Departementet foreslår i proposisjonen en endring av rederiskatteordningen,
slik at strategisk og kommersiell ledelse samt daglig teknisk drift
og vedlikehold av skip i konsernforbundne selskaper utenfor rederiskatteordningen
kan være omfattet av skattefavoriseringen. Etter gjeldende bestemmelser
er det et vilkår at det konsernforbundne selskapet lignes innenfor
rederiskatteordningen.
Formålet med forslaget er å motvirke eventuelle administrative
problemer knyttet til organiseringen av strategisk og kommersiell
ledelse samt daglig teknisk drift og vedlikehold i konserner som
har fartøyer i selskaper både innenfor og utenfor rederiskatteordningen.
Departementet sendte et utkast til forskrift om tilknyttet virksomhet
på høring 22. november 2007, med høringsfrist 7. januar 2008. I
forskriftsutkastet foreslo departementet at selskaper innenfor rederiskatteordningen
kan drive strategisk og kommersiell ledelse samt daglig teknisk
drift og vedlikehold av egne og innleide fartøyer, samt fartøyer
i konsernforbundet selskap og poolsamarbeid som nevnt i skatteloven
§ 8-11 første ledd bokstav d.
Strategisk og kommersiell ledelse samt daglig teknisk drift og
vedlikehold kan dermed etter forskriftsutkastet drives overfor fartøyer
i konsernforbundne aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper, og lignende
utenlandske selskaper, deltakerlignede selskaper og NOKUS-selskaper.
Det er en forutsetning at fartøy i selskap utenfor rederiskatteordningen
oppfyller vilkårene i skatteloven § 8-11 første ledd bokstav a eller
b, og således er kvalifisert for å være innenfor den norske rederiskatteordningen.
Forskriftsutkastet innebærer på to punkter en utvidelse i forhold
til det vedtatte lovforslaget i Ot.prp. nr. 1 (2007-2008). For det
første nevnes det uttrykkelig at management-virksomhet i form av
daglig teknisk drift og vedlikehold skal behandles på samme måte
som strategisk og kommersiell ledelse. For det andre innebærer forskriftsutkastet
at slik virksomhet skal kunne drives overfor konsernforbundet selskap som
ikke er rederibeskattet. I samsvar med dette varslet departementet
i høringsnotatet et forslag til utvidelse av forskriftshjemmelen
i skatteloven § 8-13 første ledd bokstav a.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at forskriftshjemmelen
i skatteloven § 8-13 første ledd bokstav a utvides, slik at departementet
kan bestemme at selskap innenfor rederiskatteordningen kan drive
strategisk og kommersiell ledelse samt daglig teknisk drift og vedlikehold
også overfor fartøy i konsernforbundne selskap utenfor rederiskatteordningen.
Formålet med forslaget er å motvirke eventuelle administrative
problemer knyttet til organiseringen av strategisk og kommersiell
ledelse samt daglig teknisk drift og vedlikehold i konserner som
har fartøyer i selskaper både innenfor og utenfor rederiskatteordningen.
For eksempel kan det i situasjoner der et rederi allerede har skip
under ordninger i utlandet og vurderer å legge nybygg inn i den
nye norske rederiskatteordningen, være et avgjørende hinder for
dette at ikke den strategiske og kommersielle ledelsen mv. av rederiets
flåte kan holdes samlet i Norge, og da innenfor den norske rederiskatteordningen.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 8-13 første
ledd bokstav a.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2007.
Komiteen slutter seg Regjeringens
forslag til endring av skatteloven § 8-13 første ledd bokstav a.