands mobilnettverkstilbyder
("hjemmetilbyder") slik at hjemmetilbyderen kan tilby sine abonnenter å foreta og
motta telefonsamtaler og benytte andre mobiltjenester (sms, data
mv.) i det besøkte mobilnettverket.
Formålet med reguleringen er å redusere de
høye prisene på internasjonal gjesting i mobilnett
i EU/EØS.
Hjemmelen er foreslått med sikte på å gjennomføre
EUs forordning om roaming i offentlige mobilkommunikasjonsnett som
ble vedtatt 27. juni 2007. Forordningen gjelder taletjenesten.
Gjennomføringen foreslås gjort på vanlig
måte ved at forordningen oversettes til norsk og tas inn
som vedlegg til ekomforskriften, via en gjennomføringsbestemmelse
som inntas i selve forskriften.
Dette er en ny bestemmelse, og internasjonal gjesting i mobilnett
er ikke tidligere regulert i norsk rett.
Samferdselsdepartementet mener reguleringen av internasjonal
gjesting i mobilnett vil være et viktig skritt i retning
av å sikre norske forbrukere lavere ringepriser i utlandet.
Når det gjelder tidspunktet for ikrafttreden av dette
regelverket, arbeider Samferdselsdepartementet for at ikrafttreden
skal skje så snart som mulig. Ikrafttredelsestidspunktet
vil imidlertid avhenge av tidspunktet for forordningens innlemming
i EØS-avtalen, og ikrafttreden av dette tillegget i EØS-avtalen.
Samferdselsdepartementet mener det fremgår av lovbestemmelsen
at den gjelder alle mobiltilbydere, men for å unngå all
tvil vil det presiseres i merknaden til lovbestemmelsen at også aktører
uten sterk markedsstilling (SMP) er forpliktet.
For fellesfakturert tjeneste vil forslaget ikke føre til økonomiske
endringer for bransjen samlet sett.
Reguleringen av internasjonal gjesting i mobilnett innebærer
noen nye oppgaver for Post- og teletilsynet. Post- og teletilsynet
er brukerfinansiert. Økte kostnader vil derfor måtte
finansieres av markedsaktørene.
Det er vanskelig å forutsi den nøyaktige nettoeffekten
av prisnedsettelsen for norske mobiltilbydere. Sannsynligheten er
stor for at både norske tilbydere og norske sluttkunder
vil tjene på reguleringen. Samfunnsøkonomisk vil
det kunne bli en betydelig gevinst.
Komiteen slutter seg til Samferdselsdepartementets
vurderinger når det gjøres endringer i ekomloven
der det tas sikte på å gjøre endringer
innenfor tre bestemmelser, henholdsvis endringer i § 1-5
og § 2-12 vedrørende fellesfakturerte
tjenester og ny § 4-14 om internasjonal gjesting
i mobilnett (internasjonal roaming).
Komiteen vil uttrykke støtte til at det
norske begrepet for roaming blir gjesting i mobilnett. Komiteen er
positiv til at departementet foreslår en ny bestemmelse
i ekomloven § 4-14, som vil gi hjemmel til å fastsette
nærmere regler i forskrift om internasjonal gjesting i
mobilnett, og at dette er foreslått med sikte på å gjennomføre
EUs forordning om roaming i offentlige mobilkommunikasjonsnett. Komiteen mener
dette vil være positivt for norske forbrukere ved at det
vil redusere de høye prisene på internasjonal
gjesting i mobilnett i EU/EØS.