Skatteloven § 2-38 har regler om fritaksmetoden. Fritaksmetoden
innebærer at utbytte og gevinst på aksjer mv. er skattefritt når
aksjonæren er et selskap. Tilsvarende er det ikke fradrag for tap
på slike investeringer. For aksjeinvesteringer i aksjer mv. innenfor EØS
gjelder fritaksmetoden uavhengig av eierandel aksjonæren har i selskapet.
Utenfor EØS er det oppstilt to vilkår for at fritaksmetoden skal
komme til anvendelse. For det første må selskapet ikke være hjemmehørende
i et lavskatteland. For det andre gjelder fritaksmetoden ikke for
inntekt og tap på porteføljeinvesteringer. Med porteføljeinvesteringer
menes her at skattyter over et nærmere definert tidsrom har eid mindre
enn 10 pst. av kapitalen og hatt mindre enn 10 pst. av stemmene
som kan avgis på generalforsamlingen i selskapet.
I Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 14 foreslo departementet
regler om avgrensning av fritaksmetodens anvendelsesområde for investeringer
i EØS. For investeringer i lavskatteland innenfor EØS ble det foreslått
å lovfeste et krav om at om at det utenlandske selskapet måtte være
reelt etablert i EØS-staten og drive reell økonomisk aktivitet der
for at fritaksmetoden skal komme til anvendelse. Forslaget ble vedtatt
uten endringer.
I kapittel 14.4.2 i proposisjonen omtales også et forslag om
avskjæring av tapsfradrag når fritaksmetoden ikke kommer til anvendelse
på inntekt fra investeringer i EØS fordi kravet til reell etablering/aktivitet
ikke er oppfylt. Det uttales:
"I de tilfeller fritaksmetoden ikke ville komme til anvendelse
på inntekt fra investeringer i EØS grunnet at kravet til reell etablering/aktivitet
ikke er oppfylt, foreslår departementet at det ikke gis fradrag
for tap på slike investeringer. Et system som hadde gitt fradrag
for tap i slike situasjoner ville åpne for tilpasninger. For eksempel
kunne selskapets fysiske eller økonomiske substans helt eller delvis
fjernes før man realiserte aksjer med tap."
Dette forslaget ble imidlertid ikke reflektert i forslaget til
endring av lovteksten i skatteloven § 2-38 tredje ledd bokstav a.
Departementet foreslår derfor å endre skatteloven § 2-38 tredje
ledd a slik at forslaget reflekteres i lovteksten. Det vises til
forslag til endring av skatteloven § 2-38 tredje ledd bokstav a.
I sammenheng med endringen beskrevet ovenfor ble det også foreslått,
og vedtatt, en endring i reglene om fritaksmetodens anvendelse på
kildeskatt på utbytte på aksjer som reelt eies av selskaper mv.
hjemmehørende i andre EØS-stater, jf. skatteloven § 2-38 femte ledd.
Det ble også her oppstilt et krav om at selskapet som mottar utbytte
må være reelt etablert og driver reell økonomisk aktivitet innenfor
EØS for at fritaksmetoden skal komme til anvendelse, slik at det ikke
skal ilegges kildeskatt etter skatteloven § 10-13. Ordlyden i § 2-38
femte ledd avviker imidlertid noe fra ordlyden i tredje ledd bokstav
a. Etter ordlyden i tredje ledd bokstav a er det blant annet et
vilkår at selskapet driver "reell økonomisk aktivitet", mens vilkåret
i femte ledd er at selskapet driver "reell økonomisk virksomhet
". Det har ikke vært tilsiktet noen forskjell i kravet til økonomisk
aktivitet i tredje ledd bokstav a og femte ledd. Departementet foreslår
derfor at ordlyden i femte ledd tilpasses ordlyden i tredje ledd
slik at "økonomisk virksomhet" endres til "økonomisk aktivitet".
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-38 femte
ledd.
Skatteloven § 10-64 bokstav b har regler om begrensning av NOKUS-reglenes
virkeområde innen EØS. Denne reglen ble foreslått av departementet
i Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 14 sammen med forslag om regler
om avgrensning av fritaksmetodens anvendelsesområde for investeringer
i EØS.
Ordlyden i § 10-64 bokstav b avviker imidlertid noe fra ordlyden
i § 2-38 tredje ledd bokstav a. Etter ordlyden i tredje ledd bokstav
a er det blant annet et vilkår at selskapet driver "reell økonomisk
aktivitet", mens vilkåret i § 10-64 bokstav b er at selskapet driver
"reell økonomisk virksomhet". Det har ikke vært tilsiktet noen forskjell
i kravet til økonomisk aktivitet i § 2-38 tredje ledd bokstav a
og § 10-64 bokstav b. Departementet foreslår derfor at ordlyden
i § 10-64 bokstav b tilpasses ordlyden i § 2-38 tredje ledd, slik at
"økonomisk virksomhet" endres til "økonomisk aktivitet". Forslaget
tilsvarer endringen foreslått i § 2-38 femte ledd, omtalt under
pkt. 9.2 i proposisjonen.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 10-64 bokstav
b.
