2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen, Arne L. Haugen og Gorm Kjernli, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslag til endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser slik de fremkommer i Ot.prp. nr. 7 (2007-2008).

Komiteen viser til at lovendringsforslaget er et ledd i Regjeringens arbeid mot sosial dumping.

Komiteen viser videre til at Regjeringens forslag kommer som følge av at Norge ratifiserte ILO-konvensjon nr. 94 i 1996. Komiteen vil i den forbindelse vise til de respektive partiers merknader til St.prp. nr. 62 (1994-1995).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at offentlige innkjøpere har et spesielt ansvar for å opptre seriøst og motvirke sosial dumping.

Flertallet viser videre til arbeids- og sosialkomiteens Innst. S. nr. 15 (2007-2008) hvor en samlet komité understreker at Regjeringens forslag er viktige virkemidler for å hindre sosial dumping.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til sine partiers merknader i Innst. S. nr. 28 (1995-1996) til St.prp. nr. 62 (1994-1995). Dette flertallet viser til at problemet med sosial dumping har økt betraktelig siden 1996. På tross av rekordlav arbeidsløshet og økt sysselsetting er behovet for arbeidskraft stort og blir i stor grad søkt dekket ved arbeidsinnvandring, særlig fra de nye EU-landene. Dette flertallet deler Regjeringens positive holdning til denne arbeidskraftinnvandringen og understreker betydningen av at disse arbeidstakerne må bys de samme lønns- og arbeidsvilkår som norske arbeidere. Dette flertallet ser det derfor som positivt at Regjeringen prioriterer arbeid mot sosial dumping, svart arbeid og andre uregelmessigheter/ulovligheter i arbeidsmarkedet.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og til at lovendringsforslaget er et ledd i gjennomføringen av denne handlingsplanen.

Dette flertallet støtter derfor Regjeringens forslag om å innføre krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter gjennom endringer i lov om offentlige anskaffelser. Regjeringen har foreslått at offentlige arbeidsgivere kan pålegges å benytte kontraktsklausuler som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende tariffavtale, regulativ eller det som er normalt for vedkommende sted og yrke.

Dette flertallet viser imidlertid til at det under den åpne høringen i komiteen ble fremsatt forslag om at lovteksten burde presiseres på enkelte områder. Dette flertallet støtter dette, og foreslår at lovteksten viser til tariffavtaler som er landsomfattende. I den utstrekning det foreligger lokale tariffavtaler, kan disse være relevante i vurderingen av hva som er normalt for vedkommende sted og yrke. Dette flertallet foreslår videre at lovteksten ikke viser til "regulativ".

Dette flertallet fremmer derfor følgende forslag:

"Ny § 11 a første ledd skal lyde:

Kongen kan ved forskrift pålegge statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ta inn klausuler i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som inngås etter denne lov, som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke."

Dette flertallet mener dette vil bidra til å sikre at offentlige oppdragsgivere ikke medvirker til utnytting av arbeidstakere.

Dette flertallet er tilfreds med at Regjeringen med dette følger opp Soria Moria-erklæringen, der den varslet at den ville stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i alle offentlige anbudsprosesser.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at arbeidet mot sosial dumping foregår i flere komiteer, og viser bl.a. til at kommunalkomiteen ved behandlingen av Dokument nr. 8:32 (2006-2007) i Innst. S. nr. 252 (2006-2007) tok stilling til en lang rekke spørsmål knyttet til arbeidsinnvandring, samt viser til de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 130 (2005-2006) og Innst. S. nr. 92 (2006-2007).

Disse medlemmer viser til at lovendringsforslaget er en overordnet fullmaktslov, og disse medlemmer vil understreke at man er skeptisk til bruk av fullmaktslover der pålegg om tiltak ikke er nærmere spesifisert i lovverket, men blir fastsatt i forskrifter.

Disse medlemmer viser til at lovforslaget åpner for en bred tolkning av hva lovforslaget innebærer, og at dette heller ikke blir tilstrekkelig klargjort i høringsforslaget til forskriftene som skal følge loven.

Disse medlemmer viser til at det i Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) reises tvil om Regjeringens forslag er i strid med EØS-avtalens artikkel 36 om at det ikke skal være

"noen restriksjoner på adgangen til å yte tjenester innen avtalepartenes territorium for statsborgere i en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat som har etablert seg i en annen av EFs medlemsstater eller EFTA-stat enn tjenesteytelsens mottager."

Disse medlemmer vil vise til at tjenestedirektivet vil medføre en ytterligere innskrenking i det offentliges reguleringsadgang for midlertidig tjenesteyting sammenlignet med EØS-avtalen.

Disse medlemmer tror det kan være uklokt å behandle denne saken før Stortinget har fått EUs tjenestedirektiv til behandling.

Disse medlemmer vil vise til at i tilfeller der en nasjonal lovbestemmelse strider mot EU/EØS-lovgivningen, så vil EU/EØS-lovgivningen ha forrang iht. EØS-loven § 2.

