Forslaget bygger på at spesialfond skal reguleres etter verdipapirfondloven.
Det antas at ønsket fra en rekke aktører om å få adgang til å organisere
alternative investeringer under fondsreguleringen er et uttrykk
for at denne løsningen gir gode betingelser for å utvikle disse
markedene. Forslaget innebærer imidlertid ingen ytterligere begrensning
av adgangen til å organisere kollektive investeringer på annen måte, for
eksempel i form av selskap.
Forslaget legger til rette for konkurranse mellom utenlandske
og norske aktører, og gir således mulighet for å videreutvikle norsk
finansnæring, samtidig som hensynet til virksom konkurranse er søkt
ivaretatt til beste for norske investorer.
For norske investorer innebærer forslaget at det legges til rette
for et større utbud av kollektive investeringsalternativer med større
variasjon i risikoprofil enn det det er adgang til etter gjeldende
rett. For utstedere innebærer forslaget at nye institusjonelle investorer
vil kunne tilføre dem kapital. Forslaget innebærer også at det vil
kunne bli et økt tilfang av aktører som kan bidra til å øke likviditeten
og verdien av den prisinformasjonen markedet genererer.
Den skatterettslige stillingen for spesialfond og andelseiere
i spesialfond blir den samme som for verdipapirfond.
Forslaget innebærer at Kredittilsynet får utvidet sitt tilsynsområde.
Det er vanskelig å ha noen formening om hvor omfattende utvidelse
man kan påregne. Kredittilsynets kontroll med de vedtektsfestede
rammene for den finansielle risikoen i spesialfond, vil kunne stille
økte krav til Kredittilsynets kompetanse og kapasitet. Det er også
grunn til å påregne at en del tid og ressurser vil kunne gå med
til å behandle søknader om markedsføringstillatelser for utenlandske fond
tilsvarende spesialfond. For det offentlige vil det også gå med
en del ressurser i forbindelse med fastsetting av nødvendige forskriftsendringer,
retningslinjer og eventuelle standardvedtekter. Særlig den første
tiden frem mot og etter ikrafttredelsen, vil det også ventelig gå
med en del tid til å gi informasjon og veiledning om regelverket.
Komiteen tar omtalen av de økonomiske
og administrative konsekvenser til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
lovforslaget inneholder flere forskriftshjemler, og antar at det
er behov for forskrifter i tillegg til lovregler før de nye reglene
om spesialfond kan settes i kraft. Flertallet legger
til grunn at utarbeidelse av slike forskrifter vil finne sted på
vanlig måte, og at nødvendige forskrifter fastsettes etter alminnelig
høring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at lovforslaget
inneholder flere forskriftshjemler. Disse medlemmer mener
det er viktig at departementet får utferdiget forskrifter så fort
som mulig. I den forbindelse ser disse medlemmer det
som sentralt at forskriftene ikke virker til å innsnevre de mulighetene
som lovforlaget gir for å utvikle en internasjonalt konkurransedyktig
norsk fondsnæring.
Disse medlemmer mener dette er viktig både av
hensyn til kundene og til finansbedriftene. Kundene til spesialfond
er dels privatpersoner, fortrinnsvis innenfor den mer profesjonelle
delen av markedet, og dels bedrifter. Disse medlemmer viser
til at også for ulike kapitalforvaltere, for eksempel forsikringsselskaper
og andre institusjonelle investorer, er det viktig å få et norsk
lovverk som ramme for slike investeringer.