Etter skatteloven § 5-15 første ledd bokstav g skal ettergivelse
av utdanningslån i medhold av lov om utdanningsstøtte til elever
og studenter § 8 tredje ledd tredje og fjerde punktum ikke regnes
som inntekt. Loven det vises til er nå opphevet og avløst av lov
om utdanningsstøtte av 3. juni 2005 nr. 37. Etter den nye loven
er bestemmelsen om ettergivelse regulert i § 10 tredje ledd. Det
foreslås derfor at skatteloven § 5-15 første ledd bokstav g første
punktum endres slik at den viser til lov om utdanningsstøtte § 10 tredje
ledd.
Utdanningsstøtteloven av 1985 ga rett til ettergivelse "for låntakere
som er bosatt i og utøver et yrke i Finnmark eller i visse deler
av Troms, og for leger som utøver legeyrket i utvalgte kommuner
...", jf. § 8. I lov om utdanningsstøtte § 10 tredje ledd, er dette endret
til at lån kan ettergis "... når låntaker er bosatt og utøver et
yrke i Finnmark eller andre bestemte deler av landet". Skatteloven
§ 5-15 første ledd bokstav g første punktum er ikke endret i tråd
med dette, og det foreslås nødvendige tilpasninger i ordlyden, slik at
det blir samsvar mellom lovene.
Etter annet punktum i skatteloven § 5-15 første ledd bokstav
g kan utdanningslån ettergis i medhold av utdanningsstøtteloven
av 1985 § 8 tredje ledd fjerde punktum. Bestemmelsen gjelder for
låntaker som er bosatt og utøver et yrke i nærmere angitte kommuner
i Indre Namdal. Alternativet er ikke lenger aktuelt, og skatteloven
§ 5-15 første ledd bokstav g annet punktum foreslås derfor opphevet.
Det vises til forslag til endringer av skatteloven § 5-15 første
ledd bokstav g. Departementet foreslår at endringene trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2008.
Etter skatteloven § 6-30 annet ledd første punktum omfatter minstefradraget
fradrag for forsikringspremie mv. etter § 6-47 bokstavene e til
g. Dette gjelder fradragsberettiget premie til syke- og ulykkesforsikring,
premie til frivillig trygd og tvungne innskudd i vikarkasse.
Tidligere var fradragsretten for premie til syke- og ulykkesforsikring,
premie til frivillig trygd og tvungne innskudd i vikarkasse regulert
i bokstavene e til g i skatteloven § 6-47 første ledd. Ved lov 15. desember
2006 nr. 81 ble skatteloven § 6-47 første ledd endret, slik at bokstavene
c og d ble opphevet. De tidligere bokstavene e, f og g ble isteden
c, d og e. Endringen skjedde med virkning fra og med inntektsåret
2007.
Ved lov 25. juni 2004 nr. 42 var det for øvrig blitt føyd et
nytt annet ledd til skatteloven § 6-47 med virkning fra og med inntektsåret
2004. Reglene om fradragsrett for premie til syke- og ulykkesforsikring, premie
til frivillig trygd og tvungne innskudd i vikarkasse står derfor
nå i § 6-47 første ledd.
På denne bakgrunn foreslås at skatteloven § 6-30 annet ledd første
punktum endres, slik at det viser til bokstavene c til e i skatteloven
§ 6-47 første ledd istedenfor til bokstavene e til g i skatteloven
§ 6-47. Endringen har ikke materielle virkninger. Det vises til
utkast til endring i skatteloven § 6-30 annet ledd første punktum.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks, med virkning fra
og med inntektsåret 2007.
Skatteloven § 14-45 omhandler bl.a. hvilke gevinster og tap som
skal føres på gevinst- og tapskonto. Bestemmelsen nevner likevel
ikke at også ikke-inntektsført gevinst, samt tap ved realisasjon
av ikke-avskrivbare driftsmidler, jf. skatteloven § 14-52, skal føres
på gevinst- og tapskontoen. Den manglende henvisningen gjør at skatteloven
§ 14-45 ikke er utfyllende med hensyn til hvilke poster som skal
føres på gevinst- og tapskonto.
Skatteloven § 14-45 tredje ledd inneholder en henvisning til
skatteloven § 14-60, og bestemmer at gevinst og tap på driftsmidler
som nevnt i § 14-60 skal føres på gevinst- og tapskontoen. Reglene
i § 14-60 gjelder bare for driftsmidler som omfattes av saldoreglene,
jf. § 14-60 fjerde ledd. Det følger derfor allerede av skatteloven
§ 14-44 tredje ledd, jf. § 14-45 annet ledd, at ikke-inntektsført
gevinst samt tap ved realisasjon av slike driftsmidler skal føres
på gevinst- og tapskonto. Henvisningen i skatteloven § 14-45 tredje
ledd til skatteloven § 14-60 er derfor overflødig.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at henvisningen i skatteloven
§ 14-45 tredje ledd til skatteloven § 14-60 erstattes med en henvisning
til skatteloven § 14-52. Det vises til utkast til oppretting av
skatteloven § 14-45 tredje ledd. Det foreslås at endringen trer
i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2008.
