Internasjonale forpliktelser setter i stadig større grad
premisser for vurderingene av hvilke handlinger som skal kunne straffes,
og for hvor streng straff som skal kunne anvendes. Utviklingen av
nye internasjonale instrumenter på strafferettens område
har skutt fart de siste 20 årene.
Utviklingen gjør at de norske lovgiverne ved vedtakelsen
av en ny straffelov ikke utelukkende kan bygge på nasjonale
rettspolitiske vurderinger av hvilke handlinger som er straffverdige.
På enkelte områder gjør de internasjonale
forpliktelsene nå seg så sterkt gjeldende at det
kun er mindre valg som er overlatt til de nasjonale lovgiverne.
I proposisjonen er forslagene til kapittel 16 om folkemord mv. og
kapittel 18 om terrorhandlinger de viktigste eksempler på det.
Når det gjelder internasjonaliseringen av straffelovgivningen
vises det for øvrig til kapittel 3 i proposisjonen.
Komiteen har ingen merknader til dette
kapitlet.