2.1 Sammendrag

2.1.1 Fellesfakturert tjeneste (§ 1-5 og § 2-12)

Samferdselsdepartementet legger i Ot.prp. nr. 3 (2007-2008) frem forslag til definisjon av fellesfakturert tjeneste i § 1-5 nr. 15, samt en presisering av ekomloven § 2-12 om fellesfakturert tjeneste. § 1-5 nr. 15 definerer fellesfakturert tjeneste og setter rammene for virkeområdet for reguleringen av slike tjenester. Med "innholdstjeneste" menes tjeneste som kommer i tillegg til vanlig trafikktjeneste over elektronisk kommunikasjonsnett, og som det betales særskilt for.

Gjeldende bestemmelse i § 2-12 regulerer myndighetens mulighet til å gi forskrift om fellesfakturert tjeneste. Fellesfakturert tjeneste er innholdstjeneste som leveres over elektroniske kommunikasjonsnett (herunder fast-, mobil- og kringkastingsnett), og som blir fakturert sammen med elektronisk kommunikasjonstjeneste. Innholdstjeneste som leveres over internett og som betales sammen med mobilregningen eller sammen med internettilgangen, er også en fellesfakturert tjeneste. Det finnes mange typer fellesfakturerte tjenester.

Bestemmelsen foreslås presisert for å klargjøre at myndigheten også har mulighet for å fastsette nærmere regler om en klageordning for klager vedrørende fellesfakturerte tjenester og finansiering av en slik ordning.

Som bakgrunn for forslaget ble det bl.a. vist til at de tekniske, juridiske og økonomiske forutsetningene har endret seg vesentlig siden teletorgforskriften av 1994 ble utarbeidet. Teletorgforskriften regulerer fellesfakturerte tjenester levert over særskilte nummerserier i fastnettet.

2.1.2 Internasjonal gjesting i mobilnett (§ 4-14)

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til ny § 4-14 i ekomloven om internasjonal gjesting i mobilnett (roaming). Bestemmelsen gir hjemmel til å fastsette nærmere regler i forskrift om internasjonal gjesting i mobilnett. Med internasjonal gjesting i mobilnett menes når et lands mobilnettverkstilbyder ("den besøkte mobiltilbyder") tilbyr bruk av mobiltjenester til et annet lands mobilnettverkstilbyder ("hjemmetilbyder") slik at hjemmetilbyderen kan tilby sine abonnenter å foreta og motta telefonsamtaler og benytte andre mobiltjenester (sms, data mv.) i det besøkte mobilnettverket.

Formålet med reguleringen er å redusere de høye prisene på internasjonal gjesting i mobilnett i EU/EØS.

Hjemmelen er foreslått med sikte på å gjennomføre EUs forordning om roaming i offentlige mobilkommunikasjonsnett som ble vedtatt 27. juni 2007. Forordningen gjelder taletjenesten. Gjennomføringen foreslås gjort på vanlig måte ved at forordningen oversettes til norsk og tas inn som vedlegg til ekomforskriften, via en gjennomføringsbestemmelse som inntas i selve forskriften.

Dette er en ny bestemmelse, og internasjonal gjesting i mobilnett er ikke tidligere regulert i norsk rett.

Samferdselsdepartementet mener reguleringen av internasjonal gjesting i mobilnett vil være et viktig skritt i retning av å sikre norske forbrukere lavere ringepriser i utlandet.

Når det gjelder tidspunktet for ikrafttreden av dette regelverket, arbeider Samferdselsdepartementet for at ikrafttreden skal skje så snart som mulig. Ikrafttredelsestidspunktet vil imidlertid avhenge av tidspunktet for forordningens innlemming i EØS-avtalen, og ikrafttreden av dette tillegget i EØS-avtalen.

Samferdselsdepartementet mener det fremgår av lovbestemmelsen at den gjelder alle mobiltilbydere, men for å unngå all tvil vil det presiseres i merknaden til lovbestemmelsen at også aktører uten sterk markedsstilling (SMP) er forpliktet.

2.1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

For fellesfakturert tjeneste vil forslaget ikke føre til økonomiske endringer for bransjen samlet sett.

Reguleringen av internasjonal gjesting i mobilnett innebærer noen nye oppgaver for Post- og teletilsynet. Post- og teletilsynet er brukerfinansiert. Økte kostnader vil derfor måtte finansieres av markedsaktørene.

Det er vanskelig å forutsi den nøyaktige nettoeffekten av prisnedsettelsen for norske mobiltilbydere. Sannsynligheten er stor for at både norske tilbydere og norske sluttkunder vil tjene på reguleringen. Samfunnsøkonomisk vil det kunne bli en betydelig gevinst.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Samferdselsdepartementets vurderinger når det gjøres endringer i ekomloven der det tas sikte på å gjøre endringer innenfor tre bestemmelser, henholdsvis endringer i § 1-5 og § 2-12 vedrørende fellesfakturerte tjenester og ny § 4-14 om internasjonal gjesting i mobilnett (internasjonal roaming).

Komiteen vil uttrykke støtte til at det norske begrepet for roaming blir gjesting i mobilnett. Komiteen er positiv til at departementet foreslår en ny bestemmelse i ekomloven § 4-14, som vil gi hjemmel til å fastsette nærmere regler i forskrift om internasjonal gjesting i mobilnett, og at dette er foreslått med sikte på å gjennomføre EUs forordning om roaming i offentlige mobilkommunikasjonsnett. Komiteen mener dette vil være positivt for norske forbrukere ved at det vil redusere de høye prisene på internasjonal gjesting i mobilnett i EU/EØS.