Det er ved lov 14. desember 2007 nr. 107 vedtatt endringer i
rederiskatteordningen som blant annet innebærer endelig fritak for
skatt på overskudd fra skipsfartsvirksomhet, med virkning fra og
med inntektsåret 2007, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007-2008). Det er vedtatt
overgangsregler i forbindelse med endringene, som innebærer at det
for opparbeidede skattekreditter i den tidligere rederiskatteordningen
skal skje et oppgjør, der to tredjedeler av beregnet gevinst skal tas
til inntekt over 10 år, mens et tenkt skattebeløp knyttet til den
resterende tredjedelen kan avsettes på selskapets fond for miljøtiltak
mv. Gevinst knyttet til avsetningen på fond for miljøtiltak mv.
tas til beskatning bare i den grad avsetningen ikke brukes til godkjente
miljøtiltak.
Det er regnskapsreglene som er bestemmende for hvorvidt det skal
avsettes for utsatt skatt på den delen av gevinsten ved overgang
til ny ordning som er knyttet til fond for miljøtiltak mv. I hvilken
grad det må avsettes for utsatt skatt kan avhenge blant annet av
om selskapet kan sannsynliggjøre at fondet (eller deler av det)
skal benyttes til kvalifisert miljøtiltak. Behovet for avsetning
for skatt eller andre forpliktelser vil også kunne avhenge av om
de miljømessige tiltakene kommer selskapene til gode.
Departementet er kjent med at det er blitt anført at overgangsreglene
om fond for miljøtiltak mv. er formulert på en måte som kan innebære
at fondet ikke i noe tilfelle kan klassifiseres som egenkapital
i årsregnskapet. Det er blant annet vist til at ordningen ikke må
fremstå som en betalingsutsettelse for skatt dersom klassifisering
som egenkapital skal være mulig, men at gevinsten i utgangspunktet
må være skattefri, og at oppgjøret som finner sted ved manglende oppfyllelse
av miljøtiltak må kunne anses mer som en bot eller et gebyr. Etter
departementets oppfatning er innholdet i miljøfondsordningen i realiteten
slik å forstå at gevinsten er skattefri så fremt det blir foretatt
kvalifiserende miljøinvesteringer. Dersom det ikke foretas slike
kvalifiserende miljøinvesteringer kommer det en reaksjon i form
av et beløp som må inntektsføres etter utløpet av 10-årsperioden.
Betegnelsen skattebeløp i overgangsreglenes tredje ledd, slik
bestemmelsen nå lyder, knytter seg ikke til en beregnet skatt, men
er en hjelpebetegnelse for angivelsen av hvilket beløp som må brukes
til kvalifiserte miljøtiltak mv. dersom det skattefritaket skal
beholdes. For å fjerne den tvil som er skapt rundt spørsmålet, bør
det likevel klargjøres ytterligere i overgangsreglene at ordningen
innebærer at en tredjedel av gevinsten skal tas til beskatning bare
i den grad avsetningen ikke brukes til godkjente miljøtiltak.
Når det gjelder bestemmelsen i overgangsreglenes femte ledd,
skal departementet bemerke at denne bare regulerer spørsmålet om
hvorvidt det aktuelle gevinstbeløpet skal anses som en "midlertidig
forskjell" i forhold til reglene om korreksjonsinntekt i skatteloven
§ 10-5. Bestemmelsen vil ikke ha noen betydning for definisjonen
av midlertidige forskjeller som grunnlag for utsatt skatt i regnskapet.
På bakgrunn av det ovennevnte foreslår departementet en endring
for å sikre at ordlyden i overgangsreglene ikke skal være til hinder
for at hele eller deler av fond for miljøtiltak mv. kan klassifiseres
som egenkapital.
Betegnelsen fond for miljøtiltak mv. kan være egnet til å forvirre,
ettersom det i regnskapsmessig sammenheng ikke foretas noen avsetning
på et eget fond. For å unngå misforståelser foreslås det at betegnelsen
fjernes fra ordlyden i overgangsreglene.
Det vises til forslag til endring av tredje og femte ledd i overgangsreglene
til endringene i skatteloven §§ 8-14, 8-15 og 8-17, vedtatt ved
lov 14. desember 2007 nr. 107. Endringene i overgangsreglene foreslås å
tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2007.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 2-38 tredje og
femte ledd, § 5-15 første ledd bokstav g, § 6-30 annet ledd første punktum
og § 14-45 tredje ledd.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 10-64 bokstav
b.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til sine merknader i Innst. O. nr.
