Depotmottakers to hovedoppgaver er å sørge for betryggende oppbevaring
av fondets aktiva (oppbevaringsfunksjonen) og kontrollere at forvaltningsselskapets
disposisjoner på vegne av fondet mv. er i samsvar med lov, forskrift
og fondets vedtekter (kontrollfunksjonen). Kredittilsynet har foreslått
visse presiseringer av depotmottakers plikter for alle depotmottakere,
og enkelte særlige plikter for depotmottaker for spesialfond.
Når det gjelder forslagene som går ut på presisering av alle
depotmottakers plikt til å kontrollere instruks mottatt fra forvaltningsselskapet,
slutter departementet seg til Kredittilsynets forslag, jf. forslaget
§ 5-3 første ledd. Når det gjelder forslaget om presisering av alle
depotmottakers plikt til å kontrollere forvaltningsselskapets beregning
av andelsverdiene, har Finansnæringenes Hovedorganisasjon (FNH)
lagt vekt på at depotmottaker selv bør avgjøre omfanget av kontrollen
på grunnlag av en løpende risikovurdering. FNH har i den forbindelse
påpekt at ordlyden i Kredittilsynets forslag til bestemmelse bør presiseres.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets forslag om å presisere
depotmottakers plikt til å kontrollere forvaltningsselskapets verdiberegning. Etter
departementets vurdering vil FNHs forslag til utforming av kravet
innebære en hensiktsmessig beskrivelse av innholdet i plikten, jf.
forslaget § 5-3 nytt tredje ledd.
Flere av høringsinstansene har kritisert Kredittilsynets forslag
til plikter som skal gjelde for depotmottakere for spesialfond.
Dette gjelder særlig forslaget om at depotmottaker løpende skal
kontrollere at forvaltningsselskapet overholder risikorammer mv.
Kritikken er delvis begrunnet med at Kredittilsynets forslag går
ut på å begrense markedsføring og salg av andeler i spesialfond
til profesjonelle investorer.
Det åpnes for at spesialfond skal kunne benytte et videre tilfang
av investeringsteknikker, og at de skal kunne investere i flere
typer aktiva, jf. kapittel 11 til 13 i proposisjonen. Dette vil
kunne innebære at depotfunksjonen vil kunne være mer krevende for
visse spesialfond enn for visse alminnelige verdipapirfond. Etter
departementets vurdering er det imidlertid ikke grunnlag for å si
at behovet for betryggende kontroll fra depotmottakers side er mindre
i forhold til tradisjonelle verdipapirfond enn det vil være for
spesialfond. Det er videre på det rene at et krav om at depotmottaker
løpende skal kontrollere fondets disposisjoner, vil kunne være ressurskrevende
og innebære økte kostnader
Etter departementets vurdering har dagens regulering av depotmottakers
plikter fungert på en hensiktsmessig måte. Omfanget av depotmottakers
kontroll med forvaltningsselskapets virksomhet, vil utgjøre en sentral
del av den informasjon om risiko som en investeringsrådgiver vil
være pålagt å gi til potensielle kunder.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets forslag om at depotmottaker
for spesialfond skal kontrollere forvaltningsselskapets beregning
av forvaltningsgodtgjørelse, jf. forslaget til ny § 5-4 første ledd.
De krav som settes til depotmottaker må bl.a. måtte ses i lys av
den løpende utviklingen på markedet for depottjenester. Etter departementets
vurdering er det derfor behov for å kunne regulere depotmottakers
plikter overfor spesialfond nærmere i forskrift, jf. forslaget til
ny § 5-4 annet ledd.
For øvrig vises til at depotmottaker – i samsvar med gjeldende
rett – vil være ansvarlig for tap som påføres fondet ved forsømmelser,
jf. verdipapirfondloven § 8-1. Departementet vil presisere at ekstern kontroll
med verdipapirfond ikke bare utføres av depotmottaker og tilsynsmyndigheten.
Det vises i denne sammenheng til nærmere omtale av revisors rolle i
proposisjonens kapittel 15.
På denne bakgrunn bør det etter departementets vurdering ikke
lovfestes en plikt for depotmottaker til å utføre løpende kontroll
av forvaltningsselskapets virksomhet og om selskapet overholder
fastlagte risikorammer mv. Det vil uansett være anledning for et forvaltningsselskap
å avtale med depotmottaker at depotmottaker skal utføre slik kontroll,
i den grad dette er ønskelig.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer i verdipapirfondloven §§ 5-3 første ledd,
5-3 nytt tredje ledd og ny 5-4.