Departementet støtter utvalgets forslag om å erstatte begrepene
"tvingende samfunnsmessige hensyn" og "rikets sikkerhet" med "grunnleggende
nasjonale interesser". Begrepet "grunnleggende nasjonale interesser"
er et mer dekkende begrep som klarere reflekterer hvilke interesser
man ønsker å beskytte. Begrepet "rikets sikkerhet", i alle fall
tolket i snever eller tradisjonell forstand, er noe utdatert ut fra
den senere tids utvikling, særlig i forhold til terrorvirksomhet,
der hensikten ikke alltid er å ramme rikets sikkerhet som sådan,
men like mye å skape frykt i sivilbefolkningen, eller å inspirere
eller motivere til ekstremistiske handlinger, uten at konkrete handlinger
er begått. Begrepet "grunnleggende nasjonale interesser" må tolkes
i lys av den generelle samfunnsutviklingen og endringer i det internasjonale
trusselbildet, og har en dynamisk karakter.
Forslaget om å erstatte begrepene "rikets sikkerhet" og "tvingende
samfunnsmessige hensyn" med "grunnleggende nasjonale interesser"
vil utvide departementets instruksjonsmyndighet jf. departementets
lovforslag § 76 tredje ledd. I saker som etter dagens regelverk
gjelder "tvingende samfunnsmessige hensyn", vil departementet få
instruksjonsmyndighet, og de bestemmelser som i dag gjelder for
saker som berører "rikets sikkerhet", får et noe videre anvendelsesområde
ved at "grunnleggende nasjonale interesser" er et videre begrep.
Endringen i begrepsbruk vil derfor også føre til en noe utvidet
adgang til utvisning, jf. § 66, § 67 og § 68 i lovforslaget.
Departementet støtter også utvalgets forslag om å videreføre
de regler man har i gjeldende lov knyttet til begrepet "utenrikspolitiske
hensyn".
I proposisjonen drøftes også problemstillingen vedrørende internering
eller fengsling av utlendinger som oppholder seg ulovlig i Norge,
også i tilfeller hvor det ikke foreligger identitetstvil eller unndragelsesfare.
Dette er særlig aktuelt i forbindelse med utlendinger som representerer
en sikkerhetsrisiko eller utgjør en fare for samfunnet eller for
enkeltpersoner.
Spørsmålet i denne sammenhengen er om det er behov og rom for
ytterligere tiltak overfor den nevnte gruppen, enn straffelovens
og straffeprosesslovens regler om fengsling eller hjemlene i psykisk
helsevernlovgivning om tvangsinnlegging av alvorlig sinnslidende.
Internering eller fengsling er blitt trukket frem som et mulig virkemiddel.
Departementet viser til at det er tvil om det er rom for å utvide
bruken av tvangsinnleggelse, fengsling eller internering overfor
utlendinger som venter på retur. Regjeringen vil likevel utrede
bruken av internering nærmere. Det skal vurderes om det er behov for
og ønske om ytterligere bruk av internering, og om det i så fall
i overensstemmelse med våre folkerettslige forpliktelser kan vedtas
en hjemmel for dette. Det understrekes at eventuell internering
av utlending med ulovlig opphold i Norge, må gjelde personer som
selv kan bringe interneringen til opphør ved å reise tilbake til
hjemlandet.
Det er for øvrig departementets vurdering at man må benytte de
hjemlene man har i straffeloven, straffeprosessloven og i psykisk
helsevernloven overfor utlendinger som utgjør en sikkerhetsrisiko
eller anses som en fare for samfunnet. Departementet mener det er
ønskelig og mulig å forbedre registreringsrutinene og samarbeidet
mellom Politiets utlendingsenhet og UDI, samt mellom justismyndighetene,
utlendingsmyndighetene og utenrikstjenesten. Dette vil kunne føre
til en reduksjon av tiden det tar fra endelig avslagsvedtak/utvisningsvedtak
foreligger, til personen er fraktet ut av landet.
Komiteen vil understreke at begrepet
"grunnleggende nasjonale interesser" er et mer dekkende begrep som
klarere reflekterer hvilke interesser man ønsker å beskytte. Komiteen merker
seg at forslaget om å erstatte begrepene "rikets sikkerhet" og "tvingende
samfunnsmessige hensyn" med "grunnleggende nasjonale interesser"
vil utvide departementets instruksjonsmyndighet. Endringen i begrepsbruk
vil også føre til en noe utvidet adgang til utvisning.
Komiteen merker seg at det i proposisjonen også
drøftes problemstillingen vedrørende internering eller fengsling
av utlendinger som oppholder seg ulovlig i Norge, også i tilfeller
hvor det ikke foreligger identitetstvil eller unndragelsesfare.