1 (2007-2008) hvor disse medlemmer gikk imot Regjeringens foreslåtte endringer
i anvendelsesområdet for NOKUS-reglene og for fritaksmetoden. Disse medlemmer viser til sin begrunnelse
om at endringene innebar forskjellsbehandling mellom norske og utenlandske
selskapsaksjonærer og mener at de foreslåtte presiseringer i lovteksten
bygger på uriktig forståelse av Cadbury-Schweppes-dommen og Kommisjonens
meddelelse. Disse medlemmer viser i
den anledning til Finansdepartementets svar av 26. februar 2008
i sakens anledning. Et svar som disse medlemmer ikke
finner overbevisende og som neppe er holdbart etter EØS-retten.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå
imot de foreslåtte endringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at overgangsreglene som ble gitt i forbindelse med at
rederiskatteloven, ble vedtatt endret 14. desember 2007. Overgangsreglene
innebærer at det for latente skatteforpliktelser i den tidligere
rederiskatteordningen skal skje et oppgjør der to tredeler av beregnet
gevinst skal tas til inntekt over 10 år, mens et tenkt skattebeløp
knyttet til den resterende tredelen kan avsettes til fond for miljøtiltak
mv.
Flertallet oppfatter innholdet i
miljøfondsordningen slik at gevinsten er skattefri så fremt det blir
foretatt kvalifiserende miljøinvesteringer. Det er regnskapsreglene
som er bestemmende for hvorvidt hele denne gevinsten kan klassifiseres
som egenkapital, uten avsetning for utsatt skatt. Det vil bl.a.
kunne avhenge av om selskapet kan sannsynliggjøre at fondet (eller
deler av det) skal benyttes til kvalifiserte miljøtiltak.
Flertallet legger til grunn at den
oppretting av ordlyden i overgangsreglene som her er foreslått,
vil sikre at overgangsreglene ikke i seg selv vil være til hinder
for at hele eller deler av fond for miljøtiltak mv. kan klassifiseres
som egenkapital.
På denne bakgrunn slutter flertallet seg
til Regjeringens forslag til endring av tredje og femte ledd i lov
14. desember 2007 nr. 107 IX Overgangsregler ved ikrafttredelse
av endringene under V §§ 8-14, 8-15 og 8-17.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil på det sterkeste
understreke at Regjeringen ved flere anledninger har bekreftet at overgangsreglene
fra gammel rederiskatteordning og til ny skal innrettes slik at
1/3 av de akkumulerte skattekredittene, som for øvrig nå beskattes,
skal kunne føres til miljøfond og som egenkapital i selskapenes regnskaper.
Senest ble dette bekreftet av næringsminister Dag Terje Andersen
i Stortinget 7. februar 2008 hvor han uttaler:
"Den politiske avgjørelsen er at det skal kunne føres
som egenkapital og lover og forskrifter skal da selvfølgelig tilpasses
dette av de fagfolk som utformer dem."
Disse medlemmer konstaterer at verken
utkastet til forskrifter sendt på høring av departementet 23. januar
2008 eller lovpresiseringen fremmet i denne proposisjon endrer på
det faktum at 100 pst. av de akkumulerte skattekreditter må føres
som gjeld i selskapenes balanse. Flere rederier har levert sine
foreløpige årsresultater og har ført de totale skattekreditter som
gjeldsforpliktelse. Grunnen er at Regjeringen ikke har fulgt opp
sine politiske løfter med et lovregelverk som er tilstrekkelig for
egenkapitalføring i henhold til regnskapsreglene. Det vises i den
anledning til det brev komiteen har mottatt fra Revisorforeningen
og hvor det fremgår klart at foreningen mener fondsavsetningen må
bokføres som en forpliktelse og ikke kan bokføres som egenkapital
slik regelverket nå er utformet. Disse medlemmer vil
understreke at heller ikke endringene i de endelige forskrifter
vedtatt 14. mars 2008, som ble justert noe i forhold til høringsforslaget,
endrer på dette faktum.
Disse medlemmer er svært forbauset
over Regjeringens og regjeringspartienes pinlige evneløshet i en
sak som de selv har profilert så høyt og hvor Regjeringens opprinnelige
forslag til beskatning i tillegg var så omtvistet at flere rederier
synes å ville bringe grunnlovsmessigheten inn for domstolene. Disse medlemmer er av den oppfatning
at en av Norges viktigste næringer hadde fortjent at de gjentatte
politiske løftene fra næringsminister og finansminister i forhold
til miljøfondet hadde blitt fulgt opp med et regelverk som ivaretok
løftene, men registrerer at klart uttalte løfter i denne saken brytes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige regelverksendringer
slik at garantien fra næringsminister Dag Terje Andersen i Stortinget 7. februar
2008 om at den politiske avgjørelsen om at den siste tredjedelen
av de latente skatteforpliktelsene skal kunne føres som egenkapital
skal tilpasses til det regelverket av de fagfolk som utformer dem,
kan oppfylles."