Disse medlemmer viser også til at Justisdepartementet har påpekt at Regjeringens forslag til endring kan være i strid med EØS-avtalen, fordi et krav om gjengs lønn går lenger enn det som er nødvendig for å hindre sosial dumping. Disse medlemmer mener at endringen av lovteksten fra "gjengs lønn" til "tariff- eller normallønn" ikke endrer Justisdepartementets innvendinger til lovforslaget, og disse medlemmer tar Justisdepartementets påpekning til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at lovendringsforslaget vil innebære en ytterligere regulering av vilkårene for offentlige anskaffelser, samt pålegge offentlig sektor nye kontrolloppgaver.

Disse medlemmer ønsker fleksible løsninger som bidrar til et fritt og dynamisk arbeidsmarked og ordninger som unngår åpenbart urimelige hindringer for arbeidskraftimport og selskaper fra EU.

Disse medlemmer mener lovforslaget åpner for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske arbeidere som utfører arbeidsoppdrag i sine respektive hjemland i sin rolle som underleverandør til offentlige oppdrag. Disse medlemmer mener dette er urimelig, og åpner for en praksis som er uten sidestykke i europeisk sammenheng, og som for de fleste kommuner vil være umulig å følge opp gjennom det ansvaret de er pålagt i henhold til lovforslaget og tilhørende forskrift. Disse medlemmer mener også at intensjonene i lovforslaget om norske arbeidsvilkår i henhold til tariffavtale innebærer at man kan pålegge utenlandske firmaer særnorske bestemmelser som er fremforhandlet mellom parter i det norske arbeidslivet.

Disse medlemmer mener konkurranse om offentlige anskaffelser er viktig for å bedre effektiviteten innenfor offentlig sektor, og er positiv til at utenlandske aktører innen tjenester, bygg og anlegg bidrar til økt konkurranse og effektivitet. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til at barnehageutbyggingen mange steder har stoppet opp fordi entreprenørene allerede har fulle ordrebøker, og at en ny § 11a vil kunne skape ytterligere press og forsinkelser i markedet.

Disse medlemmer ønsker ikke å pålegge statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentlige organer nye roller knyttet til offentlige anskaffelser.

Disse medlemmer viser til at forslaget vil medføre økte kostnader for kommuner og fylkeskommuner, og at dette vil gå på bekostning av øvrige primæroppgaver kommunene i dag har. Disse medlemmer mener at de økonomiske og administrative kostnadene som følge av lovforslaget ikke er tilstrekkelig utredet, og disse medlemmer vil her vise til Utredningsinstruksens pkt. 2.3.1.

Disse medlemmer mener også at lovforslaget vil innebære et kontrollansvar som mange små og mellomstore kommuner vil ha svært vanskelig for å håndtere.

Disse medlemmer mener at lovforslaget kan innebære at fokuset innen offentlige anskaffelser flyttes fra vurderinger mellom pris og kvalitet til vurderinger om klausuler om lønns- og arbeidsvilkår. Disse medlemmer ønsker prinsipielt at offentlige anbudsrunder skal være enkle å etterprøve.

Disse medlemmer ønsker et sterkt lokaldemokrati og mener lokalpolitikerne selv vil kunne ta stilling til om de eventuelt ønsker spesielle kontraktsklausuler knyttet til lønns- og arbeidsforhold. Disse medlemmer mener dette vil kunne tydeliggjøre de politiske forskjellene lokalt, og viser i denne sammenheng til KS" innspill på høringen i komiteen om at kommuner har muligheten til å gjennomføre ILO-konvensjon nr. 94.

Disse medlemmer viser til at det allerede eksisterer ordninger som Allmenngjøring, ILO-konvensjon nr. 94, streng arbeidsmiljølov og andre lover som disse medlemmer mener er tilstrekkelig for å ivareta lovforslagets intensjon.

Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre strekar under at arbeidet mot sosial dumping må ha høg prioritet i alle delar av arbeidslivet, ikkje minst i offentlig sektor. Det er avgjerande at me har eit funksjonelt og godt lovverk i denne kampen. Desse medlemene peikar på at eksisterande lovar og reglar som Allmenngjering, ILO-konvensjon nr. 94 og arbeidsmiljøloven har vore sett på som gode verkemiddel i denne samanhengen.

Desse medlemene set pris på at Regjeringa har fokus på ytterligare å forbetra lov- og regelverk mot sosial dumping, mellom anna når det gjelder offentlige innkjøp. Men det føreliggjande framlegget er diverre uklart på sentrale punkt. Nett fordi det er så viktig å ha effektive verkemiddel mot sosial dumping som faktisk kan verka til beste for arbeidstakarane, kan ikkje desse medlemene støtta framlegget. Desse medlemene ønskjer velkomen nye og meir treffsikre framlegg til lovar og reglar frå Regjeringa i det viktige arbeidet mot sosial dumping.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Norge først og fremst bør dekke et eventuelt behov for arbeidskraft fra EØS-landene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:

"Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) Om lov om endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser - bifalles ikke."