Særlig aktuelt kunne dette være ved utlendinger som representerer
en sikkerhetsrisiko eller utgjør en fare for samfunnet eller for
enkeltpersoner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, merker seg at Regjeringen vil utrede bruken
av internering nærmere. Det skal vurderes om det er behov for og
ønske om ytterligere bruk av internering, og om det i så fall i overensstemmelse
med våre folkerettslige forpliktelser kan vedtas en hjemmel for
dette. Flertallet understreker at eventuell internering
av utlending med ulovlig opphold i Norge, må gjelde personer som
selv kan bringe interneringen til opphør ved å reise tilbake til
hjemlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:25 (2007-2008) om adgang til å sette utlendinger
som truer grunnleggende nasjonale interesser i lukket forvaring. Disse
medlemmer påpeker at forslaget inneholder den såkalte Krekar-paragrafen,
som er et nytt femte ledd i dagens § 29 om at dersom grunnlaget
for utvisning er overtredelse av straffeloven §§ 147 a eller 147 b,
eller utlendingen har gitt trygt tilholdssted til noen som utlendingen
kjenner til at har begått en slik forbrytelse, eller når hensynet
til rikets sikkerhet gjør det nødvendig, skal utlendingen holdes
i lukket forvaring med brev- og besøkskontroll inntil utvisningen
kan effektueres. Disse medlemmer mener at Regjeringens
lovforslag §§ 66, 67 og 68 burde ha inneholdt en slik bestemmelse. Disse
medlemmer fremmer derfor forslag om en slik bestemmelse
i de tilsvarende §§ 59, 60 og 61 i disse medlemmers forslag til
ny norsk utlendingslov.
Disse medlemmer viser til sitt forslag til ny norsk
utlendingslov, § 65 siste ledd, der det gjøres et unntak i det absolutte
vernet mot utsendelse i saker der slikt utsendelsesvern vil være
i strid med særlig sterke grunnleggende nasjonale interesser. Disse medlemmer påpeker
at ved motstrid mellom norske rettsregler og folkeretten, har norsk
rett forrang. Det alminnelige utgangspunktet er imidlertid en forutsetning
om at nasjonale regler er i overensstemmelse med folkeretten, noe
som kommer til uttrykk ved at norsk lov tolkes på en måte som innebærer
at man unngår motstrid. En fremgangsmåte for å løse tilfeller hvor
det foreligger konflikt mellom norsk rett og folkeretten, har vært
å ta inn en bestemmelse om at ved motstrid går folkeretten foran.
Dette er tilfellet både i den gjeldende norske statsborgerloven
og i dagens utlendingslov. Disse medlemmer vil presisere
at disse medlemmers forslag til § 65 siste ledd,
betyr at særlig sterke grunnleggende nasjonale interesser går foran
hensynet til Norges internasjonale forpliktelser som for eksempel
Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK).
Komiteen er positiv til at lovforslaget
omhandler hjemmel for å pålegge utlending meldeplikt eller bestemt
oppholdssted etter visse kriterier. Komiteen mener
dette er viktig for å ivareta folks alminnelige rettsoppfatning
og for ikke å skape negative holdninger til asylinstituttet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker imidlertid en klarere meldepliktordning
ved utvisning enn det som foreslås, og vil derfor innføre en "ukentlig"
meldepliktordning for dem som ikke har forlatt landet. Dersom meldeplikten
ikke overholdes, skal dette få konsekvenser i form av at det er
et lovbrudd, og disse medlemmer mener at straff/fengsling/internering blir
konsekvensen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det i utlendingsforskriften
inntas en ukentlig meldepliktordning ved utvisning."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"§ 106 første ledd bokstav d skal lyde:
Det foreligger et vedtak om utvisning og utlendingen ikke har
overholdt meldeplikten etter § 105 første ledd bokstav b. Det er
et vilkår at det ikke foreligger vern mot utsendelse, jf. § 73."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag til ny utlendingslov, § 96 første ledd bokstav
d, jf. innstillingens kapittel 21.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter departementet i at en må benytte de
hjemlene man har i straffeloven, straffeprosessloven og i psykisk
helsevernloven overfor utlendinger som utgjør en sikkerhetsrisiko
eller anses som en fare for samfunnet. Flertallet understreker
at det er ønskelig og mulig å forbedre registreringsrutinene og
samarbeidet mellom Politiets utlendingsenhet og UDI, samt mellom justismyndighetene,
utlendingsmyndighetene og utenrikstjenesten. Dette vil kunne føre
til en reduksjon av tiden det tar fra endelig avslagsvedtak/utvisningsvedtak
foreligger, til personen er fraktet ut av landet.