Ligningsloven § 6-1 bestemmer at:
"1. Den som har - eller kan pålegges
- oppgaveplikt etter dette kapittel, skal innrette sin regnskapsføring
slik at oppgavene kan gis og kontrolleres. Den som ikke er regnskapspliktig,
har tilsvarende plikt til å gjøre notater.
2. Departementet kan gi forskrifter om hvordan regnskapsføringen
eller notatene etter nr. 1 skal innrettes."
Ved lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring (bokføringsloven)
ble det bl.a. besluttet å bruke begrepene "bokføring" og "bokføringspliktige",
se Ot.prp. nr. 46 (2003-2004) s. 21 flg. Som følge av dette bør
ligningsloven § 6-1 endres slik at betegnelsen "regnskapsføring"
endres til "bokføring".
Etter § 6-1 nr. 2 kan departementet også gi forskrifter om hvordan
ikke regnskapspliktige skal innrette sine pliktige notater etter
§ 6-1 nr. 1 annet punktum.
Etter regnskapsloven 13. mai 1977 nr. 35 § 2 var landbruksnæringen
unntatt fra regnskapsplikt etter denne loven. Ved innføring av lov
17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap mv. (regnskapsloven) ble dette endret
slik at regnskapsplikten og dens avgrensninger også ble gjeldende
for landbruksnæringen på linje med annen virksomhet, se Ot.prp.
nr. 42 (1997-1998) pkt. 3.2. Plikten til å gjøre notater bortfalt
således ved innføringen av regnskapsloven av 1998. Som følge av
overgangsregler kunne de som var regnskapspliktige/noteringspliktige
da loven trådte i kraft, velge å benytte tidligere regler i en overgangsperiode.
Denne valgadgangen opphørte fra 1. januar 2006, eller første dag
i et avvikende regnskapsår som starter i kalenderåret 2006.
Ligningsloven § 6-1 nr. 1 annet punktum foreslås derfor opphevet,
og ordlyden i § 6-1 nr. 2 foreslås tilpasset gjeldende bokføringsplikt.
Det vises til forslag til lovendringer i ligningsloven § 6-1.
Det følger av ligningsloven § 10-1 at skattyter som leverer selvangivelse
eller næringsoppgave etter innleveringsfristen skal svare forsinkelsesavgift.
Avgiften fastsettes på grunnlag av den samlede formue og inntekt
ved ligningen. Forsinkelsesavgift av inntekten vil variere etter
forsinkelsens lengde, mens den for formuens vedkommende er den samme
uansett hvor lang forsinkelsen er.
Avgiften av inntekten utgjør maksimalt 2 pst. av nettoinntekten.
Dette følger av § 10-1 nr. 1 bokstav d som bestemmer at avgiften
skal være:
For kortere forsinkelse enn dette, men over en måned, er avgiftssatsen
1 pst.
Før 2008 var det lønnstakere mv., herunder også pensjonister
og aksjonærer, som leverte forhåndsutfylt selvangivelse, og som
derfor gikk under firemånedersregelen i § 10-1 bokstav d annet punktum.
Begrunnelsen for denne mer lempelige regelen har vært todelt. Dels
har lønnstakere mv. normalt tidligere selvangivelsesfrist enn næringsdrivende.
Dels har forhåndsutfyllingen for de førstnevnte medført et vesentlig
kortere tidsrom enn tidligere mellom skattyters mottakelse av selvangivelsesblanketten
og innleveringsfristen for den.
Fra i år er leveringssystemet for selvangivelser lagt betydelig
om. Lønnstakere mv. behøver ikke lengre handle aktivt ved å levere
den forhåndsutfylte selvangivelse, dersom de ikke har grunnlag for
å gjøre endringer i den. De har da leveringsfritak (fritak fra aktiv
levering), og behandles som om de har levert selvangivelse med det
forhåndsutfylte innhold. Dermed bortfaller begrepet forsinkelse
og regimet for forsinkelsesavgift for disse skattytergruppene. Dette
gjelder også i tilfeller hvor slike skattytere feilaktig velger
å unnlate aktiv levering, til tross for at de hadde grunnlag for
endringer i forhåndsutfylte poster. Da vil skattemyndighetene reagere
mot disse materielle manglene, med tilleggsskatt som det vanlige virkemiddel,
men ikke med forsinkelsesavgift.
Også personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) kan nå levere
forhåndsutfylt selvangivelse, men denne gruppen har ikke leveringsfritak.
Fordi en rekke næringsposter (regnskapsresultater mv.) generelt
ikke kan inngå i en forhåndsutfylling før utsendingen av selvangivelsene,
vil næringsdrivende for øvrig sjelden være i den situasjon at de
ikke har noen endringer å gjøre i de forhåndsutfylte selvangivelsene.
