Eksempler på oppholdsgrunnlag som faller utenfor hovedgrunnlagene
for opphold er opphold for studenter og praktikanter, opphold i
forbindelse med ungdomsutvekslingsprogrammer og opphold av hensyn
til vitenskaplig, religiøst eller kulturelt samarbeid og utvikling.
Ved enkelte av oppholdsgrunnlagene kan det ligge et arbeidsforhold
i bunn, slik at det har likhetstrekk med arbeidsinnvandring. Det
er likevel ikke tale om innvandring som står i et konkurranseforhold
til innenlandsk arbeidskraft eller som det er åpnet for på grunn
av næringslivets eller offentlig sektors behov for arbeidskraft.
Departementet støtter utvalgets forslag om at det bør etableres
særskilt lovhjemmel for å gi nærmere regler i forskriften om oppholdstillatelse
for å ta utdanning og lignende, og om oppholdstillatelse til fremme
av vitenskaplig, religiøst og kulturelt samarbeid og utvikling.
Det vises til departementets lovforslag § 26 første ledd bokstav
a og b. I forbindelse med den kommende stortingsmeldingen om arbeidsmigrasjon,
vil departementet foreta en mer prinsipiell gjennomgang av spørsmål
knyttet til mulighetene for fortsatt oppholdstillatelse for studenter
etter avsluttede studier.
Departementet understreker behovet for at forvaltningen legger
opp til en mest mulig fleksibel praksis innenfor de rammer som regelverket
fastsetter. Det sentrale for departementet er at det skal være mulig
å etablere andre hjemler for oppholdstillatelse i forskriften enn
i dag, og som gir videre muligheter for å innvilge oppholdstillatelse.
Et fleksibelt forskriftsverk kan i så henseende være mer tjenlig
enn en generell skjønnshjemmel i loven, slik utvalget har foreslått.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Norge tiltrekker seg studenter fra utlandet. Komiteen viser
videre til at den kommende stortingsmeldingen om arbeidsinnvandring
også vil se nærmere på ulike spørsmål relatert til internasjonale
studenter, herunder muligheten for fortsatt opphold etter endte studier
med sikte på å finne arbeid som faglært/spesialist her i landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at utlendinger kommer til Norge for å studere, men
vil ikke at en slik tillatelse skal danne grunnlag for permanent
oppholdstillatelse i Norge. Disse medlemmer er dessuten imot
at det skal være egen ordning for personer som kommer til Norge
for religiøse formål, og mener at de som ønsker å komme til Norge
for religiøst formål må benytte seg av andre ordninger innenfor
rammene av norsk utlendingslovgivning.
Disse medlemmer vil ikke at ordningen skal gjelde
for stadig flere grupper, men vil tvert imot at ordningen skal være
forbeholdt studenter og personer som kommer til Norge for vitenskapelig
formål.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre vil påpeke at Norge er i en situasjon med stort
behov for høyt kvalifisert arbeidskraft. Disse medlemmer ønsker
derfor å gi utenlandske studenter som har tatt høyere utdanning
i Norge en mulighet til å få arbeidstillatelse i inntil fem år etter
fullført utdannelse. På denne måten kan de øke sine kvalifikasjoner
og sin kompetanse. Den utenlandske studenten kan allerede norsk
og vil nyte godt av god arbeidserfaring.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at utenlandske studenter som har
tatt høyere utdanning i Norge, gis rett til arbeidstillatelse i
inntil fem år etter fullført utdannelse for å øke sin kompetanse."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
studenter som har avsluttet en utdanning i Norge, og som fyller vilkårene
for arbeidstillatelse som faglærte, allerede i dag har rett til
opphold som arbeidstakere. Etter tre år gis det rett til bostedstillatelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det må utarbeides et smidigere regelverk
for utlendinger som ønsker å studere og forske i Norge. Disse medlemmer viser
til at søknader om opphold i studieøyemed i utgangspunktet er midlertidig
og gis for ett år av gangen. Dette fører til at elever ved for eksempel
Red Cross Nordic World College må fornye oppholdstillatelsen hvert
år, selv om studieprogrammet i all hovedsak er toårig. Dette resulterer
i et svært ressurskrevende og omfattende medarbeid for det lokale
lensmannskontoret.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i arbeidet med forskrift til ny utlendingslov
gjennomgå regelverket for utenlandske studenter med sikte på en
mer fleksibel prosedyre for søknad om oppholdstillatelse."