Rettstilstanden for forsinkelsesavgift er dermed nå at skattytere
med mulighet for leveringsfritak (lønnstakere mv.) faller helt utenfor
dette avgiftsregimet, og at personlig næringsdrivende med forhåndsutfylt
selvangivelse kommer inn under den lempeligere firemåneders-regel
for høyeste avgiftssats.
Det første er tilsiktet, og krever ingen umiddelbar endring i
ordlyden i § 10-1, idet løsningen følger direkte av den nåværende
ordlyd. Regjeringen vil imidlertid senere vurdere om avgiftsregimets
faktiske avgrensning mot skattytere med mulighet for leveringsfritak
bør gis et tydeligere uttrykk i paragrafen.
At forsinkelsen for en næringsdrivende må være over fire måneder
for å kvalifisere til den høyeste avgiftssatsen på 2 pst., er imidlertid
ikke tilsiktet. Den senere leveringsfrist for de fleste næringsdrivende, nemlig
31. mai, mot 30. april for lønnstakere mv. med endringsgrunnlag,
gjør at behovet for en så lempelig løsning ikke er like stort som
det hittil har vært for lønnstakerne mv. Man må også kunne være
noe strengere i reaksjonsvalget når det er en senere frist som oversettes
lenge. Vilkåret om over fire måneders forsinkelse vil dessuten gjøre
den høyeste avgiftssatsen upraktisk og lite effektiv overfor de
næringsdrivende. Det henger sammen med at myndighetene må ta standpunkt
til satsens størrelse i god tid før avslutningen av årets ligning
i oktober. Senest i starten av september må det da være klart hvilken
avgiftssats som skal anvendes på de aktuelle forsinkelser. Dette tilsier
at over tre måneders forsinkelse fra leveringsfristen 31. mai (levering
1. september eller senere) må være nok til at den høyeste satsen
anvendes.
Etter dette ser ikke departementet lenger noen grunn til å beholde
den lempeligere firemånedersregelen i ligningsloven § 10-1 bokstav
d annet punktum. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn at dette punktumet
oppheves. Det vises til forslag til lovendring om dette.
Folketrygdloven § 23-3 annet ledd omhandler hvilken trygdeavgiftssats
som skal benyttes på ulike former for inntekt. Det følger av folketrygdloven § 23-3
annet ledd nr. 3 at det skal fastsettes trygdeavgift med høy sats
for personinntekt fastsatt etter skatteloven § 12-2 dersom ingen
av alternativene i folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 1 eller
2 omfatter inntekten, jf. folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr.
3. For personinntekt fastsatt etter skatteloven § 12-10 vunnet ved
jord- og skogbruk, skal trygdeavgift beregnes med mellomsats, jf.
folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav d.
Etter selskapsloven § 2-26 kan en deltaker i deltakerlignet selskap
som tar del i forvaltningen av selskapet eller på annen måte yter
en arbeidsinnsats i selskapet, ha krav på å få utbetalt en særskilt
godtgjørelse for dette. Godtgjørelsen behandles som en fradragsberettiget
driftskostnad hos selskapet, og normalt som skattepliktig virksomhetsinntekt
hos deltakeren. Etter skatteloven § 12-2 første ledd bokstav f regnes
slik godtgjørelse som personinntekt. Godtgjørelse fra deltakerlignet
selskap er ikke nevnt i folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 1
eller nr. 2, og trygdeavgift skal derfor i utgangspunktet beregnes
med høy sats, jf. folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 3.
Det foreligger imidlertid en langvarig ligningspraksis for at
også arbeidsgodtgjørelse fra deltakerlignet selskap innen jord-
og skogbruk belastes trygdeavgift med mellomsats. Denne praksisen
sikrer en likebehandling av virksomhetsinntekter fra jord- og skogbruk
ved fastsettelse av trygdeavgift. Det legges til grunn at en slik
praksis er i samsvar med Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter
mv. til folketrygden, der det forutsetningsvis fremgår at avgift
på næringsinntekt innen jord- og skogbruk skal være 7,8 pst. (mellomsats),
jf. § 2 bokstav d i stortingsvedtak 28. november 2007 nr. 1380 om
fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2008.
Departementet foreslår at ordlyden i folketrygdloven § 23-3 annet
ledd nr. 2 presiseres slik at det fremgår uttrykkelig av bestemmelsen
at også arbeidsgodtgjørelse fra deltakerlignet selskap innen jord-
og skogbruksnæringen skal belastes trygdeavgift med mellomsats.
Det vises til utkast til endring i folketrygdloven § 23-3 annet
ledd nr. 2. Det foreslås at endringen trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2008.
Ved lov 29. juni 2007 nr. 59 ble lov 28. februar 1997 nr. 19
om folketrygd tilpasset den nye organiseringen av skatteetaten.
I denne forbindelse ble henvisningen til "ligningskontorene" i § 24-3
femte ledd uteglemt. Fra 1. januar 2008 ble ligningskontorene en
del av skattekontoret. Departementet foreslår derfor at henvisningen
til "ligningskontorene" endres til "skattekontoret".
Departementet viser til forslag til endring av folketrygdloven
§ 24-3 femte ledd.
Lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 28 fjerde ledd første
punktum ble ved lov 15. desember 2006 nr. 73 vedtatt endret som
følge av reorganiseringen av skattetaten. Endringen innebar at "fylkesskattesjefen"
ble endret til "skattekontoret". Endringen trer i kraft fra den
tid Kongen bestemmer. Ved lov 29. juni 2007 nr. 49 ble imidlertid
§ 28 fjerde ledd første punktum endret igjen med virkning straks.
For ikke å reversere denne siste lovendringen, er endringen av § 28
fjerde ledd i lov 15. desember 2006 nr. 73 ikke satt i kraft. Departementet
foreslår at "fylkesskattesjefen" i § 28 fjerde ledd første punktum endres
til "skattekontoret". Det foreslås også at lov 15. desember 2006
nr. 73 del III om endring av § 28 fjerde ledd første punktum oppheves.
Departementet viser til forslag til endring av merverdiavgiftsloven
§ 28 fjerde ledd første punktum og endring av lov 15. desember 2006
nr. 73.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i ligningsloven § 6-1 og opphevelse
av § 10-1 nr. 1 bokstav d annet punktum, forslag til ny bokstav
g i folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 2 og endring i § 24-3
femte ledd, endring i merverdiavgiftsloven § 28 fjerde ledd første
punktum og endring av lov 15. desember 2006 nr. 73.
Fra 1. januar 2004 er det innført en generell kompensasjonsordning
for merverdiavgift i kommunesektoren. Den generelle kompensasjonsordningen
er hjemlet i lov 12. desember 2003 nr. 108 om kompensasjon av merverdiavgift
for kommuner, fylkeskommuner mv. (kompensasjonsloven).
Formålet med den generelle kompensasjonsordningen er å motvirke
at merverdiavgiften blir styrende for kommuners valg mellom å produsere
avgiftspliktige tjenester med egne ansatte fremfor å kjøpe dem med
avgift fra andre. Som det følger av formålet er kompensasjonsordningen
dermed ingen støtteordning for kommunesektoren. Ordningen er finansiert av
kommunesektoren selv gjennom trekk i kommunenes frie inntekter.
Ordningen er således provenynøytral for staten.
For å motvirke nye konkurransevridninger som den generelle kompensasjonsordningen
kan gi opphav til er også enkelte private og ideelle virksomheter omfattet.
Hvem disse er fremgår av kompensasjonsloven § 2 første ledd bokstav
c. Det følger av denne bestemmelsen at private og ideelle virksomheter
som produserer slike helse-, sosiale- og undervisningstjenester
som kommunen er pålagt ved lov å utføre, omfattes av ordningen.
På helsesektoren omfatter kompensasjonsordningen bl.a. primærhelsetjenesten
etter kommunehelsetjenesteloven § 1-3. Fastlegeordningen er en
del av allmennlegetjenestene. Det følger imidlertid av forarbeidene
til kompensasjonsloven at leger som arbeider som selvstendig næringsdrivende
og som har fastlegeavtale med kommunen, likevel ikke omfattes av
kompensasjonsordningen, jf. Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) Skatte- og
avgiftsopplegget 2004 - lovendringer pkt. 20.8.2.2. Fastlegene er
mange, og man anså at det ville medføre at kompensasjonsordningen
ble svært omfattende dersom disse ble omfattet. I tillegg var det
problemer med å anslå omfanget av konkurransevridningsproblemet
som denne gruppen kunne gi opphav til. Det samme gjelder for fysioterapeuter med
kommunal driftsavtale som arbeider som selvstendig næringsdrivende.
Som det følger av foranstående er kompensasjonsordningen dessuten
ingen støtteordning, men finansiert av de kompensasjonsberettigde
selv. Dersom fastleger og fysioterapeuter hadde vært omfattet av
ordningen, ville det være nødvendig å sikre at dette også ble gjennomført
innen en provenynøytral ramme.
For klarhets skyld anser departementet det hensiktsmessig at
det også fremkommer av selve lovteksten at privatpraktiserende allmennleger
og fysioterapeuter ikke er omfattet av kompensasjonsordningen. Det
foreslås derfor at det tas inn en uttrykkelig bestemmelse i kompensasjonsloven
om at privatpraktiserende allmennleger og fysioterapeuter ikke omfattes
av kompensasjonsordningen. Dette er kun en presisering av gjeldende
rett. Det vises til forslag til nytt annet ledd i kompensasjonsloven
§ 2. Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd. Det foreslås at
endringen trer i kraft straks.
Ved lov 15. desember 2006 nr. 71 ble skattebetalingsloven 1952
§ 21 og § 27 nr. 4 vedtatt endret slik at fristen for å betale tilleggsforskudd
ble flyttet fra 30. april til 31. mai for skattytere som ikke får
forhåndsutfylt selvangivelse etter ligningsloven § 4-7 nr. 2. Samtidig
ble det i skattebetalingsloven 2005 vedtatt en ny § 4-7, som gir
uttrykk for samme regel. Endringene i skattebetalingsloven 1952
ble i forbindelse med oppretting av lovtekst vedtatt på nytt ved lov
29. juni 2007 nr. 47.
Ligningsloven § 4-7 ble i forbindelse med innføringen av forhåndsutfylt
selvangivelse for næringsdrivende endret ved lov 14. desember 2007
nr. 103 om endringer i lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
(ligningsloven). Denne endringen medførte at den nye lovteksten
til skattebetalingsloven 1952 § 21 og skattebetalingsloven 2005
§ 4-7 inneholder misvisende henvisninger til ligningsloven § 4-7
nr. 2. Departementet foreslår endringer slik at dette blir rettet
opp.
Samtidig foreslås opphevelse av del II i begge de nevnte endringslovene
(15. desember 2006 og 29. juni 2007) til skattebetalingsloven 1952.
Disse delene er overflødige på grunn av andre lovendringer, og er
heller ikke satt i kraft. Opphevelsen innebærer derfor bare en ren
opprydding i regelverket.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks. Endringene
i skattebetalingsloven 2005 vil imidlertid først få virkning når
loven trer i kraft for skattekravene 1. januar 2009.
Departementet viser til forslag til endringer i skattebetalingsloven
1952, skattebetalingsloven 2005, lov 15. desember 2006 nr. 71 og
lov 29. juni 2007 nr. 47.
Lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver § 32
ble endret ved lov 17. juni 2005 nr. 67 i forbindelse med vedtakelsen
av ny skattebetalingslov. Ved lov 9. desember 2005 nr. 115 ble § 27
fjerde ledd endret og § 32 ble endret på nytt. Da arveavgiftsloven
ved lov 15. desember 2006 nr. 72 ble tilpasset den nye organiseringen
av skatteetaten ble det ved en feil ikke tatt hensyn disse siste
lovendringene, og de har derfor ikke kommet med i loven slik den gjelder
fra 1. januar 2008. Regjeringen foreslår derfor at § 27 fjerde ledd
og § 32 første ledd endres slik at lovendringene 9. desember 2005
nr. 115 tas inn igjen i loven. I § 27 fjerde ledd innebærer opprettingen
at henvisningen til "§ 20 A" endres til "skattebetalingsloven § 10-32"
og at henvisningen til "§ 20 A femte ledd" endres til "skattebetalingsloven
§ 10-32 femte ledd". I § 32 første ledd innebærer opprettingen at
henvisningen til "§ 10-32" tas inn igjen i bestemmelsen.
Departementet viser til forslag til endring av arveavgiftsloven
§ 27 fjerde ledd og § 32 første ledd.
Lov om endringer i lov 21. desember 2005 nr. 123 om Statens pensjonsfond
ble vedtatt av Stortinget 18. desember 2007 og trådte i kraft 1. januar 2008,
jf. Ot.prp. nr. 79 (2006-2007) og Innst. O. nr. 21 (2007-2008).
I forbindelse med lovendringsforslaget ble det foretatt en lovteknisk
gjennomgang hvor loven ble gitt en mer hensiktsmessig inndeling
ved at inndelingen i strekpunkter i den tidligere lovens § 3 ble
erstattet med tallnummerering. Ved en inkurie ble det i den nye
lovens § 3 annet ledd annet punktum nr. 9 feilaktig tatt inn "statens
eventuelle kjøp av andeler som ledd i Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten". I stedet skulle det stått
"statens eventuelle salg av andeler som ledd i Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten", siden nr. 9 inngår blant
postene som omhandler inntektssiden av kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten.
Det vises til forslag til endring av lov om Statens pensjonsfond
§ 3 annet ledd annet punktum nr. 9.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til nytt annet ledd i kompensasjonsloven § 2,
forslag til endringer i skattebetalingsloven 1952 §§ 21 og 27 nr.
4 og skattebetalingsloven 2005 §§ 4-7 og 7-1 første ledd, arveavgiftsloven
§§ 27 fjerde ledd og 32 første ledd, forslag til lov om endringer
i lov 15. desember 2006 nr. 71 om endringer i lov 21. november 1952
nr. 2 om betaling og innkreving av skatt, forslag til lov om endringer
i lov 29. juni 2007 nr. 47 om endringar i lov 21. desember 1952
nr. 2 om betaling og innkreving av skatt og forslag til endring
i lov om Statens pensjonsfond § 3 annet ledd annet punktum nr. 9.